شناخت حیاء سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شناخت حیاء
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 38
  1. #21
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    گفتار دوّم : گوهر ممتاز

    الف) مهتر و سرآمد مكارم :

    54- قال الامام الصادق (ع) لداود بن سرحان : يا داود ! ان خصال المكارم بعضها مقيد ببعض ، يقسمها اللّه حيث يشا ؛ تكون فى الرجل و لا تكون فى ابنه و تكون فى العبد و لا تكون فى سيده : صدق الحديث ، و صدق الناس و اعطاء السائل ، و المكافاه بالصنائع ، و ادا الامانه و صله الرحم و التودد الى الجار و الصاحب و قرى الضيف و راسهن الحياء
    (بحار الانوار : 375/66 و 485/72 از امالى مرحوم شيخ طوسى : ص 301) (48)
    «حضرت امام صادق (ع) به داود بن سرحان فرمودند : اى داود ! به درستي که خوى و عادت هاى بزرگ و جوانمردانه بعضى وابسته به بعضى ديگرند. خداوند آن ها را بر حسب خواست خود تقسيم و روزى كرده است. گاهى در مرد هست ولى در پسرش نيست و گاهى در بنده و مملوك هست و در مولايش يافت نمى شود. اين صفات عبارتند از : راستى در گفتار، درستكارى با مردم ، تقديم به حاجتمند و گدا ، عوض و پاداش به نيكى ، پرداخت امانت ، ارتباط با خويشاوندان ، دوستى و محبت به همسايه به رفيق و همراه ، پذيرايى نيكو از مهمان و سرور و مهتر همه اينها حياء و شرم است.»
    55- (بحار الانوار : 374/67 از كافى : 56/2) (49)
    حضرت امام صادق (ع) فرمودند : ما واقعا دوست مى داريم كسى را كه عاقل ، زود فهم ، فقيه (دريابنده و آگاه) ، بردبار ، اهل مدارا و سازگارى ، پر شكيب ، هميشه راستگو ، وفادار و خوش قول باشد. خداوند عزوجل پيامبران را به مكارم اخلاق برگزيده كرد ؛ پس هركس اين اوصاف در او هست ، خداوند را بر اين نعمت حمد و ستايش كند و هر كس در او نيست ، بسوى خداوند زارى نمايد و حتما از او بخواهد.
    راوى عرض كرد : فدايت شوم ! اين اوصاف بزرگ و جوانمردانه چيست ؟ حضرت فرمودند : آنها عبارتند از : ورع و پرهيزگارى ، قناعت و بسنده كردن ، صبر و شكيبايى ، شكر و سپاسگذارى ، حلم و بردبارى ، حياء و شرم ، سخاوت و بخشندگى ، شجاعت و دليرى ، غيرت و نگاهدارى آبرو و ناموس ، برّ و نيكوئى ، راستگفتارى و پرداخت امانت.»
    56- عن امير المومنين (ع) : ... و توتخ منهم اهل التربه و الحياء من اهل البيوتات الصالحه ، و القدم فى الاسلام المتقدمه ، فانهم اكرم اخلاقا، و اصح اعرضا و اقل فى المطامع اشرافا، و ابلغ فى عواقب الامور نظرا (نهج البلاغه ، نامه : 53، ص 1011)
    «حضرت امير المومنين (ع) در پيمان و نامه خود به جناب مالك اشتر مى فرمايند :
    از ميان كارگزاران خود احبان تجربه و حياء از خاندان بزرگ و نيك و پيش قدم و سابقه دار در اسلام را مورد توجه قرار بده و به خير و صواب آنها اميد و نظر بيشترى داشته باشد. چون آنها از نظر اخلاق ، گرامى و شريف تر و از نظر آبرو و ناموس ، پاك و سالم تر و نسبت به توقّعات و چشم داشت دنيا، كم اطّلاع تر و از جهت نگريستن در نتيجه و پايان كار ، رسا و دقيق ترند.»
    شناخت حیاء

  2. #22
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    ب) منشاء هر زيبايى و خوبى :

    57- من كتاب امير المومنين (ع) الى ابنه الحسن بن على (ع) : و الحياء سبب الى كل جميل (بحار الانوار : 230/74 از تحف العقول : ص 80)
    «از نامه حضرت امير المومنين (ع) به فرزند گرامى شان امام حسن مجتبى (ع) : حياء و شرم راهى بسوى هر زيبايى و نيكوئى است.»
    58- عن امير المومنين (ع) : الحياء مفتاح كل الخير (غرر الحكم : 93/1)
    «حياء بازكننده همه خوبى ها و نيكوئى هاست.»
    ج) بهترين نهاد :

    59- عن امير المومنين (ع) : لا شيمه كالحياء (غرر الحكم : 354/6)
    «هيچ هوى و سرشتى به خوبى حياء نيست.»
    60- عن امير المومنين (ع) : الحياء تمام الكرم و احسن الشيم (غرر الحكم : 353/1)
    «حياء حد كمال بزرگى و ارجمندى و بهترين عادت و خصلت است.»
    شناخت حیاء

  3. #23
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    د) نيكوى هميشگى :

    61- عن رسول اللّه : الحياء خير كله (معانى الاخبار : ص 409 و نيز مصباح الشريعه : ص 63)
    «حياء تمامش مرغوب و خوب است.»
    62- عن رسول اللّه : حياء لا ياتى الا بخير (الترغيب و الترهيب : 255/3؛ كنز العمال : 123/3؛ صحيح بهارى : 100/7)
    «حياء نصيب و فايده نمى دهد مگر خوبى و نیكوئى را»
    63- عن رسول اللّه (ص) : ما كان الفحش فى شى قط لا شانه و لا كان الحياء فى شى الا زانه
    (امالى مرح .م شيخ مفيد : ص 107 و نيز مشكاه الانوار : ص ‍234)
    «حياء و شرم در چيزى هرگز وجود پيدا نمى كند مگر اينكه آن را زينت و فروغ مى دهد. و وقاحت و بى پردگى در چيزى هرگز موجود نمى شود جز اينكه آن را زشت و رسوا مى سازد.»
    64- مرّ رسول اللّه برجل من الانصار و هو يعظ اخاه فى الحياء ؛ فقال به رسول اللّه (ص) : دهه فان الحياء من الايمان
    (كنز العمال : ج 3، ص 123 و ص 706) (50)
    «پيامبر گرامى اسلام بر مردى از انصار گذشتند كه برادرش را به جهت (زياده روى در مورد) حياء نصيحت مى كرد. حضرت به او فرمودند : او را رها كن و به حال خود واگذار ؛ بدرستيكه حياء از ايمان است.»
    65- عن رسول اللّه : لا تقولوا افسده الحياء لو قلتم اصلحه الحياء لصدقتم (كنز العمال 127/3، مكارم الاخلاق ابن ابى الدنيا: ص 69)
    «نگوئيد فلانى (حارثه بن نعمان) را ، حياء تباه نمود ؛ اگر بگوئيد حياء او را درست و بسامان كرده است ، حتما راست گفته ايد.»
    66- عن الامام باقر (ع) : ان اللّه عزوجل يحب الحيى الحليم (كافى : 112/2)
    «بدرستي كه خداوند عزوجل دوست مى دارد كسى را كه حياء و بربارى در او پابرجا و هميشگى است.»
    شناخت حیاء

  4. #24
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    گفتار سوّم : پوشش معنوى

    حياء يك نيروى بازدادنده روحى است كه از ظهور و انتقال زشتي هاى درون و آثار ناپسند آن به عالم بيرون جلوگيرى مى كند و همانند پوششى صاحب خود را از صورت زيبا و نيكويى برخوردار مى سازد.
    الف) بهترين پوشش دين :

    67- عن امير المومنين (ع) : احسن ملا بس الدين الحياء (غرر الحكم : 398/2)
    «بهترين پوشش هاى دين ، حياء و شرم است.»
    68- عن رسول اللّه : (مستدرك الوسائل : 279/11 از جامع الاخبار : ص 108)
    «آگاه باشيد! بدرستي كه نمونه اين دين ، مانند درخت محكم و استوارى است كه ايمان تنه آن ، زكات شاخه آن ، نـماز آب (طراوت و حيات) آن ، روزه ريشه هاى آن ؛ خوش خلقى برگ آن ، دوستى و برادرى دينى ماده بارورى آن ، حياء پوست آن و خود نگهدارى و دست كشيدن از حرام هاى خداوند ميوه آن درخت است. پس همانطور كه درخت به نتيجه و كمال نمى رسد مگر با ميوه و حاصل پاكيزه ، ايمان هم درست و تمام نمى گردد مگر با پرهيز از حرام هاى خداوند.»

    69- عن الامام الصادق (ع) : قال رسول اللّه (ص) : الاسلام عريان ، فلباسه الحياء و زينته الوقار و مروءته العمل الصالح و عماده الورع. و لكل شى اساس و اساس الاسلام حبنا اهل البيت (كافى : 46/2) (51)
    «اسلام شبيه انسان برهنه است كه پوشش و لباس او حياء ، آرايش و زيبايى او وقار و سنگينى ، مردانگى و جوانمردى او عمل نيكو و صالح ، و تكيه گاه او ورع است و براى هر چيزى شالوده و اصل و بنيادى است و اصل و بنياد اسلام ، دوستى ما اهل بيت است.»
    شناخت حیاء

  5. #25
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    ب) پرده پوش عيب ها و كاستى ها :

    70) عن امير المومنين : من كساه الحياء ثوبه لم ير الناس‍ عيبه (نهج البلاغه ، حكمت : 214، ص 1185) (52)
    «هر كس حياء ، جامه خود را به او پوشانيد ، مردم خطا و نقص او را نمى بينند.»
    علاوه بر "لباس" و "دثار" و "ثوب" و "لحا" كه در روايات فوق براى بيان صفت پوششى حياء از آن ها استفاده شده است ، مفاهيم ديگرى هم بكار رفته است ، مثل "سربال" كه پوششى است براى ستر بدن :
    71- عن امير المومنين : تسربل الحياء و ادرع الوفا و احفظ الاخا و اقلل محادثه النسا يكمل بك السناء (غرر الحكم : 301/3)
    «شرم و حياء را پيراهن خود كن ، و وفا و خوش قولى را زره خود قرار ده و برادرى را نگهدار و گفتگوى با زنان را كم كن ، تا رفعت و بلندى براى تو زياد و تمام شود.»
    و همين طور ((جلباب)) كه پوشش سر و سينه است :
    72- عن امير المومنين : الكيس من تجلب الحياء و ادرع الحلم (غرر الحكم : 162/2)
    «زيرك كسى است كه حياء را پوشش و حفاظ خود نمايد و حلم و بردبارى را زره قرار دهد.»
    و نيز ((قناع)) كه پوشش سر است :
    73- عن على بن الحسين زين العابدين : (بحار الانوار : 185/91)
    «خداوندا! مهربانى و شفقت فرما به كسى كه زشتى و بدى هايش او را در برگرفته و اشتباهاتش وى را محاصره كرده است. ببخش كسى را كه از سر خود پوشش حياء را به دور افكنده و دست و بازوى خود را از لباس اهل تقوى برهنه كرده است.»
    حياء گر چه بر تمام اعضاء انسان اثر دارد ولى همانطور كه گذشت نشانه آن بر سر و روى آشكارتر است.
    در ضمن مباحث آينده جلوه هاى ديگرى از اهميت حياء بيان مى شود. انشااللّه
    شناخت حیاء

  6. #26
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    فصل دوّم : مذمّت و نكوهش بى حيايى

    74- عن الامام السّجاد (ع ) : (بحار الانوار : 156/91)
    «خداوندا! پناه مى برم به تو از خواندن و تقاضاى بازداشته شده ، و اميد و توقّع به واقع نرسيده و حياء و شرم ربوده و گرفته شده و اقامه دليل و برهان شكست خورده و نظر و انديشه به خطا رفته.»
    پيشتر بيان شد كه اصل حياء به عنوان يك فضيلت و ارزش ، در ذات و فطرت هر انسانى نهاده شده و از ارزش جاودانگى برخوردار است. ولى نگاهدارى و شكوفايى آن نيازمند تلاش و مواظبت است ، و گاه بر اثر آميزش با فجور و بدى ها، پنهان و پوشيده و بى خاصيت مى گردد.
    اكنون روايات اين فصل را تحت عناوينى مربوط به نشانه ها و آثار سوء بى حيايى و كم شرمى ، ذكر مى كنيم :
    شناخت حیاء

  7. #27
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    الف) نشانه بهره شيطان در وقت سرشت :

    75- عن اميرالمومنين (ع) : قال رسول اللّه (ص) : ان اللّه حرم الجنه على كل فحاش بذى ، قليل الحياء لا يبالى ما قال و لا ما قيل له ؛ فانك ان فتشته لم تجده لا لغيه او شرك شيطان.
    فقيل يا رسول اللّه ! و فى الناس شرك شيطان ؟ فقال رسول اللّه (ص) : اما تقرا قول اللّه عزوجل : «و شاركهم فى الاموال و الاولاد» (53)
    (بحار : 206/60 از كافى : 323/2) (54)
    «بدرستيكه خداوند ، بهشت را ممنوع كرده است بر هر زشت كار زشت گفتار كم حياء، كه نسبت به آنچه مى گويد يا درباره او مى گويند ، باك و پروائى ندارد. تو اگر وضع او را بررسى كنى ، او را يا ولد نامشروع مى يابى و يا به دخالت شيطان در وقت انعقاد نطفه او پى مى برى.
    به حضرت عرض‍ شد كه آيا شيطان در خلقت و تكوين انسان هم شريك مى شود ؟ آن حضرت فرمودند : آيا كلام خداوند عزوجل را در قرآن نخوانده اى كه مى فرمايد: «و در دارايى ها و فرزندانشان شركت بجوى.»
    76- عن رسول اللّه (ص) : ياتى على الناس زمان يشاركهم الشياطين فى اولادهم . قيل : و كائن ذلك يا رسول اللّه ؟
    قال : نعم ، قالوا : و كيف نعرف اولادنا من اولادهم ؟ قال : بقله الحياء و قله الرحمه (كنز العمال : ص 126/3)
    «بر مردم زمانى مى آيد كه شيطان ها در فرزندانشان با آنها شريك مى شوند. به حضرت عرض شد كه آيا در زمان ما چنين چيزى واقع شده است ؟ فرمودند : بله
    عرض كردند : پس چگونه فرزندانمان را از آن فرزندان شيطانى تشخيص دهيم ؟ فرمودند : با كمى حياء و كمى رحمت و مهربانى.»
    شناخت حیاء

  8. #28
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    ب) ريشه شقاوت و بدبختى :

    77- عن رسول اللّه : اول ما ينزع من العبد الحياء فيصير ما قتا ممقتا ؛ ثم ينزع اللّه منه الامانه ، فيصير خائنا مخونا ؛ ثن ينزع اللّه منه الرحمه ، فيصير فظا غليظا و يخلع دين الاسلام من عنقه فيصير شيطانا لعينا ملعونا (الاختصاص : ص 248 و نيز كنز العمال : 126/3) (55)
    «اول چيزى كه از بنده (به علت استحقاق نابودى و غضب الهى بر او) گرفته و سلب مى شود ، حياء است. پس در نتيجه آن ، ديگران را به دشمنى مى گيرد و نيز مورد دشمنى و مبغوض ديگران واقع مى شود. سپس خداوند راستى و درستكارى را از او مى برد و بر اثر آن ، خود اهل خيانت و دغل مى شود و ديگران را هم به خيانت و ناراستى متّهم مى كند. سپس خداوند رحمت و مهربانى را از او بيرون مى كند كه در نتيجه درشت خوى و سخت دل مى گردد و آئين و جامه اسلام از وجود او كنده مى شود و سرانجام شيطانى نفرين شده ، رانده و دور شده از رحمت الهى مى گردد.»
    شناخت حیاء

  9. #29
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    ج) آزاد كننده هر بدى :

    78- عن الامام الرضا عن آبائه ان رسول اللّه قال : لم يبق من امثال الانبياء الا قول الناس : اذا لم تستحى فاصنع ما شئت
    (بحار : 333/68 از عيون اخبار الرضا : 61/2 و از امالى مرحوم شيخ صدوق : ص 412) (56)
    «از حكمت ها و مثل هاى پيامبران گذشته چيزى بر جام نمانده است مگر اين گفته مردم : اگر شرم و حياء نكردى پس هر چه مى خواهى انجام ده.» (57)
    د) در بردارنده حرمت انسانى :

    79- عن رسول اللّه : من القى جلباب الحياء لا غيبه له (بحار الانوار : 149/74 از تحف العقول : ص 44: مكارم الاخلاق ابن ابى الدنيا : ص 87)
    «كسى كه پوشش و حفاظ حياء را به دور افكند ، غيبت ندارد.» (58)
    سه كس را شنيدم كه غيبت رواست
    وز اين در گذشتى چهارم خطاست

    ... دوم پرده بر بى حيائى متن
    كه خود مى درد پرده بر خويشتن
    بوستان سعدى : ص 161
    شناخت حیاء

  10. #30
    عضو خودماني

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 1,355      تشکر : 0
    487 در 324 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درج آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شناخت حیاء




    ه) سبب بى خيرى :

    80- عـــــن الامم الصــــاددق (ع) : (وسائل الشيعه : 102/16 از امالى مرحوم شيخ صدوق : ص ‍336) (59)
    «سه چيز است كه اگر در كسى نباشد ، خير و خوبى اش مورد اميد و انتظار نيست : كسى كه از خداوند در نهان و خفا نترسد ؛ و در وقت پيرى از بدى و نادانى پشيمان نشده و دست نكشد ؛ و از نقص و عيب شرم نداشته باشد.»
    81- عن امير المومنين : من لا حياء له فلا خير فيه (غرر الحكم : 264/5)
    «كسى كه حياء ندارد ، خير و خوبى هم در او نيست.»
    و) هدر دهنده اعمال :

    82- عن رسول اللّه : سته اشياء تحبط الاعمال : اشتغال بعيوب الخلق و قسوه القلب و حب الدنيا و قله الحياء و طول الامل و ظلم لا ينتهى (60) (كنز العمال : 85/16)
    «شش چيز كارهاى خوب انسان را باطل و بى نتيجه مى كند : سرگرم بودن به بدى و نواقص مردم ، سخت دلى و بى عاطفه بودن ، دوستى دنيا ، كمى حياء ، درازى و بلندى آرزو و ستمى كه تمام نشود.»
    شناخت حیاء

صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •