آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 19 , از مجموع 19
  1. #11
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض












    Dirty Wars
    مستند جنگ های کثیف







    جنگ های کثیف نام مستندی است که توسط Jeremy Schahill روزنامه نگار و محقق ساخته شده است.
    که در آن از جنگ های پنهانی آمریکا در عراق, یمن, سومالی, افغانستان پرده بر می دارد .
    این مستند از جنبه ی هنری نیز قابل ارزیابیست و دارای صحنه های سبنمایی بسیار قوی ای می باشد.
    در این مستند او به کشور هایی مانند عراق, اردن, افغانستان سفر می کند
    و با خانواده هایی که در حملات تروریستی اعضای خود را از دست داده اند مصاحبه می کند .







    لینک IMDB مستند Dirty Wars

    Director:
    ریک رولی
    Rick Rowley


    Writer & Actor & narrator:
    جرمی اسکایل
    Jeremy Scahill


    محصول 2013





    دانلود با کیفیت عالی مستند جنگ های کثیف با حجم 505 مگابایت




    دانلود زیرنویس فارسی:


    دانلود زیرنویس انگلیسی






    دانلود از سرور مبین مدیا
    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  2. #12
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض













    Money As Debt
    پول، عامل بدهی





    مستند انیمیشنی "
    Money As Debt" توسط هنرمند کانادایی "پل گرایگنان" ساخته شده است
    که در 47 دقیقه به سوالاتی که شاید در هیچ آموزشگاه یا رسانه ای به آن جوابی داده نشده پاسخ می گوید.


    سرمنشا پول از کجاست؟!


    در این فیلم مستند، "گرایگنان" فرآیند خلق پول توسط بانک ها و منشا تاریخی آنرا به سادگی و زیبایی هرچه تمامتر به تصویر می کشد
    و در مورد ناپایداری و خطر فروپاشی این سیستم هشدار می دهد.

    اگر می خواهید به یک دید با چارچوب ذهنی مشخص و ساده در مورد سیاست های نظام پولی و سیستم چرخه ی پول و اعتبار برسید و با دلایل روشن ببینید چه چگونه بانک ها و افراد دارای نفوذ در این حوزه، همه چیز را تحت کنترل خود دارند؛ توصیه می کنم حتما این مستند رو مشاهده بفرمایید.







    محصول سال 2006 - کانادا




    لینک IMDB مستند Money As Debt



    Writer-Creator: Paul Grignon



    دانلود مستند Money As Debt با کیفت عالی و حجم 330 مگابایت


    لینک مستقیم از سرور بیداری اندیشه
    دانلود پارت 1
    دانلود پارت 2
    دانلود پارت 3


    سرور Trainbit
    دانلود


    سرور UploadBaz
    دانلود پارت 1
    دانلود پارت 2
    دانلود پارت 3


    دانلود از سرور MediaFire


    دانلود زیرنویس فارسی

    زیرنویس فارسی


    دانلود زیرنویس انگلیسی
    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه

  3. تشكرها 2


  4. #13
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض















    Money As Debt II
    (Promises Unleashed)

    مستند انیمیشنی پول، عامل بدهی 2
    (وعده های افسارگسیخته)







    مستند انیمیشنی "Money As Debt" توسط هنرمند کانادایی "پل گرایگنان" ساخته شده است
    که در در آن به سوالاتی که شاید در هیچ آموزشگاه یا رسانه ای به آن جوابی داده نشده پاسخ می گوید.

    سرمنشا پول از کجاست؟!

    در قسمت اول این فیلم مستند، "گرایگنان" فرآیند خلق پول توسط بانک ها و منشا تاریخی آنرا به سادگی و زیبایی هرچه تمامتر به تصویر می کشد
    و در مورد ناپایداری و خطر فروپاشی این سیستم هشدار می دهد.


    در قسمت دوم که وعده های افسارگسیخته نام دارد به شکلی ساده و در عین حال جذاب نشان میدهد که چگونه نظام بانکی از هیچ، پول خلق می کند و بصورت افسارگسیخته اقدام به خلق وعده(تعهد) می نماید.






    محصول سال 2009 - کانادا


    Writer-Creator: Paul Grignon


    دانلود با کیفت عالی و حجم 180 مگابایت


    سرور بیداری اندیشه
    دانلود

    سرور Trainbit
    دانلود

    سرور Mediafire
    دانلود


    دانلود زیرنویس فارسی
    لینک 1
    لینک 2


    دانلود زیرنویس انگلیسی





    برای دانلود قسمت اول مستند "پول، عامل بدهی" به تاپیک زیر مراجعه بفرمایید:


    مستند پول،عامل بدهی (Money As Debt) با زیرنویس فارسی





    منبع:
    تالار گفتگوی بیداری اندیشه-مستند پول،عامل بدهیII(وعده های افسارگسیخته) با زیرنویس فارسی





    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه

  5. تشكرها 2


  6. #14
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض






    United States of Secrets

    Part1:The Program


    مستند ایالات متحده ی اسرار
    قسمت اول: برنامه




    پوستر مستند با کیفیت اصلی

    مستند ایالات متحده ی اسرار به بررسی بزرگترین اسناد محرمانه ی منتشر شده توسط ادوارد اسنودن و افشای سندی به اسم پروژه ی "برنامه" و آنچه در آژانس امنیت ملی امریکا(NSA) می گذرد می پردازد. این بزرگترین افشای اطلاعات طبقه بندی شده بود که در طول تاریخ آمریکا یا در واقع در طول تاریخ جهان اتفاق افتاده است. و به معنای واقعی کلمه یک رسوایی بزرگ برای ایالات متحده ی امریکا بود.
    این مستند نشان می دهد که چگونه شکستن کامل حریم خصوصی مردم و جاسوسی و استراق سمع غیر فانونی با مجوز دولت بوش انجام می شود و سپس در دولت اوباما با وجود وعهده های انتحاباتی که متضمن حفظ حریم خصوصی شهروندان میشد باز هم این پروژه ادامه پیدا می کند.
    آژانس امنیت ملی امریکا از نظر قانونی متعهد می شد که استراق سمع شهروندان امریکایی جرم محسوب شده و حریم شخصی شهروندان را به رسمیت بشناسد. پس از اتفاق 11 سپتامبر فعالیت های حاسوسی و غیرقانونی NSA وارد فاز جدیدی شد. در واقع می توان گفت این سازمان به بهانه ی کنترل عملیات های تروریستی تبدیل به یک مرکز جاسوسی و کنترل همه ی شهروندان امریکایی و نقاط دیگر دنیا از طریق کنترل خطوط تلفن، ایمیل ها و به صورت کلی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در دنیای اینترنت شد. اسناد منشتر شده نشان می داد که گوگل و فیس بوک، هر میزان اطلاعات حساس ما را که ممکن باشد ، جمع آوری می کنند و در اختیار سازمان های امنیتی قرار می دهند.





    مشخصات مستند United States of Secrets:The.Program در سایت IMDB

    (محصول سال 2014: FRONTLINE-PBS)




    دانلود و مشاهده ی تریلرمستند "ایالات متحده ی اسرار(قسمت اول:برنامه)" از سایت آپارات





    دانلود با کیفیت عالی مستند "ایالات متحده ی اسرار(قسمت اول:برنامه)" با حجم 290 مگابایت

    دانلود با لینک مستقیم از سرور بیداری اندیشه

    دانلود از سرور Trainbit

    دانلود از سرور Mediafire



    دانلود زیرنویس فارسی مستند "ایالات متحده ی اسرار(قسمت اول:برنامه)"

    دانلود زیرنویس فارسی
    لینک کمکی دانلود زیرنویس فارسی








    "استفاده و تکثیر از این مستند بلا مانع است"
    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  7. #15
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در قسمت اول از مقاله "کنترل ذهن (Mind Control) و نقش رسانه های گروهی"، با مفاهیم برنامه‌ریزی از طریق رسانه‌های گروهی، مغزهای متفکر طبقه ممتاز (Elite) و بحث مالکیت رسانه‌ها آشنا شدید. در ادامه، قسمت دوم و پایانی مقاله ارائه می‌گردد.

    در انتهای این پست می توانید مقاله کامل شامل هر دو قسمت اول و دوم را در قالب PDF دانلود کنید.


    یکسان‌سازی افکار انسانی









    ادغام کمپانی‌های رسانه‌ای در دهه‌های اخیر، باعث ایجاد الیگارشی گروه کوچکی از کمپانی‌های بزرگ شده است. سریال‌ها و فیلم‌هایی که می‌بینیم، آهنگ‌‌هایی که می‌شنویم و روزنامه‌هایی که می‌خوانیم، تماما توسط پنج شرکت تولید شده‌اند که صاحبانشان، روابط بسیار نزدیکی با طبقه ممتاز جهان داشته و در بسیاری از موارد، خودشان از طبقه ممتاز هستند. این شرکت‌ها با در اختیار داشتن تمامی مجراهای خروجی، به راحتی به عامه مردم دسترسی دارند و قادرند در اذهان مردم یک جهان‌بینی معین و هماهنگ را قرار دهند، و با این کار، "یکسان‌سازی افکار" را عملی کنند.



    حتی جنبش‌ها و احزاب و سبک‌هایی که به عنوان موضوعات حاشیه‌ای محسوب می‌شوند، در واقع، ضمیمه‌ها و الحاق‌هایی هستند بر جریان تفکر اصلی. رسانه‌های گروهی هستند که اگرچه محصولات مستقلی تولید می‌کنند و دقیقا چهره شورشی‌های مستقل را دارند، اما در واقع جزیی از سیستم حکومتی هستند و هیچگاه با بخش‌های مختلف آن ستیزه و مشاجره‌ای نمی‌کنند. هنرمندان، آثار و ایده‌هایی که با طرز تفکر جریان اصلی سازگار نباشند، توسط شرکت‌های بزرگ یکی پس از دیگری، از معرض دید جامعه محو و فراموش می‌شوند. اما در عین حال، ایده‌هایی که آنقدر معتبر و مطلوب به نظر می‌رسند که توسط جامعه پذیرفته شوند، به طور ماهرانه‌ای به مردم فروخته می‌شوند تا به هنجارهای بدیهی جامعه تبدیل شوند.


    ادوارد برنیس در سال 1928 به پتانسیل بسیار زیاد سینما برای یکسان‌سازی افکار، پی برده بود:

    "سینمای آمریکا، بزرگترین موج حامل تبلیغات به صورت ناخودآگاه در جهان امروز است. سینما، مبلّغ و توزیع‌کننده بزرگ ایده‌ها و افکار است. سینما می‌تواند ایده‌ها و عادات یک ملت را یکسان کند. با توجه به این که فیلم‌ها متناسب با تقاضای مردم ساخته می‌شوند، به جای اینکه افکار و ایده‌های جدیدی را برانگیزانند، آنها منعکس‌کننده، تشدیدکننده و حتی بزرگ‌کننده گرایشات و تمایلات عامه مردم هستند. سینما تنها از طریق ایده‌ها و واقعیات متداول و رایج سود می‌برد. در حالیکه روزنامه‌ها، خوراک خبری مردم را تولید می‌کنند، سینما برای سرگرمی مردم، خوراک تولید می‌کند."

    - ادوارد برنیس، تبلیغات (پروپاگاندا)

    در دهه 1930 تا 1940، متفکران مدرسه فرانکفورت، مثل تئودور ادورنو 1 و هربرت مارکیوز 2، این حقایق را برای آزادی انسان، خطرناک دانستند. آن‌ها سه مشکل اساسی صنایع فرهنگی را شناسایی کردند. طبق نظر آن‌ها این صنایع می‌توانند:

    1. با جلوگیری از رشد افراد آزاداندیش که می‌توانند عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرند، باعث تنزل سطح فکری انسان‌ها به سطح تفکر عوام شوند؛

    2. اراده درست و مشروع افراد برای خودآگاهی و استقلال را با راحت‌طلبی، بی‌ارادگی و همرنگی با جامعه جایگزین کنند، و

    3. این طرز تفکر را جا بیندازند که انسان ناچار است برای فرار از دنیای پوچ و بی‌رحم، به دنبال ارضای نفس خود باشد.

    امروزه با ظهور بازی‌های رایانه‌ای آنلاین، فیلم‌های سه بعدی و سیستم‌های سینمای خانگی، مفهوم انزوای اجتماعی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. عامه مردم همواره دنبال تهیه جدیدترین تکنولوژی برای سرگرمی هستند، در نتیجه از محصولات گران‌قیمتی که تنها قوی‌ترین کمپانی‌های رسانه‌ای دنیا، توان تولید آن را دارند، استفاده می‌کنند.
    این محصولات شامل پیام‌ها و نمادهای کاملا حساب شده هستند و در یک کلام چیزی جز یک پروپاگاندای سرگرم‌کننده نیستند. مردم طوری تربیت شده‌اند که عاشق این پروپاگاندا باشند تا حدی که پولی که با زحمت زیاد به دست آورده‌اند را به راحتی برای آن هزینه می‌کنند. پروپاگاندا را (در حوزه سیاسی، فرهنگی و تبلیغات تجاری) دیگر نوعی دستور و اجبار دیکتاتوری به حساب نمی‌آورند، بلکه آن را مترادف با سرگرمی و لذت می‌دانند.

    "با پیدایش پروپاگاندا، مدافعان سواد جهانی و مطبوعات آزاد، تنها دو احتمال را پیش روی خود می‌دیدند: پروپاگاندا ممکن است درست باشد، یا می‌تواند اشتباه باشد. آنها نتوانستند آنچه را که امروز به خصوص در نظام‌های دموکراسی سرمایه‌داری ما (در غرب) اتفاق افتاده را ببینند. توسعه عظیم صنعتی در حوزه ارتباطات جمعی اتفاق افتاد، صنعتی که اساسا نه به دنبال درستی است و نه متعرض نادرستی می‌شود، بلکه تنها به اشاعه اوهام و خیالات اغلب بی‌اهمیت و نامربوط علاقه‌مند است. خلاصه اینکه، آنها میل سیری‌ناپذیر انسان برای دیوانگی را در نظر نگرفتند."

    - آلدوس هاکسلی، مقدمه کتاب "جهان نوین آینده"

    معمولا یک محصول رسانه‌ای به تنهایی اثر پایداری بر روان انسان نمی‌گذارد. اما رسانه‌های گروهی که طبیعتا در همه جا حضور دارند، محیطی برای زندگی به وجود می‌آورند که ما هر روز در آن و با مبانی آن رشد می‌کنیم. آنها هنجارها را تعیین می‌کنند و مانع ورود موارد ناخواسته خودشان می‌شوند. مانند اسبی که چشم‌بند زده و تنها می‌تواند چیزهایی را ببیند که در مقابلش باشد، مردم نیز تنها چیزهایی را می‌بینند که قرار است به سمتش حرکت کنند.

    "این ظهور رسانه‌های گروهی بود که استفاده از شیوه‌های پروپاگاندا را در وسعتی به گستردگی جامعه ممکن ساخت. هماهنگ‌سازی مطبوعات، رادیو و تلویزیون برای ساختن محیطی مداوم، پایدار و جامع، باعث می‌شود این محیط جلب توجه نکند؛ چون اینها یک محیط ثابت را می‌سازند. در واقع رسانه‌های گروهی، حلقه ارتباطی ضروری بین افراد جامعه و توقعات یک جامعه صنعتی است."

    - جکس الول (Jacques Ellul)

    یکی از دلایلی که باعث شده رسانه‌های گروهی بتوانند بر جامعه تأثیر بگذارند، بهره‌گیری از نتایج مطالعات فراوان در حوزه علوم انسانی و روانشناختی است.

    روش‌های کنترل و اداره کردن

    "تبلیغات، تلاشی حساب شده برای مدیریت آگاهی مردم درباره یک موضوع است. سوژه‌های تبلیغاتی می‌تواند یک انسان (به عنوان مثال سیاستمداران و بازیگران)، کالا و خدمات، یک سازمان، اثری هنری و یا یک محصول سرگرمی باشد."

    حرکت شرکت‌ها برای فروش محصولات و ایده‌ها به مردم، باعث شد تعداد بی‌سابقه‌ای از تحقیقات در حوزه رفتار و روان انسان انجام گیرد. به طور گسترده، سرمایه‌گذاری فراوانی برای مطالعه در حوزه علوم روان‌شناختی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، نمادشناسی، زبان‌شناسی و دیگر علوم مربوطه، انجام شده و می‌شود.
    هیچ گروهی از جامعه‌شناسان نمی‌تواند تعداد گروه‌های تبلیغاتی، که در حال جمع‌آوری و پردازش نتایج تحقیقات اجتماعی هستند را تخمین بزند. گروه‌های تبلیغاتی سالانه بیلیون‌ها دلار برای مطالعه و آزمایش عکس‌العمل مردم هزینه می‌کنند، و محصولات آنها ترکیبی فوق‌العاده از تمایلات و علایق مشترک مردم است."

    - Marshal McLuhan، کشش‌های انسان (The Extensions of Man)

    نتایج این مطالعات در ساخت تبلیغات تجاری، فیلم‌ها، موزیک‌ویدیوها و دیگر رسانه‌ها، مورد استفاده قرار گرفته تا از حداکثر تأثیرگذاری برخوردار باشند. هنر بازاریابی، کاملا حساب شده و علمی است چرا که باید بتواند در هر دو سطح از آگاهی‌های فردی و جمعی بازار پیدا کند. در محصولات فرهنگی‌ای که با بودجه بالا تولید می‌شوند، یک ویدیو، دیگر تنها یک ویدیو نیست؛ بلکه تصاویر، نمادها و مفاهیم، با یک استراتژی مشخص به گونه‌ای در آن گنجانده شده تا تأثیر مورد نظر تولیدکنندگان آن حاصل شود.

    "پروپاگاندا، با کسب اطلاع از انسان، علایقش، امیالش، نیازهایش، مکانیزم روان و رفتارهای غیرارادی‌اش، در کنار روانشناسی اجتماعی و روانشناسی تحلیلی، تکنیک‌ها و روش‌های خود را اصلاح می‌کند."

    - پروپاگاندا، جکس الول (Jacques Ellul)


    پروپاگاندای امروزی برای متقاعد کردن مخاطبش، تقریبا از هیچ استدلال منطقی یا عقلانی استفاده نمی‌کند. بلکه مستقیما از تحریک نیازهای اصلی و شهوات انسان استفاده می‌کند تا مخاطب را وادار کند رفتاری ناعاقلانه و احساسی انجام دهد. اگر ما همواره منطقی فکر می‌کردیم، شاید 50 درصد از چیزهایی را که الان صاحب آن هستیم، نمی‌خریدیم. از نوزادان و کودکان، دائما در تبلیغات برای تأثیرگذاری بر زنان استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده که تصویر کودکان، باعث تحریک غریزه طبیعی مواظبت و حفاظت در زنان می‌شود، که در نهایت باعث ایجاد حسی خوشایند در آنها نسبت به تبلیغات می‌شود.







    یکی از پوسترهای تبلیغاتی قدیمی و عجیب 7up که از جذابیت کودکان استفاده کرده است.

    سکس موضوعی است که در رسانه‌های گروهی همواره حضور دارد، و توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. سکس، مستقیما به بُعد حیوانی ما یعنی تولید مثل متصل است و اگر این غریزه تحریک شود، به سرعت می‌تواند بر هر فکر عاقلانه غلبه کند.


    ادراک ناخودآگاه


    چه اتفاقی می‌افتد اگر پیام‌هایی که در بالا اشاره شد، به صوررت مستقیم وارد ناخودآگاه بیننده شود، بدون اینکه متوجه شود چه اتفاقی افتاده است؟ با استفاده از مفهوم ادراک ناخودآگاه، می‌توان به این هدف نایل شد. اصطلاح تبلیغات ناخودآگاهی در سال 1957 توسط یک محقق بازاریابی به نام جیمز ویکاری 3 ابداع شد؛ او ادعا می‌کرد که می‌تواند از طریق نشان دادن لحظه‌ای پیام‌هایی در مورد مصرف کوکاکولا و پاپ کورن در کسری از زمان روی پرده سینما، کاری کند تا کسانی که سینما رفته بودند، ناخودآگاه، "کوکاکولا بنوشند" و "پاپ کورن بخورند" بدون اینکه متوجه چیزی شوند.


    "ادراک ناخودآگاه، فرآیندی برنامه‌ریزی شده توسط متخصصین علوم ارتباطات است، که شما در واکنش نسبت به اطلاعات دریافتی، مطابق با دستورالعمل تعیین شده رفتار می‌کنید، بدون اینکه از دستورالعمل مربوطه اطلاع داشته باشید."

    - استیو جاکوبسن، کنترل ذهن در آمریکا

    این روش معمولا برای بازاریابی استفاده می‌شود و همه ما می‌دانیم که سکس، همیشه خریدار دارد.









    اگر چه برخی ادعا می‌کنند تبلیغات ناخودآگاهی نامؤثر است و یا فقط یک شایعه است، اما مستندات استفاده شدن این روش‌ها در رسانه‌های گروهی، نشان می‌دهد که سازندگان آن کاملا به قدرت آن ایمان دارند. همچنین مطالعات اخیر، مؤثر بودن آن را اثبات کرده است، خصوصا هنگامی که پیام مورد نظر یک پیام منفی باشد.

    "تیمی در کالج لندن، که توسط مؤسسه تراست ولکام (Wellcome Trust) پشتیبانی مالی می‌شدند، کشف کردند که ادراک ناخودآگاه به خصوص در القای افکار منفی به خوبی عمل می‌کند. پروفسور نیلی لاوی 4 که تحقیقات را رهبری می‌کرد گفت: "در مورد اینکه آیا مردم می‌توانند اطلاعات عاطفی مانند تصاویر، چهره‌ها و کلمات را به طور ناخودآگاه پردازش کنند، بررسی‌های زیادی صورت گرفت. ما توانستیم نشان دهیم که مردم می‌توانند اطلاعات عاطفی یک پیام ناخودآگاه را درک کنند و همچنین اثبات کردیم به طور قطع اکثر مردم، بیشتر به کلمات منفی توجه می‌کنند."

    - یک منبع

    نمونه‌ای معروف از یک پیام‌رسانی ناخودآگاه در حوزه روابط سیاسی، در فیلم تبلیغاتی جورج بوش علیه الگور در سال 2000 وجود دارد. در این فیلم درست بعد از نمایش نام الگور، بخش آخر کلمه bureaucrats (به معنای دیوان‌سالار) یعنی کلمه "rats" به معنی موش‌ها، در کسری از ثانیه، به صورت لحظه‌ای نشان داده می‌شود.





    کشف این ترفند باعث جنبش بزرگی شد، که اگر در ایالات متحده، قوانینی بر علیه پیام‌رسانی ناخودآگاه وجود نداشت، تبلیغات زمین و هوا را پر می‌کرد.
    از پیام‌های ناخودآگاه و نیمه خودآگاه در فیلم‌ها و موزیک‌ویدیوها، برای انتقال پیام‌ها و ایده‌های مورد نظر به مخاطب استفاده می‌شود.

    حساسیت‌زدایی


    در گذشته هنگامی که تغییری از جانب حکومت بر مردم تحمیل می‌شد، آنها به خیابان‌ها می‌ریختند و اعتراض و یا حتی شورش می‌کردند. علت اصلی این برخوردها، این بود که تغییرات صریحا توسط حاکمان اعلام می‌شد، و مردم کاملا آن را متوجه می‌شدند. تغییرات ناگهان رخ می‌داد، و آثارش به راحتی قابل بررسی و ارزیابی بود. امروزه، هنگامی که طبقه ممتاز، نیاز دارند بخشی از دستور کارشان توسط مردم پذیرفته شود، این کار را از طریق حساسیت‌زدایی انجام می‌دهند. این دستور کار، که ممکن است در تضاد با منافع اصلی مردم باشد، به صورت آهسته، تدریجی و مستمر، توسط رسانه‌های مختلف از قبیل فیلم (با گنجاندن آن در فیلم‌نامه)، موزیک‌ویدیو (که آن را جالب و جذاب می‌کند) و یا اخبار (که آن را به عنوان راه حل مشکلات روز معرفی می‌کند) به مردم معرفی می‌شود. بعد از چند سال که مردم در معرض دستور کار مورد نظر قرار گرفتند، طبقه ممتاز، صراحتا آن را به جهان معرفی می‌کنند، که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته روی افکار مردم، با خونسردی عموم روبرو شده و این تغییرات بدون مقاومت، توسط مردم پذیرفته می‌شود. اساس این روش، از روان‌درمانی سرچشمه می‌گیرد.



    "روش‌های روان‌درمانی که در جهان به عنوان ابزاری برای درمان روان‌پریشی شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش‌هایی برای کنترل مردم نیز هستند. می‌توان با استفاده سیستماتیک از آنها، بر اخلاق و رفتار مردم تأثیر گذاشت. حساسیت‌زدایی سیستماتیک، روشی است که از آن برای از بین بردن نگرانی مردم استفاده می‌کنند؛ در نتیجه مردم دیگر نگران مسئله‌ای خاصی مانند خشونت نیستند. [...] اگر مردم به اندازه کافی در معرض شرایط رعب‌آور قرار بگیرند، خود را با آن شرایط سازگار می‌کنند."


    - استیو جاکوبسن، کنترل ذهن در آمریکا


    برنامه‌ریزی پیشگویانه معمولا در سبک علمی-تخیلی دیده می‌شود. در این آثار، تصویری از آینده که مورد نظر طبقه ممتاز است، ارائه شده و نهایتا در اذهان مردم به عنوان یک واقعیت خلل‌ناپذیر جای می‌گیرد. در دهه گذشته، از مردم نسبت به جنگ با عرب‌ها، حساسیت‌زدایی شد. امروزه به صورت تدریجی مسائلی چون وجود کنترل ذهن، موجودات فرابشری، و طبقه ممتاز ایلومناتی، برای مردم فاش می‌شود. امروزه این مفاهیم در تمام آثار فرهنگی رایج و عامه‌پسند، دیده می‌شوند. حاکمان مخفی، کم کم خودشان را برای مردم آشکار می‌کنند، آلیس بیلی (Alice Bailey) به اینکار "عیان کردن سلسله مراتب حکومت" می‌گوید.


    نمادگرایی رمزی در فرهنگ رایج





    متروپلیس (1927)، فیلمی ساخته طبقه ممتاز، برای طبقه ممتاز؟


    بر خلاف مطالبی که در بالا ارائه شد، پیدا کردن سند و مدرک در مورد نمادگرایی رمزی نسبتا دشوار است و این عجیب نیست زیرا همانطور که از نامش پیداست، بایستی مخفی باشد. نمادگرایی رمزی، به معنی محفوظ بودن برای حلقه خودی‌ها نیز هست، زیرا اطلاعات تنها به کسانی منتقل می‌شود که از نظر حلقه خودی، شایسته دانستن آن باشند. آن را نه در مدارس آموزش می‌دهند و نه در رسانه‌ها از آن صحبتی می‌شود. به همین دلیل، عامه مردم آن را موضوعی بی‌اهمیت و حتی مضحک می‌پندارند.



    به هر حال در محافل مخفی، دانش رمزی، مضحک خوانده نمی‌شود. بلکه تعالیم آن را ابدی و مقدس می‌دانند. در این جوامع، دانشی قدیمی از سحر و جادو آموزش داده می‌شود که منابعش از مصر باستان گرفته تا عرفان‌های شرقی، تا شوالیه‌های معبد، و تا فراماسون‌های عصر مدرن هستند. با وجود اینکه با گذشت زمان قطعا تغییراتی در ماهیت و عمق این دانش به وجود آمده، آموزشگاه‌های این اسرار و رموز مخفی، خصوصیات اصلی خود را که بسیار نمادین، مناسکی و ماورالطبیعه است را حفظ کرده‌اند. این ویژگی‌ها که از اجزاء پیچیده تمدن‌های باستانی بودند، به طور کامل از جوامع مدرن حذف شده و با ماتریالیسم (ماده‌گرایی) عملی جایگزین شده است. به همین دلیل، شکاف مهمی در درک مفاهیم مرموز، بین افراد عادی با تشکیلات مرموز، وجود دارد.


    "به این برده‌های نابینا گفته شده که آنها آزاد و فرهیخته‌اند در حالی که حتی یک روستایی قرون وسطایی هم اگر آنها را می‌دید، وحشت‌زده فرار می‌کرد. نمادهایی که انسان مدرن با ساده‌لوحی کودکانه‌ای به آنها اعتماد کرده و آنها را پذیرفته، همان مفاهیمی است که در بیلبوردها هم نوشته می‌شود و یک روستایی سنتی در عهد عتیق هم آن را اینطور می‌فهمد: راهی به سوی مرگ و بردگی شما"

    - جوامع مخفی و جنگ روانی، مایکل ای.هافمن (Michael A. Hoffman II)

    جمع‌بندی

    در این مقاله نظرات متفکران بزرگ رسانه‌های گروهی، ساختار قدرت در رسانه‌ها و روش‌های مورد استفاده در رسانه‌ها جهت کنترل و اداره مردم، مورد بررسی قرار گرفت. دانستن این اطلاعات برای فهم کارکرد رسانه‌های گروهی ضروری است. تقابل طبقه حاکم با عامه مردم، که در بسیاری از مقالات بحث می‌شود تنها یک تئوری توطئه نیست، بلکه واقعیتی است که در آثار تعدادی از تأثیرگذارترین اشخاص قرن بیستم، آشکارا عنوان شده است.



    لیپمن، برنیس، و لاسول، هر سه اعلام کردند که عامه مردم صلاحیت تصمیم‌گیری برای سرنوشت خودشان (یعنی ثمره اصلی دموکراسی) را ندارند. و حکومت سازمان‌های سری را جایگزین مناسب آن می‌دانند، حکومت مخفی طبقه‌ای حاکم که مسئول هدایت "گله سرگردان (مردم)" هستند. همچنانکه از افکار و نظریات آنها در مدیریت مردم استفاده می‌شود، هر روز بیش از گذشته آشکار می‌شود که مردم غافل، نه تنها مانعی بر سر راه اهداف حاکمان نیستند بلکه بسیار خوشایند و مطلوب آنها بوده و برای تضمین حکومت مطلق حاکمان، امری ضروری هستند. مردم غافل، از حقوق خود اطلاعی ندارند، علاقه‌ای به داشتن درکی بهتر از مسائل ندارند و حاکمان خود را مؤاخذه نمی‌کنند. آنها تنها از امیال خود پیروی می‌کنند. فرهنگ رایج و عامه‌پسند نیز مردم غافل را با ارائه سرگرمی‌های مسخ‌کننده و بت‌کردن ستاره‌های فاسد، ارضا و تربیت می‌کند. بسیاری می‌پرسند آیا راهی هست تا جلوی آنها بایستیم؟ بله حتما هست. محصولات رسانه‌ای آشغال آنها را نخرید و یک کتاب بخوانید.



    "ملتی که انتظار دارد هم غافل باشد و هم آزاد، انتظاری دارد که هیچگاه برآورده نشده و نخواهد شد."

    - توماس جفرسون (Thomas Jefferson)

    پایان.

    دانلود با لینک مستقیم:

    دانلود کامل مقاله "کنترل ذهن (Mind Control) و نقش رسانه های گروهی"

    دانلود از مدیافایر:



    دانلود از پارسا اسپیس:

    دانلود کامل مقاله "کنترل ذهن (Mind Control) و نقش رسانه های گروهی"


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1- Theodor Adorno 1024x768

    2- Herbert Marcuse

    3- James Vicary

    4- Nilli Lavie



    منبع:
    http://forum.bidari-andishe.ir/thread-18.html
    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  8. #16
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض












    «پایگاه بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی آمریکا» و
    گروه مترجمان بیداری اندیشه تقدیم می کند:









    United States of Secrets

    Part2: Privacy Lost


    مستند ایالات متحده ی اسرار
    قسمت دوم: حریم شخصی از دست رفته





    پوستر مستند با کیفیت اصلی


    مستند ایالات متحده ی اسرار به بررسی بزرگترین اسناد محرمانه ی منتشر شده توسط ادوارد اسنودن و افشای سندی به اسم پروژه ی "برنامه" و آنچه در آژانس امنیت ملی امریکا(NSA) می گذرد می پردازد. این بزرگترین افشای اطلاعات طبقه بندی شده بود که در طول تاریخ آمریکا یا در واقع در طول تاریخ جهان اتفاق افتاده است. و به معنای واقعی کلمه یک رسوایی بزرگ برای ایالات متحده ی امریکا بود.
    این مستند نشان می دهد که چگونه شکستن کامل حریم خصوصی مردم و جاسوسی و استراق سمع غیر فانونی با مجوز دولت بوش انجام می شود و سپس در دولت اوباما با وجود وعهده های انتحاباتی که متضمن حفظ حریم خصوصی شهروندان میشد باز هم این پروژه ادامه پیدا می کند.
    آژانس امنیت ملی امریکا از نظر قانونی متعهد می شد که استراق سمع شهروندان امریکایی جرم محسوب شده و حریم شخصی شهروندان را به رسمیت بشناسد. پس از اتفاق 11 سپتامبر فعالیت های حاسوسی و غیرقانونی NSA وارد فاز جدیدی شد. در واقع می توان گفت این سازمان به بهانه ی کنترل عملیات های تروریستی تبدیل به یک مرکز جاسوسی و کنترل همه ی شهروندان امریکایی و نقاط دیگر دنیا از طریق کنترل خطوط تلفن، ایمیل ها و به صورت کلی جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در دنیای اینترنت شد. اسناد منشتر شده نشان می داد که گوگل و فیس بوک، هر میزان اطلاعات حساس ما را که ممکن باشد ، جمع آوری می کنند و در اختیار سازمان های امنیتی قرار می دهند.










    مشخصات مستند United States of Secrets: Privacy Lost در سایت IMDB

    (محصول سال 2014: FRONTLINE-PBS)




    دانلود و مشاهده ی تریلرمستند "ایالات متحده ی اسرار(قسمت دوم: حریم شخصی از دست رفته)" از سایت آپارات





    دانلود مستند "ایالات متحده ی اسرار(قسمت دوم: حریم شخصی از دست رفته)" با حجم 244 مگابایت

    دانلود با لینک مستقیم از سرور بیداری اندیشه

    دانلود از سرور Trainbit

    دانلود از سرور Mediafire





    دانلود زیرنویس فارسی
    لینک کمکی دانلود زیرنویس فارسی











    منبع:
    http://www.nsainfo.ir
    http://www.bidari-andishe.ir




    "استفاده و تکثیر از این مستند بلا مانع است"





    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  9. #17
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض





    بسم الله الرحمن الرحیم








    The Century Of The Self

    مستند "قرن خود"





    مستند قرن خود با نام لاتین The Century Of The Self توسط آدام کورتیس در سال ۲۰۰۲ برای شبکه ی BBC ساخته شد.
    این مستند روند ۱۰۰ ساله ی آمریکا از انسان قابل اعتماد تا انسان خود شکوفا را به تصویر می‌کشد.






    ترجمه و زیرنویس: اندیشه کده ی یقین
    ویرایش زیرنویس و منتشر کننده: تالار گفتگوی بیداری اندیشه

    تعداد قسمت ها: 4 قسمت
    مدت زمان هر قسمت: 58 دقیقه
    فرمت: MP4
    کیفیت: خوب



    مشخصات مستند "قرن خود" (The Century Of The Self) در سایت IMDB

    قسمت های بعدی هم دراسرع وقت در این تاپیک قرار خواهد گرفت






    "استفاده و تکثیر از این مستند بلا مانع است"



    منبع:
    http://forum.bidari-andishe.ir/thread-35885.html






    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  10. #18
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض











    گروه مترجمان بیداری اندیشه تقدیم می کند:







    مستند چهار سوارکار

    Four Horsemen



    در این مستند راس اشکرافت با نگاهی تحلیلی و با کمک اساتید برجسته ی جهان به واکاوی و بررسی سیستم اقتصادی و سیاسی موجود در دنیا می پردازد. این اساتید برجسته که خود را توابین عرصه ی اقتصاد مدرن می نامند؛ با مقایسه ی امپراطوری های بزرگ گذشته با تمدن غرب معقتدند نظام غرب تمام ویژگی هایی که یک تمدن درحال فروپاشی داشته را دارد. لذا راه نجات را در اصلاح و نوسازی سیستم میدانند.
    پیشنهاد می کنم این مستند ارزشمند را مشاهده بفرمایید


    مشخصات مستند چهار سوارکار در سایت IMDB




    مشاهده ی تریلر مستند چهار سوارکار در سایت آپارات




    دانلود مستند چهار سوارکار با کیفیت عالی و حجم 300 مگابایت



    «تجربه نشان داده تا جایی‌که رنج‌ها قابل تحمل باشند، بشر بیشتر تمایل دارد رنج بکشد، تا این‌که شرایط را با لغو قانون‌های حکومتی که به آن‌ها انس هم گرفته است، اصلاح کند.»
    این جمله که از اعلامیه‌ی استقلال آمریکا نقل شده است، اولین جمله از مستندی ۱۰۰ دقیقه‌ای به نام چهار سوارکار است که دارنده‌ی بیش از بیست عنوان و جایزه‌ی بین‌اللملی از سوئد، کانادا، انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، ایتالیا، روسیه، شیلی، ایرلند، آفریقای جنوبی، آلمان و ایران است.




    «مستند چهار ‌سوارکار دارنده‌ی بیش از بیست عنوان و جایزه بین اللملی
    از سوئد، کانادا، انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، ایتالیا، روسیه، شیلی، ایرلند، آفریقای جنوبی، آلمان و ایران است»


    نام این مستند یعنی چهار ‌سوارکار برگرفته از مفهومی مشابه از مشاهدات یوحنّا در انجیل است. مفهوم «چهار ‌سوارکار آخر‌الزمان» که شرح آن در آخرین کتاب از عهد جدیدِ انجیل، آمده است. این بخش از انجیل مکاشفات سنت جان اِوان‌جِلیست یا همان یوحنا را از مسیح (علیه السلام) روایت کرده است. این بخش از انجلیل، از کتاب یا طوماری سخن می‌گوید که در دست راست خداوند است و با هفت مهر، پلمب شده است. بره‌ی خدا یا شیر یهودا، مسیح (علیه السلام)، ۴ مهر اول از آن ۷ مهر را باز کرد. او با این کار ۴ موجود را رها کرد که بر روی اسبانی؛ سفید، قرمز، سیاه و رنگ‌پریده سوار بودند.
    با این‌که برداشت‌ها از این مکاشفه متفاوت‌ است؛ اما در عمده‌ی تفسیر‌ها، چهار ‌سوارکار، به ترتیب نمادهایی از پیروزی و فتح، جنگ، قحطی و مرگ هستند. افقی که مسیحیان برای آخرالزمان دارند این است که این چهار ‌سوارکار تعیین شده‌اند تا به عنوان پیش‌قراولان و منادیان روز قیامت، یک پایان الهی را برای دنیا رقم بزنند.
    یوحنا که نام یکی از حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) است، در باب چهارم از مکاشفات خود این‌گونه می‌آورد:
    «سپس همان‌طور که نگاه می‌کردم دیدم که در آسمان دروازه‌ای گشوده شد. آن‌گاه همان آوایی که قبلاً نیز شنیده بودم، به گوش رسید. آن آوا که هم‌چون صدای شیپوری نیرومند بود، به من گفت: بالا بیا تا وقایع آینده را به تو نشان دهم. ناگهان روح خدا مرا فرو گرفت و من خود را در آسمان دیدم. وه که چه با شکوه بود. تختی دیدم. کسی بر آن نشسته بود که همچون الماس می‌درخشید…»
    نام باب پنجم از مکاشفات یوحنا «طومار وقایع آینده» است. در این باب، یوحنّا طوماری را در دست فردی نورانی می‌بیند که به وسیله هفت مُهر، آن را مُهر و موم کرده است. طبق گفته‌ی کتاب، این طومار در اختیار شیر قبیله یهودا که از نسل داوود است قرار می‌گیرد -که یوحنا او را به شکل بره می‌بیند- زیرا تنها اوست که توانایی گشودن آن هفت مُهر، خواندن طومار و خبر دادن از آینده را دارد.
    با گشوده شدن چهار مهر اول توسط آن بره، چهار سوارکار ظاهر شدند -که در اصل این چهار سوار، چهار واقعه از وقایع آینده هستند.



    «چهار ‌سوارکار، به ترتیب از سمت چپ؛
    نمادهایی از پیروزی و فتح، جنگ، قحطی و مرگ هستند.»

    این مستند بر این مدعاست که اکنون، همان آینده‌ای است که «طومار وقایع آینده» وعده‌ی ظهور آن چهار سوارکار را در آن داده بود؛ جهان به واسطه‌ی جنگ، قحطی و مرگ، فتح شده است و باید عوامل پدید آورنده‌ی این شرایط را شناسایی و برای زدودن آن‌ها از جوامع بشری کاری کرد.
    مستندسازی که از اقتصاد توبه کرده است
    این فیلم خوش‌ساخت اولین اثر بلند مستند از راس اشکرافت است. او دهه دوم زندگی خود را در لندن و در سمت دستیاری کارگردان، فعالیت داشته و در این مدت آموزه‌های بسیاری را از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ آموخته است. این مستند که نویسندگی آن را هم کارگردان به عهده داشته ‌است پس از درخشش در آی‌دی‌اِف‌اِی، موفق به دریافت جایزه‌ی عدالت جهانی آکسفام نیز شد.


    «این مستند خوش‌ساخت اولین اثر بلند از راس اشکرافت است.
    مستندی که پس از درخشش در آی‌دی‌اِف‌اِی IDFA، موفق به
    دریافت جایزه‌ی عدالت جهانی آکسفام OXFAM نیز شد.»

    راس اشکرافت به همراه تعداد زیادی از اقتصاددانان و سیاست‌مداران که خود را توابین عرصه‌ی اقتصاد مدرن می‌نامند، برآن شده‌اند تا به واکاوی سیستم اقتصادی-سیاسی موجود بپردازند و آن را اصلاح و نوسازی کنند. سیستم‌هایی که به ادعای آن‌ها در طول قرن‌ها تغییر کرده و یا حتی به صورتی هدف‌مند به نفع طبقه‌ای کوچک از نخبگان اقتصادی، تحریف شده‌اند و سکوت در برابر آن‌ها به نوعی تمکین کردن به آن‌هاست.




    «تصویری از سایت توابین اقتصاد اشکرافت به همراه تعداد زیادی از اقتصاددانان و سیاست‌مداران
    که خود را توابین عرصه‌ی اقتصاد مدرن می‌نامند،
    برآن شده‌اند تا به واکاوی سیستم اقتصادی-سیاسی موجود بپردازند و آن را اصلاح و نوسازی کنند.»

    یکی از نقاط قوت این مستند حضور چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و اقتصادی است که در واقع پیامش را از طریق آرا و عقاید این افراد بیان می‌کند؛ حضور این افراد در این مستند خوش‌ساخت، به این اثر اعتبار علمی نیز افزوده:



    «یکی از نقاط قوت این مستند حضور چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و اقتصادی است.
    پیام مستند از طریق آرا و عقاید این افراد بیان می‌شود»


    بررسی ساختار و محتوای مستند

    این مستند در پنج حوزه به تشریح و تبیین مسائل مبتلابه نظام اقتصادی-سیاسی غرب و به تبع آن، جهانِ بین‌الملل می‌پردازد؛ امپراطوری‌ها، بانک‌داری، تروریسم، منابع طبیعی و پیشرفت.






    «اشکرافت با نشان دادن تصویری از یک انسان با سر اسب در آغاز چهار بخش اول از این مستند قصد دارد این مطلب را بیان کند که
    چهار سوارکار آخرالزمان -که در مکاشفات یوحنا به آن اشاره شده- ۴ دسته‌ از انسان‌های اسب‌نما هستند
    که برای پیش‌برد اهدافی که در انجیل آمده از طریق امپراطوری‌های امروزی و سیستم بانک‌داری
    به تروریسم و نابودی منابع طبیعی دامن می‌زنند.»


    در آغاز چهار بخش اول از این مستند، تصویری از یک انسان با سر اسب به نمایش در می‌آید و همچنین صدای شیهه‌ی اسبی به گوش می­رسد که قصد دارد این مطلب را بیان کند که چهار سوارکار آخرالزمان -که در مکاشفات یوحنا به آن اشاره شده- ۴ دسته از انسان‌های اسب‌نما هستند که برای پیش‌برد اهدافی که در انجیل آمده یعنی فتح جهان با ایجاد جنگ، آشوب، قحطی و مرگ از طریق امپراطوری‌های امروزی و سیستم بانک‌داری، به تروریسم و نابودی منابع طبیعی دامن می‌زنند.
    اما در بخش آخر یعنی همان پیشرفت، یک انسان به تصویر کشیده می‌شود و از صدای شیهه اسب هم خبری نیست، که مبین این مطلب است که گذر از بحران‌های پیش رو، فائق شدن بر آنها و رسیدن به پیشرفت، اراده‌ِی انسانی را طلب می‌کند.

    «در بخش آخر یعنی همان پیشرفت، یک انسان به تصویر کشیده می‌شود
    و یعنی گذر از بحران‌های پیش رو، فائق شدن بر آنها
    و رسیدن به پیشرفت، اراده‌ی انسانی را طلب می‌کند»


    بخش اول: امپراطوری‌ها


    در چرخه‌ی حیات ابرقدرت‌ها، شش دوره زمانی مختلف وجود دارد:
    دوره‌ی مهاجران اولیه
    دوره‌ی جنگ و فتوحات
    دوره‌ی تجارت
    دوره‌ی شکوفایی
    دوره‌ی پیشرفت‌های هوشی و فکری
    دوره‌ی فروپاشی یا دوره‌ی موسوم به رفاه و تن‌پروری دوره‌ی آخر یعنی فروپاشی، برای تمامی ابر قدرت‌ها با علائم زیر همراه بوده است:
    بزرگی و بی‌نظمی نیروهای نظامی و رشد جنایت‌های آن‌ها
    تجمل‌گرایی و خود‌ابرازی با پول و مادیات
    تشدید بیشتر شکاف طبقاتی بین فقرا و اغنیا
    وابستگی هرچه بیشتر زندگی مردم به حکومت
    اعتیاد شدید فکری و جسمی نسبت به مناسبات جنسی
    کاهش ارزش پول

    در این مستند لارنس ویلکرسون Lawrence Wilkerson می‌گوید که: «تمامی علائم و نشانه‌های معمول فروپاشی امپراطوری‌ها، امروز هریک واضح‌تر از دیگری به چشم می‌خورد».
    ساتیش کومار Satish kumar بنیان‌گذار کالج شوماخر به این نکته اشاره می‌کند که امروز با وجود تمدن مدرن غرب و طی فرآیند صنعتی‌شدن و رشد اقتصادی در حدود ۷۰ سال، هنوز هم در بخش‌هایی از جوامع بشری مردم از فقر، کمبود و گرسنگی رنج می‌برند. هرشب میلیون‌ها انسان گرسنه به بستر می‌روند در حالی‌که میلیون‌ها انسان دیگر غذاهای اضافی خود را دور می‌ریزند! و در نهایت این پرسش را مطرح می‌کند که چرا چنین جهانی را خلق کرده‌ایم.
    او به پرسش خود این‌گونه پاسخ می‌دهد که قبل از هرچیز حرص و طمع هستند که منجر به بروز بی‌اخلاقی‌های اقتصادی می‌گردند وگرنه دنیا مشکل کمبود منابع ندارد.



    «شورش علیه طمع در آمریکا در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱»



    بخش دوم: بانکداری


    خلق پول
    مکس کیسر Max Keiser که هم اکنون برنامه‌ی گزارش کیسر را در شبکه راشا تودی و همچنین برنامه‌ی بر روی تیغ را در شبکه‌ی تلویزیونی پرس تی‌وی اجرا می‌کند، مدت هفت سال از عمر خود را به دلالی در وال استریت مشغول بوده است. او خود را به قصابی که اکنون گیاه‌خوار شده تشبیه می‌کند زیرا دیدن این مطلب که چه‌گونه گلدمن ساکس و جی پی مورگان در حال خلق پول هستند، حال او را برهم می‌زند.
    «اگر من در خانه‌ی خود دستگاه چاپ اسکناس داشته باشم آن‌ها مرا جاعل خطاب می‌کنند ولی اگر بانک‌ها و حساب‌داران شرکتی این کار را انجام دهند، این کار قانونی محسوب می‌شود.»
    پول فیات
    سپس مستند به نحوه‌ی شکل‌گیری پول فیات می‌پردازد و این‌که چه‌طور چنین سیستمی به وجود آمده که بدون پشتوانه پول چاپ می‌کند و چه کسانی از این سیستم بیشترین بهره را می‌برند:
    ۹۷ درصد از پول فعلی موجود در جهان بدهی است.
    ولتر Voltaire فیلسوف فرانسوی گفته است: «پول کاغذی در نهایت و برای همیشه به ارزش ذاتی خویش یا همان صفر باز می‌گردد.»
    دیوید مورگان David Morgan معتقد است که افزایش میزان ارز کمکی نمی‌کند، پول را می‌توان به صورت بی‌نهایت چاپ نمود اما این پول به معنی ثروت واقعی نیست. از بدهکاری نمی‌توان با گرفتن وام بیشتر خلاص شد. اگر ثروت واقعی قابل چاپ بود، زیمبابوه ثروتمندترین کشور دنیا می‌شد. (در سال ۲۰۰۰ فشارهای بی‌اندازه‌ی اتحادیه‌ی اروپا و انگلیس به زیمباوه این کشور را با تورم شدیدی روبرو کرد. غرب این‌ فشارها را به این دلیل اعمال می‌کرد که رابرت موگابه Robert Mugabe رئیس جمهور زیمبابوه دست به اصلاحات ارضی زده بود. او زمین‌های زراعی را از ملاکان سفید پوست گرفته و به سیاه‌پوستان واگذار کرده بود. این فشار‌ها کار را به جایی رساند که در سال ۲۰۰۸ تورم این کشور به ۲۳۱ میلیون درصد رسید و مردم برای خرید مجبور به حمل حجم بسیار زیادی پول بودند. آن‌ها با ۱۰۰ میلیارد دلار تنها می‌توانستند سه عدد تخم مرغ بخرند!!! در این بازه‌ی زمانی دولت موگابه با چاپ پول‌های درشت‌تر سعی در مهار وضعیت به وجود آمده داشت.)



    «یک اسکناس ۱۰۰ میلیارد دلاری زیمبابوه»

    جدال سیاسی عامل غفلت از ضعف‌­های نظام سرمایه‌گرایی
    اما چرا از عمر یک چنین سیستمی، مدت زمان زیادی می‌گذرد و برای اصلاح آن کسی کوششی نکرده است؟ مستند چهار ‌سوارکار علت را در جنگ سرد و جدال بین کاپیتالیسم و سوسیالیسم می‌داند.
    ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz در این‌باره چنین می‌گوید: در جریان این رقابت خیلی مهم بود که، کمبودها و نواقص اقتصاد بازار آزاد مخفی نگه داشته شود؛ «درست نبود که متحدینِ خود را نقد کنی بل‌که تنها باید به دشمن ضربه می‌زدی».
    هرمن دالی Herman Daly اقتصاددان سابق بانک جهانی، نسبت تعارضات دو بلوک شرق و غرب را در دوران جنگ سرد با وضعیت اقتصادی جهان این‌گونه عنوان می‌کند که: «…سرمایه‌داری غربی پس از پیروزی راه پیروزمندانه خود را ادامه داد، با این باور که همه کارهایش درست بوده؛ چراکه حریفش سقوط کرده است -فروپاشی شوروی. اما درواقع هر دو سیستم یک چیز را می‌خواستند و آن هم رشد دائم بود؛ لذا هر دو سیستم سقوط می‌کنند. یکی اول سقوط کرد، و کاپیتالیسم بعد از آن سقوط خواهد کرد و اکنون نیز در حال نزاع است.»
    پس از سقوط شوروی و اضمحلال تفکر مارکسیسم و به‌جا ماندن لیبرالیسم به عنوان ایدئولوژی برتر، تنها مکاتب اقتصادی اصطلاحاً راست به ‌عنوان متولیان اداره‌ی معیشت مردم جهان باقی ماندند؛ مکاتبی چون کلاسیک، نئوکلاسیک، کینزی، اتریشی، تاریخی و… . در بخشی از این مستند تمایز بین دو مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک را در مولفه‌‌ی اصلی و دکترینالشان نشان می‌دهد و تبیین می‌کند که چه‌گونه مبنای سیاست‌های اقتصادی جهان به رهبری میلتون فریدمن Milton Friedman -موسس مکتب اقتصادی شیکاگو- و شاگردانش در دهه‌ی ۷۰ میلادی در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان Ronald Reagan در آمریکا و مارگارت تاچر Margaret Thatcher در انگلستان تغییر کرد و اقتصاد بحران‌زده‌ی امروز را به وجود آورده است.

    قمارخانه‌ای به نام وال‌استریت
    پروفسور سیمون جانسون Simon Johnson نیز در بخشی از صحبت‌های خود وضعیت وال‌استریت را با یک کازینو یا قمارخانه مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «وال‌استریت به نوعی کازینوی منحصر به فرد تبدیل شده است که متأسفانه شبیه کازینوی لاس‌وگاس نیست که یک قمار و سرگرمی کاملاً قانونی ارائه می‌کند! قمار انجام شده توسط وال‌استریت تأثیری به شدت منفی بر اکثریت جامعه می‌گذارد. شاید آن‌ها در قمار خود همه‌ی پولشان را در عرض یکی دو شب نبازند اما زمانی که آن‌ها می‌بازند و بازی تمام می‌شود، بیکاری و اثرات منفی آن جامعه را فرا می‌گیرد.»
    لابی‌گری در بدنه سیاسی دولت امریکا
    ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz از وجود یک لابی در کنگره‌ی آمریکا خبر می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که: «آیا در یک دموکراسی خجالت‌آور نیست اگر گروهی از شرکت‌ها اعلام کنند که منافع آن‌ها بر منافع ملی ارجحیت دارد؟ پس جای تعجبی باقی نمی‌ماند که پشتیبانی از مبارزات انتخاباتی و لابی‌گری بخشی از سیاست آمریکا شده است؛ بله دموکراسی ما فروپاشیده است.»
    در سال ۱۹۰۰ «جنبش حق رأی برابر» نظامی را که در آن رأی سرمایه‌داران از وزن بیشتری برخوردار بود برانداخت اما اکنون لابی‌ها وضعیت را به روال سابق برگردانده‌اند و سیستم سیاسی آمریکا را در خدمت منافع اغنیا قرار داده‌اند.
    ابر دزد
    گلدمن ساکس بزرگترین شرکت چند ملیتی خدمات مالی و بانک‌داری است که بخش عمده‌ی فعالیت‌های آن بر ارائه‌ی خدمات بانک‌داری، سرمایه‌گذاری و همچنین مبادله اوراق بهادار متمرکز می‌باشد. بسیاری از مدیران آن تبدیل به مدیران ارشد بانک مرکزی و دولت می‌گردند. در سال ۲۰۰۸ و یک ماه قبل از فروپاشی بازار سهام، گلدمن ساکس به عنوان ستون فقراتِ بازار موقعیت خود را از یک بانک سرمایه‌گذار به بانک تجاری تغییر داد زیرا در مقام بانک تجاری شامل کمک‌ها و یارانه‌های دولتی می‌گردید. در سال ۲۰۰۷ میلیاردرهای گلدمن ساکس با فروش گسترده‌ی اوراق قرضه در مدت زمان کوتاهی توانستند سود زیادی کسب کنند. این در حالی بود که آن‌ها بدون هیچ مجازاتی دزدی‌های خود را زیرسبیلی رد می‌کردند.
    بحران فراتر از اقتصاد است
    اما وجود این بحران‌ها در اقتصاد از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا صرفاً به ضعف ساختار اقتصادی مربوط می‌شود؟
    مستند قصد دارد دلیل این امر را فراتر ببرد و تا حدودی چهره‌ی ساختار اقتصادی را تطهیر کند. از آنجایی که روال مستند به گونه‌ای است که در پی بازگشت به همان سیستم اقتصاد کلاسیک است، لذا کار تطهیر را از پدر مکتب کلاسیک یعنی آدام اسمیت Adam Smith شروع می‌کند و می‌گوید:

    …آموزه‌های آدام اسمیت توسط دلالان اقتصادی تحریف شده‌اند! مثلا لرد گریفیت Lord Griffith که از طرفداران ایندیویژوالیسم است معتقد است که پولدار شدن بانک‌ها باعث پولدار شدن همه‌ی مردم می‌شود و این عمل طبق فرآیندی صورت می‌گیرد که در علم اقتصاد به «نشت تدریجی» trickle down economics شناخته می‌شود

    اما ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz انگشت اتهام را به سمت ساختار سیاسی نشانه می‌رود و ادعا می‌کند که این سیستم سیاسی غرب است که به طرز بدی فروپاشیده است. علت هم از نظر او این است که کمپین‌های انتخاباتی بر اساس حمایت لابی‌ها شکل می‌گیرند و به نظر او و خیلی از افراد دیگر، تنها راه چاره اصلاح ساختار سیاسی است.




    بخش سوم: تروریسم

    سرکرده‌های جهان غرب به‌دروغ اعلام می‌کنند که جنگ‌هایی نظیر عراق، افغانستان و پاکستان جزئی از تعهدات اخلاقی آن‌ها بوده است! و آن‌ها برای از بین بردن تروریسم و حمایت از مردمی که مورد ظلم قرارگرفته‌اند دامن خود را به جنگ آلوده‌اند. مستند در این بخش به افشای این دروغ بزرگ می‌پردازد و پرده از چهره‌ی بهره‌برداران واقعی جنگ‌ها برمی‌دارد:
    صنایع اسلحه‌سازی و تجهیزات جنگی
    ارتش آمریکا به‌خصوص صنایع اسلحه‌سازی و تجهیزات جنگی بیش از سایر بخش‌ها از سیاست خارجی آمریکا نفع برده است. لرد احمد بر این باور است که جنگ‌هایی که آمریکایی‌ها به بهانه‌ی تروریسم راه‌اندازی کرده‌اند بیشتر موجب گسترش تروریسم می‌شود که این خود موجب افزایش سود شرکت‌های اسلحه‌سازی خواهد شد.

    شرکت‌های دخیل در بازسازی مناطق جنگی
    دلیل اصلی وام دادن دولت‌های امپریالیستی به کشورهای در حال توسعه چیست؟
    جان پرکینز این سؤال را این‌گونه پاسخ می‌دهد: تروریست‌های اقتصادی غربی توانسته‌اند یک امپریالیسم بین‌المللی را بدون به‌کارگیری ارتش‌هایشان به وجود بیاورند. آن‌ها معمولاً به کشورهایی از جهان سوم کمک می‌کنند که شرکت‌هایشان در آن کشورها طمع مواد خامی همانند نفت را در سر دارند.
    بانک جهانی و توابعش، به کشور مورد هجوم، وام‌های بزرگی را می‌دهند که توان بازپرداخت آن را ندارد. این وام به دست متقاضیان اصلی آن یعنی افراد بومی نمی‌رسد، بلکه به شرکت‌های بزرگ و فعال در بخش زیرساخت‌ها می‌رسد که در بخش راه‌سازی، ساخت نیروگاه‌ها و گسترش پارک‌های صنعتی مشغول‌ به کار هستند. سود این وام‌ها نیز تنها به اقلیت سرمایه‌دار و ابرشرکت‌های غربی می‌رسد و اکثریت مردم از آن بی‌بهره‌اند.
    اما واقعاً منظور از کلمه‌ی تروریسم که آمریکا به بهانه‌ی آن دسته‌ای از این کشور‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهد چیست؟ آیا نمی‌توان شرکت‌های سفته‌باز و سیاستمداران غربی را نیز تروریست نامید؟
    نوام چامسکی کودتایی را که آمریکا در شیلی بر مبنای تفکرات میلتون فریدمن صورت داد را به‌مراتب بزرگ‌تر از حمله تروریستی سال ۲۰۰۱ به برج‌های دوقلو می‌داند.
    نوامی کلاین نیز در کتاب خود با عنوان «دکترین شوک» پدیده‌ای که نوام چامسکی از آن یاد می‌کند را به‌طور کامل شرح می‌دهد. وی عنوان می‌کند که اَبَرشرکت‌ها از شوک به وجود آمده در اثر حوادثی که ساخته‌ی دست بشر است همچون جنگ، حمله‌های تروریستی، کودتا و یا حوادث طبیعی که در کشورهای مختلف رخ می‌دهد، سوءاستفاده کرده و دست به ایجاد تغییرات رادیکال سیاسی و اقتصادی در این کشورها می‌زنند.




    «کلاین در این کتاب درباره‌ی اجرای برنامه‌های نولیبرالی در عرصه‌ی اقتصاد
    با استفاده از شوک ناشی از فجایع طبیعی، بحران‌های سیاسی، کودتاها و جنگ‌ها صحبت می‌کند.»




    درنهایت در این فراز از مستند این‌گونه نتیجه‌گیری می‌شود که گسترش این نابرابری‌های اقتصادی، مانع از خشکاندن ریشه‌های تروریسم می‌شود و جنگ علیه تروریسم زمانی به نتیجه خواهد رسید که ساختار اقتصادی غرب اصلاح گردد. اگر بانک‌ها زیرساخت‌ها و قراردادهای وام را تنها به خاطر سودپرستی تنظیم کنند این امر موجب صدوربی‌عدالتی به جهان خواهد شد، میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده و تروریسم هم رونق خود را خواهد داشت.


    بخش چهارم: منابع طبیعی


    استدلالی که در این فراز از مستند مطرح می‌شود این است که افزایش رفاه، بالا بودن امید به زندگی و خوشبختی، نه تنها به رشد اقتصادی و مصرف بیشتر از منابع طبیعی و مصنوعات بشری ارتباطی ندارد بلکه کمبود منابعی که تاکنون برای داشتن رفاه بیشتر، بی‌مهابا مصرف شده، در حال از بین بردن رفاه است!
    دیوید کورتن در بخشی از کتاب خود با عنوان سرمایه داری فردا به نتیجه‌ی تحقیقات اِد داینر و همکارانش در دانشگاه ایلی‌نویز اشاره می‌کند. آن‌ها سطح رضایت از زندگی را در میان گروه‌هایی با امکانات مالی بسیار متفاوت سنجیده‌اند و نتایج آن را بر اساس یک مقیاس ۷ امتیازی ارائه داده‌اند.



    «کورتن در کتاب خود سعی در بیان این مطلب دارد که افزایش رفاه، بالا بودن امید به زندگی و خوشبختی،
    به رشد اقتصادی و مصرف بیشتر از منابع طبیعی و مصنوعات بشری ارتباطی ندارد.»





    کورتن نتایج تحقیقات آن‌ها را این‌گونه بیان می‌کند:
    گروهی از پاسخ‌دهندگان شامل ثروتمندترین آمریکایی‌های مجله فوربس، به‌طور متوسط امتیاز ۸/۵ را کسب کردند. پس پول شادکامی می‌آورد – دست‌کم وقتی در بالاترین نقطه این سلسله مراتب ایستاده‌اید.
    در مقابل سه گروه دیگر که حائز بیشترین امتیاز شدند، از بین گروه‌هایی بودند که سبک زندگی‌شان متعادل، مساوات خواه و تقویت‌کننده‌ی همبستگی اجتماعی است:
    آمیش‌های پنسیلوانیا (۸/۵ امتیاز) که اسب را به ماشین و تراکتور ترجیح می‌دهند؛ اینوئیت‌های پنسیلوانیای شمالی (۸/۵ امتیاز) که جز‌ء بومیان شکارچی و ماهیگیرند؛ و ماسایی‌ها (۷/۵ امتیاز) که مردم گله‌دار سنتی در آفریقای شرقی‌اند که بدون برق و آب لوله‌کشی در کلبه‌ای که با تاپاله‌ی خشک‌شده‌ی گاو تزئین شده زندگی می‌کنند. این‌ها جوامعی هستند که در آن‌ها مردم حامی یکدیگرند، منابع را به اشتراک می‌گذارند و انحصارطلبی اقتصادی در سطح حداقلی قرار دارد.
    امروزه منابع نفتی و فلزات معدنی به‌شدت رو به کاهش است و البته این پایان ماجرا نیست. ۴۰ درصد از زمین‌های کشاورزی هم به‌شدت فقیرتر شده‌اند و کاهش محصولات کشاورزی در جهان به شکل نامنظمی ادامه دارد. فرسودگی و کمبود شدید منابع طبیعی شاید بدتر از تهدید زیست‌محیطی گرمایش کره زمین باشد.







    «رشد روزافزون مصرف انرژی یکی از دلایل عمده‌ی کاهش منابع در جهان»



    لارنس ویلکرسون رئیس کارکنان کالین پاول (وزیر امور خارجه سابق آمریکا) می‌گوید که: بر طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل در جهانی با ۹ میلیارد جمعیت ملت‌ها بر سرِ زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، سوخت‌های فسیلی، آب و دیگر منابع باارزش به جان هم خواهند افتاد.
    در ادامه‌ی روند نقد اقتصاد نئوکلاسیک، مبانی فکری غلط این اقتصاد است که به عنوان ریشه‌ی بحرانِ به پایان رسیدن منابع طبیعی معرفی می‌گردد.
    در اقتصادی که امروزه حاکم است، تنها به مقایسه، رقابت و منافع شخصی اهمیت داده می‌شود، درحالی‌که با نگاهی به گذشته درخواهیم یافت که بشر تنها در سایه همکاری با یکدیگر بوده که پیشرفت را تجربه نموده است. ما باید از جهانی‌شدن به‌سوی محلی شدن و بومی‌گرایی برویم تا اقتصاد، فرهنگ و نیازهای مشترکمان محقق و برآورده شوند. همین مشارکت و همدلی است که در کنار انجام فعالیت‌هایی مسئولانه، به تولیدی هدفمند منجر می‌شود و درنهایت با ایجاد یک زندگی که بر مصرف‌گرایی متمرکز نباشد، انسان سعادتمندتر می‌گردد.


    «کانسیومرکراسی و برندیسم
    که بلای جان مدرنیته امروز است ریشه در نوع نگاه آن‌ها به انسان دارد.»




    ویلکینسون معتقد است مصرف‌گرایی با مقایسه و رقابت با دیگران دامن زده می‌شود و این همان احساس حسادت به چیزی است که دیگران مصرف می‌کنند. درواقع کالاها دلال روابط بین ما و سایر انسان‌ها می‌شوند.(چیزی که ما آن را چشم‌وهم‌چشمی می‌نامیم.)
    استفن بزروچکا پزشک و استاد دانشکده‌ی سلامت عمومی دانشگاه واشنگتن در همین باره می‌گوید:
    «هرچه شکاف درآمد یا ثروت در جامعه بزرگ‌تر باشد، احساس عقب‌ماندگی بیشتری کرده و برای جبران آن سخت‌تر کار می‌کنیم. در چنین شرایطی سعی می‌کنیم تا خود را با این معیار که چه مبلغی می‌توانیم بدست آوریم و چه چیزی می‌توانیم با آن بخریم، ارزش‌گذاری می‌کنیم. مقایسه‌ی حسرت آلود وضعیت خود با دیگران (و افزون بر آن با کسانی که رسانه‌ها به‌عنوان الگو معرفی می‌کنند) این رویکرد ما را تقویت می‌کنند.

    به‌جای آنکه در پی تحقق نیازهای واقعی خود باشیم، هر آنچه را ثروتمندان دارند می‌خواهیم داشته باشیم!… اگر ما بیش‌ازاندازه کار می‌کنیم ازاین‌روست که تلاش داریم تا به آشنایان پولدار (یا شاید بیل گیتس) برسیم؛ بدین ترتیب بر روی نردبان اختلاف طبقاتی قرار می‌گیریم و این امر به‌خودی‌خود و مستقل از عوامل دیگر سلامت جسمی و روحی ما را به خطر می‌اندازد.»

    منبع مقاله: وب سایت کدآمایی


    "استفاده و تکثیر از این مستند بلا مانع است"




    منبع:
    http://forum.bidari-andishe.ir/thread-36837.html

    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


  11. #19
    عضو آشنا
    Amlashi آواتار ها

    تاریخ عضویت : تیر 1392
    نوشته : 39      تشکر : 19
    81 در 36 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Amlashi آنلاین نیست.

    پیش فرض









    ?THE END OF POVERTY

    مستند "پایان فقر؟"






    فقر جهانی به خودی خود اتفاق نیفتاد،بلکه با فتوحات ارتش ها،بردگی و استعمار قدرت ها
    که منجر به تصرف سرزمین ها،معادن و بیگاری شد،آغاز شد.
    اما چرا با استقلال یافتن کشورها از یوغ استثمار هنوز هم فقر در جهان بی داد می کند؟
    چطور با وجود ثروت های عظیم،هنوز بسیاری روزانه در دنیا از گرسنگی تلف می شوند؟
    مستند فیلیپ دیاز تلاش می کند تا به این پرسش ها پاسخ دهد و ...







    نویسنده و کارگردان: فلیپ دیاز (Philippe Diaz)

    ترجمه: رضا رئیسی
    ویرایش: مجید املشی

    رلیز و منتشر کننده: تالار گفتگوی بیداری اندیشه





    مشخصات "مستند پایان فقر؟" در سایت IMDB


    دانلود و مشاهده ی تریلر "مستند پایان فقر؟" در سایت آپارات





    دانلود "مستند پایان فقر؟" با حجم 396 مگابایت

    دانلود از سرور بیداری اندیشه به زودی
    دانلود از سرورTrainbit
    دانلود از سرور Mediafire





    دانلود زیرنویس فارسی مستند پایان فقر






    "استفاده و تکثیر از این مستند بلا مانع است"





    منبع:
    http://forum.bidari-andishe.ir/thread-37293.html




    آلبوم مستندهای گروه بیداری اندیشه


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •