شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض شبهات مربوط به خالقیت الهی ( پاسخ به شبهه )









    ( پاسخ به شبهات صفات الهی)

    شبهه:

    چگونه الله با صفات خود نفی می شود؟





    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )

  2. تشكرها 4


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    نویسنده: جمعی از محققین



    در اینجا به مقاله یکی از بی خدایان اسلام ستیز، پاسخ می دهیم. نویسنده مقاله، اینگونه سخنش را آغاز می کند: «صفات عدیده ای برای الله در نظر گرفته شده است که یکایک آنها می تواند نفی کننده الله باشد، برای نمونه به چند نمونه در اینجا اشاره می کنم.» البته ایشان مدعی هستند فقط چند نمونه را ذکر فرموده اند، ولی می توانیم مطمئن باشیم که اگر مورد دیگری بود، حتماً به آنها نیز اشاره می فرمودند!

    در پایین به شبهات ایشان در این زمینه می پردازیم:

    شبهه: الله خالق است:



    ابتدا به این می اندیشیم که الله کی خالق شد؟

    قبل از اینکه خالق بشود چه بود؟

    اگر الله پس از خلق جهان خالق شد بنابراین زمانی بوده که خالق نبوده است. بنابراین از الله یی که خالق نبوده به اللهیی که خالق شده تغییر یافته است بنا بر این چیزی که در ماهیت خود دچار تغییر می شود شایسته مقام اللهیی نیست.



    الله دنیا را از چه خلق کرده است؟

    اگر می گویید الله یکباره دنیا را از هیچ خلق کرد(در حالی که نبود) چگونه نیستی منشا هستی شده. آیا زمانی بوده که نیستی با هستی برابر بوده است؟

    آیا جمع شدن دو چیز متضاد در آن واحد امکان پذیر است؟


    و امّا پاسخ:
    ...
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )

  5. تشكرها 4


  6. #3
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    اگر الله پس از خلق جهان خالق شد بنابراین زمانی بوده که خالق نبوده است
    نکته اول:

    عالم هستى هميشه بوده و زمانی رو نمی تونیم تصور کنیم که خدا وجود داشته اما عالم وجود نداشته

    دلیلمون :خداوند هميشه مخلوقى داشته،و در هیچ زمانی نمی توان یافت که در آن مخلوقی وجود نداشته باشه.دلیلمون بر این سخن اینه که: خداوند جواد (بخشنده) و فیاض است و هرگز ذاتش، بدون فیض و جود نیست. پس همیشه و همواره از خدا فیض صادر می شه

    نکته دوم:

    اين سوال که,خداوند پيش از آفرينش جهان به چه کارى مشغول بوده،سوالی جالب نیست زیرا نمى‌تونیم زمانى را تصور کنیم که پروردگار بيکار بوده و هيچ کارى انجام نمى‌ داده، بلکه خدا در تمام زمانها در حال آفرينش موجودات بوده است.

    در برخى از روايات آمده است «فکر نکنيد خداوند فقط همين يک جهان را آفريده است، به خدا قسم! خدا هزار هزار (= يک مليون) عالم و هزار هزار (= يک ميليون) آدم آفريده است و تو در آخر آن جهان‌ ها و آن آدميان مى‌ باشى(بحار الأنوا ؛ ج‏ 25 ؛ ص25.)
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با تشکر از حضور حضرت استاد









    پاسخ:

    اولاً صفات خداوند دوگونه است یکی صفات ذات و دیگری صفات فعل.

    صفات ذات خداوند با توجه به نوعی از کمال، از ذات خداوند انتزاع می شود مانند حیات قدرت و علم (حی قادر عالم).

    اما صفات فعل از نوعی رابطه بین خداوند متعال و مخلوقاتش انتزاع می شود مانند خلقت و رزق (خالق و رازق).

    صفات ذات عین ذات خداوند است یعنی ذات مقدس الهی مصداق عینی این صفات است. اما صفات فعل عین ذات خداوند نیست بلکه مفاهیمی انتزاعی است که حاکی از نسبتی بین خدای متعال و مخلوقات است و ذات الهی و ذات مخلوقات به عنوان طرفین نسبت در نظر گرفته می شوند مانند خالقیت که از وابستگی وجودی مخلوقات به ذات الهی انتزاع می شود.

    یعنی آنچه در خارج به عنوان حقیقت عینی وجود دارد ذات خداوند و ذات مخلوقات است خلقت رابطه ی میان ذات خدا و ذات مخلوق است.

    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )


  8. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    با توجه به مطلب فوق:

    صفات ذات عین ذات خداست و لذا ازلی است اما صفات فعل عین ذات خدا نیست بلکه مفاهیمی انتزاعی است که از نسبت و مقایسه ی بین خداوند و مخلوقاتش انتزاع می شود لذا ازلی نیست.

    در نتیجه :

    الف)صفاتی مانند خالق و رازق ازلی نیستند. بله خداوند از ازل قدرت بر خلقت و رزق داشته اما این صفت قدرت است (قدرت بر خلقت و آفریدن) که از صفات ذات است نه صفت خلقت که از صفات فعل است (قدرت خداوند بر خلقت صفت ذات است اما خود خلقت صفت فعل است).

    ب)نکته مهمی که در مورد صفات فعل باید توجه داشت اینکه:

    هنگامی که رابطه ی بین خداوند و مخلوقات مادی سنجیده میشود و بر اساس آن، صفت فعلی خاصی انتزاع می شود مانند رازق، این صفت به لحاظ تعلق به موجودات مادی مقید به قیود زمانی و مکانی است هر چند به لحاظ تعلق به خداوند منزه از چنین قیود و حدودی است ( یعنی روزی دادن به یک روزی خوار در ظرف زمانی و مکانی خاصی انجام می گیرد ، اما این قیود ، در حقیقت ، مربوط به موجود روزی خوار است نه روزی دهنده).
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )

  9. تشكرها 4


  10. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    همینطور است صفت خلقت؛ خلقت موجودات مادی هر چند در ظرف زمانی و مکانی خاصی انجام می گیرد اما این قیود مربوط به مخلوقات مادی است نه خالق .

    لذا اینکه فرموده اید «از اللهیی که خالق نبوده به اللهیی که خالق شده تغییر یافته است» میگوییم:

    آن هنگامی که خداوند موجودات مادی را خلق نکرده بوده است خالق این موجودات نبوده (توجه کنید قادر بر خلقت بوده ولی خالق موجودات مادی نبوده و این با توجه به صفات ذات و صفات فعل هیچ نقصی نیست.
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )

  11. تشكرها 4


  12. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    ثانیاً آنچه که گفته شد که خلقت محدود به قیود زمانی و مکانی است مربوط بود به موجودات مادی ، اما مخلوقات خداوند منحصر در موجودات مادی نیست بلکه مخلوقات بزرگتر و عظیمتر و قوی تر از حیث وجودی، مجردات هستند.

    اما اگر سوال شود که «چرا خداوند در آن زمان که هیچ موجودی نبوده اقدام به خلق موجودات ننموده است؟»

    پاسخش این است که هیچ موقعی نبوده که هیچ مخلوقی نبوده باشد بلکه برخی مخلوقات خداوند ازلی هستند یعنی خداوند به حکم فیاض بودنش از ازل آنها را خلق کرده است

    (توجه: ازلی بودن مخلوق منافاتی با مخلوق بودنش ندارد چون مخلوق در ذات خود فقیر و وابسته به خالق است و به اصطلاح مخلوقات ازلی حادث ذاتی هستند یعنی آن آن وجودشان وابسته به ذات خداوند است)

    لذا میتوان گفت خداوند از ازل خالق بوده است (خالق مجردات نه مادیات).
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )


  13. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    ثالثاً معلوم شد که هر چند قدرت خداوند بر خلقت ازلی است اما هر مخلوقی ازلی نیست برخی مخلوقات(مادیات) ویژگی ذاتیشان به گونه ایست که جز در زمان و مکان خاص امکان وجودی ندارند .

    لذا محدود به زمان و مکان خاصند و همانگونه که گذشت خالقیت خداوند ، به لحاظ تعلق به موجودات مادی (نه مجردات) مقید به قیود زمانی و مکانی است هر چند به لحاظ تعلق به خداوند منزه از چنین قیود و حدودی است در حقیقت این قیود ، مربوط به موجود مادی است نه به وجود بخشنده.
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )


  14. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    رابعاً در پاسخ به این شبهه که «چگونه نیستی منشا هستی شده»،

    نیز پاسخ می دهیم که نیستی منشأ هستی نیست، بلکه خدا به دنیا هستی داده است.

    خدا وجود است و دنیا مجموعه از ماهیتهای وجودی است که وجود خود را از خدا گرفته است.
    (رک: مقاله «خدایی که بیخدایان می شناسند.»).

    پس نیستی را منشأ هستی نمی دانیم، بلکه خدا را منشأ هستی می دانیم، زیرا خدا خود، هستی و وجود است و ما ماهیتهایی از وجود هستیم.


    منبع:پاد زندیق
    شبهات مربوط به خالقیت الهی  ( پاسخ به شبهه )


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •