سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 22

موضوع: تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض تبدل امثال انسان در نشات و عوالم

    امضاء

  2. تشكرها 4


  3.  

  4. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    یکی از اصطلاحات قرآنی تبدل امثال است که انسان ها در عوالم و نشات خواهند داشت.


    خداوند به صراحت در آیات ۶۰ و ۶۱ سوره واقعه می فرماید:


    نَحْنُ قَدَّرْنَا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولى‏ فَلَوْ لا تَذَکَّرُونَ‏؛


    ماییم که میان شما مرگ را مقدّر کرده‏ایم و بر ما سبقت نتوانید جست و مى‏توانیم‏ امثال شما را به جاى شما قرار دهیم و شما و شما را در آن جهانى که نمى‏دانید، آفرینش تازه‏اى بخشیم. و هر آینه شما آفرینش نخست- زندگى دنیوى- را دانسته‏اید، پس چرا یاد نمى‏کنید و پند نمى‏گیرید؟

    امضاء

  5. تشكرها 4


  6. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    دیدگاه مفسران در تبدل امثال


    مفسران بر این باورند که مراد از تبدل امثال آن است که با مرگ نسلی از انسان از میان می رود و نسلی دیگر جایگزین می شود.


    علامه طباطبایی در ذیل آیات می نویسد:

    کلمه” امثال” جمع مثل- به کسره میم و سکون ثاء- است، و مثل هر چیزى عبارت است از چیزى که در نوعیت با آن یکى باشد، و ساده‏ تر بگویم: فردى دیگر از نوع آن باشد مانند زید که مثل عمرو است، یعنى فردى دیگر از نوع انسان است،

    و مراد از جمله” أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَکُمْ” این است که:

    شما را با امثالى از بشر تبدیل کنیم، و یا امثال شما را بجاى شما تبدیل کنیم، و به هر حال معناى آن این است که: جماعتى از بشر را با جماعتى دیگر، نسلى را با نسلى دیگر عوض و تبدیل کنیم، اخلاف بیایند و جاى اسلاف را بگیرند.





    امضاء

  7. تشكرها 4


  8. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    کلمه” ما” در جمله” وَ نُنْشِئَکُمْ فِی ما لا تَعْلَمُونَ” موصوله است، و مراد از آن خلقت است، و جمله عطف است بر جمله” نبدل”، و تقدیر کلام چنین است:


    ” على ان نبدل امثالکم و على ان ننشئکم”

    یعنى ما مرگ را بر این اساس مقدر کردیم که نسلى دیگر مثل شما را جایگزین شما کنیم، و بر این اساس که به شما خلقتى دیگر دهیم که نمى‏دانید چگونه است، و آن خلقت دیگر عبارت است از هستى آخرتى که از جنس هستى ناپایدار دنیا نیست.


    امضاء

  9. تشكرها 4


  10. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    و حاصل معناى دو آیه این است که:

    مرگ در بین شما به تقدیرى از ما مقدر شده، نه اینکه ناشى از نقصى در قدرت ما باشد، به این معنا که ما نتوانیم وسیله ادامه حیات را براى شما فراهم کنیم و نه اینکه اسباب ویرانگر و مرگ و میرآور بر اراده ما غالب شده، و ما را در حفظ حیات شما عاجز کرده باشد،


    بلکه خود ما شما را بر این اساس آفریدیم که پس از أجلى معین بمیرید، چون خلقت ما بر اساس تبدیل أمثال است یعنى طبقه‏ اى بمیرند، و جا براى طبقه ‏اى دیگر باز کنند، اسلاف را بمیرانیم و اخلاف را به جاى آنان بگذاریم،


    و نیز بر این اساس است که بعد از مردن شما خلقتى دیگر وراى خلقت ناپایدار دنیوى به شما بدهیم، پس مرگ عبارت است از انتقال از خانه ‏اى به خانه ‏اى دیگر، و از خلقتى به خلقتى بهتر، نه اینکه‏ عبارت باشد از انعدام و فناء.


    امضاء

  11. تشكرها 4


  12. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    بعضى از مفسرین(روح المعانى، ج ۲۷، ص ۱۴۷) احتمال داده ‏اند کلمه” امثال” در آیه شریفه جمع مثل- به دو فتحه- باشد، که به معناى وصف است، و در نتیجه دو جمله” عَلى‏ أَنْ نُبَدِّلَ” و” نُنْشِئَکُمْ …” ما مرگ را بر این اساس مقدر کرده‏ ایم که اوصافتان را دگرگون سازیم،


    و در آخرت به خلقتى شما را مبعوث کنیم که خودتان نمى‏دانید، مثلا بعضى از شما را به صفت و شکل سگ محشور کنیم،


    بعضى دیگر را به صورت خوک و یا اشکال و صور دیگر، بعد از آنکه در دنیا بر صفت انسان بودید، ولى معناى قبلى جامع‏تر و پرفایده ‏تر است.



    امضاء

  13. تشكرها 4


  14. Top | #7

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    ” وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولى‏ فَلَوْ لا تَذَکَّرُونَ” مراد از” نشاه اولى” دنیا است، و مراد از” علم به آن”، علم به خصوصیات آن است، که مستلزم اذعان به نشئه‏ اى دیگر و جاودانه است،

    نشئه ‏ای که در آن به اعمال جزا مى‏دهند، براى اینکه از نظام حیرت ‏انگیز عالم دنیا این معنا به طور یقین به دست مى‏آید که لغو و باطلى در عالم هستى نیست، و قطعا براى این نشئه فانى غایت و هدفى است باقى،


    و نیز از ضروریات نظام دنیا این است که مى ‏بینیم هر موجودى به سوى سعادت نوعی ‏اش هدایت شده، و انسانها هم باید از طریق بعث رسل و تشریع شرایع و توجیه امر و نهى به سوى سعادتشان هدایت شوند،


    و این نیز صورت نمى ‏گیرد مگر اینکه در برابر اعمال نیک پاداشى و در مقابل اعمال زشت کیفرى مقرر شود، و چون دنیا براى پاداش و کیفر تنگ است، ناگزیر باید در عالمى دیگر که همان نشئه آخرت است صورت بپذیرد (به آیه ۲۷ و ۲۸ از سوره ص مراجعه شود).


    امضاء

  15. تشكرها 4


  16. Top | #8

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    نظریه ای دیگر درباره تبدل امثال



    همان طور که معنای گفته شده در تبدل امثال به معنای نسل های دیگر می تواند درباره این آیه داده شود، می توان به دلایلی آن را در باره تبدل امثال یک انسان احتمال داد.


    به این معنا که هر فرد انسانی یک ماهیت ثابت نیست و این گونه نیست که انسان را مانند دیگر انواع جنس حیوان بدانیم که اهل فلسفه و منطق می گویند؛ چرا که انسان موجودی متاله است و نمی توان آن را همانند دیگر موجودات از جمله حیوان دانست.


    اگر ما انسان را از نوع تحت جنس انسان هم ردیف انواع چون اسب و گاو و مانند آن می دانیم، باید توجه داشت که این ظاهر انسان نمی بایست گول زننده باشد؛ چرا که انسان در ظاهر فقط از جنس حیوان است.


    از این رو تعبیری که برای انسان در آیه ۱۴ سوره مومنون آورده، پذیرش حیوانیت در آغاز تا پیش از« انشاء» است. اما وقتی انشاء صورت می گیرد خلقی دیگر ایجاد می شود که نمی توان آن را همانند حیوانی در ردیف اسب بدانیم که تنها تفاوتی اندکی با حیوانی دیگری چون گاو دارد،


    بلکه انسان به سبب همان

    «نفخ روح»(حجر، آیه ۲۹؛ ص، آیه ۷۲)
    و «تعلیم اسماء»(بقره، آیه ۳۱)

    حیوانی متاله است که موجب شده تا اشرف آفریده های الهی شود و از دایره حیوان و انعام بالاتر رود به گونه ای که تفاوت ماهوی آنان همانند تفاوت زمین و آسمان است. تکلیف و مسئولیت خلافت الهی انسان به سبب همین ویژگی های انحصاری اوست.



    امضاء

  17. تشكرها 4


  18. Top | #9

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    این عبارت «أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ » به معنای این است که خلقت انسانی به سبب همان دمیدن روح یک خلقت خاص است و ظرفیت انسانی را چنان دگرگون و تغییر می دهد که انسان را نمی توان یک نوع خاص از حیوان دانست،


    بلکه حتی حیوانیت انسان را بپذیریم و آن را جنس برای انسان بدانیم ولی هر شخص و فرد انسانی در نهایت به تنهایی خود نوعی خاص منحصر به فرد است.




    امضاء

  19. تشكرها 4


  20. Top | #10

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    البته باید توجه داشت که بر اساس آموزه های قرآنی هر فرد انسانی خود جنس، بلکه جنس الاجناس است و از همین روست تا پایان عمر و اجل مسمی نمی توان درباره ماهیت او سخن گفت؛


    زیرا هر شخص انسانی در فرآیند عمر خود ماهیت خود را می سازد و در نهایت قلب یعنی همان حقیقت انسان شکل نهایی خود را می گیرد که

    سنگ خارا یا آهن(بقره، آیه ۷۴؛ اسراء، آیه ۵۰)
    یا چارپایان(اعراف، آیه ۱۷۹؛ فرقان، آیه ۴۴)
    یا پست تر از آنها خواهد شد.(همان)




    امضاء

  21. تشكرها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی