ولايت در اسلام و قرآن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ولايت در اسلام و قرآن
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 40
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    علامه طباطبايي در باره نقش تكويني امام در هدايت انسان مي‏نويسد:




    امام آن شخص هادي است كه از نظر جنبه ملكوتي موجودات، آنها را رهبري مي‏كند و مقام "امامت" يك نوع ولايت بر اعمال مردم است. از نظر باطن كه توأم با هدايت مي ‏باشد.


    هدايت‏ به‏ معناي رساندن به مقصد است، نه تنها راهنمايي و ارائه طريق، كه كار پيغمبران ورسولان بلكه عموم مؤمناني است كه از راه موعظه و نصيحت مردم را به سوي خدا دعوت ‏مي ‏كنند.
    [49]




    بنابراين، بدون سايه رهبري محال است كسي به آفتاب حق و حقيقت برسد.
    مولوي گويد:

    سايه رهبر به است از ذكر حق
    يك عنايت به كه صد لوت و طبق



    از جمله شؤون ولايت و رهبري معنوي و باطني امام ارائه اعمال امت به امام و نظارت اوبر كردار امت است، چرا كه طبق روايات، روزانه اعمال مؤمنان به محضر حضرت ولي عصر(عج) عرضه مي‏شود. [50]
    ولايت در اسلام و قرآن


  2. #32
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    نقش رهبري علمي امام در هدايت جامعه اسلامي



    يكي از شؤون ولايت و رهبري امام، رهبري علمي و يا به تعبير استاد شهيد مطهري، مرجعيت ديني است كه به ولايت تشريعي امام بر مي‏گردد. به رغم شعار انحرافي كه پس ازپيامبر طرح گرديد (حسبنا كتاب الله)، هم به دلايل عقلي و نقلي و هم به دليل تجربه ‏تاريخي اثبات شد كه قانون به تنهايي كارساز و رهگشا نيست، بلكه وجود كارشناس‏ مسايل علمي - اسلامي و مفسّر رسميِ دين كه مصون از گناه و خطا باشد وهمچون ‏پيامبر بتواند مفاهيم ديني و معارف قرآني را به ‏خوبي بشناسد و به اجرا بگذارد،لازم و ضروري است؛ [51]


    زيرا اگر مسلمانان همگي به مرجعيت ديني و كارشناسي علمي معصومانه ائمه اهل بيت تن مي‏دادند واز تفسيرهاي غلط و مختلف از متون ديني و قرآني پرهيز مي‏كردند، دچار تشتت آرا واختلاف مذاهب و مباني ديني نمي‏شدندوبه عقايد باطل روي نمي‏آوردند؛



    در نتيجه، از اسلام ناب و اصيل فاصله‏ نمي‏گرفتند. رهبري‏ و مرجعيت علمي معصوم در حلّ مشكلات اجتماعي و معضلات علمي و تشخيص حقايقي كه وحي ارائه نموده، از مسايلي بوده است كه امامان معصوم و اصحاب براي ثابت كردن ضرورت رهبري معصوم، به آن استناد مي‏كردند و بر آن پاي ‏مي‏ فشردند. [52]

    ولايت در اسلام و قرآن


  3. #33
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    نقش ولايت و رهبري سياسي در سرنوشت جامعه اسلامي





    ديگر از ابعاد و شؤون ولايت و امامت، كه به ولايت تشريعي ولي معصوم (ع) بر مي‏گردد، "ولاء زعامت و رهبري سياسي" است.


    وقتي پيامبر از دنيا رفت، يكي از شؤون و مناصب او، رهبري اجتماع و سرپرستي امور ديني و دنيوي مسلمانان است؛ چون اجتماع، زعيم و رهبر مي‏خواهد. هيچ كس چه مسلمان و چه غير مسلمان در اين جهت ترديد ندارد.

    ترديد واختلاف در اين جهت است كه چه كسي شايسته رهبري بوده و داراي چه شرايط وويژگي‏هايي بايد باشد؟



    ديدگاه‏هاي شيعه نسبت به زعامت و رهبري، اصولي و همراه با منطق و برهان مي‏باشد، به ويژه كه علماي شيعه به اتفاق آرا ويژگي‏هايي را براي امام و رهبر جامعه اسلامي قايلند كه اين ويژگي‏ها در غير علي و يازده فرزند معصوم (ع) او يافت نمي‏شود. شخصيت‏هايي كه به اعتراف علماي شيعه و سني، در علوم و ديگر فضايل انساني و اسلامي، به ويژه در طهارت روحي و اخلاقي (عصمت همه جانبه) كسي به پاي آنان نمي‏رسد و در اوج كمالات روحي ومعنوي مي‏باشند.



    اين ديدگاه‏هاي اصولي و برخوردار از منطق و برهان موجب شده مكتب تشيع و شيعيان و پيروان راستينائمه، از انحرافات عقيدتي و سياسي مصون بمانند و در مسير اسلام ناب وسيره و سنت راستين پيامبر گرامي اسلام باقي بمانند و به حركت و حيات سياسي - فرهنگي دست يابند و به تعالي خود ادامه دهند.


    ولايت در اسلام و قرآن


  4. #34
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    براي آگاهي بيش‏تر از نقش تعيين كننده و سرنوشت ساز ولايت و رهبري، كافي است به جريان غدير خم نظري بيفكنيم؛ زيرا به تصريح خداوند در آيه تبليغ (مائده/67)، پيامبر اكرم مأمور مي‏شود رهبر و زعيم سياسي - اسلامي را در اجتماع كم نظير مسلمانان، تعيين ومنصوب و معرفي نمايد و از همه آنان براي جانشين خود بيعت بگيرد.



    به حدي اين فرمان الهي صريح و قاطع و جدّي بود كه ابلاغ نكردن آن به مردم، برابر با ابلاغ نشدن رسالت پيامبر است. هم‏چنان كه ابلاغ آن، به تصريح قرآن (مائده/3)، موجب اكمال دين ِو اتمام نعمت بر مسلمانان شده و خداوند از آن پس راضي شد اسلام به عنوان دين كامل، جاويد و جهاني رسميت يابد!




    زماني به اهميت و نقش تعيين كننده و سرنوشت ساز امامت و رهبري، بيش‏تر پي ‏خواهيم برد كه به آنچه بر سر مسلمانان توسط حكام جور و فاسد گذشته و حال آمده، توجه كنيم؛ زيرا از دست رفتن عظمت و عزت اسلامي ِدوران پيامبر و عقب ماندگي وسرخوردگي امروز مسلمانان و جوامع اسلامي به دليل محروميت از رهبري صحيح وپيامبر گونه ائمه اهل بيت پيامبر است‏كه مورد انكار اهل سنت واقع شده و راه را براي حاكميت حكام جائر و فاسد در طول تاريخ اسلام باز كرده و زمينه رابراي دور ماندن آنان از اسلام ناب محمدي فراهم كرده است.

    ولايت در اسلام و قرآن


  5. #35
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حادثه خونين كربلا، پيامد تلخ انحراف رهبري




    اگر بخواهيم به نقش حساس رهبري در سرنوشت جامعه اسلامي و مسلمانان، بيش از پيش آگاه شويم، بايد به بررسي نهضت عاشورا و زمينه‏ هاي پيدايش آن بپردازيم و به ويژه ‏سخنان پيشواي شهيدان امام حسين (ع) را در باره انگيزه ‏هاي قيام خونبارش مطالعه ‏نماييم، چرا كه حادثه خونين كربلا پيامد انحراف رهبري از خاستگاه اصلي واصلي ان مي‏باشد.


    در نتيجه دوري مسلمانان از رهبران راستين اسلامي يعني امامان اهل بيت و در برابر، پيروي از حكومت‏ها و حاكميت‏هاي جور و فاسد، ارزش‏هاي اصيل اسلامي تحريف شد؛ حدود الهي تعطيل گشت؛ هر نوع كار خلاف و زشتي با رنگ و لعاب ديني مشروعيت ورسميت يافت؛ تفسير قرآن كريم ممنوع شد؛ ذكر احاديث پيامبر نيز ممنوع و جرم شمرده‏ شد؛ (حكّام فاسد و فاجر اموي و عباسي، بر منابر پيامبر نشستند و احكام الهي ومعارف ديني - اسلامي را به ميل و خواست خود تفسير و تعريف كردند و از صورت حقيقي ‏اش تغيير دادند.


    ولايت در اسلام و قرآن


  6. #36
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    امام حسين (ع) در پاسخ استاندار مدينه (وليد بن عتبه) مبني بر بيعت با يزيد مي‏فرمايد:



    ...وَ يَزيدُ رَجُلٌ شارِبُ الْخَمْر ِوَ قاتِلُ النَّفْس الْمُحْتَرَمة ِمُعْلِنٌ بِالْف ِسْقِوَ مِثْلي لا يُبايِعُم ِثْلَهُ؛ [53]



    يزيد (مردي كه تو از من توقع بيعت با او را داري) شرابخوار است كه دستش به خون افراد بي‏گناه آلوده است. حريم و دستور الهي را در هم شكسته و آشكارا به فسق و فجور مي‏پردازد. روا نيست كه شخصيتي چون من (با آن سوابق درخشان و اصالت خانوادگي) با شخصي چون او (با آن سابقه سوء و پستي) بيعت كند.


    نيز در پاسخ مروان بن حكم مبني بر بيعت با يزيد مي‏فرمايد:


    اِنّا لِلّه ِوَ اِنَّا اِلَيْه ِراجِعُونَ وَ عَلَي الْاِسْلام ِالسَّلامُ اِذ بُل ِيَت ِالْاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ يَزيد وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدّي‏رَسُول اللَّه ِ(ص) يَقُولُ: "الْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلي آلِاَبي‏سُفْيانَ فَاِذا رَأَيْتُمْ مُعاو ِيَةَ عَلي مِنْبَري‏فَابْقِرُوا بَطْنَهُ" وَ قَدْ رآه اَهْلُ الْمَدينة ِعَلَي الْمِ نْبَر ِفَلَمْ يَبْقَرُوا فَابْتلاهُمُ اللَّهُ بِيَزيدالْفَاسِقِ؛ [54]



    انا لله... اينك بايد فاتحه اسلام را خواند كه مسلمانان به فرمانروايي چون يزيد گرفتار شده‏ا ند. من از جدم رسول خدا شنيدم كه فرمود: "خلافت براي خاندان ابوسفيان حرام است و اگر روزي معاويه را بر منبر من ديديد شكمش را بدريد"، ولي مردم مدينه او را بر عرشه منبر پيامبر ديدند و نكشتند و اينك خداوند آنان را به يزيد فاسق (و بدتر از معاويه) دچار ساخته‏ است!
    ولايت در اسلام و قرآن


  7. #37
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض
















    ولايت فقيه، تداوم رهبري معصومان



    چنان كه اشارت رفت و بر كسي هم پوشيده نيست، ولايت و رهبري، از مسايلي است كه هيچ اجتماعي در هيچ شرايطي نمي‏تواند از آن بي نياز باشد و هر انساني نيازمندي جامعه را - هر چه كوچك باشد - به ولايت و رهبري درك مي‏كند.


    از اين رو، حكم ولايت، ثابت و غير قابل تغيير است و موضوعي فطري است كه هر روش اجتماعي، استبدادي و قانوني، غير متمدن و متمدن، بزرگ و كوچك و حتي جامعه خانوادگي در بقا و بر پا بودن، به آن نيازمند و متكي است.



    اسلام كه پايه و اساس خود را بر "فطرت پاك انساني" نهاده، در اعتبار و مشروعيت ولايت و رهبري، مسامحه و ترديد روا نداشته است.
    راز آن همه اصرار و تأكيد پيامبر اكرم بر تعيين و معرفي رهبر و جانشين، از نخستين ‏ساعات اعلان رسالت و نبوتش تا واپسين لحظات زندگي‏اش را در همين ضرورت
    بايد دانست.
    [55]

    ولايت در اسلام و قرآن


  8. #38
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در دوران حضور و حيات پيامبر (ص) و امام (ع) كه رهبري سياسي جامعه اسلامي به عنوان شأني از رهبري ِهمه جانبه پيامبر و امام، به عهده خودشان بود و آن بزرگواران مستقيماً بر اداره و سرپرستي امور ديني و دنيوي، سياسي و اجتماعي مسلمانان نظارت و رهبري كردند، جاي ترديد و اختلافي - حداقل در نظر وباور شيعيان - نيست.

    اما سخن در دوران عدم حضور و غيبت پيشوايان معصوم يعني دوراني است كه در آن به ‏سر مي‏بريم؛ زيرا در اين دوران بحث و اختلاف است مبني بر اين‏كه چه كسي و با چه ويژگي‏ هايي بايد رهبري جامعه
    يا جوامع اسلامي را بر عهده گيرد؟



    با نگاه دقيق به فلسفه رهبري در اسلام روشن مي‏شود گرچه اسلام نيازمندي جامعه به رهبري را تأييد مي‏كند، ولي هرگز بدان معنا نيست كه مطلق رهبري را براي تكامل جامعه كافي بداند


    از آنجا كه رشد و تكامل جامعه و شهروندان مسلمان جز ازطريق تحقق دين اسلام در متن زندگي فردي و اجتماعي ميسر نيست، تنها كسي توان رهبري در جامعه اسلامي را دارد كه داراي ويژگي‏هاي علمي - اخلاقي لازم باشد.

    ولايت در اسلام و قرآن


  9. #39
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    امام رضا (ع) در بيان فلسفه رهبري جامعه اسلامي مي‏فرمايد:
    اگر خداوند رهبر اميني را براي سرپرستي و حفظ امانت امامت قرار ندهد، مذهب و دين به تدريج از بين خواهد رفت و سنت پيامبر (ص) و احكام الهي دستخوش دگرگوني مي‏گردد، و بدعت گزاران چيزهايي بر دين بيفزايند و ملحدان چيزهايي از دين بكاهند و در نتيجه حقيقت را بر مسلمانان دگرگون سازند. [56]



    فلسفه امامت و رهبري در سخنان امام رضا به ‏طور خلاصه عبارت است از:
    پاسداري از دين و پيشگيري از تحريف احكام الهي.



    ترديدي نيست كه براي تأمين اين هدف كه سعادتمندي و كمال معنوي مسلمانان در گرو آن است، رهبر سياسي بايد در مسايل اسلامي، كارشناس و متخصّص و "فقيه" باشد.
    بنابراين، فلسفه ولايت و رهبري در عصرغيبت، در ولايت فقيه واجد شرايط تحقق مي‏يابد كه بر دو پايه استوار است:

    1 - تكامل مادي و معنوي انسان كه فلسفه و هدف آفرينش اوست. اسلام براي تحقق اين آرمان متعالي و نهايي بشر ارسال و تشريع شده است؛ زيرا اين مهم جز از راه پياده كردن برنامه ‏هاي ديني و الهي ممكن و ميسر نيست.

    2 - شايسته ‏ترين فرد براي رهبري كسي است كه هم اسلام و برنامه ‏هاي فكري - تربيتي آن را خوب بشناسد و هم داراي ويژگي اخلاقي و صفات كمالي لازم براي رهبري اسلامي باشد تا بتواند برنامه‏هاي اسلامي را در جامعه پياده كند و زمينه نيل به آن هدف را براي همگان فراهم كند. چنين كسي، جز ولي فقيه واجد شرايط نيست.

    ولايت در اسلام و قرآن


  10. #40
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    پی نوشت ها :

    1] . در آنجا ثابت شد كه ولايت (و قدرت) از آن ِخداوند بر حق است.كهف (18) 44.
    [2] . (در آن روز) سيطره و قهّاريت خداوند (برهمگان) آشكار مي‏شود. ابراهيم (14) 48. [3] . وحي و رهبري، عبدالله جوادي آملي، ص‏13، انتشارات الزهرا، تهران. [4] . قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج‏7، ص‏245، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران. [5] . مفردات راغب، ص‏533، ماده ولي. [6] . مجمع البيان، ج‏2(ده جلدي)، ص‏366 365، نشر كتابفروشي اسلاميه، تهران. [7] . و ما به او(انسان) از رگ قلبش نزديك‏تريم. ق (50) 16. [8] . خدا ولي كساني است كه ايمان آوردند.بقره(2) 257. [9] . و او همه صالحان و نيكوكاران را سرپرستي مي‏كند. اعراف (7) 196. [10] . آنها (كساني هستند كه گويي) از راه دور صدا زده مي‏شوند! فصلت (41) 44. [11] . ولايت در قرآن، ج‏1، عبدالله جوادي آملي، ص‏42- 27، مركز نشر فرهنگي رجاء. [12] . شوري‏(42) 9. [13] . كهف (18) 44. [14] . مصباح الشريعه، منسوب به امام جعفر صادق (ع)، ص‏7، مؤسسه اعلمي للمطبوعات. [15] . نور(24) 52. [16] . نور (24) 51. [17] . انسان‏شناسي، محمود رجبي، ص‏230- 222، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني. [18] . ق (50) 16. [19] . "انما يتقبل الله من المتقين؛ خداوند (اعمال) را تنها از انسان‏هاي با تقوا مي‏پذيرد".مائده (5) 27. [20] . اين حديث از پيامبر اكرم (ص) و ساير معصومان (ع) آمده: "انّما الاعمال بالنيّات؛ ارزش اعمال به
    نيّات است". بحارالانوار، ج‏76، ص‏212. [21] . "اِلَيْه ِيَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ و الْعَمَلُ الصّالِحُ يَرْفَعُهُ؛ سخنان پاكيزه (اعتقادات درست و نيّات خالص) به
    سوي او صعود مي‏كند و عمل صالح را بالا مي‏برد". فاطر(35) 10.

    [22] . هر كس خويشتن را بشناسد، به مقام تجرد مي‏رسد. هر كس خود را شناخت، به طور حتم
    پروردگارش را شناخته است. ر.ك: معجم الفاظ غرر الحكم و درر الكلم، مصطفي درايتي، ص‏707، مركز
    نشر مكتب الاعلام الاسلامي؛ بحارالانوار، ج‏2، ص‏32. [23] . انعام (6) 132. [24] . اين‏كه راه كسب ايمان كامل و يقين و نيل به مقام "انسان كامل" و مرحله بالاي قرب الهي براي عموم باز و مهيا است، از آيات بسياري به دست مي‏آيد؛ از جمله: انفال (8) 29 ؛ عنكبوت (29) 69؛ صف (61) 12 - 11، قمر(54) 55 - 54. ر.ك: تحرير تمهيد القواعد، جوادي آملي، ص‏140- 139؛ الميزان، ج‏5، ص‏271- 270، انتشارات الزهرا. [25] . بحارالانوار، ج‏59، ص‏163 و ج‏63، ص‏332، چاپ ايران؛ الميزان، ج‏5، ص‏270، بيروت؛ البته در الميزان
    به جاي "لنظروا الي..." آمده است: "لرأوا في...". . [26] تحرير تمهيد القواعد، ص‏85 -83؛ مُمِدّ الهِمَم در شرح فصوص الحكم، حسن حسن زاده آملي، ص‏19 18 و
    628، چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1378. عرفا در تقسيم بندي انواع مقربات
    و مقرّبان، سالكان را به چهارگروه تقسيم مي‏كنند و هر گروه را در رتبه‏اي جاي مي‏دهند. [27] . انفال (8) 17. [28] . توبه (9) 14. [29] . مثنوي، دفتر اوّل، بيت 619 و دفتر چهارم، بيت 762 و دفتر دوم، بيت 1307. . [30] انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه، حسن زاده آملي، ص‏43 -41، بنياد نهج البلاغه، اسفند 1361. [31] . ويژگي‏هاي كامل حقيقت ولايت و ولايت حقيقي، نزد ائمه اهل بيت است.
    ر.ك: نهج البلاغه صبحي صالح، خ دوم، ص‏47، بيروت. [32] . رهبري در اسلام، محمدي ري شهري، ص‏66، دارالحديث، 1376، به نقل از رساله خلافت و ولايت،
    علامه طباطبايي. براي آگاهي از ديدگاه‏هاي مرحوم علامه طباطبايي به رساله ولايت نامه، ترجمه
    همايون همتي رجوع كنيد. در اهميت اين رساله، استاد آيةالله جوادي آملي فرمود:
    بهترين اثر علامه طباطبايي، همان اثري است كه به عنوان رسالة الولاية مرقوم فرمودند.
    ر.ك: ميراث جاويدان، شماره‏6، سال دوم، تابستان 73، شرحي بر رسالة الولاية، ص‏93. [33] . (موسي به برادرش هارون گفت:) هارون! جانشين من ميان قومم باش و (آنها را) اصلاح كن؛ و از
    روش مفسدان، پيروي منما. اعراف (7) 142. [34] . خداوند آگاه‏تر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد. انعام (6) 124. [35] . حكما و متكلمان اسلامي شيعي در اين راه كتاب‏هاي فراواني تدوين و تأليف نموده و ولاء
    زعامت و رهبري بر جامعه اسلامي را براي ائمه و ولايت فقيه در زمان غيبت را، با استناد به دلايل و
    شواهد عقلي و نقلي به اثبات رسانيده‏اند. در اين جا مجال پرداختن و ارائه تفصيلي دلايل عقلي و
    نقلي نيست. از جمله دلايل عقلي: نياز فطري به وجود امام در اهرم رهبري سياسي حكومتي
    جامعه اسلامي، ضرورت وجود كارشناس ديني پس از پيامبر و برهان "حكمت و لطف" است. از
    دلايل نقلي قرآني آيات: 55 و 67 مائده و 59 نساء مي‏باشد. [36] . شوري (42) 11. [37] . اصول كافي، ج‏1، ص‏201، بيروت. [38] . برگرفته از: شيعه، مجموعه مذاكرات علامه طباطبايي با پرفسور هانري كربن، علي احمدي و هادي خسروشاهي،
    ص‏186 184، انتشارات هجرت، قم؛ امامت و رهبري، شهيد مطهري، ص‏73، 82- 81؛ صهباي حج،
    عبدالله جوادي آملي، ص‏496- 495، مركز نشر اسراء؛ فصلنامه حكومت اسلامي، سال دوم، شماره
    اوّل، بهار 76، ص‏205 200، نيز بيانات استاد آيةالله جوادي آملي.

    [39] . نهج البلاغه صبحي صالح، قصار 147، ص‏497. [40] . اين حديث از اصول كافي، كتاب الحجة، باب: "انّ الارض لا تخلو من حجة" نقل شده است. [41] . همان، باب "انه لو لم يبق في الارض الا رجلان لكان احدهما الحجة". [42] . بقره (2) 257. [43] . اين آيه طبق روايات معتبر سنّي و شيعه در شأن حضرت علي (ع) نازل شد كه در حال ركوع
    انگشترش را به فقير انفاق كرد. ر.ك: تفسير كشّاف، زمخشري خوارزمي، ج‏1، ص‏624، انتشارات
    آفتاب، تهران؛ روح المعاني، آلوسي بغدادي، ج‏6، ص‏186، احياء تراث عربي، بيروت؛ كبير، فخر
    رازي، ج‏12، ص‏27- 26، نشر صحافي ناصر، قم؛ الميزان، علامه طباطبايي، ج‏6، ص‏14 12 و. [44] . نساء/59. [45] . كبير، ج‏10، ص‏144 - 143؛ الميزان، ج‏4، ص‏393 -391. [46] . معجم الاوسط، طبراني، ج‏2، ص‏2230، مكتبه المعارف؛ بحارالانوار، ج‏27، ص‏170 [47] . الغدير، علامه اميني، ج‏2، ص‏302، نشر مؤسسه اعلمي. [48] . نهج البلاغه صبحي صالح، نامه 147، ص‏497 و خطبه 87، ص‏119 - 118. [49] . الميزان، ج‏1، ص‏272. [50] . من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص‏191 و 582؛ بحارالانوار، ج‏23، ص‏339 و 349؛ امامت و رهبري،
    ص‏136 -92. [51] . در كتاب قرارداد اجتماعي "ژان ژاك روسو"، ترجمه آقاي "غلامحسين زيرك زاده"، ص‏182 اين مضمون آمده است:
    براي كشف بهترين قوانين كه به درد ملل بخورد، يك عقل كل لازم است كه همه احساسات و
    شهوات انساني را بداند، ولي خود دست به آن آلوده نكند؛ طبيعت انساني را بشناسد، ولي تحت
    تأثير آن قرار نگيرد؛ سعادت او مربوط به جامعه نباشد، ولي به سعادت جامعه كمك كند. بنابراين،
    بهترين قوانين را خدايان مي‏توانند بياورند. منظور نمايندگان الهي است. به نقل از حكمت اصول سياسي اسلام، محمد تقي جعفري، پاورقي ص‏118، نشر بنياد نهج البلاغه، تهران. [52] . نهج البلاغه صبحي صالح، خ‏18، ص‏61 60؛ امامت و رهبري، ص‏54 -50. . [53] سخنان امام حسين (ع)، محمد صادق نجمي، ص‏11، انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين، قم، به
    نقل از تاريخ طبري، ج‏7، ص‏218 216؛ كامل، ابن اثير، ج‏3، ص‏264 -263؛ مقتل خوارزمي، ص‏182. [54] . لهوف، ص‏20؛ مثير الاحزان، ص‏10؛ مقتل خوارزمي، ص‏185. [55] . معنويت تشيع، علامه سيد محمد حسين طباطبايي، ص‏75- 73، انتشارات تشيع، قم، 1354. [56] . علل الشرايع، شيخ صدوق، ص‏253، مؤسسه اعلمي؛ عيون اخبار الرضا (ع)، شيخ صدوق، ج‏2، ص‏101،
    مؤسسه اعلمي.
    ولايت در اسلام و قرآن


صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •