(...◕✿◕◕✿◕  پوشش بانوان و چرایی آن ◕✿◕◕✿◕...) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(...◕✿◕◕✿◕  پوشش بانوان و چرایی آن ◕✿◕◕✿◕...)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    چه نوع پوششی توصیه شده است؟


    در مفهوم جلباب اختلاف نظر وجود دارد . آنچه، با توجه به کتب لغت (42) و گفتار مفسران شیعه مانند علامه طباطبایی (43) و فیض کاشانی (44) و اهل سنت مانند قرطبی (45) صحیح تر به نظر می رسد، آن است که «جلباب » ملحفه و پوششی چادر مانند است نه روسری و خمار . از ابن عباس و ابن مسعود روایت شده که منظور عبا است . پس جلباب لباس گشاد و پارچه ای است که همه بدن را می پوشاند . ضمنا همان طور که مفسران بزرگ مانند شیخ طوسی و طبرسی فرموده اند، در گذشته دو نوع روسری برای زنان معمول بود: روسری های کوچک که آن ها را «خمار» یا «مقنعه » می نامیدند و معمولا در خانه از آن استفاده می کردند; و روسری های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار می آمد . زنان با این روسری بزرگ که جلباب خوانده می شد و از «مقنعه » بزرگ تر و از «رداء» کوچک تر است و به چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می پوشاندند . (46)


    نزدیک ساختن جلباب - «یدنین علیهن من جلابیبهن » - کنایه از پوشیدن چهره و سر و گردن با آن است . (47) یعنی چنان نباشد که چادر یا رو پوش های بزرگ (مانتو) تنها جنبه تشریفاتی و رسمی داشته باشدو همه پیکرشان را نپوشاند . زنان حق ندارند چنان چادر بپوشند که نشان دهد اهل پرهیز از معاشرت با مردان بیگانه نیستند; از نگاه چشم های نامحرم نمی پرهیزند و از مصادیق «کاسیات عاریات » (48) شمرده می شوند . قرآن فرمان می دهد: بانوان با مراقبت جامه شان را بر خود گیرند و آن را رها نکنند تا نشان دهد اهل عفاف و حفظ به شمار می آیند . تعلیل پایانی آیه نیز بیانگر همین امر است; یعنی آن پوششی مطلوب است که خود به خود دورباش ایجاد می کند و ناپاکدلان را نومید می سازد . (49)


    (...◕✿◕◕✿◕  پوشش بانوان و چرایی آن ◕✿◕◕✿◕...)


  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    2. چرا پوشش ضرورت دارد؟

    خداوند متعال درباره علت ضرورت پوشش اسلامی می فرماید: «ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین .» برخی این آیه را چنین معنا کرده اند: «بدین وسیله شناخته می شوند آزادند نه کنیز; پس با آزار و تعقیب جوانان رو به رو نمی شوند . بنابراین، در عصر حاضر که مساله بردگی از میان گرفته، این حکم نیز منتفی می شود; ولی باید گفت: (50) ایجاد مزاحمت و آزار کنیزان نیز روا نیست . حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و با وقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاک دامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرات هتک حیثیت او را در خود نمی یابند .

    بیمار دلانی که در پی شکار می گردند، فرد دارای حریم را شکاری مناسب نمی بینند . در روایات آمده است:

    «المراة ریحانه; (51) زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است .» بی تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی ماند . قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می کند: «کامثال اللؤلؤ المکنون .» (52) افزون بر این، گاه آن ها را به جواهرات اصیلی چون یاقوت و مرجان که جواهر فروشان در پوششی ویژه قرار می دهند تا همچون جواهرات بدلی به آسانی در دسترس این و آن قرار نگیرند و ارزش و قدرشان کاستی نپذیرد، بر این اساس، مرحوم علامه طباطبایی (54) همین تفسیر را بر می گزیند . استاد شهید مطهری در این باره می فرماید: «حرکات و سکنات انسان گاهی زبان دار است . گاهی وضع لباس، راه رفتن، سخن گفتن زن معنا دار است و به زبان بی زبانی می گوید: دلت را به من بده، در آرزوی من باش، مرا تعقیب کن; گاهی بر عکس، با زبان بی زبانی می گوید: دست تعرض از این حریم کوتاه است .» (55)




    (...◕✿◕◕✿◕  پوشش بانوان و چرایی آن ◕✿◕◕✿◕...)


  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    پی نوشت ها:

    1 . انسانیت از دیدگاه اسلامی، مصطفوی، ص 129 .

    2 . نحل (56): 80 .
    3 . سوره نور (57): 31 و 30 و 59; احزاب (58): 59 و 60 .
    4 . سوره اعراف (59): 26 .
    5 . ر . ک: المفردات فی غرائب القرآن، راغب اصفهانی و قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی .
    6 . در اصطلاح تاریخ و حدیث اسلامی، هر جا نام «آیه حجاب آمده است مقصود این است نه آیات سوره نور که در خصوص پوشش اسلامی است .
    7 . احزاب (60): 53 .
    8 . مساله حجاب، مرتضی مطهری، ص 74 .
    9 . واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم به کار رفته است; ولی هرگز به معنای حجاب اسلامی مصطلح نیست .
    10 . مساله حجاب، ص 73 .
    11 . تاریخ تمدن; ویل دورانت، مترجمان احمد آرام (و دیگران)، ج 1، ص 433 و 434 .
    12 . مساله حجاب، ص 22 .
    13 . ر . ک: تفاسیر مجمع البیان (طبرسی) و کشاف (ز مخشری) ذیل آیات 33 احزاب و 60 نور .
    14 . سوره احزاب (61): 33 .
    15 . مساله حجاب، ص 73 . نیز ر . ک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 401- 403 .
    16 . اصل قانون حجاب اسلامی، صرفا از ضروریات فقه نیست; بلکه از ضروریات دین مبین است; چه این که نص صریح قرآن بر آن گواهی می دهد و تنها ظهور آیات قرآن دلیل بر آن نیست تا جای اختلاف برداشت و محل تردید باشد .
    17 . مجمع البیان فی تفسیر القرآن، طبرسی، ج 7- 8، ص 216 .
    18 . المفردات فی غریب القرآن; راغب اصفهانی، ص 361 .
    19 . مساله حجاب، ص 125- 128 .
    20 . تفسیر مجمع البیان، ص 216 و 217 .
    21 . مساله حجاب، ص 129 .
    22 . المفردات فی غرائب القرآن، ص 159; مجمع البیان، ص 217 .
    23 . مجمع البیان، ص 217 .
    24 . همان .
    25 . التفسیر الکبیر، ج 23، ص 179 .
    26 . مجمع البیان، ص 217 .(قال ابن عباس: تفطی شعرها و صدرها و ترائبها و سوالفها).
    27 . ر . ک: تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج 3، ص 430 و 431 .
    28 . مساله حجاب، ص 131 .
    29 . علامه طباطبائی (ره) در تفسیر آیه 32 سوره اعراف می فرماید: خدای متعال در این آیه زینت هایی را معرفی می کند که برای بندگان ایجاد و آنان را فطرتا به وجود آن زینت ها و استعمال و استفاده از آن ها ملهم کرده است; و روشن است که فطرت جز به چیزهایی که وجود و بقای انسان نیازمند آن است، الهام نمی کند .(ر . ک: المیزان، ج 8، ص 79)
    30 . آیین بهزیستی در اسلام، احمد صبور اردوبادی، ج 1 (جنس پوشاک)، ص 57 .
    31 . حلیة المتقین، محمدباقر مجلسی، ص 3- 5 و 10- 12 و 91- 107 .
    32 . مجمع البیان، ج 4- 3، ص 673 .
    33 . سوره احزاب (62): 33 .
    34 . سوره نور (63): 31 .
    35 . مساله حجاب، ص 146- 147 .
    36 . ر . ک: تفسیر الصافی، ج 3، ص 430 و 431 .
    37 . وسایل الشیعه، حر عاملی، ج 14، ص 140 .
    38 . سوره نور (64): 60 .
    39 . سوره احزاب (65): 59 .
    40 . سوره احزاب (66): 60 و 61 .
    41 . مجازات این گونه افراد از نظر اسلام بسیار شدید است و بعد از ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر، چنانچه این بیماردلان از عمل زشت خویش دست برندارند، باید از جامعه اسلامی تبعید شوند; (مساله حجاب، ص 164) و در صورت استمرار، در ردیف محاربان با حکومت اسلامی جای می گیرند و به حکم قرآن اعدام می گردند .(المیزان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 361 و 362)
    42 . ر . ک: مساله حجاب، ص 158 و 159; قاموس قرآن، قرشی، ج 2، ص 41 و 42 .(این کتاب ها کلمات اهل لغت را ذکر کرده اند; مانند تعبیر به «الجلباب: القمیص اوالثواب الواسع » یا «الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المراة راسها و صدرها)
    43 . المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 361 .(هو ثوب تشتمل به المراة فیغطی جمیع بدنها)
    44 . تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج 4، ص 203 .
    45 . الجامع لاحکام القرآن، قرطبی، ج 14; ص 156 .
    46 . درباره جلباب گفته اند: آن روسری خاصی که بانوان هنگامی که برای کاری به خارج از منزل می روند، سر و روی خود را با آن می پوشند; «الجلباب خمارالمراة الذی یفطی راسها و وجهها اذا خرجت لحاجة » (التبیان فی تفسیر القرآن، طوسی ج 8، ص 361; مجمع البیان، ج 8- 7، ص 578)
    47 . مجمع البیان، ص 580; المیزان، ج 16، ص 361 .
    48 . زنانی که ظاهرا پوشیده هستند ولی در واقع برهنه اند، روی عن رسول الله (ص): صنفان من اهل النار لم ارهما قوم معهم سیاط کاذناب البقر یضربون بها الناس و نساء کاسیات عاریات، ممیلات مائلات، رؤسهن کاسنمة البخت المائلة . . . .» (میزان الحکمة، ری شهری، ج 2، ص 259)
    49 . مساله حجاب، ص 160 و 161 .
    50 . آسیب شناسی حجاب، ص 19
    51 . وسائل الشیعة، ج 14، ص 120 .
    52 . سوره واقعه (67): 23 .
    53 . گستره عفاف به گستردگی زندگی، حمیده عامری، کتاب زنان، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش 12، ص 117 .
    54 . المیزان، ج 8، ص 361 .
    55 . مساله حجاب، ص 163 .
    (...◕✿◕◕✿◕  پوشش بانوان و چرایی آن ◕✿◕◕✿◕...)



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. Root کردن چیست و چه کارایی هایی دارد ؟
    توسط رایکا در انجمن مقالات آموزش و ترفندها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 09-01-1392, 23:00
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 14-01-1389, 16:42

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •