نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 30
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بارها این پرسش مطرح می شود که اگر امیرمومنان علی(ع) می دانست که ابن ملجم او را شهید می کند و در مسجد در شب نوزدهم به شهادت می رساند؛ چرا او را بیدار کرد و یا چرا او را نکشت حتی اگر قصاص قبل از جنایت نادرست باشد؟

    یا این که اگر امام حسین(ع) به علم لدنی الهی یا الهام رسول الله(ص) از شهادت خود و خویشان و اسارت زنان و کودکان آگاه بود، چرا به سوی طف نینوا آهنگ کوچ کرد و عاشورای خونین کربلا را رقم زد؟





    در یک فراز کلی تر، علم الهی به همه کلیات و جزئیات هستی بیرون از دایره زمان و مکان، آیا با اراده انسانی و اختیار او جمع می شود؟

    آیا علم الهی تابع معلوم است ؟

    رابطه جبر و اختیار چگونه است؟

    این ها و پرسش های دیگر را عارفان چگونه پاسخ می دهند و علم شهودی ایشان چه تفسیری از این مسایل به دست می دهد؟

    آموزه های قرآنی در این باره چه می گوید؟

    آن چه در این مطلب می آید، پاسخی است که عارفان به شهود دیدند و به آموزه های قرآنی و استدلال برهانی در قالب مفاهیم علم حصولی به ما آموختند. هر چند که مراد ایشان را همانند قرآن شاید نتوانیم چنان که باید و شاید برتابیم و یا بنگاریم و به نگاره نقش و تصویر کلمات درآوریم، ولی شاید مفاهیمی از مراد ایشان را بتوانیم عرضه کنیم که همان فهم ما از مراد ایشان است.
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    اعیان ثابته، صورت های علمی خداوند


    تفسیری که عالمان از حقایق هستی و چگونگی چینش آن می دهد بر این قرار گرفته است که در تعین دوم از ظهور خداوند بر خود، اسمای الهی تحقق یافته است.

    به این معنا که وجود به صفتی از صفات بر خود تجلی کرده و تعین یافته و از صفت دیگر از همان وجود متماز شده است. بنابراین، هر صفتی از صفت دیگر متماز شده و حقایق اسمای الهی ظهور یافته است.


    آن صورت حقیقت در علم الهی همان عین ثابت است؛ چرا که با ظهور هر اسمی به عنوان اسم ظاهر خداوندی، حدی و عین ثابتی به عنوان مظهر موجود شده است. از این روست که گفته اند هر عین ثابت به واسطه اسم ظاهری موجود شده است.

    البته این موجود بودن عین ثابت عرضی است، چرا که معدوم ذاتی است و هرگز رایحه وجود را استشمام نکرده است.

    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    بنابراین، چنین موجودی که ما از آن به عین ثابت یاد می کنیم، هویتی جز متن اسم ندارد و افزوده ای بر آن نیست، بلکه با آن متحد است که از آن به اتحاد ظاهر و مظهر یاد می شود.

    وقتی عقل آن را تحلیل می کند، یکی را ظاهر و دیگری را مظهر می یابد.
    (شرح فصوص قیصری، ص ۱۱۷)

    از آن جایی که هر اسمی یک عین ثابت بیش تر ندارد، با ظهور هر یک از اسمای الهی یک نسبت علمی حاصل می شود.

    بنابراین اگر فرض را بر صد یا هزار اسم الهی بدانیم، می بایست صد یا هزار عین ثابت داشته باشیم که مظاهر همان اسمای الهی می باشند.
    (همان، ص ۶۴)

    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    از آن جایی که اسما و صفات الهی عین ذات الهی هستند، این ظهور و مظهر یابی در ذات الهی تحقق می یابد.


    از این رو گفته اند که اعیان ثابت همان صورت های علمی حق تعالی می باشند؛ چرا که اسمای الهی که این گونه از یک به هزار در تعین ثانی تفصیل یافته اند، همان معلومات حق سبحانه هستند.

    به سخن دیگر، اعیان ثابت همان حدود و صورت این اسمای الهی هستند که در تعین ثانی به تفصیل ظهور یافته اند. بنابراین اعیان ثابت صورت اسمای معلوم خداوندی می باشند و بیرون از ذات او وجودی ندارند.
    (همان، ص ۶۲)







    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض

















    اعیان ثابت را از این رو بدان اسم خوانده اند که در فرهنگ عرفانی، ثبوت در مقابل وجود خارجی است؛ چرا که مراد از ثبوت همان ظهور علمی در برابر ظهور خارجی می باشد.

    بنابراین، اعیان ثابت در بیرون از صقع ربوبی ظهور و وجودی ندارند؛ از این روست که قیصری به پیروی دیگر عارفان می گوید:

    الاعیان الثابته ما شمت رائحه الوجود؛

    اعیان ثابت هیچ بویی از وجود خارجی نبرده و ظهوری در بیرون صقع ربوبی نیافته اند هر چند که خداوند، احکام و آثار آن ها را در خارج اظهار می دارد.
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت

  8. تشكرها 3

    saba m (08-08-1392), یاس بهشتی (08-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (08-08-1392)

  9. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اعیان ثابت همانند مطالبی است که در ذهن ما وجود علمی دارد ولی هیچ نحوه وجود خارجی ندارد، گر چه آن چه در ذهن آدمی است در خارج نمود می دهد ولی نفس آن مطالب همواره در ذهن اوست ؛

    زیرا اگر عین آن مطالب در خارج می آورد، می بایست پس از ابراز و بیان آن ها، چیزی در ذهن نباشد، در حالی که با گفتن و نوشتن آن ها، هرگز آن مطالب از ذهن پاک نمی شود.

    این همانند نقشه مهندسی است که در ذهن دارد و بر کاغذ نیز می آورد و اگر کاغذ از میان رفت، او دوباره از ذهن خود آن نقشه را می کشد، چون نقشه در ذهن او وجود و ظهور دارد و با کشیدن از میان نمی رود.
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت

  10. تشكرها 3

    saba m (08-08-1392), یاس بهشتی (08-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (08-08-1392)

  11. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    استعدادها و اقتضائات اعیان ثابت



    قیصری در شرح فصوص الحکم ابن عربی این مطلب را مورد تاکید قرار می دهد که پرسش ها و تقاضاهای دارای سه زبان، قال و حال و استعداد هستند.

    زبان قال همان خواهش هایی است که بر زبان آورده می شود؛

    و زبان حال همان طلبی است که از ظاهر حال شخص بر می آید، مانند سر و وضع فقیری که به نزد ثروتمندی می رود؛

    و زبان استعداد که در عین ثابت هر کسی نهفته و از اقتضائات و لوازم ذاتی او شمرده می شود.
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت

  12. تشكرها 3

    saba m (08-08-1392), یاس بهشتی (08-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (08-08-1392)

  13. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    زبان استعداد هر کسی جزو ذات اوست و نمی توان آن را از وی سلب کرد؛

    چرا که این زبان استعداد همانند چربی برای روغن و زوجیت برای عدد چهار و شوری برای نمک و اراده برای انسان امری ذاتی است.

    (شرح فصوص قیصری، ص ۴۲۰)
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


  14. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    عارفان استعداد را به دوسته کلی و جزیی دسته بندی کرده اند.

    آنان بر این باورند که خاصیتی که از معجون نکاح اسمای الهی با یک دیگر پدید می آید، اقتضائات و لوازم و احکام و آثار ذاتی غیر انفکاکی برای هر یک از اعیان و ماهیات در تعین دوم الهی از ظهور تفصیلی خودش است.

    این استعدادها، هیچ نحو وجود عینی و خارجی ندارند و مانند ذاتیات ماهیات جعل ناپذیر هستند و به هیچ وجه قابل کم و زیاد و قابل تغییر نیستند.

    این استعدادها که از آن به استعدادهای اصلی نیز یاد می شود، ویژه افراد نیستند، بلکه برای هر جامعه ای نیز عین ثابت است.(همان، ص ۵۱)
    نقش علم الهی و اراده انسانی در سرنوشت


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •