منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    جهان و زندگي انسان تحت دو نظام مديريت مي شود:

    1-نظام تکوين
    2-نظام تشريع.


    نظام تکويني، يعني قوانين، ونظام حاكم بر كل عالم و آدم كه ربطي به حوزه اختياري بشر ندارد.


    نظام تشريع، يعني قوانيني که به حوزه فعاليت‏هاي اختياري بشر مربوط است.اين قوانين وضعي و تخلف پذير است .

    مثلا قانون جاذبه امري تکويني است ولي مقررات راهنمايي امري وضعي و تشريعي است.


    اين نظام اگر برگرفته، منطبق و هماهنگ با نظام تکويني نباشد، فاقد ارزش است. ارزش و توانمندي نظام تشريع به ميزان انطباق آن با ظرفيت‏هاي وجودي موجود در نظام تکويني است.
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بعبارت دیگر ،مراد از عالم تکوين و نظام تکوين، کل عالم خلقت و عالم وجود و قوانين حاکم بر آن است به عبارت ديگر مراد از عالم تکوين، فعل خداست.

    « بَديعُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ إِذا قَضى‏ أَمْرًا فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»؛(بقره/117)

    مقابل نظام تکوين، نظام تشريع است که مراد از آن،‌ همان شريعت است و شريعت يعني اوامر و نواهي خدا نسبت به موجود مختار(انسان و جن) و تفاوت نظام تشريع و نظام تکوين در اين است که متعلق امر، در نظام تشريع فعل اختياري انسان است ولي در نظام تکوين متعلق امر، اشياء هستند و اختيار انسان نقشي در تحقق آن ندارد؛


    خود اختيار نيز يکي از اشياء تکوینی است و رابطه اين دو نظام با همديگر آن است که انسان با عمل به نظام تشريع با نظام تکوين هماهنگ مي شود و همسو با کل هستي به سوي خداوند متعال حرکت مي کند.(الا الي الله تصير الامور»(شوري/53)
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    از جمله مباحث عمیقی که شناخت آن دارای اهمیت است ، بحث تکوین و تشریع است. در نظام تکوین ، خداوند شرایط پروریدن انسان را اراده کرده است و در نظام تشریع با اختیار خود انسان ، شرایط اصلاح انسان را تشریع نموده است .

    پس شریعت الهی ، اراده ی تشریعی خداوند است .

    اینجاست که اهمیت ولایت آشکار میشود و ولایت مجرای ربوبیت تشریعی میگردد و در جهت تحقق اراده ی تشریعی خداوند است؛و در هر زمان ولایت تشریعی خداوند جاری است . ( و لکل قوم هاد )




    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اگر موجودی ولایت تشریعی خداوند را بپذیرد (قوانین خدا را بپذیرد و عمل کند) ، خود به خود با ولایت تکوینی هماهنگ میشود .

    در این مورد ، ابلیس که از فرمان خدا سرپیچی کرد ، ولایت تشریعی خدا را نپذیرفت ولی نمیتواند از ولایت تکوینی خداوند سرباز زند ، چون وجودش به ولایت تکوینی خداوند بستگی دارد .

    انسانی که مرتکب گناه میشود ، به شریعت غیر الهی وارد شده و از شریعت خداوند خارج میشود .
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    همواره تشریع ریشه در تکوین دارد و باید متوجه بود که حقایق همیشه تکوینی است و ظهور آنها ممکن است تشریعی باشد .

    شریعت دارای حقایق باطنی عمیقی است و تنها در رکوع و سجود و اعمال ظاهری خلاصه نمیشود بلکه این اعمال دارای باطن و حقایقی است که باید با آنها مرتبط شد .

    بیشتر انسانهای متدین به بایدها و نبایدها (تشریع) توجه دارند . چنین اشخاصی در ظاهر دین متوقف هستند و فقط امر و نهی دین را می فهمند ؛ در صورتی که این باید و نبایدها به حقایق عالم وصل هستند .

    بایستی ریشه ی بود و نبود این بایدها و نبایدها را فهمید و این همان تکوین است . تکوین به بود و نبودها می پردازد .
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  8. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    شناخت و ارتباط با حقایق و باطن عالم قدری مشکل است و همه افراد حوصله و قدرت فهم و تحمل آن را ندارند ، به همین دلیل گرفتار ظاهر میشوند و از دین بهره ای نمی برند .

    زیرا لازمه ی ارتباط با باطن عالم ، سیر از ظاهر به باطن است و انسانی که با این حقایق ارتباط برقرار میکند ، داننده ی اسرار است .


    از زمانی که اهل بیت (علیهم السلام) را منزوی کردند ، افرادی روی کار آمدند که مخالف شریعت نبودند اما معتقد به شریعت بی باطن بودند واین زمان بود که دین سطحی، دین جامعه شد .
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  9. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    علامه طباطبایی (ره ) میفرمایند :

    "شیعه یک سیر باطنی در احکام شریعت قائل است"
    ( علامه طباطبایی (ره ) ، معنویت شیعه )


    در تولید علم ، شناخت نظام تکوین و تشریع و رابطه ی آنها دارای اهمیت است و باید متوجه بود که نظام تشریع، هماهنگ با نظام تکوین طراحی شود.

    اگر مناسبات یک جامعه بر اساس نظام تکوین و توجه به باطن عالم شکل گیرد و تشریع هماهنگ با تکوین باشد ، در این صورت ، افراد سریع تر راه کمال و رسیدن به هدف حیاتشان را طی می کنند و به عکس در جامعه ای که توجه به تکوین نباشد ، افراد در ظاهر دین متوقف شده و بهره ی لازم را نمی برند و شرایط کمال کمتر میسر است .

    پس همواره باید در نظر داشت که تشریع و تکوین با یکدیگر مرتبط هستند و تشریع ریشه در تکوین دارد .


    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  10. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    رابطه تکوین با تشریع در هستی
    اگر عقیده و عمل ما مطابق حق نباشد خداوند ما را به دست خودمان می‌گیرد. فرعون تصور می‌کرد در حال تعقیب قوم حضرت موسی(ع) است، خوشحال هم بود که آن‌ها به طرف رودخانه نیل حرکت می‌کنند که هیچ راه گریزی ندارند، غافل از این‌که او با آن‌ همه شتاب، به سوی محل غرق‌شدن خود و لشگریانش حرکت می‌کند.

    خداوند در آیة‌الکرسی می‌فرماید:

    «اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ، مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ»؛

    یعنی خداوند آن حقیقت یگانه‌ای است که در حیات مطلق و قیام مطلق است به طوری که هیچ سستی و چُرت و خوابی او را نمی‌گیرد، چنین خدایی آسمان و زمین در قبضه وجود اوست، بدون آن که آن‌ها از خود وجودی استقلالی داشته باشند.

    حال با توجه به چنین حضوری برای خداوند در عالم، چه کسی می‌تواند نقشی داشته باشد مگر آن که خودِ خدا اجازه آن نقش را به او داده باشد، خدایی که آینده و گذشته همه مخلوقات را می‌داند و هیچ کس به علم او احاطه ندارد مگر به آنچه خود او بخواهد که بندگانش بدانند، کرسی و قدرت و احاطه او آسمان‌ها و زمین را در بر گرفته و در حفظ و مدیریت بر آن‌ها هیچ سختی برای او نیست، و او «علیّ و عظیم» است.
    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


  11. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اگر به روح توحیدی آیه فوق توجه شود می‌فهمیم حضور خداوند در عالم، چگونه است و چگونه همه عالم در قبضه اوست و چرا باید به اذن خداند در این عالم عمل و تصرف کرد تا از نتایج کارمان ناکام نشویم.





    بشرِ امروز با غفلت از حضور همه جانبه‌ی خدا، از حقیقت بزرگی محروم است و لذا از ارتباط با معنویات که دریچه‌های ارتباط با خدا است محروم مانده. بشری که معنویت و قیامت را فراموش کرد مهم‌ترین بُعد زندگی‌اش یعنی حضور در ابدیت را فراموش می‌کند، چنین بشری زندگی را کوچه‌های بن‌بستی می‌داند که از هر راهی برود به بن‌بست برمی‌خورد، چنین بشری مجبور است دلخوشی‌های دروغین برای خود بسازد تا از سردی زندگی خود که خود برای خود پدید آورده کمی بکاهد.

    این‌همه سرگرمی که بشر جدید برای خود فراهم کرده آیا انعکاس محرومیت‌های معنوی نیست که می‌خواهد آن‌ها را نادیده بگیرد؟

    و آیا تکنولوژی مدرن را مطلوب مطلق قرار دادن یک نحوه از همان عکس‌العمل محرومیت از عالم قدس نیست؟

    بشر جدید جُورِ پشت‌کردن به ساحت قدس را می‌کشد، چه سود دارد اگر همه زمین برای ملتی گشوده شود ولی عالم قدس به روی او بسته باشد؟


    منظور از عالم تكوين و تشريع چيست؟


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •