سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 26

موضوع: عوالمی که انسان سیر کرده و به دنیا رسیده است

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    اینکه دین به امام واگذار شده به این معنا است که امام هم امین و هم محیط و مشرف بوده و عوالم را می بیند. مسئله را ساده کردن، حل مسئله نیست.

    البته زمانی که مسئله از جوانب مختلف دیده می شود باید به راه حل های روشنی برسد. اینکه یک فرد می خواهد اصلاح شود چه معنایی دارد؟

    فکر نکنید رعایت واجبات و محرمات کافی است. مگر اینکه واجبات و محرمات را آنقدر گسترش دهیم که همه ی عوالم را در بربگیرد. بگویید یک دسته از واجبات این است که انسان صفت خود را تهذیب کند. یا محرمات این است که صفت رذیله داشته باشد.






    امضاء


  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    اگر واجبات و محرمات را فقط به واجبات و محرمات عملی منتهی کنید، برای کمال انسان کافی نیست. باید تولی و تبری را جزو واجبات بگیرید. خشوع، سجده و رسیدن به مقام خضوع تام را جزو واجبات بگیرید. وگرنه صرفاً با رعایت واجبات و محرمات ظاهری به کمال لازم نمی رسید.

    اگر انسان فقط عوالم این دنیا را اصلاح کرده و عوالم دیگر را نبیند برای صالح شدن کافی نیست. در این دنیا حول محور امام یک فضای ایمانی شکل می گیرد و حول محور اولیاء طاقوت یک فضای کفر شکل می گیرد.






    امضاء


  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    مومن در این دنیا نیز باید مراقب باشد که فضای نور خارج نشود. این سمت فضای نور و آن سمت فضای ظلمت است.

    اصولاً در این دنیا آمیختگی بین امام مومن و امام کفار نیست ولی این دو طینت که مختص به مومن و کافر است به هم آمیخته شده است. این آمیختگی باعث انتقال برخی صفات ظاهری از مومن به کافر یا از کافر به مومن می شود.








    امضاء


  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    این دنیا برای ما عالم اختلاط است. هیچ اختلاطی بین امام کفر و امام ایمان نیست. ولی مومنین و کفار یک آمیختگی دارند که گاهی انتقال رفتار وصفات به همراه می آورد. باید در این دنیا مراقب باشیم که از عالم فارغ نشویم.

    حقیقت درست بندگی کردن در این عالم حرکت در صراط مستقیم است. امام در این عالم صراط مستقیم است. بنابراین ما در این عالم نیز باید با عهد های خود ایستاده و از این وادی خارج نشویم. ما در عوالم قبل نیز عهد و میثاق هایی داشتیم. بعنوان اشاره سه عالم عبارتند از:

    عالم ارواح،
    عالم طینت
    و عالم ذر.







    امضاء


  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    در همه ی این عوالم میثاق وجود دارد.
    میثاق توحید بوده و میثاق نبوت و ولایت هم بوده است.

    ما در آن عالم میثاق ها را بسته ایم، در اینجا نیز اصل تکلیف همین است. اصل دینداری و تهذیب نفس این است که میثاق های آن عالم را در این عالم نیز رعایت کنیم.

    در روایت داریم که خدای متعال از صلب حضرت آدم ذریه اش را بیرون آورد، سپس خود را به آنها ارائه کرد. اشهدهم الی انفسهم، خود آنها را به خود نشان داد. و در آینه ی مشاهده ی خودشان و فقر خودشان غنای حضرت حق را دیدند. خداوند از آنها میثاق گرفت که آیا من پروردگار شما هستم یا نه؟ همه گفتند: بله.






    امضاء

  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    البته روایت می فرماید که برخی حقیقتاً گفتند:

    بله و برخی نیز آنجا نفاق به خرج دادند. در روایات داریم که آن موقف را فراموش کردند اما معرفت آن باقی مانده است.

    اگر مشاهده ی آن عالم وجود نداشت احدی پروردگار خود را نمی شناخت. انبیاء ما را متذکر می شوند، اگر آن معرفت نبود هیچ راهی برای شناخت خدای متعال وجود نداشت. البته جزئیات آن مشاهده را ما فراموش کرده ایم اما می شود آن را دوباره متذکر شد.

    اینکه ما عالم میثاق داشته ایم و در یک عوالم قبلی از ما عهد و پیمان گرفته اند و ما با اختیار و آگاهی پیمان هایی بسته ایم و اینکه می گوییم ما یک عوالمی داشته ایم و در آن عالم خلق شده ایم، نباید امر شگفت انگیزی به نظر بیاید. در روایات بحث های پردامنه ای در رابطه با عوالم خلقت وجود دارد.




    امضاء

  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    بسیاری از این روایات در باره ی معراج آمده است.

    زمانی که حضرت به معراج رفتند و عوالم وجود را مشاهده کردند، آن عوالم را تبیین کردند. می گویند: در آن عالم جبرائیل به حضرت گفتند که مابین حضرت حق و مخلوقات نود هزار حجاب وجود دارد.

    البته بین ما که ملک هستیم و حضرت حق چهار حجاب است.

    در بحارالانوار یک بابی وجود دارد که روایت آن بسیار سنگین است. در آنجا بحث شده که بین ما و خدای متعال چه حجاب هایی وجود دارد. حتی ملائک مقرب نیز حجاب دارند.

    در روایت داریم که تنها کسانی که هیچ حجابی ندارند نبی اکرم و اهل بیت ایشان هستند. ما در سیر خود باید این حجب را پشت سر بگذاریم. اگر کسی فکر کند که راه سلوک راه ساده ای است و انسان به راحتی می تواند به معدن عظمت برسد سالک نیست.

    باید در خصوص این حجوب و عوالم خلقت بحث شود. یک بابی در بحار وجود دارد که عوالم را توضیح می دهد.





    امضاء

  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    فردی به امام سجاد(ع) عرض کرد که من منجم هستم، حضرت فرمودند:

    همین الان که تو اینجا نشسته ای فردی است که بدون اینکه از جای خود حرکت کند چهارده عالم را پشت سر گذاشته است و هرکدام از آن عوالم چندین برابر عالمی هستند که شما در آن زندگی می کنید. آن فرد پرسید :او چه کسی است؟
    حضرت فرمودند: بنده.

    روایات توصیف کرده و خداوند دوازده هزار عالم داشته که چنین و چنان است. بنابراین عوالم وجودی فراوانی وجود دارد.

    بسیاری از این عوالم هم عرض هستند. یعنی الان موجود هستند.

    بسیاری از آنها را حتی با چشم ظاهری می توان مشاهده کرد. خدای متعال می فرماید:

    ان الذین قالوا ربنا الله ثم الستقاموا. کسانی که توحید را پذیرفتند و اقرار کردند به ربوبیت حضرت حق و پای حرف خود ایستادند، ملائک بر آنها نازل شده و می گویند که غصه دار نباشید و بهشت را به آنها بشارت می دهند.

    این آیه بطونی دارد که در روایات آمده است. روایات زیادی داریم که فرمودند این آیه مربوط به ائمه است.

    آنان می فرمودند که هم اکنون ملائکه بر ما نازل شده و بر روی فراش ما می نشینند و با بچه های کوچک ما ملاطفت می کنند.




    امضاء

  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    در روایت است که امام حسین(ع) فرمودند:

    اگر به منزل ما در راه کربلا آمده بودید، آثار جبرائیل را به شما نشان می دادم. افرادی که فکر می کنند دین خدا را بهتر از ما می فهمند و برای ما تکلیف معین می کنند، ما محل رفت و آمد جبرائیل هستیم اگر آمده بودید آثار ملائک را به شما نشان می دادم.

    از امام صادق (ع) نقل شده که در محل و مسجدی که امام باقر(ع) عبادت می کردند من حضور داشتم و پدرم مشغول عبادت بودند که پیرمردی با سیمایی نورانی و جذاب و در محضر پدر من نشست. طولی نکشید که جوانی با همان سیما آمد و به او گفت:

    شما مأمور نیستید به این مکان، چرا متوقف شده اید؟ دست او را گرفت و رفت. پدرم فرمود:

    می دانید این ها چه کسانی بودند؟

    آن پیرمرد عزائیل بود و آن دیگری نیز جبرائیل بود.





    امضاء

  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    این مسئله راجع به بسیاری از مومنین است. در روایت داریم که خانه ای که در آن تلاوت قرآن می شود ملائکه نازل می شوند. اگر کسی چشم داشته باشد نزول ملائکه را می بیند.

    این مقامات مختص معصوم نیست. فرمود :

    اگر در خانه ای لهو و لعب و موسیقی باشد شیاطین رفت و آمد می کنند. برخی افراد آن را با همین چشم سر می بینند. گفته می شود که به موذن گفتند: بلند شو و اذان مغرب بگو. موذن می گوید: هنوز مغرب نشده است. آن فرد می گوید :مگر نمی بیند که ملائک در حال تعویض پست خود هستند.

    ملائک روز می روند و ملائک شب می آیند. بنابراین این مسائل چیزهایی نیست که اختصاص به معصوم داشته باشد. بسیاری از آنها را با همین چشم سر می توان دید اما یک نکته وجود دارد. دیدن این عوالم یک قاعده ای دارد . خدای متعال در قرآن به افرادی که منکر آخرت هستند می فرماید:

    چرا خود را انکار می کنید؟ خیال می کنند که واقعاً تمام می شوند و خود را محدود می بینند. چرا عوالم خود را نمی بینید؟ شما یک موجودی نیستید که ظرفیت شما در حد هفتاد سال باشد. بجای اینکه این ظرفیت ماندگار را انکار کنید، به خدا و رسولش و نوری که ما نازل کردیم ایمان بیاورید.




    امضاء

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی