سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: آیات نامدار قرآن

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    به آیه 59 سوره‌ی نساء «آیه‌ی اطاعت» نام داده‌اند؛[1] زیرا مؤمنان را به اطاعت از خدا، پیامبر(ص) و اولی الامر فرمان داده است:


    «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلا»



    « اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! اطاعت كنید خدا را! و اطاعت كنید پیامبر خدا(ص) و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر(ص)] را! و هر گاه در چیزى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر(ص) بازگردانید (و از آن‌ها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (كار) براى شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیكوتر است».



    "شیخ طوسی" می‌گوید:

    اطاعت در این آیه مطلق است و فقط اطاعت از معصوم(ع) و كسی كه از گناه مصون باشد، به طور مطلق روا است؛ بنابراین مقصود از اولی الأمر باید معصوم باشد تا پیروی از او به طور مطلق روا باشد.


    امضاء

  2. تشكرها 3


  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    وی همچنین آورده است:

    عالمان امامیه اتفاق دارند كه مقصود از اولی الأمر، امامان از آل‌محمد (ع) هستند. بسیاری از روایات شیعه، «اولی الأمر» را به امامان معصوم(ع) تفسیر كرده است.[2] در برخی روایات اهل سنت نیز به علی(ع) و در برخی به امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تفسیر شده است.[3]



    اطاعت پیامبر(ص) و اولی الأمر، شامل اطاعت كسانی نیز می‌شود كه از طرف پیغمبر یا امام به طور عام یاخاص نصب می‌شوند.


    وقتی پیامبر(ص) برای منطقه یا ناحیه‌ای والی بفرستد، پیروی از او بر مردم لازم است؛ زیرا اطاعت از او اطاعت از پیامبر(ص) است و چنین است اطاعت از ولی‌فقیه كه از طرف امام زمان(عج) برای رسیدگی امور مردم در زمان غیبت تعیین شده و این هم در واقع اطاعت از امام زماناست.

    اطاعت امام زمان(عج) هم اطاعت از خدا است:

    «و إنّهم حجّتی علیكم و أنا حجة‌الله».[4]

    ___________________
    [1] . نهج الحق، ص 203؛ مصباح الفقیه، ج 1، ص 97
    [2] . عیون اخبارالرضا(ع)، ج2، ص 131؛ تفسیر فرات كوفی، ص 108
    [3] . شواهد التنزیل، ج1، ص 190 و 191
    [4] . معارف قرآن، ص .65

    تنظیم برای تبیان: شکوری_کارشناس بخش قرآن


    امضاء

  4. تشكرها 2


  5. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» را «آیه تسمیه»[1] یا «بسمله» می‌‌گویند.[2]


    در آغاز همه‌ی سوره‌های قرآن، به جز سوره‌ی توبه، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» آمده است و در آیه 30سوره‌ی نمل افزون بر آغاز سوره، در شروع نامه‌ی سلیمان تكرار شده است و این «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» هم به اتفاق شیعه و سنی، جزء سوره به شمار می‌آید.[3]




    امامیه براساس روایات، اتفاق دارند كه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» در آغاز سوره‌ها به جز سوره‌ی توبه، آیه‌ای از همان سوره به شمار می‌رود و هركس آن را در نماز ترك كند، نمازش باطل است؛[4]


    زیرا هیچ نمازی صحیح نیست، مگر به فاتحة‌الكتاب‌(‌سوره‌ی حمد) و «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» که مكمل و جزء این سوره است.[5]



    امضاء

  6. تشكرها 2

    فاطیما (29-11-1392), دایی رضا (30-11-1392)

  7. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    براساس روایتی از پیامبر اسلام(ص) هر عمل مهمی كه بدون نام خدا آغاز شود، بی‌فرجام و ناقص خواهد ماند؛ بنابراین برای جاودانه بودن امور و مواجه نشدن با شكست و نافرجامی، باید به كارها رنگ خدایی داد و آن را با نام خداوند ازلی و ابدی كه زوال و فنا در او راه ندارد، آغاز كرد؛ چنانكه خداوند به پیغمبر اكرم(ص) فرمان می‌دهد تبلیغ خود را با نام خدای آغاز كن: (علق/ 96، 1)


    «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّك‏»


    نوح و همراهان وی، حركت كشتی را با نام خدا شروع كردند: (هود/11، 41)
    «بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها»



    و سلیمان نامه‌اش را با نام خدا آغاز كرد: (نمل / 27، 30)
    «إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ »



    و خدا نیز با شروع كلام خود با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏» ، این ادب را به انسان‌ها آموخته است كه كلامشان را با با نام خدا آغاز كنند. [6]



    __________________
    [1] . روض الجنان، ج 1، ص 41؛ اسباب النزول، واحدی، ص 13؛ التبیان، ج 1، ص .26
    [2] . تاریخ قرآن، رامیار، ص 553
    [3] . روض الجنان، ج 1، ص .44

    [4] . التبیان، ج 1، ص .24
    [5] . التبیان، ج 1، ص .24
    [6] . المیزان، ج1، ص .15

    تنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن تبیان



    امضاء

  8. تشكر

    فاطیما (29-11-1392)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی