▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    دليل اينکه فيلسوفان خير را به وجود و شر را به عدم تعريف کرده اند، به اشکال هايي برمي گردد که در باب خير و شر مطرح بوده اند.

    آنان از راه برگرداندن مفهوم خير به وجود و مفهوم شر به عدم، و تعريف مصداقي شر به امر عدمي،(19) خواسته اند به آن اشکال ها پاسخ دهند.


    تعريف خير و شر از ديدگاه ابن عربي:

    ابن عربي در فصوص الحکم خير را به امر موافق با هدف و ملايم با طبع و مزاج و شر را به امر غير موافق با هدف و ناملايم با طبع و مزاج تعريف کرده است:
    «اعني بالخير ما يوافق غرضه و يلائم طبعه و مزاجه، و اعني بالشر ما لايوافق غرضه و لايلائم طبعه و لامزاجه».(20)

    ايشان در فتوحات نيز،

    -وضع (اعتبار) شرع،
    -ملائم و منافر بودن با مزاج،
    -کمال و فقدان آن
    و حصول غرض و عدم حصول آن را،(21)

    به عنوان ملاک خير و شرهاي مقيد بيان کرده است. بنابراين، از سخنان محي الدين عربي و برخي پيروانش(22) چنين بر مي آيد که آنان در مبحث خير و شر تعريف مفهومي جامعي ارائه نکرده اند، ولي از مجموع آنها مي توان تعريف جامعي را دريافت؛ زيرا جامع تمامي ملاک هايي که وي مي آورد، ملايم و ناملايم بودن است.

    البته ملايم و ناملايم بودن يک چيز به حسب ادراک عقل، عرف و شرع، متفاوت است.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  2. تشكر

    حیران (08-09-1392)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    شر به دو معنا اطلاق مي شود:

    (1) شر به معناي عام؛
    (2) شر به معناي خاص.

    مقصود از شر به معناي عام، مطلق کاستي و نقص در مراتب تجلي است که هر مرتبه مادون نسبت به مرتبه عالي دارد؛ براي مثال، عالم ماده نسبت به عالم مثال، عالم مثال نسبت به عالم عقل و عالم عقل در مقايسه با عالم اسما و اعيان ثابته ناقص است.

    شر به اين معنا، لازمه تجلي و تنزل وجودي است و با نفي آن، تمام مراتب تجلي نيز نفي مي شود؛ از اين رو، شر به اين معنا در سراسر نظام هستي جز در مقام ذات احدي راه دارد.


    منظور از شر به معناي خاص، امر منافر است. تعريف فوق يا ملاک هايي که ابن عربي (در مقام تفسير شر) در فتوحات براي شر ارائه داده، ناظر به شر به معناي خاص است، نه شر به معناي عام.

    افزون بر اين، خود وي تصريح مي کند که شر از ويژگي هاي عالم طبيعت است. البته ديدگاه ابن عربي و قونوي در برخي تعبيرها (در مسئله ارجاع خيرات به جهات اسمايي و ارجاع شرور و کاستي ها به تضاعف امکانات و جهات قابلي)، ناظر به مطلق نقص نيز است؛ چون نسبت به نقايص وجودي نيز اين پرسش مطرح است که چرا جاي اين خلا و نبود را وجود پرنکرده است.

    آنان با ارجاع آنها به جهت هاي ماهوي و قابلي خواسته اند به اين پرسش نيز پاسخ دهند.(23)


    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  4. تشكر

    سالک (16-09-1392)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    از ديد فيلسوفان نيز شر به معناي عام از لازمه ماهيت هاي امکاني و وجودي هاي فقري است؛ ممکنات بدون آن به هيچ وجه تقرر ندارند و نفي آن، مستلزم نفي تمام ممکنات است.

    بنابراين، نقص وجودي مراتب پايين تر در نظام هستي نسبت به مراتب بالاتر آن، يا نقص مجردات تام در مقايسه با مجردات بالاتر يا فقدان کمال همديگر در مجردات هم عرض به سبب عدم شأنيت کمالات ديگران، شر به شمار نمي آيد.(24)

    فيلسوفان اين نوع از نقص را خارج از محل نزاع مي دانند. از نظر بيشتر آنان تقابل ميان خير و شر، تقابل عدم و ملکه است؛ بر اين اساس، آنان مفهوم شر را از جهت هاي عدمي که شأنيت و استعداد کمال مقابل آن را داشته باشند انتزاع مي کنند (25)؛

    شربالذات، عدم فعليت ملکه خير است؛ براي مثال، ناتواني، بيماري، جهل، کوري و کري براي موجودي که شأنيت توانايي، سلامتي، علم، شنوايي و بينايي را دارد شر است، نه براي سنگ و چوب؛ شر به اين معنا، همان شر به معناي خاص است که به عالم طبيعت عنصري اختصاص دارد.
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  6. تشكر

    سالک (16-09-1392)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    مباني خير و شر


    پس از تبيين برخي مباحث مقدماتي و تعريف مفهومي و مصداقي خير و شر، اکنون به اختصار به تبيين مباني خير و شر از منظر ابن عربي و پيروان او مي پردازيم.

    نگارنده در رساله «خير و شر در مکتب ابن عربي»، به تفصيل در اين زمينه بحث کرده است.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  8. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    وحدت شخصي وجود


    مفاد وحدت وجود اين است که يک حقيقت وحداني بسيط، تمام هستي را پرکرده است. مقيد به هيچ قيدي، محکوم به هيچ حکم خاصي، مفهوم هيچ حکيمي و مشهود هيچ عارفي قرار نمي گيرد: «و اما الاحديه الالهيه فما لواحد فيها قدم».(26)

    از اين رو، در آن ساحت، نه احدي را ياراي سخن گفتن است و نه توان شهود؛ اما اين وجود نامتناهي، ويژگي ها و لوازمي دارد که از آن حيث مي توان درباره آن سخن گفت. از جمله خصايص آن، وحدت اطلاقي است؛ اين ويژگي، براي وجود مقابل جايي نمي گذارد؛ زيرا لازمه وجود مقابل اين است که بي نهايت، بي نهايت نباشد.(27)


    در اينجا با توجه به ويژگي اطلاقي وجود، اين پرسش مطرح مي شود که آيا کثرات و حقايق امکاني، نفس الامر ندارند؟
    به تعبيري هيچ و پوچ اند؟

    در پاسخ بايد گفت وحدت وجود به اين معنا نيست که حقايق امکاني، پندار صرف باشند و هيچ گونه نفس الامري نداشته باشند، بلکه به اين معناست که حق، بالذات وجود دارد و موجودات امکاني بالعرض، به تعبيري دقيق تر با حيثيت تقييدي وجود او تحقق دارند.

    ان الحق موجود بذاته، مطلق الوجود غير مقيد بغيره.... أن العالم موجود بالله تعالي لا بنفسه ولا لنفسه، مقيدالوجود بوجود الحق في ذاته، فلا يصح وجود العالم البته الا بوجود الحق... الحق موجود بذاته والعالم موجود به.(28)

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  9. تشكر

    سالک (16-09-1392)

  10. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    نظام احسن الهي


    حسن در لغت، به معناي زيبايي، جمال، نيکويي، نقطه مقابل زشتي وصفت براي امر خوب و نيک است. «الحسن: ضد القبح و نقيضه»؛ «الازهري: الحسن نعت لما حسن».(29)

    اما حسن در اصطلاح، «عبارت است از تناسب و تلائم اجزاي داخلي با يکديگر و تناسب مجموع اجزا با علت غايي آن».(30)

    به نظر نگارنده عنصر اساسي حسن و زيبايي، کمال است؛ هماهنگي نظام داخلي و هماهنگي اجزا با علت فاعلي و غايي نيز، نوعي کمال مشهود يا معقول محسوب مي شود؛ اين کمال، سبب علاقه و اشتياق و جد مي گردد.


    نظام احسن در فلسفه بر علم عنايي الهي(31) و در عرفان بر اسماي الهي مبتني است. اسم «رحمن» پس از اسم «الله»، کلي ترين اسمي است که شامل همه اسماي کلي و جزئي مي شود؛ زيرا همه اسماي الهي از اسم «الله» و اسم «رحمن» نشأت مي گيرند و اسم «الله» و «رحمن» خود از اسماي حسناي الهي است که اسماي حسناي جزئي ترين را نيز در خود دارند(32)


    و حق نيز از راه اسماي حسناي خود در عالم اثر مي گذارد؛(33) يعني اسماي حسناي او، اقتضاي ظهور به صورت عالم را دارد.


    پس مطلقاً عالم مظهر اسماي حسناي الهي است. از اين رو، ابن عربي مي گويد بديع تر از اين عالم امکان ندارد، زيرا اين عالم بر صورت رحمن آفريده شده است:

    «فليس في الامکان ابدع من هذا العالم لانه علي صوره الرحمن».(34)

    صورت رحمن، يعني اسما و صفات آن. خداوند نيز از اين منظر همه موجودات عالم را جنود خود مي نامد «ولله جنود السماوات والارض»( فتح: 8)؛ برا ين مبنا، تمام عالم محل دولت اسم رحمن است.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  11. تشكر

    سالک (16-09-1392)

  12. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    تفاضل و تقابل وجوه

    گرچه ابن عربي تفاضل و تقابل وجوه را به لحاظ ذات وجود، نفي کرده است، ولي به لحاظ تعينات اسمايي و کوني آن را پذيرفته است.

    ايشان به لحاظ تعينات، ميان اسماي کلي و جزئي و اسماي عرضي و نيز مراتب طولي نظام هستي مانند عالم اله و تعينات خلقي و همچنين ميان مراتب تعينات خلقي از عالم عقل تا عالم ماده، ميان علت و معلول، تفاضل را قبول دارد.(35)


    تقابل، فرع بر تفاضل است. تقابل اسماي الهي، يعني اقتضائات وجودي مختلف که براساس استعداد موطن ها و محل هاي مختلف پياده مي شود؛ چون تأثير اسماي الهي به دو امر بستگي دارد. يکي اقتضائات وجودي خود اسماي الهي و ديگري استعداد محل ها.

    در برخي موارد، تقابل في الجمله رخ مي دهد؛ مانند تقابل اسم هادي با اسم مضل يا تقابل طاعت با معصيت و مؤمن با کافر.(36)

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  13. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    اعيان ثابته



    اعيان ثابته، صور اسماي الهي هستند و به تبع اسماي الهي، به کلي و جزئي تقسيم مي شوند. در اصطلاح اهل معرفت، به صور اسماي الهي( چه کلي چه جزئي) اعيان ثابته اطلاق مي شود، اما اهل نظر اعيان ثابته کلي را ماهيات و اعيان ثابته جزئي را هويات مي نامند.(37).


    به صور اسماي مستأثره که اقتضاي بطون و خفا دارند، اعيان ممتنعه و به صور اسماي ممکنه که اقتضاي ظهور در خارج دارند، اعيان ممکنه گفته مي شود.

    تفاوت اعيان ممتنعه با محالات ذاتي، مانند شريک باري و اجتماع و ارتفاع نقيضين در اين است که اعيان ممتنعه نيز در ساحت ربوبي به نفس اسماي مستأثره، تقرر نفس الامري دارند؛ برخلاف محالات ذاتي که تقرر نفس الامري ندارند.(38)


    به اعيان ممکنه، حقائق اشيا نيز گفته مي شود؛ زيرا موجودات خارجي و طبايع خارجي (مانند فرد بالذات انسان، فرس و...)، مظاهر اعيان ثابته و اعيان ثابته، مظاهر اسماي الهي و اسما نيز از لوازم ذات حق هستند(39).

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  14. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    ابن عربي در اين زمينه مي گويد عارفي که به ساحت ربوبي بار مي يابد، مي داند که حق عطا نمي کند؛ مگر آنچه را که خود او عطا مي کند وآن چيز همان احوال عين ثابت اوست که خدا به آن علم دارد و براساس علم به آن عطا مي کند:

    «يعلم ان الحق لا يعطيه الاما اعطاه عينه من العلم به و هو ما کان عليه في حال ثبوته».(40)


    تبيين خير و شر از منظر ابن عربي



    پس از مباحث مقدماتي، اکنون نوبت آن است که به تبيين خير و شر براساس مباني پيش گفته و عبارت هاي ابن عربي بپردازيم.
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

  15. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,140      تشکر : 27,295
    57,762 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض
















    خير و شر براساس وحدت وجود


    در يک تقسيم بندي، خير و شر به طبيعي، ارادي (= سلوکي) و اخلاقي و در تقسيم ديگري، به مطلق و مقيد تقسيم مي شوند.

    خير ذاتي و مطلق که همان وجود است مقابل ندارد. مقابل آن شر ذاتي است که نيستي محض است. نيستي محض، چيزي نيست تا در برابر وجود قرار گيرد. براين اساس، خير ذاتي مقابل ندارد. در اين زمينه، اتفاق آرا وجود دارد. مي توان اين را في الجمله، يکي از نقاط اشتراک گستره فلسفه(41) و عرفان(42) در زمينه خير و شر دانست.

    وجود بالذات، در فلسفه مصاديق متعددي دارد، اما در عرفان، جز يک مصداق ندارد وآن وجود حق تعالي است. موجودات ديگر، مصاديق بالعرض وجودند.

    از اين منظر، هر آنچه نزد فيلسوفان، خير بالذات ناميده شده است، در عرفان جز حق تعالي ديگر موارد، خير بالعرض ناميده مي شود؛ در مقابل آن، شر بالعرض قرار مي گيرد؛ در فلسفه، خير و شرهاي خاص در وجودات عيني مطرح است، اما در عرفان خير و شر در جلوه هاي آن مطرح است، نه در اصل وجود

    . جلوه هاي وجود، بالذات معدوم و بالعرض، موجودند.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •