مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,749      تشکر : 57,546
    171,605 در 50,175 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏








    مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏

    اين سه شرط را بزرگان مشايخ عرفان ، از اركان سلوك دانسته و رعايت آنها را از ابتداى سلوك تا به آخر الزامى دانسته‏اند.

    حقيقت آن است كه اين سه ركن از مكمّلهاى توبه و قبولى وارزشمندى آن هستند. كيفيت رعايت اين سه شرط به تفصيل در كتب اخلاقى ذكر شده است و مااينك به اجمال به بحث پيرامون اين اركان مى نشينيم.

    نكته اول: پس ازآن كه سالك از معاصى توبه خالص و نصوح نموداولين كارى كه براو واجب است آن است كه راهى پيش گيردتاديگربه سمت گناهان سابق برنگردد. آن عملى كه بهتراز هر كار ديگر وى را در رسيدن به اين مطلوب يارى مى‏دهد رعايت اين سه ركن است .

    ركن اول كه مشارطه است عبارت است ازاين كه در ابتداى روز با خود شرط كند كه تا به آخر روز از انجام هرگناهى دورى كند. براى پرورش اين فكر و شرط لازم است كه ركن دوم يعنى مراقبه رامدنظرداشته باشد. مراقبه يعنى آنكه درتمام روز با كمال دقت مواظبت بر اين امر داشته باشد كه گرد گناه نگردد و به اصطلاح از نفس خود مراقبت كند.

    چون روز به شب و موقع خواب رسيد پيش ازخواب چند دقيقه اى اعمال خود رابه حساب كشيده وخوب و بد آنهارابسنجد. نتيجه اين كار آن است كه اگر عمل بدى ديد يا خود را تنبيه كرده و يااستغفار نمايد واگر عمل نيك وخوبى ديد از خدا زيادت طلبيده و سپاسگذارى نمايد.

    نكته دوم: به لحاظ آن كه يكى از قوا و نيروهاى نفس نيروى شهوت است ،اگر در كنترل عقل قرارنگيردانسان راازراه سعادت دور كرده واو رابه ورطه گمراهى مى كشاند. محبت كه از اثرات اين نيروست بمثابه شهوت اگر در راه صحيح خود نباشد ، موجب گمراهى انسان است.

    يكى از مواردى كه براى سالك لازم است كه ازآن مراقبت شديد به عمل بياورد مسأله دوستى دنيا وغيرخداست. دل اگرازعشق غيرخداپر شد عواقبى چند به دنبال خود دارد:

    اول اين كه دل به غير صاحبخانه سپرده شده است.حقتعالى در سوره احزاب آيه 4 مى‏فرمايد : ما جعل الله لرجل من قلبين فى جوفه اين آيه بدين معناست كه در يك ضمير، دو دوست نمى گنجد بنابراين اگر دل از عشق غير حق لبريز شد ديگر جايى براى محبت خداباقى نمى ماند واين خود بزرگترين خسران براى انسان است.

    ما در عمل نيز شاهد چنين حقيقتى هستيم. انسانهاى دنياطلب وآنانى كه تمام وجهه و همت خود رابراى رسيدن به مقاصد دنيوى صرف مى‏كنند اغلب دراموراخروى خود دچار نقصان وكمبود بوده واز ياد خدا غافلند.


    امام مى‏فرمايند: آن كس كه مبتلا به حب نفس است و دنبال آن حب دنياست...درحال احتضار و كوچ بعضى از امور بر انسان ممكن است كشف شود و دريابد كه مامور خداوند او را از محبوب و معشوق خود جدا مى‏كند با غضب خدا و نفرت و دشمنى او كوچ كند و اين عاقبت حب نفس و دنياست.(1)

    و سومين اثرش اين كه بر طبق حديث شريف حب الدنيارأس كل خطيئه انسان براى بدست آوردن بيشتر دنيا و طمع درآن مرتكب انواع گناهان شده تاجايى ميرسد كه ازانجام هرگناهى هيچ باكى ندارد و اين بزرگترين عامل در سياهى قلب وتيرگى نفس است.
    نكته سوم: امام خمينى(ره) مى‏فرمايند : مراقبت و محاسبه نفس درتشخيص راه خودخواهى وخداخواهى ازجمله منازل سالكان است.(2)


    از اين كلام اين نكته فهميده مى‏شود كه مراقبت هر يك از سالكان باتوجه به مدارج سلوكشان متفاوت است.سالك دراوايل سلوك چون به فكرآن است كه از گناه دورى كند ، بالطبع مراقبه اش متضمن همين مطلب بوده وفراترنمى رود؛چون ازاين حد گذشت،مراقبه دقيق‏تر شده و به مرحله تشخيص خودخواهى ازخداخواهى مى‏رسد. و به عبارت ديگر تميز ريا و اخلاص و اين كه كار براى نفس خود مى‏كند يابراى خدا و اين مرحله البته از مهمترين و دقيق‏ترين و خطرناكترين مراحل سلوك است.

    دراين مرحله بسيارى از سالكان به لحاظ آن كه عزم الهى نداشته و در پى هواى نفس ازابتدابوده‏اند دچار هلاكت معنوى و دور افتادگى از خدا مى‏شوند.پس كسى كه مى‏بيند به دنبال رسيدن به كرامات و امور خارق‏العاده است بهتراست كه ازاول دراين راه قدم نگذارد و اگر گذاشت و به عواقب بدى رسيد كسى غير خود را سرزنش نكند.

    پی نوشتها:
    1. صحيفه امام،ج‏16 ،ص 222.
    2.صحيفه امام .همان صفحه



    مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 5

    parsa (28-12-1388), محمدی (06-04-1390), نرگس منتظر (24-08-1390), ال یاسین (24-08-1390), خادم کریمه اهل بیت (06-04-1390)

  3.  

  4. #2
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه ای که در متون دینی از آنها یاد شده ، همه حکایت از این دارند ، که انسان نباید نسبت به احوال و رفتارش به اصطلاح ، بیخیال باشه !

    بلکه باید نسبت به حالاتش دقت کنه و هرچیزی رو مورد بررسی قرار بده که اگر غیر از این باشه ، چه بسا اختیار خودش رو ، دو دستی به دشمن انسانها یعنی شیطان ، تقدیم کنه که اون وقت جز زیان و خسران ، چیزی نمیتونه انتظار داشته باشه !

    چنانکه در حدیثی حضرت کاظم (ع) بیان می فرمایند :

    قالَ الكاظم عليه السلام : مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ واعِظٌ تَمَكَّنَ مِنْهُ عَدُوُّهُ يعني الشّيطان .
    (نزهة الناظر و تنبيه الخاطر ص 124، ح 15)
    یعنی : هر كسى در وجودش نیروی ناظر و نصیحت کننده و دعوت کننده به خوبیها را تعطیل کرده باشه ، تدبیر امورش به دست دشمنش که همان شیطان باشه واگذار خواهد شد !

    و حقیقتا اون زمانه که انسان ممکنه به پست ترین درجات برسه همون درجاتی که خداوند در اون وضعیت حیوانات رو برتر از چنین انسانهایی معرفی میفرماید !

    أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يسْمَعُونَ أَوْ يعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
    (الفرقان/44)
    آيا گمان مي‌بري بيشتر آنان مي‌شنوند يا مي‌فهمند؟! آنان فقط همچون چهارپايانند، بلکه گمراهترند!

    از اینرو خداوند متعال در آیه 30 سوره مبارکه آل عمران شاید به امید اینکه انسان ، کمی به خودش بیاد ، و تو همین دنیا ، مراقبه به خرج بده ، یه یادآوری از ماجرای قیامت میفرماید که :

    (به یاد آورید : ) روزي که هر کس، آنچه را از کار نيک انجام داده، بدون کم و کاستی حاضر مي‌بينه ! يوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيرٍ مُحْضَرًا

    در آن روزی که جای حیله و نیرنگ نیست ، و حقیقت افراد مشخصه !

    اما اعمال بد ، که جز ، اذیت و آزار و شرمندگی ، برای صاحبش چیزی به ارمغان نخواهد آورد نیز در کنار خودش میبینه وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ

    اما اون موقع آرزو میکنه که ای کاش فاصله زیادی بین خودش و نتیجه اعمال بدش می بود تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَينَهَا وَبَينَهُ أَمَدًا بَعِيدًا

    بعد خداوند یادآوری می فرماید ، تمامی این گوشزدها و امر و نهی ها ، بخاطر خود انسانها است چون خدا نسبت به بندگانش مهربونه و نمی خواد مشکلات اونها رو احاطه کنه وَيحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ


    به امید اینکه خودمون در همین دنیا و تا قبل از اینکه خیلی دیر بشه ، بواسطه مراقبه و محاسبه ، زمینه رو برای راحتی خودمون ، در دو دنیا فراهم آوریم!

    ای که دستت می رسد کاری بکن /// پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار






    مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏

  5. تشكرها 4


  6. #3
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض شیعه و محاسبه !




    در مورد لزوم مراقبه و محاسبه همین مقدار بس که حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) می فرمایند :

    لَيْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يُحاسِبْ نَفْسَهُ فى كُلِّ يَوْمٍ، فَإِنْ عَمِلَ حَسَنا إ سْتَزادَ اللّهَ، وَ إ نْ عَمِلَ سَيِّئا إ سْتَغْفَرَاللّهَ وَ تابَ اِلَيْهِ. (وسائل الشّيعة ج 16 ص 95)
    یعنی از شيعيان و دوستان ما نيست ! ، كسیكه هر روز ، زمانی رو به محاسبه نَفْس و بررسى اعمالش نپردازه ، تا اگر عمل خوبی انجام داده بود از خدا بخواد که آن اعمال رو بیشتر بتونه انجام بده و اگر زشت و ناپسند بود ، از خداوند بابت اون کارها طلب مغفرت و آمرزش كنه و سعی بر بازگشت، به سمت خدا رو، در برنامه اعمال ، روزهای بعدیش داشته باشه.

    در این حدیث حضرت صراحتا ، می فرمایند که کسیکه اهل محاسبه نباشه، نمیتونه خودش رو یکی از شیعیان و دوستان اهل بیت به حساب بیاره!

    فراموش نکنیم که اگه خودمون مشغول محاسبه نشیم ، و به اعمال خودمون دقت نکنیم ، خودمون رو از نظارتی که ، هر روز ، (بدون هماهنگی ما) بر اعمالمون صورت میگیره ، عقب انداختیم !

    چنانکه در حدیثی سیدالشهداء(ع) می فرمایند :

    إنَّ اَعْمالَ هذِهِ الاُْمَّةِ ما مِنْ صَباحٍ إ لاّ و تُعْرَضُ عَلَى اللّهِ تَعالى(بحارالا نوار: ج 70، ص 353)
    یعنی : همانا اعمال اين امّت ، در هر صبحگاه بر خداوند متعال عرضه مى گردد.

    پس بهتره از این ماجرا عقب نمونیم، و خودمون هم بر اعمالمون یه نظری بندازیم ، تا شاید بواسطه همین محاسبه زود هنگام از جانب خودمون ، کمی در محاسبه روز معاد ، رو سفید تر باشیم !


    و به قول معروف به این کلام نورانی عمل کنیم که:

    «حاسِبُوا قَبلَ أَن تُحَاسِبوا»
    یعنی از خودتون حساب بکشید ، پیش از اینکه از شما حساب بکشند!

    مسئله دیگه اینه که اگر انسان غرق در محاسبه رفتار خودش باشه و دقت در اعمال خودش بکنه ، اون موقعه که دیگه وقت سرکشی و فضولی ، نسبت به رفتار دیگرون رو پیدا نخواهد کرد و از این سقوط حتمی میتونه نجات پیدا کنه ، چون بجای اینکه دنبال سرکشی نسبت به اعمال دیگرون باشه (و در نتیجه اعمال زشت خودش رو فراموش کنه) ، مشغوله تصحیح رفتار خودش خواهد شد!

    برای همینه که امیر مؤمنان علی(عليه السلام) در حدیثی می فرمایند :

    فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ (نهج البلاغه خطبه 156)
    هر كس مشغول غير خودش شود در تاريكي متحير و سرگردان مي شود و در هلاكت مي افتد و شياطين او را به طغيان و سركشي مي كشانند و اعمال زشت او را در نظرش بيارايند.


    به امید آنکه با محاسبه و دقت در اعمالمون ، جزء شیعیان واقعی به حساب بیاییم و در نتیجه از هرگونه انحرافی مصون بمانیم!
    مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏

  7. تشكرها 4


  8. #4
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض باقی ماندن در خیر، با مراقبه !




    همه انسانها در ابتدا پاک هستند و تازمانیکه خودشون رو آلوده نکنند، در این پاکی باقی خواهند موند!

    و این باقی موندن در خیرات، حاصل نمیشه مگر با مراقبه!

    حضرت سجاد(ع) شروط باقی ماندن در سعادت رو این چنین بیان می فرمایند:

    یَا ابْنَ آدَم ، إنَّكَ لاتَزالُ بَخَیْرٍ ما دامَ لَكَ واعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ، وَما كانَتِ الْمُحاسَبَةُ مِنْ هَمِّكَ، وَما كانَ الْخَوْفُ لَكَ شِعارا (بحارالا نوار ج 67 ص 64)
    اى فرزند آدم ، تو همواره در خیر هستی مادامی که در درون خود واعظ و نصیحت كننده اى دلسوز داشته باشى ، و به محاسبه كارهایت اهمیّت دهى ، و در تمام حالات - از عذاب الهى - ترس و خوف داشته باشى؛

    و اگر در مسیر خیر باشیم، اون موقع هستکه با تمام وجود، ذات خداوند متعال را ، که خیر محضه، حسّ خواهیم کرد!

    همانطور که خداوند برای حضرت علی(ع) قابل حس بود!

    چنانکه شخص معاندی از حضرت، با حالت تمسخر سوال کرد که اصلا خدا رو دیدی؟

    و حضرت بیان فرمودند:

    ویلك ما أعبد ربّا لم‏ أره‏ (منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ج‏1 ص 320)
    وای بر تو، من خدایی رو که نبینم پرستش نمیکنم!

    و در این شرایطه که دیگه جز زیبایی، چیزی نمی بینیم، چون خودمون هم زیبا شدیم و به دنبال زیبائی بیشتریم!

    قَالَ‏ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین‏ علی(ع) : (إِلَهِی‏) أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی كَمَا تُحِب‏(الخصال ج‏2 ص 420)
    خدایا تو آن چنانى كه من دوست دارم مرا نیز آنچنان كن كه تو دوست دارى.

    و حقیقتا اون موقع می فهمیم، که هیچ چیز در هستی، زیباتر از خداوند متعال نخواهد بود!

    هزاران لاله و گل در جهان بی /// همه زیبا به چشم دیگران بی
    آلاله‌ی مو ، به زیبایی درین باغ /// سرافراز همه ، آلالیان بی



    ---------------------------------
    این مطلب را در شب عید غدیر سال 1432 ق، به قلم در آوردم، باشد که از شیعیان واقعی حضرتش قرار بگیریم!
    مشارطه ، مراقبه ، محاسبه‏

  9. تشكرها 3

    نرگس منتظر (24-08-1390), ال یاسین (24-08-1390), خادم کریمه اهل بیت (24-08-1390)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •