ولايت در اسلام و قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ولايت در اسلام و قرآن
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 40
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    هر قدر ايمان فرد سالك كامل‏تر و اعمال صالحش خالص‏تر و افزون‏تر باشد، تقرب وي
    بيش‏تر است؛ ايمان كامل و توحيد ناب آن است كه با آخرين مرتبه قرب الهي همراه باشد.


    عرفا نايل شدگان به اين مرتبه از كمال ايماني و قرب الهي را "انسان كامل" گويند.
    گرچه براي عموم انسان‏ها استعداد رسيدن به مقام "انسان كامل" وجود دارد، [24] ولي
    رهزن‏ها شرارت مي‏كنند و اكثر مردم را از طي مسير كمال و رسيدن به مرحله نهايي باز
    مي‏دارند؛ تنها اوحديّ از سالكان طريق ِهدايت مي‏توانند به اين مقام نايل شوند؛ رسول
    گرامي اسلام مي‏فرمايد:




    لَوْ لا اَنَّ الشَّياطينَ يَحُومُونَ حَوْلَ قُلُوبِبَني آدَمَ لَنَظَرُوا اِلي مَلَكُوت ِالسَّمواتِوَ الْارْضِ؛ [25]


    اگر شياطين اطراف دل‏هاي فرزندان آدم را احاطه نمي‏كردند، در ملكوت آسمان‏ها و زمين نظر
    كرده و باطن آنها را مشاهده مي‏كردند!




    سالكان طريق قرب و كمال، در مسير تكاملي و استكمالي و تقرب به درگاه ربوبي، به
    جايي مي‏رسند كه عالمي عقلي مُضاهي و مُشابه با عالم عيني خارجي مي‏شوند، كه جهاني
    است افتاده در گوشه‏اي ؛ اين انسان‏ها، عالَم مجرد عقلاني، عالَم حادث به حدوث زماني‏اند.
    ولايت در اسلام و قرآن


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    ماده كائنات تحت اراده و قدرت انسان كامل قرار مي‏گيرد و موجودات عالم چنان در
    اطاعت او خواهند بود كه اعضا و جوارح در اختيار و اطاعت ما مي‏باشند.


    چنين منزلت و مقامي حاصل دو نوع تقرب به درگاه ربوبي است كه عرفا از اين دو به
    "قرب نوافلي" و "قرب فرايضي" يا "قرب نفلي و فرضي" نيز "محبّي و محبوبي"،
    تعبير مي‏كنند.
    مقرّبات كه اعمال و عبادت‏ اند، يا از قبيل نوافل ‏اند كه حق سبحانه آن را بر بندگان واجب ‏نكرده است بلكه ايشان آن اعمال را "تقرباً الي الله" انجام مي‏دهند و برخود لازم
    الاجرامي‏دانند.

    نوافل اختصاص به نمازهاي مستحبي ندارد، بلكه هر عمل خوب غير واجبي ‏را شامل مي‏شود. يا از قبيل فرائض‏اند كه خدا آن اعمال و عبادات را بر بندگان واجب گردانده است.

    ولايت در اسلام و قرآن


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در قرب نوافل كه علت به‏ جا آوردن آن عشق به خدا و شوق نسبت به بندگي اوست،
    انسان‏ به جايي مي‏رسد كه اوصاف فعلي خداي سبحان در مقام فعل، مجاري ادراكي
    وتحريكي عبد صالح سالك مي‏شود، به طوري كه انسان صالح با زبان حق سخن مي‏گويد و با
    چشم او مي‏بيند و... اما در قرب فرايض، بنا به آنچه از آيات و روايات بر مي‏آيد، انسان سالك در سير صعودي اش به جايي مي‏رسد كه مجاري ادراكي و تحريكي انسان كامل، مجراي درك و كار حق قرار مي‏گيرد، به طوري كه خداوند با زبان انسان صالح سخن مي‏گويد و با چشم او
    مي‏بيند و... [26]




    وَ ما رَمَيْتَ اِذْ رَمَيْتَ وَلكِنَّ اللّهَ رَمي؛ [27]



    اين تو نبودي (اي پيامبر!) كه تيرانداختي، آن گاه كه تير مي‏انداختي، بلكه خدا تير انداخت.




    ...قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِاَيْدِكُمْ؛ [28]



    با آنان (كافران و مشركان) پيكار كنيد، كه خداوند آنها را به دست شما مجازات مي‏كند

    ولايت در اسلام و قرآن


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در اين آيات سخن از آن است كه آدميان ابزار دست خدا مي‏شوند و او كار خود را از
    طريق مؤمنان متقي و اوليا انجام مي‏دهد. چنان كه مولوي مي‏گويد:


    گر پرانيم تير، آن نه ز ماست
    ما كمان و تيراندازش خداست




    "ما رميتَ إذْ رميتَ" خوانده ‏اي
    ليك جسمي در تجزي مانده‏ اي



    "ما رميتَ إذْ رميتَ" گفت حق
    كار حق بر كارها دارد سبق‏
    [29]



    انسان كامل كه مظهر اتم و اكمل "ولي الله" است، صاحب ولايت كليه است كه مي‏تواند
    به ‏اذن‏ الله در ماده كائنات تصرف كند و قواي ارضيه و سماويه را تحت تسخير
    خويش ‏درآورد.
    [30]
    ولايت در اسلام و قرآن


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    مصداق ا تم و اكمل و مثل اعلاي انسان كامل و صاحب ولايت كليه، پيامبر خاتم و اهل
    بيت او مي‏باشند: "وَ لَهُمْ خَصائصُ حَقّ ِالْوِلايَةِ.
    [31] بخش‏هايي از زيارت جامعة كبيره،
    چنين‏ است:



    ...وَ التَّامّينَ في مَحَبَّة ِاللَّهُ وَ الْمُخْلَصينَ في تَوْحيد ِاللَّه ِوَ الْمُظْهِرينَ لأِمْر ِاللَّه ِوَ نَهْيِهِ وَ عِبادِه ِ
    الْمُكْرَمينَ...بِكُمْ فَتَحَ اللّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللّهُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي
    الْارْضِاِلّا بِاِذْنِهِ..وَ فَازَ الْفائِزونَ بِوَلايَتِكُمْ...وَ بِمُوالات ِكُمْ تُقْبَلُ الطّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ؛


    تام و كامل در عشق و محبت به خدا و صاحب مقام اخلاص در توحيد حضرت حق و آشكار
    كنندگان و اقامه كنندگان امر و نهي الهي و بندگان گرامي و مقرب درگاه ربوبي... به شما خدا
    آفرينش جهان را آغاز كرد و به شما كتاب آفرينش را به پايان مي‏برد و به وسيله شما باران
    رحمت را فرو مي‏فرستد و به واسطه شما از فرو ريختن آسمان‏ها بر زمين (و زمينيان)
    جلوگيري مي‏كند مگر آن زمان كه خود اذن و اجازه دهد.

    (شما لنگر آسمان‏ها و زمينيد) و به ولايت و محبت شما "اهل بيت" رستگاران به رستگاري مي‏رسند و با دوستي و ولايت شما طاعات واجب و فرايض، مورد قبول درگاه خداوند متعال واقع مي‏شود.

    ولايت در اسلام و قرآن


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ولايت، زير بناي نبوت و امامت



    ولايت و به تعبير رساتر، ولايت باطني يا قرب معنوي يا ولايت تكويني، كمال روحي
    ومعنوي اكتسابي است كه در پرتو عمل به تعاليم آسماني اسلام و طي طريق عبوديت
    وبندگي و پيمودن صراط مستقيم هدايت به دست مي‏آيد؛ به بيان علامه طباطبايي:



    ولايت، واقعيتي است كه در نتيجه عمل به فرآورده ‏هاي نبوت و نواميس خدايي در انسان به
    وجودمي‏آيد.
    [32]



    ولايت، موهبت عام الهي است كه نه فرجام آن سر مي‏رسد و نه محدود به عِده و عدد خاصي است، بلكه پيوسته باب فيض الهي در فيضان است و علي الدوام "مَفْتُوحٌ لِلرّاغِبينَ" است و هركس مي‏تواند به ميزان معرفت و اخلاص و عبادت و رياضت خود به مرتبه يا مراتبي از آن دست يابد.


    مرتبه اعلاي ولايت تكويني و باطني، براي كساني است كه به بالاترين مرتبه كمال انساني، يعني "منتهاي درجه قرب‏ الهي" رسيده باشند. به اين بيان كه علاوه بر تحصيل "ولايت عام الهي" كه عموم اهل ايمان كسب مي‏كنند، به "ولايت خاص" كه مخصوص اولياي الهي است، رسيده و آن را كسب كرده باشند.

    ولايت در اسلام و قرآن


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اين نكته مهم نيز آشكار گشت كه ولايت باطني، زمينه ساز نيل به مقام‏ها و مناصب نبوت، ولايت و امامت ظاهري و اعتباري است؛ زيرا اساس مسأله در باب نبوت و امامت، جنبه معنوي و باطني آن است، و مناصب الهي:

    و ديگر شؤون كمال انسان‏هاي متعالي و كامل، مرهون ولايت آنها است كه باطن كمال‏هاي ياد شده مي‏باشد. با اين بيان، نسبت ميان نبوت وولايت، نسبت ظاهر و باطن است و دين كه متاع نبوت است، ظاهر ولايت است و ولايت باطن نبوت مي‏باشد؛

    زيرا ظواهر اعمال ديني، بدون واقعيت باطني و زندگي معنوي تصور ندارد و دستگاه آفرينش و مبداء كل هستي "خدا" براي انسان ظواهر ديني را تهيه نموده و وي را به سوي آن دعوت كرده است و ضرورتاً اين واقعيت باطني را كه نسبت به ظواهر ديني به منزله روح است آماده خواهد ساخت.


    بنابراين، هر نبي يا رسول يا امامي حتماً وليّ خداست اما چنين نيست كه هر ولييّ ضرورتاً نبي يا رسول يا امام باشد. چنان كه نسبتي ميان نبوت و امامت و عصمت وجود دارد؛زيرا هر نبي يا امامي ضرورت دارد معصوم باشد ولي هر معصومي لازم نيست پيامبر يا امام باشد.
    ولايت در اسلام و قرآن


  8. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    كسي كه حامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه انسانيت را با اين
    واقعيت حفظ كرده و تداوم مي‏بخشد، در لسان قرآن "امام" ناميده مي‏شود.

    "امام" يعني كسي‏كه از جانب حق براي پيشروي صراط ولايت، اختيار شده و زمام هدايت معنوي جامعه را در دست گرفته و انوار ولايت الهي را بر قلوب پويندگان حق مي ‏تاباند و آنها را دستگيري ‏مي‏كند.


    امامت از القاب خلافت است كه حاكم و مقدّم بر ديگر شؤون و مناصب است. امامت يا بدون واسطه است؛ مانند جعل امامت براي حضرت ابراهيم (ع):
    "اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاس ِاِماماً" يا با واسطه است؛ مانند استخلاف حضرت موسي (ع) توسط برادرش ‏هارون:




    ...هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ اَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْس ِدينَ. [33]

    هم‏چنين امامت ائمه دوازده گانه اهل بيت كه به عنوان جانشينان راستين پيامبر خاتم (ص)
    به امامت رسيده‏ اند.
    ديگر اينكه ولايت و امامت باطني كه امر ملكوتي است، نه ملكي و تكويني و تشريعي وحقيقي است، نه اعتباري، افاضت و موهبت خاص الهي براي انبيا، اوصيا و ائمه (ع) به عنوان واجدين تمام و كمال شرايط ولايت و امامت است، جهت به دوش كشيدن بار مسئوليت و مأموريت الهي "ارشاد و هدايت خلق".

    اگر چه از راه اختصاص الهي و اختيار ربّاني به دست مي‏آيد؛ چون:
    "اَللَّهُ اَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه" [34]، ولي چنين ولايتي مجعول به جعل اعتباري و ظاهري نيست.

    ولايت در اسلام و قرآن


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بر اين اساس، هرگز چنين ولايت و امامتي در غدير خم جعل و در سقيفه بني ‏ساعده غصب نشد، زيرا آن مقام ملكوتي نه قابل نصب است و نه قابل غصب، اما امامت و ولايت مُلكي به معناي سياست امور مسلمانان و تدبير كشورهاي آنان و اداره شؤون جامعه اسلامي، امري است تشريعي، نه تكويني؛ نيز اعتباري است، نه حقيقي، از اين‏رو هم قابل جعل است وهم قابل غصب؛ چه اين كه در غدير خم جعل و در سقيفه بني ‏ساعده غصب شد.


    نموداري از چنين ولايت مُلكي به معناي والي امور مسلمانان و پيشواي جامعه اسلامي قرارگرفتن براي معصوم - علاوه بر ولايت ملكوتي - در زمان حضور و ظهورش و براي نائبان خاص و ياعامش در زمان غيبت و خفايش از ر اه دلايل عقلي و نقلي قابل اثبات‏ مي ‏باشد.
    [35]
    ولايت در اسلام و قرآن


  10. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ديگر اينكه چون انسان كامل، كه خليفه خداست، مظهر تام بسيط الحقيقه است، چنان كه آيت كبراي "لَيْسَ كَمِثْلِه ِشَيْ‏ءٌ" [36] است، در هر عصري بيش از يك خليفه مطلق يافت نمي‏شود، وآن يك نفر جامع شؤون كمالي است؛ چون مظهر بسيط الحقيقه است، و فاقد مثل و نظير، چنان كه امام رضا (ع) در وصف امام معصوم مي‏فرمايد:




    اَلْإمامُ واحِدُ دَهْرِهِ، لا يُدانيه ِوَ لا يُعاد ِلُهُ عالِمٌ وَ لا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لا لَهُ مِثْلٌ وَ لا نَظيرٌ.؛ [37]

    امام، يگانه روزگار خويش است. كسي با او برابر نيست و هيچ دانشمندي همطراز او نيست.
    جايگزين ندارد و مانند و نظيري براي او نيست.
    [38]




    ولايت در اسلام و قرآن


صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •