سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: بررسی عرفان های کاذب

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض بررسی عرفان های کاذب







    بررسی عرفان های کاذب





    امضاء


  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    عرفان بدون زندگی



    گرایش هایی در بین برخی مدعیان عرفان هست. که عرفان را ناسازگار با زندگی می دانند.

    آنها عرفان انزوا، عرفان فردی محض، عرفان ترک مطلق دنیا و زندگی ریاضت کشانه را ترویج می کنند.

    این گرایش به نوعی بی توجهی به مسئولیت های فردی و اجتماعی شخص می انجامد و چنین کسی از کار و کوشش مولد و سودمند دست بر می دارد و به عنصری بی خاصیت و حتی سربار جامعه تبدیل می شود.

    این نیز یک انحراف و عدول از عرفان اصیل اسلامی است.

    امضاء


  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    عرفان بدون اخلاق

    در این گرایش شخص در تنهایی خود به خیال خود با خدای خود ارتباطی دارد، ولی از سوی به رابطه اش با انسان های دیگر بی توجه است.

    گویی در این عالم فقط او و خدا هست.

    البته تصوری هم که چنین عرفانی از خدا دارد، تصور نادرستی است.

    بنابراین شخص با انسان ها عبوس و بی مهر و تند خوست، اما در عرفان اصیل اسلامی بر اخلاق اجتماعی و خوش رفتاری با دیگر انسان ها و خدمت به آنها و احسان و ایثار تأکید شده است.
    امضاء


  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    عرفان بدون سیاست

    برخی ها عرفان را با زندگی اجتماعی و دخالت در سیاست ناسازگار می دانند که این نیز خطاست و سیره پیامبر صلی اللّه علیه وآله و معصومین علیهم السلام خلاف آن است.


    پیروی از این سیره بود که موجب شد، امام خمینی قدس سره که خود از عارفان بالله و راستین بود، رهبری بزرگ ترین انقلاب را در قرن بیستم به عهده بگیرد و منشأ مهمترین تحولات سیاسی معاصر گردد.


    او در عمل نشان داد که نه تنها عرفان ناسازگار با سیاست درست نیست، بلکه سیاست واقعی باید در سایه عرفان باشد.
    امضاء


  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    در پایان باید متذکر شوم که فهرست آسیب ها و لغزش ها، منحصر به این موارد نیست و آنچه گفتم مهمترین خطاها در این زمینه بود.

    خلاصه سخن این است که در این بازار، متاع معیوب و فاسد، فراوان تر از متاع اصیل و ناب به دست می اید. سخن درباره شاخصه های عرفان شیعی بسیار است، ولی به جهت رعایت اختصار، به همین مقدار بسنده می شود.

    برای شناخت بیشتر از عرفان ناب شیعی باید به تفاسیر قرآن کریم و ادعیه مأثوره از حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه دعاهای صحیفه سجادیه، دعای کمیل و ابوحمزه ثمالی و مناجات شعبانیه و دعای سید الشهدا علیه السلام در عرفه مراجعه و در آنها تأمل نمود.


    عرفان علوی که همان عرفان ناب شیعی است، چیزی متفاوت با همه عرفان های دیگر است که آنها را می شناسیم. به عنوان مثال زبانی که مولای متقیان در دعای کمیل بکار می گیرد زبانی دیگر است و مضامین و حالاتی که در آن دعا دیده می شود از سنخی دیگر است، این دعا خودش بیانگر عرفان علوی عرفان ناب شیعی است.
    امضاء


  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    گوهر جام جم از کان جهان دگر است

    تو تمنا ز گل کوزه گران میداری؟




    با توجه به نکات بالا هر فرقه و گرایشی را باید با ملاکهای اصیل شیعی که عصاره اش عمل به شریعت و احکام دین اسلام و شریعت محمدی(ص) سنجید و چنانچه آنها تخطی از این امر داشتند غیر شرعی و غیر قانونی هستند و امروزه بازار این گونه گرایشها و فرقه های منحرف داغ است و انسان باید به شدت مراقب باشد با جستجویی که انجام دادیم این عرفان در بعضی زمینه ها دچار انحرافاتی می باشد و از محدوده شرعی فراتر رفته و جعلیاتی دارد،


    در نهایت تشخیص و تطبیق آموزه های عرفان حلقه با دستورات شرعی و محرمات و محللات برای افراد در خیلی از موارد آسان و واضح است به عنوان مثال اگر در گرایشی رابطه با نامحرم با هر دلیلی و به هر اندازه ای بدون مشکل جلوه نماید آن فرقه انحرافی است و قابل توجیه نمی باشد.


    به طور کلی انسان در راه رسیدن به خدا باید به متخصصان دینی و آنان که عمر خود را در راه شناخت دین صرف کرده اند رجوع و
    اعتماد کند و دستورات شرع را کاملا اجرا نماید .



    منبع:گروه دین و اندیشه تبیان زنجان

    امضاء


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی