مرهم احسان بر زخم سیئه !! سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مرهم احسان بر زخم سیئه !!
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 23
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    از میان دو قسم ذکر شده، صورت اوّل یعنی عذرخواهی با زبان دهان چون صراحت بیشتری داشته اثر مطلوب‌تری را از خود به جا می‌گذارد.


    همچنین از آن جهت که شخص خاطی برای عذرخواهی از طرف مقابل[7] بایستی غرور خود را زیر پا له کند می‌تواند مهار خوبی برای نفس سرکش انسان در ارتکاب سیئه و خطا در آینده باشد.


    زیرا وقتی در موقع ارتکاب خطا بداند بایستی پس از این، از همان شخص رسماً عذرخواهی کند او را از آن کار، منصرف کرده و تکرار این صحنه، کم‌کم ملکه تقوا را در انسان ایجاد می‌کند.


    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    وجه تمایز غفران و کفاره و تبدیل و تذهیب:



    نکتة دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه حضرت بعد از بیان این دستور که پس از هر عمل زشتی، سعی کن حسنه‌ای انجام دهی به آیه 114 سوره هود استشهاد کرده[8] و می‌فرمایند:

    إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات‏؛ در توضیح این مطلب باید عرض شود که پیرامون اثری که احسان بر روی سیئه به جای می‌گذارد حداقل از چهار واژه می‌توان استفاده کرد:


    1. غفران؛
    2. کفاره؛
    3. تجاوز؛
    4. ذهاب؛
    5. تبدیل

    خداوند در این آیه به جای استفاده از غفران و کفاره از واژه إذهاب[9] استفاده کرده است در حالی که می‌توانست آیه را به صورت‌های زیر نازل کند:

    1. إِنَّ الْحَسَناتِ سَبَبٌ لِغُفْرانِ السَّیِّئات‏؛
    2. إِنَّ الْحَسَناتِ لَیُکَفِّرَنَّ السَّیِّئات‏

    لطف و کرم و رحمت الهی در حق بندگان خویش، بالاتر از آن است که هرگاه پس از سیئه‌ای، احسانی به جا آورند آن‌ها را مورد غفران قرار دهد زیرا در مغفرت، خطای شخص خاطی، نادیده گرفته نمی‌شود بلکه با در نظر گرفتن خطایش، او را مورد مغفرت قرار داده و از عقاب وی صرف نظر می‌کنند.





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    همچنین راجع به کفاره نیز همین‌گونه است زیرا در کفاره، گناه از بین نمی‌رود بلکه صِرفاً روی آن پوشیده می‌شود.

    اما در این آیه، خداوند با لفظ إذهاب، از لطفی بالاتر صحبت به میان آورده و می‌فرماید:

    در صورتی که پس از سیئه، احسان کنی من کاری می‌کنم که اصلاً سیئه برود و اثری از آن باقی نماند.

    جالب‌تر اینکه وقتی سیئه رفت برای آنکه جای آن خالی نماند خداوند جای خالی آن را با احسان، پُر می‌کند.

    خداوند در آیه 70 سوره فرقان به این مطلب تصریح کرده و می‌فرماید:

    یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات‏؛

    در این آیه، صحبت از تبدیل است یعنی جای خالی سیئه را با احسان، پُر می‌کند.


    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    تا اینجا دانسته شد جایگاه إذهاب از غفران و کفاره بالاتر است همچنین مرتبه تبدیل بعد از مرحله إذهاب است.


    نکتة دیگری که در رابطه با این آیه لازم به بیان است اینکه در بررسی انجام شده پیرامون موارد استعمالیِ لغت "سیئه" و "سیئات" در قرآن بدین نتیجه رسیدیم که سیئه در قرآن، علاوه بر معنای گناه در برخی موارد به معنای سختی در زندگی و حوادث ناخوشایند است .

    مانند آنچه در آیة 36 سورة روم بیان شده است:

    وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُور.

    لذا اشکالی ندارد اگر در معنای آیة مورد گفتگو، توسعه داده و بگوییم:

    حسنات و خدمات اجتماعی باعث جلوگیری از گرفتاری و حوادث ناخوشایند در زندگی می‌شود.





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    مصادیق احسانِ پس از سیئه:


    با توجه به آنچه بیان شد احسان پس از عمل زشت و سیئه از دو منظر قابل بررسی است:


    1. ممکن است خطای انسان در حق انسانی دیگر مد نظر باشد؛
    2. و ممکن است خطای انسان در حق خداوند باری تعالی صورت گرفته باشد.


    راجع به مورد اوّل بیان شد که بهترین نوع احسان در این قسم، عذرخواهی آن هم عذرخواهی صریح و مستقیم و با زبان رسمی است

    اما راجع به قسم دوم، در قرآن و روایات معصومین علیهم‌السلام، مواردی به عنوان بهترین حسنات معرفی شده که عبارتند از:





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1. توبه و ایمان:

    وَ الَّذینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوٱ إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ[10]؛

    و آن‌ها که گناه کردند، ولی بعد از آن توبه نمودند و ایمان آوردند، پروردگار تو، در پى این کار (توبه و ایمان)، آمرزنده و مهربان است.


    2. اقامه نماز‌های یومیه:

    وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرینَ[11]؛

    در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار؛ چرا که حسنات، سیئات (و آثار آ‌‌ن‌ها را) از بین مى‏برند؛ این تذکّرى است براى کسانى که اهل تذکّرند.





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    3. توبه و ایمان به همراه عمل صالح:

    إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً[12]؛

    مگر کسانى که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است!


    4. نماز شب:


    از امام صادق علیه‌السلام راجع به آیه:

    إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ؛

    فرمودند:

    نماز مؤمن در دل شب، گناهان او را در طول روز، پاک می‌کند.[13]





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  8. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    5. محبت به آل‌الله علیهم‌السلام:


    قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

    حُبُّ عَلِىِّ بْنِ أبِى طالِب یَأکُلُ السَّیِّئات کَما تَأکُلُ النّارُ اَلْحَطَب[14]؛

    محبت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام سیئات انسان را می‌خورد (از بین می‌برد) کما اینکه آتش هیزم را می‌خورد.‏





    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    به سُخره‌گرفتن شیطان:


    شیطان به عنوان دشمنی سرسخت که لحظه‌ای از اغفال انس‌ و جن دست بر نمی‌دارد هرگاه پس از کلی وسوسه و تلاش، انسانی را به گناه وا داشت مسلماً خیلی خوشحال می‌شود اما اگر بلافاصله پس از آن، آن عبد عاصی، به درگاه باری تعالی توبه کرده و از کرده خود پشیمان شود و سعی کند با انجام اعمالی صالح، آن خطا را جبران نماید شیطان از این که همه تلاشش در گمراهی او پس از آنکه به نتیجه رسیده بود با توبه و عمل صالح، از بین رفت و خداوند هم او را بخشید خیلی ناراحت می‌شود حال فرض کنید این کار، دائم تکرار شده و تبدیل به رویه گردد مسلماً این کار باعث می‌شود شیطان کم‌کم از ما ناامید شده و دست از سر ما برداشته و کمتر برای به خطا رفتن ما تلاش نماید زیرا او جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازدهی داشته باشد.

    شخصی با مراجعه به حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله عرض کرد:

    إِنِّی أَذْنَبْتُ؛ من گناه کرده‌ام!

    حضرت فرمودند: توبه کن و به درگاه خداوند استغفار کن؛
    فَقَالَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ

    آن شخص عرض کرد: من هر بار که توبه می‌کنم دوباره گناه می‌کنم؛
    فَقَالَ إِنِّی أَتُوبُ ثُمَّ أَعُودُ

    حضرت فرمودند: (اشکال ندارد) هر بار که گناه کردی بعد از آن استغعار کن.
    فَقَالَ کُلَّمَا أَذْنَبْتَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ

    آن شخص عرض کرد: در این‌صورت گناهم زیاد می‌شود؛
    فَقَالَ إِذَنْ تَکْثُرَ ذُنُوبِی

    حضرت فرمودند: (نخیر! زیرا) گناه تو هر چقدر که باشد باز هم عفو و بخشش خداوند از گناه تو بیشتر است؛
    فَقَالَ عَفْوُ اللَّهِ أَکْثَرُ... فَلَا تَزَالُ تَتُوبُ حَتَّى یَکُونَ الشَّیْطَانُ هُوَ الْمَدْحُورَ

    و باز حضرت فرمودند: خداوند از توبه عبد خوشحال می‌شود و به تحقیق خداوند در قرآن فرموده است که توبه‌کنندگان و مطهرین را دوست دارد. (در کنار هم قرار دادن توبه‌کنندگان با متطهرین در این آیه إشعار به این دارد که توبه‌کنندگان از آلودگی گناه پاک شده‌اند)

    وَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَفْرَحُ بِتَوْبَةِ الْعَبْدِ مِنْهُ لِنَفْسِهِ وَ قَدْ قَالَ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ‏[15].




    سپس حضرت فرمودند: دائماً (برای هر گناه) توبه کن چرا که در این‌صورت شیطان با ذلت از تو رانده می‌شود؛



    مرهم احسان بر زخم سیئه !!


  10. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    نتیجه‌گیری:

    به مناسبت حدیث "إذا أسَأْتَ فَأَحْسِنْ فَإنَّ الْحَسَنات یُذْهِبْنَ السّیّئات "بحث جامعی بر روی واژة اسائه و احسان صورت گرفت و در فراز دوم این حدیث یعنی آیه 114 سورة هود، معنا و برداشت جدیدی از این آیه ارائه نمودیم و بیان شد این آیه علاوه بر اینکه تصریح دارد ثواب و اعامل عبادی باعث بخشش گناهان می‌شود اشاره دارد خدمات اجتماعی، باعث از بین رفتن گرفتاری در زندگی می‌شود این معنا بر اساس کاربرد کلمة "سیئه" و "سیئات" در قرآن به معنای گرفتاری در زندگی می‌باشد.

    مرهم احسان بر زخم سیئه !!

  11. تشكرها 2


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •