سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: شرایط اقتدا در نماز جماعت!

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    3908
    نوشته
    432
    تشکر
    1,613
    مورد تشکر
    1,938 در 452
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    jadid شرایط اقتدا در نماز جماعت!





    شرایط اقتدا در نماز جماعت!


    مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (توضیح المسائل مراجع (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 781)

    در این مقاله به سه سوال از مباحث احکام نماز جماعت پاسخ خواهیم گفت:

    گر مأموم؛ موقعى که امام در رکوع است اقتدا کند و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شود، امام سر از رکوع بردارد، مى‌تواند نیت فرادا کند (و نمازش را ادامه دهد) یا صبر کند تا امام براى رکعت بعدی برخیزد و مأموم آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (حضرات آیات عظام گلپایگانى، صافى: بنا بر احتیاط واجب باید بایستد تا امام براى رکعت بعد برخیزد. حضرات آیات عظام خوئى، تبریزى: بنا بر احتیاط واجب باید قصد فرادا بنماید. آیة الله سیستانى دام ظله: مخیّر است نماز را فرادا تمام کند یا این که همراه امام به قصد قربت مطلقه به سجده رود و بعد در حال ایستادن تکبیر را به قصد اعمّ از تکبیرة الإحرام و ذکر مطلق تجدید کرده، نماز را به جماعت بخواند یا براى رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند. آیة الله بهجت ره: مى‌تواند نیّت فرادا کند یا مى‌تواند صبر کند تا در رکعت بعد، به امام ملحق شود؛ و در صورت ملحق شدن، تکبیر دیگر لازم نیست. آیة الله مکارم شیرازی دام ظله: نیّت فرادا مى‌کند و نمازش صحیح است و اعاده ندارد. آیة الله زنجانى دام ظله: بنا بر احتیاط باید نماز را به صورت فرادا تمام کند.)
    ولى اگر برخاستن امام به قدرى طول بکشد که نگویند این شخص نماز جماعت مى‌خواند، باید نیت فرادا نماید. (توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج‌1، ص 779)
    پس مکلف باید دقت کند در چنین مواردی، نماز را قطع نکند و به یکی از این دو دستور عمل کند، اگر چه بنابر نظر برخی (حضرت آیة الله سیستانی دام ظله) از مراجع معظم، شکستن و قطع نماز برای رسیدن به رکعت بعدی جماعت، ایرادی ندارد.




    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    عضو ماندگار
    تاریخ عضویت
    خرداد 1397
    شماره عضویت
    3908
    نوشته
    432
    تشکر
    1,613
    مورد تشکر
    1,938 در 452
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    اقتدا به امام در بین نماز جماعت، باید در حال قیام یا رکوع امام باشد. البته در تشهد آخر نماز به نیت رسیدن به ثواب جماعت می توان اقتدا نمود، و در حالت تجافی نشست، اما رکعتی برای مأموم به حساب نمی آید؛ یعنی بعد از بلند شدن از این حالت، باید نماز را از ابتدا ولی بدون تکبیرة الاحرام بخواند.

    پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:



    حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):


    در فرض سۆال لازم است تا قبل از برخواستن امام از رکوں خود را به امام برسانید و اقتداى بعد از رکوع صحیح نیست.



    حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):


    فقط در قیام و رکوع می توان اقتدا نمود.



    حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):


    در حال قیام و رکوع در هر رکعتی که باشد و نیز اقتداء در تشهد آخر نماز مانعی ندارد.
    (توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

    مأموم اگر موقعى برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد، باید بعد از نیت و گفتن تکبیرة الاحرام بنشیند و تشهد را با امام بخواند ولى سلام را نگوید و صبر کند تا امام سلام نماز را بدهد، بعد بایستد و بدون آن که دوباره نیت کند و تکبیر بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. (توضیح المسائل مراجع (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 781)

    این حکم مخصوص تشهد آخر نماز است بنابراین در هنگام سلام نماز جماعت نمی تواند اقتدا به این جماعت داشته باشد. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 806)


    فرآوری: آمنه اسفندیاری
    بخش احکام اسلامی تبیان

    منابع:
    سایت اسلام کوئیست
    توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1



    امضاء


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی