تبدل امثال انسان در نشات و عوالم سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تبدل امثال انسان در نشات و عوالم
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 22
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بنابراین، انسان خلقت خاصی دارد و هر فرد انسانی جنس الاجناس است که تحت آن انواع گوناگونی از پست ترین شکل وجود یعنی سنگ خارا که هیچ انفعالی ندارد تا برتر از همه موجودات و اشرف مخلوقات قرار دارد.



    خداوند در آیات سوره واقعه از مرگ به عنوان عامل انتقال انسان از نشات و عالمی به عوالم دیگر سخن می گوید.


    این انتقال نسبت به هر فرد و شخص انسانی در عوالم گوناگون اتفاق می افتد که ما نسبت به سه عالم دنیا و برزخ و آخرت آگاهی اجمالی داریم.


    این تبدل امثال که در آیه مطرح شده می تواند نسبت به تغییراتی باشد که هر فرد انسانی در عوالم گوناگون تجربه می کند. پس می تواند مراد از امثال در آیه نسبت به خلقت های گوناگون هر فرد در عوالم گوناگون باشد. به این معنا که هر فردی انسان در نشئات و عوالم گوناگون دارای مثل ها و امثالی است.




    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    خداوند می فرماید این انتقال در نشئات و عوالم در قالب های دیگر اتفاق می افتد و این گونه نیست که شما در جهان های دیگر همین صورت و شکل را دارا بوده و یا از همین جسد و جسم برخوردار باشید؛


    بلکه در هر نشاه و عالمی با توجه به شرایط آن جا، صورت و شکل و جسمی خاص خواهی داشت که مثل این جسم مادی مثلا است نه این که عین آن باشد.


    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    خداوند می فرماید شما وضعیت خود را در نشاه دنیا و عالم مادی دیده اید و می توانید از همین دنیا به عنوان نمونه و مدل بهره گیرد و بدانید که در عوالم دیگری که به جزئیات آن آگاه نیستید شما دارای شکل و صورتی دیگر هستید که هم شبیه دنیایی شماست و هم شبیه آن نیست.


    تاکید بر واژه انشاء در آیه ۶۱ سوره واقعه این معنا را مورد توجه قرار می دهد که خلقتی که در نشئات و عوالم دیگر صورت می گیرد بسیار با خلقت دیگر متفاوت است هر چند که از یک نظر شبیه و همانند است.


    پس هر فردی انسانی در هر جهانی که معلوم نیست شمار آن نیز چه مقدار باشد، خلقت شگرفی خواهد داشت؛ چرا که واژه انشاء به معنای ایجاد خاص و وجودبخشی ویژه ای است که موجبات تحول بنیادین می شود؛ چنان که در آیه ۱۴ سوره مومنون به آن اشاره کرده است.

    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  6. تشكرها 2


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    علامه طباطبایی در ذیل واژه انشاء در آیه ۱۴ سوره مومنون می نویسد: کلمه” انشاء” به طورى که راغب مى‏گوید به معناى ایجاد چیزى و تربیت آن است، هم چنان که” نشا” و” نشاة” به معناى احداث و تربیت چیزى است و از همین جهت به جوان نورس مى‏گویند:” ناشئ” «۱».



    در این جمله سیاق را از خلقت، به انشاء تغییر داده و فرموده:” ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ” با اینکه ممکن بود بفرماید:” ثم خلقناه …” و این به خاطر آن است که دلالت کند بر اینکه آنچه به وجود آوردیم چیز دیگرى، و حقیقت دیگرى است غیر از آنچه در مراحل قبلى بود، مثلا، علقه هر چند از نظر اوصاف و خواص و رنگ و طعم و شکل و امثال آن با نطفه فرق دارد الا اینکه اوصافى که نطفه داشت از دست داد و اوصافى همجنس آن را به خود گرفت.





    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    خلاصه، اگر عین اوصاف نطفه در علقه نیست لیکن در همجنس آن هست مثلا اگر سفید نبود قرمز مى‏باشد و هر دو از یک جنسند به نام رنگ، به خلاف اوصافى که خدا در مرحله اخیر به آن داده و آن را انسان کرده که نه عین آن اوصاف در مراحل قبلى بودند و نه همجنس آن، مثلا در” انشاء” اخیر، او را صاحب حیات و قدرت و علم کرد.



    آرى، به او جوهره ذاتى داد (که ما از آن تعبیر مى‏کنیم به” من”) که نسخه آن در مراحل قبلى یعنى در نطفه و علقه و مضغه و عظام پوشیده به لحم، نبود هم چنان که در آن مراحل، اوصاف علم و قدرت و حیات نبود، پس در مرحله اخیر چیزى به وجود آمده که کاملا مسبوق به عدم بود یعنى هیچ سابقه‏اى نداشت.





    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ضمیر در” انشاناه”- به طورى که از سیاق بر مى‏آید- به انسان در آن حالى که استخوانهایى پوشیده از گوشت بود بر مى‏گردد، چون او بود که در مرحله اخیر خلقتى دیگر پیدا کرد، یعنى، صرف ماده‏اى مرده و جاهل و عاجز بود، سپس موجودى زنده و عالم و قادر شد پس ماده بود و صفات و خواص ماده را داشت،


    سپس چیزى شد که در ذات و صفات و خواص مغایر با سابقش مى‏باشد و در عین حال این همان است، و همان ماده است پس مى‏شود گفت آن را به این مرحله در آوردیم و در عین حال غیر آن است، چون نه در ذات با آن شرکت‏ دارد و نه در صفات و تنها با آن، نوعى اتحاد و تعلق دارد تا آن را در راه رسیدن به مقاصدش به کار گیرد، مانند آلتى که در دست صاحب آلت است، و در انجام مقاصدش استعمال مى‏کند، نظیر قلم براى نویسنده. پس تن آدمى هم آلتى است براى جان آدمى.






    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  12. تشكرها 2


  13. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و این همان حقیقتى است که از آیه” وَ قالُوا أَ إِذا ضَلَلْنا فِی الْأَرْضِ أَ إِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ بَلْ هُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ کافِرُونَ قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ” ؛


    گفتند آیا بعد از آنکه در زمین گم شدیم دوباره خلقت جدیدى به خود مى‏گیریم؟ اینان نسبت به دیدار پروردگارشان کافرند، بگو شما (در زمین گم نمى‏شوید) بلکه ملک الموت همان که موکل بر شما است جان شما را مى‏گیرد.(سجده، آیات ۱۰ و ۱۱) هم استفاده مى‏شود.


    پس آنکه فرشتگان در حین مرگ او را مى‏گیرند آن انسان است، و آنچه در قبر متلاشى مى‏شود و مى ‏پوسد، آن بدن انسان است، نه خود انسان.(المیزان، ذیل آیه ۱۴)


    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  14. تشكرها 2


  15. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    به هر حال، از سیاق آیات به دست می آید که مراد از تبدل امثال در آیه تبدل یک شخص در جهان های دیگر است که مثال و شکل های گوناگونی می گیرد در حالی اصل آن باقی و برقرار است؛


    یعنی شخص با آن که در جهان دیگر تبدیل می شود همان اصل او باقی است.


    آن چه انسان از زندگی دنیا به دست آورده و می شناسد یک مثل از امثالی است که او در جهان دیگری خواهد داشت. انسان در جهان دیگری که نمی داند تبدل امثال می یابد و اشکال و صور گوناگونی به دست می آورد.




    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  16. تشكرها 2


  17. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    معنای معاد جسمانی



    به هر حال، هر فرد انسانی با مرگ به عوالم دیگر منتقل می شود که ما هیچ اطلاعات تفصیلی درباره آن نداریم و تنها اطلاعات کلی از طریق وحی نسبت به کلیت آن داریم.


    هر فرد انسانی در این عوالم دارای امثالی است که از برخی جهات همانند نشاه و عالم مادی و دنیوی است ولی از بسیاری از جهات متفاوت است. بنابراین می بایست گفت که تبدل امثال می تواند نسبت به هر فرد انسانی در عوالم و جهان های گوناگون اتفاق افتد و خداوند در هر عالمی مثل او را جایگزین و تبدیل می کند.



    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  18. تشكرها 2


  19. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در حقیقت این آیه می خواهد بگوید که انسان در عوالم دیگر هر چند در حقیقت یک چیز است ولی از جهاتی دارای تفاوت هایی است که او را از عین خود بودن بیرون آورده و مثل او می کند.


    پس هر فرد انسانی در هر عالمی از عوالم امثالی از خود را خواهد داشت نه عین که عین همین وجود مادی و دنیوی در آخرت خواهد بود. این همان چیزی است که ملاصدرا درباره معاد جسمانی انسان گفته است.




    تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  20. تشكرها 2


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •