▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    خير و شر در مکتب ابن عربي

    نويسنده:
    حسن اميني
    (سطح چهار حوزه و پژوهشگر گروه عرفان دائره المعارف علوم عقلي اسلامي)





    چکيده

    مسئله شر، هنوز دشوارترين مسائل در حوزه مطالعات ديني است. اين موضوع در انديشه بشري، پيشينه درازي دارد، ولي درعرفان نظري، سابقه آن به محي الدين عربي در قرن هفتم برمي گردد.

    پرسش اصلي تحقيق اين است که آيا شر در مکتب ابن عربي، امري وجودي است يا عدمي؟

    اگر شر يا بخشي از آن، وجودي باشد، چگونه با خير محض بودن مبدأ هستي سازگار است؟

    در فلسفه، شر در وجودات عيني و در عرفان، در مظاهر وجود مطرح است. ابن عربي، از حيث وحدت شخصي وجود و نظام احسن، شر را به طور مطلق در نظام هستي به مفاد سلب بسيط تحصيلي منتفي دانسته است، ولي از حيث تعينات، امور عدمي را شر بالذات و در امور وجودي نوعي شر نسبي را در نظام تکوين و نوعي شرور ذاتي سلوکي را در نظام تشريع پذيرفته است.

    عبارت هاي قونوي و فناوري مؤيد مدعيات فوق است. در قرن يازدهم، صدرالمتألهين در مفاتيح الغيب، پس از تبيين ديدگاه نيستي انگارانه ارسطو وبه چالش کشيدن آن، با نقل عبارت هايي از ابن عربي و قيصري، بدون هيچ تبييني، با اجمال به ديدگاه محي الدين اشاره کرده است. پس از وي، بيشتر محققان اين حوزه ميان ديدگاه فلسفي و عرفاني خلط کرده اند.

    اين اندازه از شرور به تضاعف جهات امکاني، استعداد جزئي، قابليت مواطن و سرانجام به استعداد کلي اعيان ثابته برمي گردد.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    درآمد

    مسئله شر از قرن هفتم به واسطه محي الدين وارد عرفان نظري گرديد.

    پرسش اصلي اين نوشته آن است که آيا شرور در مکتب ابن عربي وجودي اند يا عدمي؟

    اگر شرور يا بخشي از آن وجودي باشند، براساس مباني و سخنان ابن عربي چگونه با خير محض بودن حق سازگارند؟ و خاستگاه آن چيست؟


    تا آنجا که نگارنده جست و جو کرده است، در مسئله خير و شر از نظر محي الدين، اثر مستقلي وجود ندارد. البته برخي فيلسوفان مسلمان در ضمن ديگر مباحث فلسفي، به صورت استطرادي از زاويه خاصي بدان پرداخته اند.

    شايد نخستين کسي که به اجمال از منظر محي الدين و پيروانش، به اين مسئله پرداخت، صدرالمتألهين شيرازي در قرن يازدهم است.
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    ملاصدرا درجايي از اسفار مي گويد کاستي ها، ذمائم و شرور در وجودهاي ممکن، به سبب تصادمي که در مراتب پايين هست، به خصوصيات محل ها، قابل ها و استعداد آنها برمي گردد، نه به «وجود بما هو هو».


    اما تفاوت در قابل ها، حقائق امکاني و ماهيت ها، از جهتي به ذات آنها و از جهتي به فيض اقدس، يعني قضاي ازلي (ثبوت اشيا در علم خداوند متعال) و اسما بر مي گردد.(1)


    او در جاي ديگري مي گويد کاستي ها، ذمائم، شرور، آفات، گمراهي و حيرت به حسب «سرالقدر» از لوازم ماهيت ها و اعيان ثابته اند.

    نيز وي سخني را از برخي محققان نقل مي کند که اعيان ثابته را از شئونات حق دانسته اند.(2).

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    ايشان در مفاتيح الغيب پس از نقل ديدگاه نيستي انگارانه منسوب به ارسطو در باب شر، آن را به چالش مي کشد(3) و مي گويد نزاع در مبادي شرور است، نه در شرور به معناي عدمي آن و مبادي شرور، امور وجودي هستند.


    شرور به معناي امر عدمي نيز مستلزم اين است که مبادي آنها، موجودات شرير باشند و خداوند موجودات شرير آفريده باشد.


    اشکال اين است که اين امور وجودي (شرير) مانند شيطان که سبب دردها، زيان ها، هلاکت ها، ضلالت ها و گرفتاري مردم در عذاب ابدي مي شوند، چگونه از مبدأ حکيم صدور مي يابند؛ عقل، محال بودن صدور موجود شرير را از مبدأ حکيم، بديهي مي داند.(4).
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    مقصود او اين است که معضل شرور، با پاسخي که فيلسوفان داده اند حل نمي گردد، بلکه اشکال ها همچنان باقي اند.

    ايشان در فصل ديگري سخنان محي الدين و قيصري را در باره خير و شر نقل مي کند که براساس آن، مشيت و اراده خداوند، تابع علم او و علم او تابع معلوم است و معلوم وي اعيان ثابته و احوال آن است.

    خداوند هر چه به اشيا عطا مي کند، براساس اقتضائات اعيان ثابته آنهاست. از اين رو، خير و شر هر دو به اعيان ثابته اشيا برمي گردد و اعيان ثابته غير مجعول اند.

    بنابراين، براي خداوند حجت بالغه است.(5) آن گاه در پايان، مي گويد بهترين سخن در باب شر، سخن عرفاست.(6)
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  8. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    ملاصدرا تنها به چالش کشيدن ديدگاه نيستي انگاري فلسفي و نقل سخنان محي الدين و قيصري اکتفا کرده است.

    ايشان نه به مباني مسئله و سخنان صريح ديگر محي الدين و پيروانش پرداخته است و نه در اين زمينه (که شرور از محي الدين امري وجودي است يا عدمي و يا عدم محض) تبييني ارائه داده است.

    بسياري از کساني که در ضمن مطالب ديگر به اين مسئله پرداخته اند، دچار لغزش و خلط ميان ديدگاه فلسفي و عرفاني شده اند.


    مسئله شرور هرچند پيشينه کلامي و فلسفي طولاني دارد، ولي اين موضوع از دشوارترين مسائلي است که هنوز معضلي اساسي در حوزه مطالعات دين پژوهي به شمار مي آيد.

    شايد شرور، در گستره عرفان، بتواند راه حل بهتري بيابد و از آنجا که مهم ترين شخصيت عرفان نظري ابن عربي است، پرداختن به ديدگاه ايشان اهميت اساسي دارد. سخنان پيشين صدرالمتألهين، مؤيد اين بيان است.
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  9. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    معنا شناسي خير و شر



    خير و شر در لغت:

    خير در لغت به معناي چيزي است که هر کس به آن رغبت مي کند. در مقابل، شر به معناي چيزي آمده است که هر کس از آن اعراض و نفرت دارد:

    « الخير ما يرغب فيه الکل، کالعقل مثلاً والعدال والفضل والشيء النافع و ضده الشر».(7)
    «الشر الذي يرغب عنه الکل، کما ان الخير هو الذي يرغب فيه الکل».(8)


    اطلاق هاي عرفي خير و شر:

    به لحاظ ارتکاز عرفي، خير هرگونه امر ملايم همچون سلامتي جسمي و رواني، دست يابي به هدف و مانند آن و شر نيز بر هرگونه امر ناملايم مثل درد، اندوه، بيماري، فقر، مرگ، جهل بسيط و مرکب، نقص عضو، زلزله، سيل و مانند آن اطلاق مي شود.

    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  10. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    خير و شر در اصطلاح متکلمان مسلمان:

    پيش از دوره خواجه نصير، متکلمان اشعري خير را به مطلق «نفع» وشر را به مطلق «ضرر»(9) ومتکلمان معتزلي نيز، خير را به «نفع حسن» وشر را به «ضرر قبيح» (10) تعريف کرده اند.


    اين تلقي تا زمان محقق طوسي ادامه داشته است، ولي پس از دوره خواجه، تعريف عدمي از شر در انديشه هاي کلامي وارد گرديد؛ مثل تعريف شرور به عدم وجود و عدم ملايم که برخي متکلمان آن را پذيرفته(11) و برخي رد کرده اند(12).


    خير و شر در اصطلاح فيلسوفان مسلمان:

    «خير امري است که هر شيء در مرتبه خود به آن اشتياق داشته باشد و وجودش به آن تمام شود».(13،14)

    ملاصدرا در تعريف خير چنين مي گويد:

    «معني الخير ما يؤثر عند العقلاء و يشتاق اليه الاشياء و يطلبه الموجودات و يدور عليه طبعاً و اراده و جبله».(15)
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓


  11. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    فيلسوفان براي شر تعريف مفهومي ارائه نداده اند يا دست کم نگارنده آن را نيافته است، ولي به قرينه تقابلي که ميان آن دو وجود دارد، به آساني مي توان مفهوم شر را از آن اصطياد نمود که

    شر يعني آنچه انسان به آن اشتياق ندارد، به حسب طبع يا اراده آن را اختيار نمي کند.

    به سخن ديگر، شر يعني ناملايم يا منافر با طبع.

    آنچه تاکنون از فيلسوفان نقل شد، ناظر به تعريف مفهومي خير و شربود، ولي بيشتر حکيمان مسلمان با تکيه بر حقيقت خير و شر، به تعريف مصداقي (نه مفهومي) آن دو پرداخته اند و خير را به وجود و کمال آن و شر بالذات را به عدم ذات يا عدم کمال اول و عدم کمال ثاني تعريف کرده اند و آنچه را که موجب عدم کمال اول يا ثاني گردد، شر بالعرض دانسته اند.(16)


    از نظر فلسفي، هيچ امر وجودي براي خودش (في حد نفسه) شر تلقي نمي شود.(17)


    البته آنان شر را عدم هر گونه کمال نمي دانند، بلکه عدم کمالي مي دانند که شيء مفروض شأنيت آن را داشته باشد.


    براي مثال، نبود شيريني را براي خرما که شأنيت آن را دارد، شر تلقي مي کنند، نه براي نمک که شأنيت آن را ندارد. براين اساس، بيشتر فيلسوفان، تقابل ميان خير و شر را تقابل عدم و ملکه دانسته اند.(18)
    ▓彡ỗ♥ỗ彡▓ خير و شر در مکتب ابن عربي ▓彡ỗ♥ỗ彡▓

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •