بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 13
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین










    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین






    درمطلب حاضر استاد مصباح یزدی به بیان ویژگی های ایمان و یقین و مراتب آنها و نیز راههای افزایش هریک از آن دو پرداخته است که با هم آن را از نظر می گذرانیم.
    یکی از اوصافی که علی (ع) درحدیث نوف بکالی در توصیف متقیان و شیعیان واقعی می فرماید این است که:... و «ایماناً فی یقین» (نهج البلاغه/ خ 193)

    روشن است که اصل ایمان برای همه مؤمنین مفروض است. آنچه دراین فراز به عنوان ویژگی خاص مؤمنین ممتاز بیان شده این است که ایمان ایشان توأم با یقین است.

    دراینجا بحث هایی درباره حقیقت ایمان، حقیقت یقین، ارتباط بین آنها، علائم یقین، عرصه های ظهور یقین و عوامل پیدایش، تقویت و یا تضعیف یقین قابل بررسی است. اما توضیحاتی اجمالی درباره آنها عرض می کنیم.




    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    ایمان، برتر از اسلام


    در روایات فراوانی، ایمان به عنوان فضیلتی بالاتر از اسلام معرفی شده، هم چنان که این مسأله از قرآن نیز استفاده می شود:

    «قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا أسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم (حجرات-14)


    این آیه درپاسخ به گروهی از اعراب بادیه نشین نازل شد که خدمت پیغمبر اکرم (ص) عرض کردند ما هم ایمان آوردیم. آیه می فرماید ایمان شما یعنی فقط دعوت اسلام را پذیرفته اید و با پیامبر (ص) مخالفتی ندارید. اما ایمان که نورانیتی است هنوز در دل شما وارد نشده است.


    کسی که واقعاً مسلمان شد- نه مثل منافقان، که فقط درظاهر مدعی مسلمانی هستند- باید مرحله دیگری را طی کند تا به ایمان برسد. علاوه بر این که ایمان هم بر اساس آنچه از قرآن کریم و روایات استفاده می شود- حقیقتی است که مراتب مختلفی دارد.


    ابوبصیر در روایتی می گوید امام صادق(ع) به من فرمودند:

    اسلام این است که دعوت پیغمبر(ص) را قبول بکنی و ایمان این است که اسلام را قلباً باور و تصدیق کنی؛ پس ایمان بالاتراز اسلام است. (کافی/2/38) در روایت دیگری نیز حضرت به ابوبصیر فرمودند:


    ایمان مرتبه ای بالاتر از اسلام و تقوا بالاتر از ایمان و یقین بالاتر از تقوا است و چیزی در میان مردم کمتر از یقین تقسیم نشده است. (همان/ص 52) یعنی همه مسلمانان، مؤمن نیستند و همه مؤمنین متقی نیستند و همه متقین هم اهل یقین نیستند. پس یقین بالاترین و کامل ترین مرتبه ایمان است.









    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    مراتب یقین

    آیا یقین هم مراتبی دارد؟ از بعضی آیات و روایات استفاده می شود که یقین هم مراتبی دارد. خداوند در سوره تکاثر ابتدا می فرماید: کلالو تعلمون علم الیقین: درادامه نیز می فرماید: ثم لترونها عین الیقین. (تکاثر/5و 7) درسوره واقعه هم تعبیر حق الیقین (واقعه 95) به کار رفته است. بعضی با استفاده از این آیات گفته اند یقین سه مرتبه دارد: علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین.


    برای درک بهتر این تقسیم بندی تشبیه جالبی را هم مطرح کرده اند. گاهی شما می دانید آتش می سوزاند؛ این علم الیقین است. گاهی هم دست شما تماس مختصری با آتش پیدا می کند و حرارت آتش را لمس می کند؛ این عین الیقین است. اما گاهی دست کسی در آتش گداخته می شود؛ این حق الیقین است. (بحار / 66/ 159/ باب 32)


    همچنین فرمایش امیرالمؤمنین(ع) که لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا حاکی از این است که یقین ممکن است کم یا زیاد شود. (بحار/ 84/304/ باب 12)


    معنای لغوی «یقین» روشن است؛ یعنی مطلبی را بدون هیچ شک و شبهه ای دانستن، به گونه ای که هیچ احتمال خلاف در آن نباشد. اما «یقین» کاربردهای اصطلاحی مختلفی دارد.






    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    یکی از این کاربردها در منطق است؛ یعنی دلایلی که بر مطلبی اقامه می شود به گونه ای باشد که جای هیچ شک و شبهه در نتیجه آن باقی نماند؛ مثل قیاس شکل اول.


    اما ملازمه ای نیست که هر کس این استدلال را یاد گرفت، یقین قلبی و روانی برایش حاصل شود. اصطلاح دقیق تر این است که نه تنها باید مقتضای استدلال آن باشد که احتمال خلافی درباره نتیجه نباشد، بلکه اصلاً امکان احتمال خلاف هم وجود نداشته باشد.


    اصطلاح دیگر برای «یقین» که روان شناختی است این است که شخص هیچ شک و شبهه ای درباره مطلبی نداشته باشد؛ صرف نظر از این که دلیل آن چیست و از کجا پیدا شده؛ حتی ممکن است انسانی به واسطه دلیلی سست و غیرمنطقی نسبت به مطلبی یقین پیدا کند.










    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    در بحث از «یقین» و «ایمان» منظور از یقین مرتبه قوی تری از ایمان عام است. بنا بر این ممکن است انسان با وجود ظن نسبت به امری، به آن ایمان داشته باشد؛ چون ایمان عملی اختیاری است که قوامش به این است که انسان ملتزم به لوازم اعتقاد خود و عمل به آن باشد؛ حتی اگر دلیل قطعی منطقی نداشته باشد. لذا در بعضی از آیات کریمه قرآن به جای «ایمان»، تعبیر «ظن» به کار رفته است:


    مثل الذین یظنون انهم ملاقو ربهم. (بقره/ 46) بنابر این ممکن است انسان واقعاً نورانیتی در دلش باشد که براساس آن اعتقاداتش را تصدیق، و مؤمنانه رفتار کند؛ اما هنوز به مرحله یقین نرسیده و در برابر وساوس و شبهه هایی شیطانی شک و تردید در درونش ایجاد شود.


    چنین کسانی کم نیستند که واقعاً دین را باور دارند و مطابق باور خود عمل می کنند؛ اما ایمانشان پایه محکمی ندارد و اگر دچار وسوسه ها و تشکیکات شوند، ایمانشان ضعیف می شود؛ و یا با قرار گرفتن در شرایطی، از عمل به مقتضای ایمان خود عصیان می کنند و اگر بر گناه مداومت کنند و توبه نکنند خوف این است که ایمانشان سلب شود:


    ثم کان عاقبه الذین اساؤوا السوای ان کذبوا بآیات الله (روم/01)







    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    راههای افزایش ایمان



    در برابر دو عاملی که موجب تضعیف ایمان می شود، عواملی باعث افزایش و تقویت دو رکن «علم» و «عمل» در ایمان می شود. اگر انسان در پی دلائل محکم برای تقویت پایه های فکری ایمان خود و پاسخ به شبهات و تشکیکات باشد، تدریجاً ایمانش به واسطه تقویت بنیه علمی ریشه دارتر می شود.


    هم چنان که هر چه شخص بیشتر مطابق ایمان خود عمل کند، ایمانش قوی تر می شود. این دو راه ازدیاد ایمان است. قرآن هم در وصف مؤمنین می فرماید:


    انما المؤمنون الذین اذا ذکرالله وجلت قلوبهم واذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا (انفال/2) مؤمنین حقیقی در راستای عمل بر طبق ایمانشان، به آیات قرآن سرسری نگاه نمی کنند، یا فقط به لحن و تجوید آیات توجه نمی کنند؛ بلکه معنای آنها را نیز در نظر گرفته و سعی می کنند با روح معانی آیات آشنا شوند. وقتی آیات قرآن بر چنین مردمی خوانده می شود با چنین حالی برایمانشان افزوده می شود.



    با افزایش ایمان مؤمن به حدی می رسد که نامش یقین است و شبهات و القائات در او اثر نمی کند و چون لازمه ایمان، عمل مداوم مطابق ایمان است، اگر گناه صغیره ای هم از او سر زد، فورا توبه می کند و اجازه نمی دهد. انباشته شدن گناهان باعث تضعیف ایمانش شود.







    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  8. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    متعلقات ایمان و یقین


    متعلقات ایمان و یقین چیست و به چه چیزهایی باید یقین داشته باشیم؟ براساس آیات و روایات، محور اصلی ایمان در فرهنگ اسلامی، ایمان بالله است. اما علاوه بر ایمان به خدا و وجود او، ایمان به وحدانیتش، ایمان به صفات ثبوتیه، کمالیه و جمالیه اش و ایمان به افعال الهی فروع و شعب ایمان به خداست.


    هم چنان که ایمان به افعال الهی نیز بر اساس هر یک از افعال، به فرعی تقسیم می شود: خداوند پیغمبرانی را فرستاده، از ایمان به این فعل الهی ایمان به نبوت سرچشمه می گیرد. یکی دیگر از افعال الهی این است که بندگان را در روز قیامت احیاء می کند و پاداش و کیفر هر یک را می دهد.


    ایمان به این امر منتهی به ایمان به معاد است. به یک معنا همه این ها ایمان بالله است. پس می توانیم بگوییم متعلق ایمان، ذات، صفات و افعال «الله» است. محور هم ایمان به خداست. هم چنین می توان گفت متعلق ایمان، ضروریات دین است.


    گفتیم یقین مرتبه کامل ایمان است. پس متعلق یقین هم همان متعلقات ایمان است. بسیاری از ما ایمان به الله تبارک و تعالی و صفات ثبوتیه و سلبیه اش داریم؛ اما هنوز به مرتبه یقین نرسیده ایم. مثلاً ایمان داریم که خدا همه جا حاضر است؛ اما حضور خدا را باور نداریم. چون این ایمان در رفتار ما مشهود نیست و همانند فردی بی ایمان گناه می کنیم. این امر ناشی از ضعف ایمان است. چنین کسی مؤمن است اما شیعه نیست؛ شیعه ای که امیرالمؤمنین(ع) فرمود.








    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  9. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    اگر مرتبه ایمان و باور انسان به حدی رسید که حضور خدا را باور کرد، حداقل به اندازه درک حضور انسانی دیگر، در اعمال خود از گناه پرهیز خواهد کرد. اگر مؤمن باور کرد که:

    والله یرزق من یشاء بغیر حساب (بقره/212)،
    هو الرزاق ذوالقوه المتین، (ذاریات/ 85)،

    برای تأمین زندگی اش به هر دری نمی زند. کسی که برای رزق و روزی به هر وسیله ای از حلال و حرام متوسل می شود، حق ندارد بگوید من شیعه هستم.


    شیعه باید ایمانش توأم با یقین باشد. اگر کسی معتقد است که عالم حساب و کتابی دارد و تدبیرات عالم به دست خدای متعال است،
    و اوست که یدبر الامر(سجده/5)،
    جا دارد درهر زمینه ای که در طول زندگی تلاش می کند، بر خدا توکل داشته باشد؛
    و علی الله فتوکلوا ان کنتم مؤمنین (مائده/32).


    شخصی که یقین دارد، حتماً اهل توکل خواهد بود. یعنی یقین دارد که هر جا نیروی محدود او- که خدا به او داده- برای انجام کاری کفایت نکند، خدا می تواند کمبود او را جبران کند. البته انسان باید درحد توان به وظیفه خود عمل کند.





    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  10. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عرصه دیگر، ایمان به ربوبیت تشریعی خدا و پذیرفتن دستورات و احکام الهی است.

    ما باید به وظایفی که خدا برای ما تعیین کرده، عمل کنیم. اما گاهی می گوییم خدا به ما عقل داده و ما را آزاد گذاشته تا براساس فهم خود عمل کنیم.

    اما حد و مرز آزادی کجاست؟ آیا من می توانم نماز نخوانم؟ مسلمانان خوبی را می توان دید که مقید به بسیاری از واجبات و مستحبات هستند، اما یکی از احکام را که نمی پسندند، یا مزاحم منافعشان است، نمی پذیرند.

    غافل از این که با این کار در ربوبیت تشریعی اشکال پیدا می شود. اگر من حکمت حکمی را نمی فهمم نباید بگویم آن حکم را قبول ندارم. این کار به ایمان لطمه می زند. هرچه خدا فرموده درست است. این یکی دیگر از عرصه های آزمون ایمان است.



    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


  11. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    عرصه دیگر صبر و تحمل در برابر مشکلات، مصائب و بلایای گوناگونی است که انسان به آنها مبتلا می شود. چون در اینجا هم دستی در کار است که همه این امور را اداره می کند.

    خدا هر چه کند مقتضای حکمت است و بر خلاف حکمت کاری انجام نمی دهد. این در واقع ایمان به قضا و قدر و تدبیرات حکیمانه الهی است:

    ما اصاب من مصیبه فی الارض و لا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبرأها ان ذلک علی الله یسیر، لکیلا تأسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم(حدید/22)؛

    هر سختی و مشکلی که به آن مبتلا می شوید، تقدیر و تدبیر الهی است که پیش از این در کتاب نوشته شده است، تا شما بی جهت غصه نخورید و بدانید هر چه را از دست دادید، حکمتی داشته است. اگر شما کار خود را به خدا واگذار کرده اید، نگران نباشید.



    بررسی ارکان و مراتب یقین راه های ارتقای ایمان به یقین


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •