لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟


  2. تشكرها 5


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    دیدگاه آیت الله جوادی آملی در خصوص لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع:



    معبود کسی است که رب باشد، کسی که رب نیست، معبود نیست، کسی رب و پروردگار است که خالق و آفریدگار جهان و عالم هستی باشد.

    تنها کسی صلاحیت ربوبیت دارد که آفریدگار است، اگر ذات اقدس اله چیزی را خلق کرد او رب است، ربوبیت یا چیزی را به مخلوق عطا می کند و یا وصفی را به موصوف می دهد و به هر تقدیر بازگشت ربوبیت به خالق یکتا و متعال است و کسی می تواند رب جهان باشد که خالق آن باشد و خالق هم کسی جز ذات اقدس اله نیست.




    استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به تفاوت نظام تشریع و تکوین، به تبیین معنای «لا اکراه فی الدین» پرداخت و ابراز داشت:


    خداوند تبارک و تعالی انسان و بشر را در نظام تکوین آزاد خلق کرد، اما در نظام تشریع پذیرش دین را واجب کرده است.

    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟

  5. تشكرها 4


  6. #3
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست ها
    خداوند تبارک و تعالی انسان و بشر را در نظام تکوین آزاد خلق کرد، اما در نظام تشریع پذیرش دین را واجب کرده است.
    چند نکته:

    البته این که در نظام تشریع قبول دین واجب است, این وجوب برای کسی است که از این امر اطلاع داشته باشد,یعنی این وجوب برای جاهل قاصر ثابت نیست.( جاهل قاصر كسى است كه پيام الهى به او نرسيده و زمينه‏ اى براى بيدارى او فراهم نگرديده است. مجازات اين افراد در حد عقل و درك آنهاست)

    اگر براى تشخيص حق، تلاش و كوشش لازم را به عمل آورده و در اين راه مرتكب تقصيرى نشده، حكم جاهل قاصر را دارد، و در پيشگاه خدا معذّب نيست،

    دلیل:

    هر كس به ميزان امكانات و استعدادى كه دارد مسؤول است و بايد پاسخ‏ گو باشد: { لا يُكَلِّفُ اَللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها{ ؛ خداوند هيچ كس را جز به اندازه تواناييش تكليف نمى‏كند(بقره، آيه 286) نتيجه اينكه استحقاق ثواب نيزبراساس امكانات و استعداد و تلاش هاي اختياري فرد به تناسب توانايي هاي او است
    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد:

    لااکراه فی الدین یعنی اینکه بشر را آزاد آفریدیم، این عین کمال است، اگر انسان مجبور باشد که مطیع نیست، کمال انسان به این است که با میل و اراده خود یکی از دو راه را انتخاب کند.

    لااکراه فی الدین از حقایق نظام تکوین است نه اینکه معاذالله انسان در نظام تشریع آزاد باشد، زیرا در این صورت به اباحه گری منتهی و منجر می شود.



    این مفسر قرآن کریم می فرماید: بشر تشریعا آزاد نیست و عقلا و نقلا باید در بستر و صراط مستقیم حرکت کند، اما در مقام و نظام تکوین آزاد است و جبر محال است.
    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟


  8. #5
    عضو آشنا
    کوثر313 آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1392
    نوشته : 20      تشکر : 545
    111 در 21 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کوثر313 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    میشه آیه ای از قرآن رو بیارید که استدلال بیاره و ثابت کنه که بشرتشریعا آزاد نیست؟ممنون میشم.
    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن عدوهم


  9. #6
    كاربر ويژه
    سابحات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1389
    نوشته : 4,017      تشکر : 9,324
    9,371 در 3,220 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سابحات آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر313 نمایش پست ها
    میشه آیه ای از قرآن رو بیارید که استدلال بیاره و ثابت کنه که بشرتشریعا آزاد نیست؟ممنون میشم.
    با عرض سلام

    در نظام تشریع است که ارسال رسل ونزول کتب آسمانی معنا پیدا میکند

    لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ

    ما پيامبرانمان را با دليلهای روشن فرستاديم و با آنها کتاب و ترازو، رانيز نازل کرديم تا مردم به عدالت عمل کنند و آهن را که در آن نيرويی سخت و منافعی برای مردم است فرو فرستاديم ، تا خدا بداند چه کسی به ناديده ، او و پيامبرانش را ياری می کند زيرا خدا توانا و پيروزمند است .

    آفرینش هستى(عالم تکوین) و بعثت پیامبران (عالم تشریع) براى بندگی است و مى‌فرماید:

    «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»
    (ذاریات آیه 56)

    هدف آفرینش جنّ و انس عبادت خداوند است.

    و همه مردم را بلااستثناء امر به عبادت میکند


    یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده...

    یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون

    «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ» (نحل آیه 36)
    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟
    او منتظر ماست تا شرایط را برای ظهورش مهیا کنیم

    هر یک از ما در قبال خون هر مظلومی که در جهان بر زمین میریزد مسوولیم


  10. تشكرها 2


  11. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط کوثر313 نمایش پست ها
    میشه آیه ای از قرآن رو بیارید که استدلال بیاره و ثابت کنه که بشرتشریعا آزاد نیست؟ممنون میشم.
    سلام و عرض ادب


    هنگامي كه انسان به حد بلوغ و رشد مي رسد، آزادي او را شرع در نظام قانونگذاري خود، محدودتر از پيش از بلوغ مي سازد و او را موجودي مسؤول مي شناسد و بر عهده او، بايدها و نبايدها مي نهد و از او حفظ ارتباط با آفريدگار در قالب نماز و روزه و توجه به ضعفاي مستمندان و ترسيم چالش هاي موجود در جامعه را به صورت اداي زكات و خمس و دفاع و جهاد با دشمن را مي طلبد و بر او هر عملي فردي يا اجتماعي كه حيات معنوي و رشد و تكامل او را تهديد مي كند، مانند دروغ، غيبت، زنا، تعدّي به حقوق ديگران را حرام مي سازد و در برابر مسؤوليتهايي كه بر عهده انسان نهاده، هيچ گونه تقصير و كوتاهي را در مرحله امتثال نمي پذيرد و تخلف از آنها را تجويز نكرده و از قلمرو ِانتخاب و اختيار انسان، خارج مي داند.

    در قرآن آمده است:

    "و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضي الله و رسوله أمراً أنْ يكونَ لهم الخيرة من أمرهم و مَنْ يعصي الله و رسوله فقد ضلّ ضلالاً مبيناً؛
    (احزاب، آيه 36. )


    هيچ مرد و زن مؤمني، حق ندارد هنگامي كه خدا و پيامبرش، به كاري فرمان دهند، براي آنان، در آن، اختياري باشد و هر كس خدا ورسولش را نافرماني كند، قطعاً دچار گمراهي آشكاري شده است."



    البته با اين وجود، هرگز، به هيچ شخصيت حقيقي و حقوقي و حتي حاكم شرع، اجازه نمي دهد كه بر سبيل مطلق، نسبت به تك تك واجبات و محرمات، از نيروي جبر و قهر، تا حد جرح، بهره گيرد و آحاد رعيّت را بر امتثال تكاليف و وظايف شرعي خويش وادار سازد.

    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟

  12. تشكرها 2

    کوثر313 (16-09-1392), سابحات (14-09-1392)

  13. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    وی اظهار می دارند:

    در مقام تشریع اِلا و لابد راه همان است که انبیا و اولیا الهی ترسیم کرده اند و اگر کسی از این راه مستقیم بیراهه رفت و منحرف شد خود را سوزانده است.



    آیت الله جوادی آملی، با اشاره به شیوه های مختلف در برخورد با افراد تاکید دارند:

    یک وقت انسان الحادی فکر می کند و مبدا و معاد را منکر است، در اینجا باید با برهان او را روشن کرد، یک وقت نیز مثل وثنی ها و صنمی ها هستند که باید از راه جدال احسن با آنها برخورد کرد.

    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟

  14. تشكر

    سابحات (14-09-1392)

  15. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    وی با بیان اینکه فاصله بین جدال و برهان بسیار زیاد است خاطرنشان می کند:

    نظام علی و معلولی، نه اثبات پذیر، نه نفی پذیر و نه تشکیک پذیر است و اگر کسی بخواهد نظام علیت را ثابت کند بالاخره دور است و اگر نظام علمی پذیرفته نشد برداشتن هیچ قدمی در عرصه فکر و اندیشه ممکن نیست؛ از این رو قرآن می فرماید برهان را بپذیرید.



    آیت الله جوادی آملی تاکید دارند:

    بنابراین دین با شمشیر پیشرفت نکرد، دین با قرآن خود را روشن و حفظ کرد و با شمشیر نیز از این چراغ حمایت شد و با برهان راه خود را به پیش برد.

    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟

  16. تشكر

    سابحات (14-09-1392)

  17. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    وی با اشاره به روایتی از امام سجاد تصریح می نماید:

    ذات اقدس اله نام عالمان را در کنار فرشتگان آورده و نام هر دوی اینها را نیز در کنار نام خود ذکر کرده است؛

    اما کدام عالم با چه خصوصیاتی؟

    اگر کسی راه خلیل حق را طی کرد و خوب فهمید و خوب باور کرد و آنجایی که لازم بود با استدلال و برهان و آنجا که لازم بود با شمشیر رفتار کرد، در زمره اینها قرار می گیرد.
    لااکراه فی الدین در نظام تکوین و تشریع چه جایگاهی دارد؟

  18. تشكر

    سابحات (14-09-1392)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •