کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    7- حبیب در عصر تاسوعا با لشکری که آمده بودند همان وقت کار حسین(ع)را تمام کنند سخن گفت و فرمود:

    «به خدا سوگند! فرداى قيامت، چه بد مردمانى هستند، آنان كه با خداوند در حالى رو به رو خواهند شد كه فرزندان و ذريه‌ی پيامبرش را كشته‌اند و بندگان عابد و شب‌زنده‌دارانِ سحرخيز و ذاكرانِ خدا را به قتل رسانده‌اند....».


    اين سخنان - كه شايد موجب بيدارى وجدان‌هايى مى‌شد و آگاهى‌بخش بود- بر مذاق مخاطبان خوش نيامد و يكى از آنان سخن حبيب را قطع كرد و گفت:

    بس كن حبيب! تو تا مى‌توانى خودستايى مى‌كنى.


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  2. تشكر

    یاس بهشتی (16-09-1392)

  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    8- شب عاشورا: آن شب، هركس آخرين توشه‌ی معنوى خويش را از زندگى بر مى‌گرفت.

    حسين‌بن‌على«علیهماالسلام » که می‌دانند فردا چه کار بزرگی باید صورت گیرد به‌تنهايى از خيمه‌ی خويش خارج شدند، تا از خندق‌ها و از وضعيت پشت خيمه‌ها بازديد كنند.

    متوجه شدند «نافع» (يكى از ياران حضرت) هم در پى او مى‌آيد. پرسيدند:

    كيست؟ نافع است؟

    نافع‌بن هلال پاسخ داد: آرى، منم فدايت شوم، اى فرزند پيامبر!

    امام پرسيد: چه چيز باعث شد در اين هنگام از شب بيرون آيى؟

    نافع: سرور من! بيرون آمدن شما در اين شب به سوى اين فاسد تبهكار - ابن‌سعد- مرا نگران ساخت.

    امام: بيرون آمدم تا پستى‌ها و بلندي‌هاى اين‌جا را بررسى كنم، كه مبادا كمين‌گاهى براى حمله‌ی دشمن از پشت باشد.آنگاه در حالى‌كه امام دست چپ نافع را گرفته بودند و باز می‌گشتند، فرمودند: «همان است، همان است، به خدا سوگند كه وعده‌اى است كه تخلف ندارد!» (اشاره به شهادت خويش در آن سرزمين).


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  4. تشكر

    یاس بهشتی (16-09-1392)

  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    و به نافع گفتند:

    اى نافع! از ميان اين كوه راهى پيدا كن و خودت را نجات بده.

    نافع گفت:

    آقاى من! مادرم به عزايم بنشيند، اگر چنين كنم! به خدا هرگز از شما جدا نخواهم شد تا رگ‌هاى گردنم قطع گردد.... امام از نافع جدا شدند و درون خيمه‌ی خواهرشان زينبi رفتند. نافع ايستاده بود و انتظار حسينu را مى‌كشيد.

    حضرت زينب(س) که می‌دانستند برنامه‌ای دقیق و حساب‌شده‌ای در کار است به امام حسین(ع) فرمودند:

    آيا از باطن يارانتان اطمينان خاطر دارید كه هنگام سختى و كشاكش نيزه‌ها شما را رها نكنند؟ امام فرمودند:

    آرى خواهرم! اينان را آزموده‌ام. همه‌ی اينان دليرمردانى هستند كه شيفته‌ی شهادت‌اند، آن‌گونه كه كودك به شير مادرش مشتاق است.

    نافع كه سخنان اين خواهر و برادر را شنيده بود، بسرعت نزد حبيب بن مظاهر آمد و آن گفتگو و همچنين تعبير امام را درباره اصحابش براى او نقل كرد. حبيب بن مظاهر گفت:

    به خدا سوگند! اگر خلاف انتظار امام نبود، هم اكنون مى رفتم و تا شمشير در كف دارم با آنان مى جنگيدم. نافع گفت:

    برادرم! دختران رسول خدا(ص)را در حال اضطراب خاطر واگذاشتم، بيا به اتفاق ديگر اصحاب، حضورشان برسيم و دلهايشان را آرام كرده و ترس را از آنان زايل كنيم.


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  6. تشكر

    یاس بهشتی (16-09-1392)

  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حبيب بن مظاهر، همرزمان را در آن شب مقدس، چنين صدا زد:

    «انصار خدا و پيامبر خدا كجايند؟ انصار فاطمه و ياران اسلام و اصحاب حسين كجايند؟»اصحاب همچون شيران خشمگين، با شتاب از خيمه ها بيرون آمدند، عباس بن على هم در ميانشان بود، كه به خواسته حبيب، عباس و ديگر افراد از بنى هاشم به خيمه هاى خود بازگشتند. حبيب ماند و بقيه اصحاب.

    آنگاه حبيب بن مظاهر رو به آن قهرمانان غيور و با حمّيت، آنچه را كه از نافع شنيده بود بيان كرد، تا ميزان آمادگى آنان را ببيند. اصحاب، شمشيرها را از نيام كشيدند و گفتند:

    حبيب! به خدا قسم! اگر دشمن به سوى ما سرازير شود، سرهايشان را شكار كرده و آنان را به بزرگان‌شان ملحق خواهيم نمود و نگهبان عترت و ذريه‌ی پيامبر(ص) خواهيم بود.

    حبيب گفت:

    پس با هم به سوى حرم رسول الله(ص) برويم و ترس‌شان را زايل كنيم. همگى رفتند و بين طناب‌هاى خيمه‌ها ايستادند.

    حبيب گفت:

    سلام بر شما اى سروران ما! سلام برشما اى خاندان رسالت! اين شمشيرهاى جوانانتان است كه سوگند خورده‌اند آن را غلاف نكنند، تا اين‌كه به گردن بدخواهان شما برسانند، و اين هم نيزه‌ی غلامان شماست كه سوگند خورده‌اند آن را كنار ننهند، مگر اين‌كه در سينه‌ی آنان كه ندا دهنده‌ی شما را پراكنده ساختند، بنشانند.



    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  8. تشكر

    یاس بهشتی (16-09-1392)

  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    راستی چگونه حبیب متوجه شده بود برنامه‌ی امام حسین(ع) آن است که باید همگی به شهادت برسند و حسین(ع) نیز تا آخرین نفس بجنگند و مانع اسارت خود شود تا نهضت او به اهدافی که در پیش دارد برسد؟

    در اين لحظه، امام(ع) بيرون آمدند، و در مقام قدردانى و تشكر از اين‌همه ايثار و فداكارى، به آنان فرمودند:

    «اصحاب من! خداوند از سوى اهل بيت پيامبرتان، بهترين پاداش را به شما بدهد!».


    يك شب و اين‌همه سرشار از ارزش، يك شب، و اين‌همه گرانبها! دريغ بر كسى كه ارزش شب‌هاى قدر زندگى خويش را نشناسد! و ياران حسين(ع)، چه خوب از بهاى «شب عاشورا» آگاه بودند،و اگر جز اين بود، حبيب، محبوب دل‌ها نمى‌شد.

    ما اگر از این شعور آسمانی اصحاب کربلا غفلت کنیم هرگز راز کربلا بر روح و جان ما رخ نمی‌گشاید.


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  10. تشكر

    یاس بهشتی (16-09-1392)

  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    9- شادى براى مرگ، و شوق براى شهادت:

    اگر سالک از راه و هدف ومقصد خويش، در «سير الى‌الله » شادى می‌كند. خوشحالى از شهادت، ويژه‌ی كسانى است كه به عین‌اليقين و حق‌الیقین رسيده باشند و اراده‌ی الهی را با تمام وجود احساس کنند؛ و حبيب بن مظاهر از اين جماعت بود.


    اصحاب امام حسين(ع) وقتى دانستند كه در پيش روى يادگار پيامبر و امام بزرگوار خويش، در راه خدا كشته خواهند شد، از خوشحالى در پوست نمى‌گنجيدند و به شوخى و مزاح مى‌پرداختند.

    حبيب بن مظاهر در حالى‌كه مى‌خنديد و شادى، تمام وجودش را فرا گرفته بود، پيش اصحاب رفت. يكى از آنان به نام «يزيد بن حصين تميمى» از روى اعتراض گفت:

    «الآن كه وقت شوخى و خنده نيست!» حبيب بن مظاهر گفت:
    «براى خوشحالى چه موقعيتى بهتر از حالا؟! به خدا سوگند! چيزى نمانده كه اين طغيانگران با شمشيرهايشان بر ما بتازند و ما به حورالعين بهشت برسيم.»
    [5]

    آن‌ها معنای مسلمانی را درست فهمیدند زیرا در زیر سایه‌ی امامشان در مرکز هستی قرار داشتند جایی که ماوراء آن جایی نیست. يكى ديگر هم از اصحاب كه شادى و شوخى مى كرد، وقتى از روى تعجب به او گفتند:

    الآن كه زمان انجام‌دادن كار بيهوده نيست! گفت: بستگان من مى‌دانند كه من نه در جوانى و نه در پيرى، اهل بيهودگى و لغو نبوده‌ام، اما شادم از آنچه كه ملاقاتش خواهيم كرد. فاصله‌ی ما تا بهشت، حمله‌ی اين قوم با شمشيرهايشان است.
    [6]

    چقدر خوب این‌ها مسیر رسیدن به مقصد را یافتند. پاداش آن‌هایی که در این عالم متوجه امام معصوم هستند چنین است.


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  12. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    10- صبح عاشورا، پس از نماز صبح، در اردوگاه امام آمادگى زيادى براى جانبازى و ايثار جان به چشم مى خورد.


    حسين بن على
    (ع)نيروهاى خود را آرايش نظامى داد; حبيب بن مظاهر را فرمانده جناح چپ و زهير را به جناح راست گماشت.

    نيروهاى امام گرچه اندك بودند، ولى شجاعت و ايمان را با خود به همراه داشتند. حبيب بن مظاهر از برجسته‌ترين اصحاب امام بود. در حمله‌هاى انفرادى، هركس در ميدان او را صدا مى زد، بسرعت درخواست او را اجابت مى‌كرد و روياروى حريف مى‌ايستاد.

    از جمله يك‌بار، «سالم » غلام زياد، و «يسار» غلام عبيدالله براى جنگ به ميدان آمدند و مبارز طلبيدند. «يسار» گفت كه تنها بايد يكى از چند نفر یعنی حبيب یا زهير و يا برير
    - از سرداران سپاه امام- به مبارزه با من بيايند.

    حبيب و برير به سرعت از جا برخاستند، ولى امام حسين
    (ع)به آنان اجازه نفرمود و «عبدالله بن عمير» را كه داوطلب بعدى بود، به جنگ آن دو فرستاد. عبدالله هم هر دو عنصر ناپاك را به هلاكت رساند.



    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  13. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    11- شهادت حبیب:

    ظهر عاشورا، امام حسين
    (ع)براى بر پاداشتن آخرين نماز، مهلتى خواست. «حصين بن تميم » كه از نيروهاى خبيث دشمن بود فرياد زد:

    حسين! نماز تو كه قبول نيست! حبيب بن مظاهر از اين اهانت لئيمانه خشمگين شد و درپاسخ آن مرد گفت:

    خيال كرده اى كه نماز خاندان پيامبر قبول نيست، ولى نماز تو قبول است، اى الاغ!

    سپس به يكديگر حمله كردند.

    حبيب بن مظاهر با شمشير بر سر اسب حصين بن تميم زد، اسب بر زمين افتاد و سوارش را هم بر زمين كوبيد.

    بلافاصله دوستانش شتافتند و اور ا از چنگ حبيب بن مظاهر خلاص كردند، و حبيب خطاب به آنان چنين گفت:

    اى بدترين قوم از نظر نام و نيرو، سوگند مى خورم كه اگر ما به اندازه‌ی شما يا جزئى از شما بوديم، از بيم شمشيرهاى ما فرار مى‌كرديد و دشت را رها مى‌ساختيد.

    آن مجاهد پير و سالخورده كه خون در رگ‌هايش هنوز جوان بود، با شمشيرى برهنه به آنان حمله كرد و با چنان شور و حماسه اى پيش تاخت كه عرصه‌ی كارزار را به تلاطم در آورد.



    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  14. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    او در حالى‌كه به ميان سپاه دشمن نفوذ كرده بود و آنان را از دم تيغ مى‌گذراند، اين‌گونه رجز مى خواند:


    «من؛ حبيب، پسر مظاهرم و زمانى كه آتش جنگ برافروخته شود،
    يكه سوار ميدان جنگم. شما گرچه ازنظر نيرو و نفر از ما بيشتريد، ليكن ما از شما مقاوم‌تر و وفادارتريم،
    حجت و دليل ما برتر، و منطق ما آشكارتر است و از شما پرهيزكارتر و استوارتريم.»



    حبيب بن مظاهر با آن كهنسالى، شمشير مى‌زد و دشمنان را مى‌كشت.

    حدود 62 نفر از يزيديان را به خاك افكند و همچنان دلاورانه مى‌جنگيد، تا اين‌كه شمشيرى بر فرق او اصابت كرد و يكى هم با سرنيزه به او حمله نمود و حبيب بر زمين افتاد. حصين بن تميم كه چند لحظه قبل با خفت و خوارى از چنگ حبيب گريخته بود، به تلافى آن شكست و بى‌آبرويى به حبيب حمله كرد و حبيب بن مظاهر را كه مى‌خواست دوباره براى جنگ برخيزد، با ضربه‌اى بر سرش، دوباره به زمين افكند.

    موهاى سفيد صورتش از خون رنگين شد. دست‌ها را بالا آورد كه خون را از برابر ديدگانش پاك كند و بهتر بتواند صحنه نبرد را و دوست و دشمن را باز شناسد، كه نيزه‌اى او را از پاى افكند و بر خاك افتاد.

    «بديل بن صريم » كه اولين ضربه‌ی كارى را بر حبيب وارد كرده بود، پياده شد و خود را به حبيب رساند و با عجله، سر مطهر اين شهيد بزرگ را از تن جدا كرد. شهادت حبيب بن مظاهر، چنان در حسين بن على
    (ع)اثر گذاشته بود كه در شهادتش فرمودند:

    «پاداش خود و ياران حامى خود را از خداى تعالى انتظار مى‌برم.»


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

  15. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    12- حبیب بعد از مرگ معاویه تلاش کرد تا خود را به حسینع) )برساند و با آگاهی نسبت به تاریخی که با مرگ معاویه شروع شده بود امید داشت که با حسین و با حاکمیت وی اسلام را از بن‌بستی که گرفتار آن شده خارج کنند و آب رفته را به جوی برگرداند.

    لذا بسیار تلاش کرد امام پیروز شود ولی با حوادثی که پیش آمد متوجه لایه‌ی دوم نهضت اباعبدالله
    (ع) شد و فهمید آری هنوز هم با حسین(ع)است که اسلام از بن‌بست خارج می‌شود و روحی به نام تشیع با آب و تابی تازه از طریق شهادت آن‌ها برای تحقق تمدن اسلامی ظهور می‌کند و از این جهت با تمام وجود سعی کرد در انجام وظایفی که برعهده داشت به زیباترین شکل وارد شود

    از این لحاظ باید دانست کربلا را عارفانی مسلّح به‌وجود آورده‌اند، عارفانی که رسالت ظهور اسلام تمدن‌ساز را در تاریخ خود به عهده گرفتند و مطمئن به تحقق آن در تاریخ آینده بودند.


    اگر حسین
    (ع) پیروزی محور مقاومت را نمی‌دیدند این اندازه خود را در کربلا پیروز احساس نمی‌کردند و یاران آن حضرت متوجه این رسالت بزرگ بودند.


    کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •