آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 23
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن )(بررسی شبهه و پاسخ آن)



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بررسی شبهه، الله کامل است:



    هر چیز کاملی از تعدادی جزٍء تشکیل شده است. باید یک چیز کامل تری وجود داشته باشد که این اجزا را به هم متصل کند ویک چیز کامل بوجود آورد. آیا تصور یک کل بدون اجزا امکان پذیر است؟

    آیا می شود کلی را متصور کرد(شد) که اجزا نداشته باشد؟

    بنابر این تصور اینکه چیزی کامل باشد و کامل تر از او چیزی وجود نداشته باشد کاملا غیر منطقی است.



    وقتی به یک تابلو نگاه می کنیم هر چقدر نقاش آن تابلو ماهرتر باشد تابلو زیباتر و کامل تر به نظر می آید. اگر الله کامل است دنیا که نماینده تابلوی هنری اوست باید کامل باشد. اما دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم دنیای کاملی نیست. نواقص و زشتیهای زیادی در این دنیا وجود دارد که ما را متوجه کم هنری این خالق می کند.



    در کتابهای معارف اسلامی برای اینکه الله را به ما بشناسانند می گفتند با دیدن یک چهره زیبا به هنرمندی الله پی می بریم. چه کسی جرئت می کرد بگوید پس هر گاه یک چهره زشت می بینیم به بی هنری خالقش پی می بریم. وجود سیل ، زلزله ، ناتوانیهای جسمی انسان(مثلا کم بودن تعداد مخروطهای رنگی در چشم، )اینها از نواقص طبیعت نیست؟




    آیا آنهایی که شیطان را موجودی واقعی که دست پرورده اوست ،می دانند با خود نمی اندیشند که چگونه دست پرورده الله که برای سالها عابد بوده به یکباره از مسیر الله خارج می شود .وجود شیطان دلیل بر عدم مهارت الله در خلق موحودات نیست؟


    و امّا پاسخ:
    ...



    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    پیش فرض شبهه، این است که هر موجود کاملی باید از اجزایی تشکیل شده باشد در صورتی که این پیشفرض صحیح نیست، زیرا

    اولاً همین که نیاز به اجزا دارد نیاز و فقر وی را نشان می دهد
    ثانیاً می توان موچودی را فرض کرد که اجزا نداشته باشد و کامل هم باشد.




    امّا نقصها و زشتیهایی که نویسنده در این جهان می بیند، مربوط به نوع نگاه خود اوست، و زشت و نقص بودن، امری نسبی است.

    کدام منطقی می پذیرد که ما نگرش نسبی خود را بر جهان تحمیل کنیم. جناب نویسنده به نقاشی تمثیل زدند! بسیار خب! ما نیز از نقاشی مثال می زنیم.

    آیا سبک انتزاع تغزّلی(lyrical abstraction) سبکی زیباست؟

    بسیاری از ما ممکن است با دیدن نقاشیهای این سبک، مثل جناب نویسنده نقصان در هنر نقاش را برداشت کنیم، ولی این تنها به خاطر نوع نگرش ماست.

    به طور مشابه، نقاشیهای با سبک کوبیسم(Cubisme) ممکن است از دید بسیاری از ما زیبا نبوده، بلکه زشت باشند.

    آیا صحیح است که نگرش سبکی و نسبی خویش را بر نقاش تحمیل کرده و او را بی هنر و دانش او از نقاشی را ناقص بدانیم؟ چه بسا به خاطر ضعف دانش خود از هنر نقاشی، با دیدن یک تابلو با سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی(Abstract Expressionism)، نقّاش را فاقد هنر بدانیم!




    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  5. #4
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    چند نکته درباره شرور در عالم

    هدف خداوند از خلقت انسان، تکامل و رشد او است و نیز او ارحم الراحمین است و با هیچ کس دشمنی ندارد.

    خداوند درباره آفرینش انسان می فرماید:

    و نیز می فرماید: «اَلّذی اَحْسَنَ کُلَّ شَیءْ خَلْقَهُ»؛( سجده/7.) «او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید.»

    و نیز می فرماید: «وما أصابَکُمْ مِّنْ مُّصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أیْدیکُمْ»؛( شوری/30.) «هر مصیبتی که به شما می رسد نتیجه اعمال شماست.»

    این که انسان های مستضعف گرفتار شرور می شوند مسئولیتش بر عهده انسان های شرور است

    سوء استفاده انسان هاى شرور از آزادى است كه پدید آمدن دو طبقه ظالم و مظلوم، را موجب گردیده است، نه خواست آفریدگار هستى.پس مردن یک کودک در آفریقا ربطی به عدالت خدا نداره

    و به فرموده امیرمؤمنان (ع):
    «ما جاع فقیر الابما تبع به غنى:» « نهج البلاغه حكمت 328.»
    هیچ گرسنه ای تهیدست نشد، مگر به خاطر خوشگذرانى ثروتمندى

    در جهان اسباب و علل، كردار ناشایست انسان هاى منفی گرا به طور طبیعى و تكوینى در سرنوشت جامعه مؤثر است، شخص گناهكار، نه تنها زندگى خود را تباه مى كند بلكه جامعه را در سراشیبى انحطاط و سقوط قرار مى دهد.

    در آیه ای از قرآن می خوانیم که:
    وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً
    و از آسیب و بلائى كه تنها به ستمكاران شما نمى رسد بترسید.( انفال 45)

    براساس نظام حكیمانه آفرینش نتیجه ظلم ، خشك و تر را مى سوزاند، كردار ناشایست انسان، نه تنها مایه فساد جامعه مى شود بلكه محیط زیست را نیز تباه مى سازد

    تأثیر علل و اسباب طبیعی، یک امر قهری است و به اراده و خواست ما تعلق ندارد. ما خواه بدانیم یا ندانیم، هر علت طبیعی نتیجه خاصی را به دنبال دارد.

    خدا فرموده اين جاده اين نتيجه‏ اش است اين دارو اين نتيجه ‏اش است اين دارو اين نتيجه‏ اش است شما اگر دست بگذارى به سيم برق بدانى يا ندانى برق شما را مى ‏گيرد،

    اگر گفته شود، انسانها، هرچه می خواهند بخورند و هرکاری دلشان می خواهد انجام دهند، خدا هست، بلاها و بدیها را دور می کند!! حرف بسیار نادرستی است، چون خلاف قانون علت و معلول و اثر و مؤثر است، در نظام هستی خداوند علت و معلول را کنار هم نهاده است. بنابراین، این ما هستیم که بر اثر عدم رعایت شرایط بهره برداری، خود و عزیزان خود را میان بلاها و آفتها می افکنیم.

    در این گونه موارد، مسئولیت ناكامى این گونه افراد مستقیماً متوجه انسان هاى آگاه است و بر خداوند متعال ایرادى وارد نیست

    کسی که به خدا اعتقاد داره باید قبول کنه که خدا به کسی ظلم نمی کنه به اصطلاح علمیش خدا حکیمه و افعالش دارای هدف صحیحی است
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با تشکر از حضرت استاد معمار گرامی
    که حضورشان موجب دلگرمی
    و قوت قلب است





    در مورد افرادی که زشت یا دارای بیماریهای مادرزادی هستند، با توجه به این که خداوند کمال مطلق و غنى مطلق است و هیچ نقصى نسبت به ساحتش تصور ندارد، مى‏فهمیم که خدا عادل است، چرا که سرچشمه ظلم، یا جهل است و یا نیاز که این هر دو نقص است که در خدا متصوّر نیست.


    وقتى یقین داریم خدا عادل و مهربان است، درمی یابیم آن چه از تفاوتها در خلقت مشاهده می شود، از ناحیه خدا نیست، یعنى این گونه نیست که خدا آدم فلج را در حالى که امکان و قابلیت صحیح بودن را داشت، از روى ظلم و بى مهرى فلج آفریده باشد، بلکه فلج بودن او عامل دیگرى دارد، و آن خصوصیت مربوط به جهان ماده و عالم طبیعت است.



    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  7. تشكرها 2


  8. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    جهانى که ما در آن زندگى مى‏کنیم، جهان ماده است، یعنى هر چیزى در شرایط خاص و با علل و اسباب خاص خود به وجود می آید و تدریجاً کامل می گردد.

    اگر شرایط و حدود آن مراعات نشود، موجودى ناقص و بى فایده و احیاناً مضر به دست می آید.

    میوه درخت در موقعى به صورت کامل به دست می آید که باغبان آن را به موقع آب و کود دهد و به کلیه اصول رشد توجه داشته باشد و آنها را فراهم آورد.

    در غیر این صورت میوه درخت به صورت کامل به دست نمی آید، زیرا جهان مادى و طبیعى این طور نیست که در هر شرایطى موجودات سالم و کامل تحویل دهد.

    پس براى به دست آمدن میوه سالم و کامل، باغبان باید آنچه را در پرورش و تکامل آن لازم است، مراعات کند.
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  9. تشكرها 2


  10. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    همچنین براى نوزاد سالم ضرورت دارد پدر و مادر، آن چه را در پرورش و تکامل او لازم و مفید است، بدانند و آنها را همیشه مراعات کنند. ما هستیم که در بسیارى از موارد در اثر مراعات نکردن شرایط زناشویى و بهداشت، کودکان ناسالم به وجود می آوریم.

    پس در این گونه موارد نباید آن را تقصیر دستگاه آفرینش بگذاریم، زیرا خداوند براى تکامل هر موجودى شرایط خاصى قرار داده است.

    که اگر آن‏ها مراعات شود، هر چیزى نیکو و مفید به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر: سالم و ناقص به دنیا آمدن، علل و اسباب مادى خاص خود را دارد. طبعاً هر معلول و پدیده‏اى از علت خاص خود صادر می شود.

    بنابراین هر نوع نقصی که در موجودات جهان وجود دارد از ناحیه موجودات است، نه خداوند و به تعبیر دیگر فیض از طرف خداوند تمام است و نقص از طرف دریافت کننده فیض است.

    هنگامی که علت و اسباب و شرایط به وجود آمدن نوزادی ناقص باشد، یا از نظر ژنتیکی( که بسیاری از جهات آن هنوز شناخته نشده)، نوزاد ناقص به دنیا می آید یا ممکن است دارای بیماریهای مادرزاد یا زشتی چهره باشد.

    جهان آفرینش شرایطى دارد که اگر کسى آنها را مراعات نکند، در نتیجه نواقصی به بار می آید، تقصیر از خود او است و ربطى به عالم آفرینش ندارد.
    [3]

    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  11. تشكرها 2


  12. #8
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    در مورد افرادی که زشت یا دارای بیماریهای مادرزادی هستند، با توجه به این که خداوند کمال مطلق و غنى مطلق است و هیچ نقصى نسبت به ساحتش تصور ندارد، مى‏فهمیم که خدا عادل است، چرا که سرچشمه ظلم، یا جهل است و یا نیاز که این هر دو نقص است که در خدا متصوّر نیست.
    چند نکته درباره وجود فرزندان ناقص الخلقه

    نکته اول:


    طبق بیان آیات و روایات، فطرت انسان بر نیکی و خیر بنا نهاده شده است و بشر با فطرت و سرشت نیکوی الهی خلق شده است و هیچ فطرت بد و سرشت ناروا در کار نیست؛ زیرا هدف خداوند از خلقت انسان، تکامل و رشد او است و نیز او ارحم الراحمین است و با هیچ کس دشمنی ندارد.

    نکته دوم:

    خداوند درباره آفرینش انسان می فرماید:
    و نیز می فرماید: «اَلّذی اَحْسَنَ کُلَّ شَیءْ خَلْقَهُ»؛( سجده/7.) «او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید.»

    نکته سوم:

    و نیز می فرماید: «وما أصابَکُمْ مِّنْ مُّصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أیْدیکُمْ»؛( شوری/30.) «هر مصیبتی که به شما می رسد نتیجه اعمال شماست.»

    نکته چهارم:

    آنچه از روایات اسلامی و ره آورد دانش بشری به دست می آید این است که بخش مهمی از این نقیصه ها مربوط به جهل و نادانی والدین درباره وظایف همسری، نحوه آمیزش، کیفیت پرورش فرزندان و تغذیه مادران هنگام بارداری و نیز ناشی از اموری مانند مصرف شراب، مواد مخدر، سیگار، آمیزشهای حرام و تا حد زیادی وراثت است. به دیگر سخن آن نقیصه ها و کمبودها، غرامتی است که پدران و مادران به جهت نادانی خود می پردازند.

    اینک به اختصار به برخی از این عوامل اشاره و توضیحاتی ارائه می کنیم:

    الف) سوء تغذیه

    احادیث اسلامی، سوء تغذیه را مایه پیدایش کمبودها دانسته و تغذیه مناسب را یک پیشگیری می داند: قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله : «اَطْعِمُوا السَفَرجَلَ فَاِنَّهُ یَحْسن اَوْلادکُم؛( بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ج63، ص176.) [به زنان باردار] به بخورانید زیرا این میوه مایه زیبایی کودکان شما می شود.»

    و در روایت دیگر می فرماید: «أَطعِموا نِساءَکُمْ اَلحَوامِلَ اللُّبانَ فَانَّهُ یَزیدُ فی عقلِ الصبی؛( سفینة البحار، دارالأسوة، الطبعة الثانیه، 1416 ق، ج7، باب اللام، ص570.) به همسران باردار خود «کندر» بدهید، زیرا کندر خِرَد بچه را می افزاید.»

    در علوم روز نیز این مسئله به طور گسترده مطرح است که سوء تغذیه باعث بیماری و نقص کودک می گردد. در ذیل نمونه هایی متذکر می شویم:

    1. یکی از پزشکان اروپا آمار جامعی از نطفه هایی که در اوایل سال مسیحی منعقد می شود برداشته و منتشر کرده است. این پزشک اروپایی می نویسد: «به طور کلی هشتاد درصد اشخاص ناقص الخلقه و معلول، محصول شب اول ژانویه می باشند؛ زیرا در این شب مسیحیان عید بزرگی دارند و به عیش و نوش پرداخته، بیش از حد متعارف مشروب می خورند و عیاشی می کنند؛ به حدی که مریض می شوند.»( . دکتر غیاث الدین جزایری، اعجاز خوراکیها،تهران، انتشارات کتابهای پرستو، 1345 ش، ص214)
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  13. #9
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    «اگر هنگام تولید مثل، نطفه پدر مسموم باشد، تمام سلولهای بدن او مسموم بوده و در نتیجه علیل خواهد بود و از این نطفه مسموم و علیل جنین ناقص و علیل بوجود می آید. این مسمومیت ممکن است در اثر غذای فاسد چون خوردن مشروب، کشیدن تریاک، کشیدن بنگ و غیره باشد. پس در هنگام مسمومیت به خصوص مستی باید از تولید مثل خودداری کرد.»(کتاب اعجاز خوراکیها ص 214)

    فرزندان مادران سیگاری در دوران تحصیل از سایر کودکان هم سن خود عقب مانده ترند، و این عقب ماندگی به مقدار سیگار مصرفی مادر در دوران حاملگی بستگی دارد؛ زیرا سیگار باعث کم شدن سلولهای مغز کودک می گردد.( . مسئولیت تربیت، ص88)

    از مطالب گذشته این چنین به دست می آید که هر گونه سوء تغذیه در دوران حاملگی؛ اعم از خوردن غذاهای غیرمقوی یا حرام مانند شراب، کشیدن سیگار، و غذاهای فاسد، به امراض گوناگون و سقط جنین یا نارس بودن و ناقص الخلقه بودن کودک می انجامد.

    وراثت

    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اُنْظُر فی أَی شَیءٍ تَضَعُ وَلَدکَ فَاِنَّ العِرْقَ دَسّاسٌ؛( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج12، ص116.) ببین نطفه خود را در چه محلی قرار می دهی؛ زیرا اخلاق پدران به فرزندان منتقل می شود.»

    دکتر آلکسیس کارل فیرایولوژیست و جراح و زیست شناس معروف فرانسوی در این باره می گوید: «هیچ کس نباید با افرادی که نشانه های بیماریهای ارثی دارند، زناشویی کند. تقریبا تمام بدبختیهای آدم ناشی از نقایص ساختمان عفونی و روانی و عوامل ارثی اوست، در حقیقت کسانی که بهره بسیاری از دیوانگی، ضعف عقل و سرطان ارثی به دوش دارند باید از زناشویی خودداری کنند.»( الکسیس کارل، انسان موجود ناشناخته، ترجمه پرویز دبیری، اصفهان، انتشارات تأیید، چاپ پنجم، 1348 ش، ص312.)


    آداب آمیزش

    با مراجعه به کتاب حلیه المتقین اثر علامه محمدباقر مجلسی روشن می شود که از علت هایی که فرزند ناقص الخلقه به دنیا می آید به خاطر عدم رعایت مسائل آمیزش است (در این کتاب آدابی برای آمیزش بیان شده است که سرپیچی از آن مایه تباهی فرزند می شود.)
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)


  14. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بوعلى سینا سخنی دارد. او مى گوید:

    خدا زردآلو را زردآلو نکرده بلکه زردآلو را ایجاد کرده است. زردآلو از باب مثال است، منظور همه موجودات است، خدا اشیا را آفریده و آنها ذاتاً اختلاف دارند.


    قرآن مجید این مطلب را با یک تمثیل بیان کرده و فرموده است:

    «خدا از آسمان آبى فرود آورد و هر رودخانه‏ اى به قدر ظرفیت خودش سیلان یافت».[4]

    یعنى رحمت فیض پروردگار هیچ موجود مستعدى را محروم نمی سازد و براى همه یکسان است، ولى استعداد و ظرفیت موجودات یکسان نیست. استعدادها مختلف است.

    هر ظرفى به قدرى که گنجایش دارد، از رحمت خدا لبریز می گردد. پس هر موجودى، حق خود را که امکان داشته دریافت دارد، دریافت کرده است».[5]
    آیا الله کامل است؟( وجود نقص و شرور در عالم نشانه نقص در مبدأ آن  )(بررسی شبهه و پاسخ آن)

  15. تشكرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •