سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 30

موضوع: نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    اما استعدادهای جزیی نمایش بالفعل همان استعداد بالقوه کلی در تعینات خلقی است؛ به این معنا که استعداد جزیی ظهور همان اقتضائاتی است که در تعین ثانی در عین ثابت هر شخص نهفته و حق تعالی در آن با فیض وجوی و توجه ایجادی خویش آن ها را در مراتب خلقی پیاده کرده است.

    به عنوان نمونه در عین ثابت شخص حسین، استعداد کلی علم، پدر خاص و مکان خاص نهفته است و خدای تعالی آن را در دنیا ظاهر می سازد.

    البته این استعدادهای جزیی در جهان خارج به قدر خاص خود فراهم کننده و اعداد گر استعداد جزیی دیگر می باشد.
    امضاء


  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    اما استعدادهای جزیی نمایش بالفعل همان استعداد بالقوه کلی در تعینات خلقی است؛ به این معنا که استعداد جزیی ظهور همان اقتضائاتی است که در تعین ثانی در عین ثابت هر شخص نهفته و حق تعالی در آن با فیض وجودی و توجه ایجادی خویش آن ها را در مراتب خلقی پیاده کرده است.

    به عنوان نمونه در عین ثابت شخص حسین، استعداد کلی علم، پدر خاص و مکان خاص نهفته است و خدای تعالی آن را در دنیا ظاهر می سازد.

    البته این استعدادهای جزیی در جهان خارج به قدر خاص خود فراهم کننده و اعداد گر استعداد جزیی دیگر می باشد.
    امضاء


  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    بنابراین ، با توجه به این که هر شخصی عین ثابتی دارد، باید گفت که هر یک از اعیان ثابت دارای استعدادهای ویژه و در بردارنده اقتضائات ذاتی خاصی هستند که از ثمره تعین و نسبت هر یک از صفات با ذات حق تعالی ظهور می کند.


    خداوند در جهان خارج بر اساس همان استعدادها و بر طبق طلب و اراده هر عین ثابتی به آنان وجود می دهد و در تعینات خارجی آنان را جلوه می بخشد؛ چرا که اعیان خارجی آینه تمام نمای همان اعیان ثابت در علم الهی می باشند.
    امضاء


  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    علامه کامل استاد حسن زاده آملی در این باره می فرماید:

    هر درختی استعداد خاص خود را دارد. یک نجار بر اساس استعداد هر درختی آن را انتخاب و در جای مناسب به کار می برد.

    درخت گردو و چنار برای ستون های مسجد قابلیت و استعداد دارد و نجار بر اساس استعداد درونی اش آن را ستون مسجد می سازد ولی چون درخت تاک و رزانگورچنین استعدادی ندارد، نجار آن را ستون مسجد نمی کند.

    بنابراین نمی توان بر نجار خرده گرفت که چرا رزانگور را ستون مسجد نکردی؟


    هر یک از انسان ها و دیگر موجودات آفرینش این گونه هستند، از این نظر دارای مقام معلوم می باشند که استعدادهای آنان آن را مشخص می کند.
    امضاء


  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    وجود و ظهور بر اساس استعداد ذاتی


    از این جا دانسته می شود که هر چیزی در دنیا بر اساس استعداد ذاتی خود از حقیقت بهره می برد و ظهور می یابد؛ چرا که هر عین ثابت استعداد ذاتی خاص خود را دارد و حق سبحانه ، آینه او را بر اساس استعدادش ظهور می بخشد.

    بنابراین، خداوند به استعداد ذاتی اش می نگرد و بر اساس مقتضیات ذاتی اش به او ظهور می بخشد.

    امضاء


  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    چنان که گذشت اعیان ثابت با تمام استعدادهای ذاتی، معلوم حق تعالی در صقع ذات ربوبی هستند. این علم خداوند درباره معلومات یعنی اعیان ثابت، هیچ تاثیری بر استعدادهای معلوم ندارد و آن ها را تغییر نمی دهد و آن ها را کم و یا زیاد نمی کند؛

    چرا که اگر ذات و یا ذاتی ماهیات را تغییر دهد، به انقلاب در ذات منجر می شود و این امری محال است ؛ چنان که خداوند در آیه ۶۴ سوره یوسف می فرماید:

    لاتبدیل لکلمات الله؛ هیچ تبدیلی در کلمات وجودی الهی نیست.




    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : 12-08-1392 در ساعت 23:13
    امضاء


  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    این عدم تاثیر علم الهی در معلوم الهی و اعیان ثابت، به معنای تابعیت علم الهی از معلوم خویش و حاکمیت معلوم بر علم است.

    از این روست که گفته اند:

    العلم تابع للمعلوم.

    به این معنا که خداوند با توجه به اقتضائات معلوم به آنان ظهور می بخشد؛ چرا که قول وجودی اش، اعیان ثابت را چنان که خود طلب و اراده می کنند، ایجاد می کند و به صورت اعیان خارجی در می آورد و این گونه نیست که خداوند به هر چیزی بگوید:

    این گونه باش؛ بلکه به آن ها می گوید:

    موجود شوید

    إنّما أمره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون.(یس ، آیات ۸۱ و ۸۲ )

    و یا می فرماید:

    إذا قضى أمراً فانّما یقول له کن فیکون (آل عمران، آیه ۴۷)
    امضاء


  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    بنابراین خداوند به توجه به استعداد ذاتی هر موجودی به او وجود می بخشد نه آن که حدود و تغورش را همراه با وجود بخشی آن مشخص سازد.


    برای فهم این مطلب به مثالی که استاد علامه حسن زاده آملی بیان کرده توجه می کنیم. ایشان می فرماید:

    مهندسی می خواهد نقشه خانه ای را ترسیم کند، آیا می تواند سقف را پایین و یا آشپزخانه را در سقف طراحی کند؟ سقف و در و آشپزخانه هر یک اقتضائاتی دارد که می بایست رعایت شود.

    امضاء


  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    جبر و اختیار یا امری میانه


    اگر گفته شود که خداوند بر اساس عین ثابت هر کسی به او وجود بخشیده است، دیگر اراده برای انسان چه معنای دارد؟

    چرا که اعیان ثابت اقتضائاتی دارد که تغییر ناپذیرند و به عنوان معلومات خداوندی می باشند؛ بنابراین هر انسانی راهی را می رود که باید بر اساس اقتضائات خاص خود برود تا علم الهی جهل نشود؟

    بنابراین اراده و اختیار انسانی در کجای این تفسیر و تحلیل از هستی می نشیند؟ تکلیف و عقاب چه معنایی دارد؟


    امضاء


  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض











    بنابراین می بایست گفت:


    من “می ” خورم و هر که چو من اهل بوَد

    “می” خوردن من به نزد وی سهل بود



    “می ” خوردن من حق ز ازل می دانست

    گر “می” نخورم علم خدا جهل بود.



    از آیاتی از جمله آیه ۲۲ سوره حدید نیز بر می آید که خداوند هر بلایی بر سر ما می آید می داند:
    «ما أصاب من مصیبة فى الارض و لا فى أنفسکم الاّ فى کتابٍ من قبل أن نبرأها ؛

    هیچ مصیبتی در زمین و جان های شما نیست که به شما می رسد مگر آن که پیش از آن که آن را ایجاد کنیم و پدید آوریم در کتابی نوشته شده است.


    امضاء


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی