حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 33
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    پس اینها با مثال منفصل رابطه برقرار می‌کنند؛ هر چند که ارتباط با عالم مثال منفصل مقدور همه نیست و بر فرض هم مقدور برخی ها باشد با سهو و نسیان و خطا و خطیئه همراه است؛



    لذا آنها که اهل معرفت‌ و اهل تلاش و کوشش‌اند و توانسته اند با عالم مثال منفصل رابطه برقرار کرده و اهل کشف و شهود باشند، به این باور رسیده و تصریح کرده و گفته اند همان طوری که علوم حصولی که یک سلسله علوم نظریِ پیچیده است بی هیچ شک و تردیدی باید به بدیهی ختم شود وگرنه همچنان مجهول می‌ماند؛



    یعنی اگر کسی علم بدیهی نداشته باشد دسترسی به نظری ندارد؛ گفته اند که پیوند نظری و ضروری (بدیهی) هم معصوم است یعنی رابطه ی بین نظری و بدیهی معصوم است؛ چرا آن سالک و رونده است که اشتباه می‌کند ولی منطق معصوم است و راهِ بدیهی به نظری بالأخره به جایی ختم می‌شود وگرنه امر باطلی است.





    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  2. تشكرها 2


  3. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    به سخن دیگر در علوم نظری این مطلب اثبات شده است که باید نظری به بدیهی ختم شود و یک راه معصوم به عنوان منطق وجود دارد که البته رونده آن گاهی می لغزد.


    در مساله کشف و شهود هم این گونه است؛ یعنی باید این کشف ما به یک کشف ختم شود که بدیهی است و یک راه هم برای رسیدن به آن است که از آن به صراط یاد می شود.


    کشف و شهود اگر مطابق آن کشف و شهودی محمدی(ص) و اهل بیت(ع) باشد در آن صورت مطابق واقع و حق خواهد بود.


    پس کشف و شهود معصوم(ع) به منزله ی بدیهی است، و کشف و شهود غیر معصوم به منزله ی نظری است .پس باید این کشف و شهود ما به کشف و شهود معصوم (ع) عرضه شود.



    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  4. تشكرها 2


  5. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    پس سر نیاز ما به معصوم(ع) برای این است که اگر بخواهیم کشف و شهود خودمان را حل کنیم و آن را به بدیهی برسانیم باید از کشف و شهود معصوم(ع) بهره بریم.


    از آن چه گفته شد معلوم می شود که عالم مثال متّصل است در حوزه ی ادراکی بشر است. پس اگر آن فرشته از بالا در درون انسان متمثّل شد تنها او در می یابد و اگر عالم مثال منفصل باشد که بیرون از ماست و یک عالم مستقلی است، آن وجود عالم مثالی بدون وجود ما هم برای فرشتگان است.



    در هنگامی که به عالم مثال متصل یعنی حوزه ادراکی تمثل یافت ممکن است شک و شبهه ای باشد؛ اما اگر به مثال منفصل رابطه برقرار کند او دیگر یقیناً معصوم است و هیچ اشتباهی در آن نیست.
















    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  6. تشكرها 2


  7. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در هنگامی که به مثال متصل رابطه برقرار شود چون در حوزه ادراکی شخص است این تمثل برای اوست.

    پس اگر حرف زده شاید زبانش همین طور عادی بوده و دیگری حرفش را نمی‌شنید. مثلا اگر کسی همراه مریم(س) بود و او داشت حرف می‌زد، شاید نشانه هایش را می دید ولی حرف زدن او را نمی شنید؛ چون مثل آدمی است که خوابیده و خواب می بیند و دارد حرف می‌زند و کسی که در کنار اوست بیدار است ولی حرف او را که نمی‌شنود ؛


    زیرا حرف زدنش حرفِ مثالی و شنیدنش با سامعه ی مثالی است و هم چنین هر کار دیگری که انجام گرفته است در عالم مثال بوده است.


    از جمله نفخ او نفخ مثالی و انتفاخ این انتفاخ مثالی بود ؛ منتها چون عالم مثال با عالم طبیعت ارتباط دارد در عالم طبیعتش نیز اثر گذاشته است؛‌چنان که شما می‌بینید کسی خواب بد می‌بیند هراسناک از خواب برمی‌خیزد در حالی که عرق‌کرده است.


    با آن که در اتاق امن خوابیده است ولی هراسان و خوفناک است؛ یا این که در خواب عملی را انجام می دهد و در طبیعت و ماده تغییر رخ می دهد و مثلا محتلم می شود و منی از او خارج شده و غسل احتلام بر گردنش می آید.


    عالم برزخ هم این گونه است یعنی عوالم در یک دیگر تاثیر می گذارند؛ همان گونه که عالم مثال متصل و دیدن رویا در خواب موجب احتلام می شود و این کسی که مُحتلم می‌شود یک چیز دیگری را می‌بیند بعد می‌بیند جامه او خیس شده است.


    پس میان عوالم ارتباط است. همین ارتباط میان عالم مثال منفصل برزخ با عالم ماده و طبیعت است و این طور نیست که رابطه بین طبیعت و مثال گسیخته باشد.











    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  8. تشكرها 2


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    این ارتباط را ما بارها خود تجربه کرده ایم و یا در آیات و روایات به پرداخته شده است. از جمله ارتباطی که میان عالم مردگان و عالم ماده است و رفتار ما در آن جا تاثیر می گذارد و یا آنان با ما ارتباط برقرار می کنند و خواسته هایی را مطرح می نمایند.


    همان گونه که زندگی روزانه ما در خواب های ما اثر می گذارد هم چنین نحو زندگی ما در دنیا در آخرت و عالم برزخ و مثال منفصل تاثیر گذارد است؛ به ویژه آن که میان خواب و مردن یک رابطه تنگاتنگی است.(زمر، آیه ۴۲) از این رو گفته «کما تعیشون تموتون»؛


    باید گفت «کما تعیشون تنامون» هر طوری که زندگی می‌کنیم می خوابیم و خواب می بینم. پس زندگی روز مره ما در خواب و پس از مرگ ما اثر گذار است. از این روست که یکی خواب خوب و یکی خواب بد می بیند و یکی اضغاث احلام می‌بیند و یکی حق می‌بیند.












    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  10. تشكر

    فاطیما (12-12-1392)

  11. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    البته باید توجه داشت که مثال متّصل احیاناً اشتباه‌پذیر است؛ ولی مثال منفصل کارِ خدا و از مصادیق خلق است و اشتباه پذیر نیست.


    اما آن چه از آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مریم به دست می آید، آن است که این ارتباط در عالم مثال متصل مریم(س) بوده است نه در عالم مثال منفصل او.


    این همانند همان خواب دیدن است که حالت منامیه نیز می گویند.


    اگر ارتباط در عالم مثال متصل در خواب اثر در عالم طبیعت می گذارد و مثلا انسان محتلم می شود، در حالتی که در بیداری این حالت دست بدهد به طور طیعی تاثیر خود را خواهد گذاشت.


    از این روست که نفخ در عالم مثال متصل موجب تاثیر در طبیعت مریم(س) و بارداری او شد.









    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  12. تشكر

    فاطیما (12-12-1392)

  13. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    فقدان قطع و جزم به سبب بی اعتقادی به عوالم



    اگر بخواهیم از آثار اعتقاد به عوالمی چون عالم مثال متصل و منفصل در زندگی بشر بگویم، باید به آثار آن در پذیرش قطع و یقین و عدم آن سخن بگوییم.


    آنهایی که نظیر متفکّران مادّی واقعاً به تجرّد روح معتقد نیستند، گرفتار سفسطه و شکّ‌اند. البته برخیها به آن اقرار کرده و در سخنانشان تصریح می‌کنند .


    ابایی هم از این کار ندارند؛ با آن که نتیجه آن خواهد بود که رابطه انسان با واقعیّت کلاً قطع است و باید بپذیرند که ما از واقع و جهان بیرون و خارج از ادارک خودمان هیچ خبری نداریم مگر همان مقداری که در حوزه ی ادراک ماست؛ زیرا ما با این مجاری حواسّ پنج‌گانه با عالم طبیعت ارتباط داریم یعنی مَس می‌کنیم، می‌بینیم، می‌شنویم، می‌چشیم و استشمام می‌کنیم .










    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  14. تشكر

    فاطیما (21-01-1393)

  15. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    این امور که عوارض و کیفیّات‌اند وارد دستگاه ادراکی ما می‌شوند و چون دستگاه ادراکی ما از نظر آنان کلاً مادی است وقتی این کیفیّات از بیرون به فضای درون می‌آید از کانالهای پنج‌گانه عبور می‌کند و این کانالهای پنج‌گانه همگی مادی‌اند.


    پس وقتی چیزی از این کانال بخواهد بگذرد ، هم در این کانال و مجرا اثر می‌گذارد و هم از این کانال و مجرا اثر می‌پذیرد؛ زیرا اینها معبَر خاص نیستند و برای او یک سلسله اعصاب مادی است و وقتی موجود مادی معبر یک سلسله کیفیات بود ، یک تعامل متقابلی بین این اعصاب یعنی این کانال با این عابر هست.


    پس این خصوصیّتهای دست‌خورده و تعامل‌یافته با کانال، به دستگاه بالا که تصمیم‌گیرنده‌اند می‌رسند و آن دستگاه تصمیم‌گیرنده وقتی بخواهد نظر و فتوا درباره ی چیزی بدهد فتوا می‌دهد که این محصول، تعامل کیفیات از خارج آمده با کانال درونی اوست و این از کیفیات دست‌نخورده خبر ندارد.


    پس این اصلاً نمی‌داند حرارت یعنی چه؟ برودت یعنی چه؟ ترشی و شیرینی یعنی چه؟ حتی اگر این شخص دستش را روی بخاری گذاشته و حرارت را احساس کرده باشد، ولی این حرارت به وسیله ی نیروی لامسه به دستگاه مغز او می‌رسد.










    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  16. تشكر

    فاطیما (21-01-1393)

  17. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پس وقتی این کیفیت گرم بخواهد برسد از این کانال عبور می‌کند و یک تعامل متقابلی بین این اعصاب لامسه با این حرارت ملموس است.


    وقتی تعامل شد چیزی اعصاب به آنها داد، و چیزی آنها به اعصاب دادند، در این حالت جمع‌بندی‌ شده‌اش به آن مغز می‌رسد.


    پس اگر آن مغز بخواهد درباره ی حرارت فتوا بدهد می‌گوید این که فعلاً نزد من است از معنای حرارت این است اما واقعش دست‌نخورده همین است یا نه؟ من درباره آن چیزی نمی دانم و راهی برای شناخت حق و باطل و درست و نادرستی ادارک خود نمی دانم.




    پس آن که منکر عوالم مثال و مانند آن است ناچاراست به سفسطه اعتقاد پیدا کند و بگوید: ما در واقع از واقع خبر نداریم و شکّاکیم.













    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  18. تشكر

    فاطیما (21-01-1393)

  19. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اما اما اگر ما گفتیم آن که می‌گیرد روح مجرّد است و حواس حتی در مرحله ی لمس از تجرّد ولو تجرّد ضعیف برخوردار بوده و به اینها امین‌الله‌ عمل می کنند و آنچه را در خارج به اینها رسیده است عین همان را تحویل مراحل بالاتر می‌دهند؛ لذا قوّه ی واهمه می‌تواند بگوید حرارت یعنی چه؟


    قوّه ی خیال می‌تواند بگوید حرارت یعنی چه؟ قوّه ی عاقله می‌تواند بگوید حرارت یعنی چه؟


    پس هر کدام در حدّ خاصّ خودشان با واقع ارتباط دارند، هر چند که گاهی هم اشتباه می‌کنند ولی در نهایت به بدیهی ختم می‌شود.



    پس کسی که به روج مجرد و به روح انسانی اعتقاد دارد می گوید این مسیر مجرّد بود و هیچ تأثیر و تأثّری مهم و اساسی که واقعیت را تغییر دهد میان ماده و مجرّد نیست.(نگاه کنید: تفسیر آیت الله جوادی آملی در ذیل آیات ۱۶ و ۱۷ سوره مریم)










    حقیقت تمثل و آثار تمثلات در زندگی بشر

  20. تشكر

    فاطیما (21-01-1393)

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •