آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 23
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بنابراین نباید تصور کرد که خداوند یکى را که ممکن بود زیبا باشد، زشت قرار داد و دیگرى را که ممکن بود زشت باشد، زیبا قرار داد و با قید قرعه و یا یک اراده تبعیض آمیز هر یک از آنها را انتخاب کرد،

    بلکه هر جزء از اجزاى جهان تنها به همین جور که هست، امکان وجود داشته و خدا همان آفرینش را به آن داده است.

    اگر بخواهیم از دیدگاه علمى سخن گوییم، این گونه مى‏توان گفت که هر ماده با توجه به ویژگى و شرایط خود از وجود و کمالات وجود برخوردار می شود.

    تفاوتهایى که در جهان مادى و طبیعى وجود دارد، براساس تفاوت در عناصر مادى است، مثلاً کسى که از نظر زیبایى یا زشتى، شکل و وضعى خاص دارد، بر اثر تفاوت ژنتیکى و عوامل محیطى و مادى وراثت و... است که هزاران مورد شناخته شده و یا ناشناخته در طبیعت در آنها دخالت دارد و یا حتى امور غیر مادى مانند نحوه آمیزش یا مواد و غذاهایى که پدر و مادر قبل از آمیزش، یا مادر بعد از آن، در دوران جنینى تغذیه می کنند یا مانند تأثیر الکل و مواد اعتیادزا در شکل و حالت و وضع و سلامت و بهره هوشى و استعداد کودک که امروزه بدون تردید شناخته شده است.



    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  2. تشكرها 3

    حیران (08-09-1392), سالک (13-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-08-1392)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    طبق این سخن فیض الهى از ناحیه خدا تمام است و او در حق هیچ موجودى تبعیض روا نمی دارد، بلکه موجودات هستند که به فراخور شأن و جایگاه و مرتبه خود و عوامل دیگر قبول فیض می کنند و به اندازه استحقاق، در مرتبه‏اى از عالم هستى جا می گیرند.

    در جهان خلقت آنچه که وجود دارد تبعیض نیست، بلکه تفاوت است، همانطور که ظرف یک لیترى نسبت به ظرف پنج لیترى مقدار کمترى آب در خود جاى می دهد.

    آرى هر موجودى در نظام هستى به میزان ظرفیت خود دریافت فیض می کند.

    این نکته را نیز اضافه می کنیم که درست است نوزاد ناقص الخلقه به خاطر شرایط پدر و مادر یا محیط و... چنین به دنیا آمده، اما از طرفى خداوند نسبت به معلولان ملاحظاتى نموده که لطف بزرگى است، از جمله این که تکالیف شرعى آنان را آسان گرفته و پاداش عبادت آنان را بزرگتر قرار داده و اداره زندگى آنان را(در صورتى که قادر به اداره آن نباشند) بر عهده حکومت اسلامى گذاشته است.
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  4. تشكرها 3

    حیران (08-09-1392), سالک (13-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-08-1392)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    در نهایت آن چه را ملاک برترى است، در اختیار همه قرار داده است که همه افراد بشر(حتى معلولین و ناقصها) می توانند داشته باشند و آن عبارت است از تقوا و پرهیزکارى. قرآن فرمود:

    «گرامی ترین شما پیش خدا با تقواترین شما است».

    چه بسا در جهان دیگر، بسیارى از ضعف هایى که ناخواسته بر نوزاد و فرزند تحمیل شده است، جبران شود.

    در نتیجه:

    آنچه در جهان هستى و آفرینش وجود دارد، تفاوتها است، نه تبعیضها. تفاوتها نیز معلول اعمال و اسباب است و خداوند به هر موجودى به اندازه اى که قابلیت و استعداد دارد و شرایط و اسباب آن اقتضا مى‏کند، وجود و هستى میبخشد.


    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  6. تشكرها 3

    حیران (08-09-1392), سالک (13-08-1392), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (13-08-1392)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    امّا در مورد سیل و زلزله، بعضی از مؤمنان و دانشمندان معتقدند:

    زلزله همچون سیل و طوفان یک امر صددرصد طبیعی است و از سنن و قضای حتمی خداوند است، ولی در کشورها و شهرهایی که در کمربند زلزله قرار دارند، باید خانه ‏های مجهز و ضدزلزله بسازند تا از تلفات و خسارات مالی و جانی در امان بمانند.

    طبق این نظریه این گونه حوادث مانند تصادفات و گرفتاریها به بدی و خوبی اعمال انسان ارتباطی ندارد.

    برخی از اندیشمندان مذهبی بر این باورند که زلزله و سیل گذشته از سنت طبیعی، بلای آسمانی محسوب می شود که گاهی برای تنبیه فاسقان و امتحان آیندگان و بیداری غافلان ایجاد می شود، وگرنه هر موجود شرور و یا حادثه ویرانگر به خودی خود خیر است و مخلوق خداوند می باشد و مطابق قانون علت و معلول است، ولی در تصادم با دیگران ممکن است خیراتی داشته باشد و یا شروری، مثلاً زلزله و سیل از سنت‏های حکیمانه الهی است و در جای خود پسندیده و خوب می باشد، ولی در صورت تزاحم با موجودات دیگر ممکن است بد باشد،

    مثلاً برای کسانی که عزیزانشان را از دست داده یا یتیم شده اند، ناراحت کننده است، ولی برای زنده ها این فاجعه منشأ بیداری و توبه از گناهان باشد و در پرتو کمکها حس نوع دوستی تقویت می شود و یاری رسانی ها ذخیره برای روز قیامت می شود.
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بعلاوه اینکه ملتها و حکومتها اظهار همدردی کرده، دولتها و ملتها به هم نزدیک می شوند، و بسیاری از مستمندان منطقه در صورت سالم ماندن، سامان گرفته و زندگی شرافتمندانه ای پیدا می کنند و دهها فواید دیگر اجتماعی و اقتصادی و روحی و معنوی که بر وجود این نوع حوادث غمبار مترتب است.

    یکی از مهمترین فوائد، درس گرفتن از این حادثه و رعایت اصول هندسی در ساخت و سازها و پیشگیری‏های لازم برای جلوگیری از تلفات و خسارات جبران ناپذیر بعدی است.

    در سایه سیل و زلزله و برای جلوگیری از پیامدهای آنها دانش بشری پیشرفت می کند و استعدادهای انسانی شکوفا می شود؛ بنابراین می تواند یکی از حکمت های آن شکوفایی استعدادهای انسانی و تلاش و کسب دانش برای رویارویی با حوادث باشد.

    هم چنین با توجه به این که زلزله و سیل در واقع یک نیرو و انرژی عظیم است که باعث تخریب شود، می تواند روزی برسد که با پیشرفت دانش بشری، همین نیرو و انرژی عظیم مورد استفاده قرار گیرد، یعنی همان طور که انسان ها نیروها و انرژیهای بسیاری را به خدمت گرفته اند، بتوانند با مهار انرژی گسترده سیل و زلزله از آن ها استفاده نمایند.

    در مورد سیل با بستن سد تا حدی توانسته اند از آن برای نیروی برق و آبیاری زمینها استفاده کنند. از سوی دیگر زلزله یک نوع عذاب الهی برای فاسقان، عیاشان، عناصر گمراه کننده است که گاهی جز مرگ هیچ عاملی چاره آنان نمی باشد، و این موضوع با طبیعی بودن و در کمربند زلزله قرار گرفتن یک شهر منافاتی ندارد، چرا که حکمت الهی تعلق گرفته که هر چیزی براساس علل و زمینه ‏ها ضرورت پیدا کند.

    حتی معجزه از دایره قانون علیت خارج نیست، پس همه چیز به دست قدرت الهی است.
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در حدیثی امام صادق ‏علیه‏ السلام بعضی از گرفتاری‏های انسانها را عکس‏ العمل اعمال آنها می داند. بنابراین این گونه حوادث می تواند در نگاه دیگر یک نوع رحمت در لباس غضب باشد، چنان که یک نوع عذاب برای امتحان بازماندگان و سایر مردمان نیز باشد.


    در این که پاره ای از این شرور تکان دهنده برای غفلت زدایی و تأدیب است، تردیدی نداریم، چنان که بعضی از عذاب‏ها کیفر کردار و ثمره اعمال مردم می باشد. در دعای ابوحمزه می‏خوانیم:

    "الهی لا تؤدبنی بعقوبتک؛ خدایا، مرا با کیفر دنیوی ادب نفرما!"

    حضرت یوسف به کسی که از زندان آزاد می‏شد گفت:

    "اذکرنی عند ربک؛ پیش اربابت یادی از ما بکن"،
    "فأنساه الشیطان ذکر ربّه فلبث فی السجن بضع سنین؛

    ولی او فراموش کرد و در نتیجه هفت سال یوسف در زندان ماندگار شد".[6]


    در روایتی آمده است که حضرت علی فرمود: می فرماید:

    «انّ البلاءَ لِلّظالم أدبٌ،
    و للمؤمن إمتحانٌ،
    و للانبیاءِ درجةٌ،
    و للأولیاءِ کرامةُ»[7]

    یعنی همانا بلاها و گرفتاری‌ها برای ظالم تأدیب است، و برای مؤمنان امتحان، و برای پیامبران درجه و برای اولیاء کرامت و مقام است.

    "انما هی اعمالکم ردّت الیکم[8] ا

    ین مصائب و گرفتاریها اعمال شما است که به شما برمی گردد".
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  12. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در قرآن نیز آیاتی در این باره است که ذیلاً می آوریم:




    1 - "و ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم[9]؛
    هر مصیبتی به شما می رسد، به خاطر اعمالی است که‏ انجام داده اید."





    2 - "ما أصابک من حسنة فمن الله و ما أصابک من سیئة فمن نفسک[10]؛
    آنچه از نیکی به تو می رسد، از طرف ‏خداوند است و آن چه از بدی ها می رسد، از طرف خودت می باشد".





    3 - "و کم من قریة أهلکناهم فجائها بأسنا بیاتاً و هم قائلون فما کان دعوایهم اذ جائهم بأسنا الا ان قالوا انا کنا ظالمین[11]؛
    چه بسیار شهرها و آبادیها که آنها را (بر اثر گناه فراوانشان) هلاک کردیم! و عذاب ما شبهنگام، یا در روز هنگامى که استراحت کرده بودند، به سراغشان آمد و در آن موقع که عذاب ما به سراغ آنها آمد، سخنى نداشتند جز اینکه گفتند: «ما ظالم بودیم»‏".
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  13. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عذاب‏های الهی مطابق با عدل و حکمت است، به دلیل این که اگر عدل را به معنای نظم و اعتدال بگیریم، زلزله عین نظم است و علم نیز اینگونه امور را پذیرفته است، به گونه‏ ای که اگر علم پیش بینی کند و زلزله نیاید، جای سؤال است که چرا زلزله انجام نشد؟

    اگر عدل به مفهوم قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه خود باشد، باز زمین لرزه عین عدالت است برای این که در سلسله علت و معلول در جایگاه خود قرار دارد، در صورتی که عدل را به مفهوم اعطای حق به هر صاحب حقی معنا کنیم، باز با عدل تضادی ندارد، به علت این که مردن با زلزله سلب حق نیست، بلکه پایان تفضل وجودی انسان مؤمن و آغاز فیض اُخروی می باشد و کیفر دنیوی فاسقان و جلوگیری از طغیانگران است.

    عمل غیر عادلانه آن است که مؤمنان خالصانه اطاعت کرده و درصدد تمرد نبوده و از معاصی توبه کرده‏اند، ولی خداوند آنان را به دوزخ افکند، وگرنه بعضی از مؤمنان هم با تصادف و یا بیماری از بین می روند، چرا که وضع دنیا چنین ایجاب می کند. به اضافه اینکه به یمن مرگ ناگهانی و یا بیماری های ممتد بسیاری از گناهانشان از بین رفته و ثواب عظیمی برای خود ذخیره می نمایند.



    از سوی دیگر بسیاری از این بلاها مانند سیل و زلزله که برای انسان روی می دهد جنبه امتحانی برای به محک گزاردن ایمان اوست.

    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  14. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    امّا در مورد وجود شیطان، ابلیس از آفریدگان خداوند و از جنیان است و مدتهاى طولانى خداوند را عبادت کرده بود، و به واسطه نافرمانى از خداوند، از درگاه او رانده شد و از این پس به نام شیطان شناخته می شود.

    شیطان بر هر موجودى گفته می شود که انسان را فریب دهد، خواه از جنیان باشد یا از انسان‏ها، بنابراین، شیطان از ابتدا شیطان آفریده نشد. او در ابتدا پاک بود.

    او مخلوقى چون سایر مخلوقات خدا در اطاعت پروردگار و از مقربین درگاه ربوبى بود، اما در مقابل یک دستور الهی که سجده و تعظیم در مقابل انسان بود، لغزید[12] و از درگاه الهى رانده شد.[13]

    شیطان در برابر آن همه عبادت، از خداوند تقاضاى زنده ماندن تا روز قیامت را نمود و خداوند او را تا زمانی معلوم، مهلت داد.

    شیطان آفریده نشد تا خلایق را بفریبد. او فریب نفس خویش را خورد و از خداوند مهلت خواست تا دنیا هست، او نیز باشد، و از آن پس قسم خورد تا انسان‏ها را بفریبد مگر کسانى را که مؤمن باشند.[14] و خداوند نیز این مهلت را به شیطان داد

    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  15. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اما چرا این مهلت را از طرف خداوند یافت، می توان گفت فلسفه وجود شیطان براى انسان، همانند وجود قوا و غرایز و نفس اماره درون انسان است که انسان‏ها را به سوى بدى و دور شدن از خدا امر می کنند.

    از طرف دیگر گرایش به سوى کمال و نیکى و خرد و رسولان و پیامبران الهى، در مقابل آنها قرار مى‏گیرند تا انسان‏ها را به کمال و خوشبختى سوق دهند.

    تنها در صورت وجود هر دو نیرو در انسان است که وى می تواند با اختیار خود، یکى از دو راه را انتخاب کند تا به سعادت یا شقاوت برسد.

    بنابراین اگر نفس اماره و نیروهاى سرکش و شیطانها نبودند، انسان نمی توانست در معرض آزمون الهى قرار گیرد و با نفى و طرد و مبارزه با آنها، موجب شکوفا شدن استعدادهاى عالى انسانى و سیر در مسیر کمال و خوشبختى و سعادت ابدى شود، پس شیطان شر مطلق نیست.
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •