جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )
صفحه 2 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 55
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    کثرت در ظهور و تجلی در عرفان

    نمونه دیگری را عرض می کنم. خودشان تعبیر می کنند که همۀ عالم ظهورات حق است و بعد می گویند که در ظهورات تشکیک است. یکی از بحث ها و مبانی شان تشکیک در اصل وجود نیست؛ بلکه تشکیک در ظهور و تشکیک در تجلی است.

    تشکیک در تجلی؛ یعنی کثرت، شدت و ضعف کثرت را می پذیریم و در نتیجه جبرئیل را هیچ گاه مثل اشیاء مادی در نظر نمی گیریم.

    رسول الله هیچ گاه با ابوجهل یکسان نیست. بحثی هم دربارۀ خود اسماء دارند و آن، تقسیم اسماء به کلی و جزئی است.

    مراد از کلی، کلی سعی است و اسماء جزئی زیر اسماء کلی است. لذا اسماء کلی بالاترند و شدت و ضعف در ضمن آن است.

    در بحث اعیان هم تعبیر اعیان کلی و جزئی را دارند که در آنجا نیز همین شدت و ضعف را می پذیرند. پس برای تشکیک در ظهور، ادبیات، تحلیل، تفسیر و توضیح دارند، همه هم مبتنی بر این است که کثرت در مرحلۀ ظهور و تجلی وجود دارد.

    اگر کثرت را نپذیرند این طور بحث کردن معنا ندارد. وقتی تشکیک در ظهور را گفتند دیگر کسی نمی تواند بگوید که پس انبیا، جبرئیل و معاد را حذف کردید. اصلاً معنایش این نیست. بلکه بسیاری از اندیشه هایی که در مورد معاد داریم بهترین تحلیل ها است.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  2. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    به عبارت دیگر، آنچه فیلسوفان ما در پژوهش های هستی شناختی شان دربارۀ عوالم گفته اند؛ مانند عالم مثال، ماده، عقل و اله، هیچ یک در عرفان فروگذار نشده؛ بلکه موجودات و حقایقی در عرفان گفته شده است که در فلسفه وجود نداشت و صدرا به تبع آن ها در فلسفه نیز مطرح کرده است؛ مثلاً ملائکه مهیمه در فلسفه نداریم.


    عالم مثال منفصل و متصل را که در فلسفه است عارفان مطرح کرده اند، آنچه صدرا از شیخ اشراق ترقی کرده و عالم مثال متصل را هم در کنار منفصل می پذیرد و در استدلال اقامه می کند این دو استدلال نیز برای عرفا است.


    عالم مثالی که با آن آشناییم و می پذیریم به عنوان حقیقتی نفس الأمری همین تحلیل را این ها دارند؛ البته در دستگاه هستی شناختی وحدت شخصیه بحث اسماء به طور مطلق و اسماء در صقع ربوبی با این سبکش در فلسفه نمونه ندارد .


    در روایات ما نیز همین مضامین فراوان آمده است که حالا نمی خواهم وارد شوم، مثلاً امام صادق (ع) بیانی دارد که چهار اسمی که در آغاز بودند یکی مستأثر بود و سه تای دیگر که الله تبارک و تعالی هستند، این سه که تبدیل شد به 12 رکن و از ضرب 12 رکن با 30 اسم به 360 اسم رسید و از آن ها 360 خلق پدید آمد.


    این موارد نشان می دهد که کثرات در عرفان بیش از آنی است که در فلسفه گفته شده است. البته تحلیل هایشان در دستگاه هستی شناختی وحدت وجود با تحلیل فیلسوفان فرق دارد.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  3. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تمایز احاطی بین حق و خلق دلیلی بر کثرت در عرفان


    نمونۀ دیگر، پذیرش کثرت در فضای عرفان نظری، مسئلۀ تمایز احاطی بین حق و خلق است. در تمایز حق و خلق اگر مسئلۀ خلق نباشد معنا دارد که تمایز مطرح شود.

    اگر خلق هیچ و پوچ است معنا ندارد بحث حق و خلق و تمایز احاطی و قدوسیت حق را در آن مطرح کنید. تا کنون بخشی از مظان مسئلۀ کثرت را در عرفان گفتم.

    اگر بخواهم پیش بروم موارد بسیاری را می توان نشان داد. اگر بگویم که بیش از نصف عرفان نظری در مورد کثرات صحبت کرده اغراق نگفته ام. و البته همه اش را حقانی طرح می کنند و در عین حال همۀ کثرات را نیز بحث کرده اند.

    اگر انسان منصفی این اندیشه ها را کنار هم بچیند و جمع ببندد به نظر بنده به این نتیجه می رسد که عارفان کثرت را پذیرفته اند.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  4. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سه تفسیر دربارۀ نسبت وحدت و کثرت در بین اندیشمندان اسلامی

    البته یک نکته هست که باید به آن توجه کرد و آن اینکه در نسبت وحدت و کثرت در فضای اسلامی سه تفسیر رسمی داریم که در یک جا کثرت غلیظ می شود. آن اندیشۀ منسوب به مشاء است. در این اندیشه، وحدت خیلی رقیق می شود که الان فرصت ندارم توضیح بدهم.


    در این اندیشه وحدت را به شکل مفهومی می یابیم. موجودات در مفهوم عام وجود و لازم عام خارج شریکند؛ ولی همه موجودات موجود برأسه متباین می شوند.


    رسیدیم به صدرا در تشکیک خاصی ما با یک کثرتی روبه رو مي شويم که رفیق وحدت شده است و از آن به کثرت نوری تعبیر می کنیم، منظورشان این است به طوری که وحدت هم برای آن غلیظ می شود در عین حال که کثرت هم با آن جدی مطرح است.


    بحث حقیقت واحدۀ ذات مراتب که گفته می شود حقیقت واحده واقعاً در خارج واحد شخصی ساری و حقیقی موجود است و کثرات را هم داریم به نحو مراتب این حقیقت واحده.این تفسیر دوم است.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  5. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تفسیر سومی هم هست که کثرت رقیق و وحدت غلیظ می شود. نه اینکه کثرت نفس الامر ندارد. د

    ر تحلیل های نهایی حتی صدرا هم به اینجا رسید که وحدت غلیظ و کثرت رقیق است. رقیق شدن کثرت بدان معنا است که در همۀ ساحت های کثرت، آن وحدت باید حاضر باشد و همۀ مواطن را در بر بگیرد.

    این مطلب که به آن، وحدت شخصی می گویند توضیحی دارد که الان فرصت توضیح آن نیست.

    در اندیشۀ سوم، فقط تحلیل کثرت تغییر کرده است؛ در عین آنکه هیچ کثرتی را برنمی دارد و همۀ کثرت هایی که در فلسفه با آنها روبه رو هستیم پذیرفته می شود و بلکه بیش از آن در دستگاه هستی شناختی عرفانی کثرت تثبیت شده است البته با تحلیل خاص، تحلیل آن هم به اندیشۀ تجلی بر می گردد، اگر به بحث های بعدی رسیدیم و این سئوال مطرح شد به آن مي پردازم.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  6. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    جمع بندی
    استاد امینی نژاد:

    جمع بندی از بحث های ارائه شده را بیان می کنم. عرفای محقق ـ یعنی آن هایی که به نحو کلاسیک و درسی متونشان در حوزه های علمیه محل تدریس و تدرّس است ـ محل بحثند. ممکن است در اطراف کسانی باشند که سخنان ضعیفی گفته باشند؛ اما مراد ما الان عرفای محقق است.


    محققان از عرفا کثرت را تردید ناپذیر می دانند. نظام عرفانی که عرفا تصویر می کنند، بحث حضرات خمس، اسماء الله، اضافه های اشراقی و بحث تشکیک در ظهور و مظاهر، حاکی از این است که این بزرگواران، قائل به نفس الأمر برای کثرت هستند.

    دنیا، آخرت، انبیاء، بهشت، جهنم، من و شما همۀ اين کثرات را قبول دارند فقط چنانکه اساتید فرمودند تحلیل عرفا از مسئلۀ کثرت و نحوۀ تحققشان با تحلیل های دیگر متفاوت است؛ وگرنه نفس الأمریت کثرت تردید ناپذیر است.

    در مواجهۀ با کلمات این آقایان باید به دو فضا توجه کنیم. یکی تصریحات عرفا است. چنانکه استاد ر مضانی عبارتی را از صدرالمتألهین در فضای عرفاني مطرح فرمودند. تصریح به نفس الأمریت کثرت ها، کسانی که در فضای فلسفه و عرفان اسلامی قدم برمی دارند گاهی تعجب می کنند سخنانی را که از جاهای دیگر شنیده می شود که عرفا کثرت را قبول ندارند.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  7. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    دیگری اینکه باید مجتهدانه کلمات عرفا را کنار هم گذاشت تا به محتوای عمیق کلمات پی ببریم. برخی در فضاهای غیر تخصصی وحدت شخصی وجود را تبیین می کنند و تصور می کنند که به مراد از وحدت شخصی وجود رسیده اند؛ در حالی که بزرگان عرفای ما چه در دوره های قبل و چه در دورۀ معاصر تأکید شدید دارند که غامض ترین بحث الهیاتی فهم همه جانبۀ وحدت شخصیه وجود است.


    گاهی، تحلیل های خیلی سطحی از وحدت وجود می شود؛ حتي يکي از اين بزرگواران مي گفت من وحدت شخصی وجود را در یک ربع برای کودک دبستانی توضیح می دهم. در همین دورۀ ما پنج نفر، متخصص عرفان نظری هستند و سال های سال در این فضا کار کرده اند.


    این طور هم نیست که همه بی تقوا باشند و بخواهند شما را فریب بدهند. گزارش و برداشتتان را از وحدت شخصی که نافی کثرت به نحو مطلق است به آن ها عرضه کنید آیا گزارشتان را یکی از بزرگواران تأیید می کند؟!


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  8. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    پس جمع فرمایشات اساتید معظم این شد که کثرت تردید ناپذیر است. منتهی چنانچه فرمودند ما در کلمات و گزارشات عرفا کلمات موهم خلاف این هم فراوان داریم.


    مثلاً در عبارتی از فصوص الحکم، ابن عربی می گوید: «فالوجود کلّه خیال فی خیال» یا در تعبیرهای دیگر خود ایشان دارد که «فالعالم متوهم ماله وجود حقیقی»؛ یعنی نظام هستی وهمی است. در تعبیر است که «یتوهم فی مراتب تنزلاته»؛ تکثر و اختلاف «یتوهم فی مراتب تنزلاته و مجالي ظهوراته» یا در تعبیرات پیشین عرفا «لیس فی الوجود غیره دیار» یا «لیس فی الوجود الا الله»، این تعابیر را هم در کلمات عرفا داریم.


    باید بررسی کنیم که از این بحث ها چیست؟ چون از همین کلمات استفاده و استناد می شود که عرفا کثرات را هیچ و پوچ می دانند. الان سؤالمان از اساتید معظم این است که این تعبیرات را که به کار می برند آیا این تعبیرات رهزنی دارد یا درست استفاده شده یا باید همین طوری باشد یا باید اصلاحاتی انجام شود یا مرادشان از این بحث ها چیست؟


    و از جهتی هم این تعبیرها، ما را به اینجا می کشاند که نحوۀ تحقق کثرت را چگونه می دانستند که از این واژه ها استفاده کردند؟ در محضر استاد رمضانی هستیم که استفاده کنیم.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    استاد رمضانی:

    همانطور که فرمودند برخی از عبارات، موهم است. به ویژه اگر با دید عرفی به آنها نگاه شود و نپذیریم که این عبارات فنی است و ملتزم نشویم به اینکه باید نصوص و عبارت های اهل فن را مجتهدانه بررسی کرد.


    اگر این مبانی را نپذیریم رهزن به وجود خواهد آمد و از عبارات، معانیِ مقصود برداشت نخواهد شد و عوارض و لواحقی پیش خواهد آمد. اولین چیزی که از این عبارت های متشابه به ذهن می آید همین معانی عرفی و غیر تخصّصی است.


    ولی آیا مراد این بزرگواران از این تعابیر، همین معنای ابتدایی و عرفی است؟ برای پی بردن به مقصود باید به خود عرفا مراجعه کرد و از آن ها پرسید که آیا مراد شما از این عبارات همین معنا است ؟ اگر شخصی عبارت موهمی را به کار بگیرد و خودش هم آن عبارت موهم را توضیح دهد و فهم عرفی را از آن عبارت نفی کرده و بگوید مراد من از این عبارت این معانیِ بدوی و ابتدایی نیست در این صورت ما نباید بگوییم خیر مراد تو از این عبارات همین معنایی است که ما می فهمیم!


    عبارت فنی را باید با معنای مرادِ اهل فن معنا کرد نه با هر چه که به ذهن من و شما رسید. این همان تفسیر به رأی است که در هر جایی که باشد محکوم است.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  10. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در اینجا باید ببینیم که یگانه مرد میدان وحدت وجود محی الدین ابن عربی در این زمینه چه می گوید، آیا عبارت او آن گونه برداشت را می پذیرد؟ ایشان در فتوحات جلد سوم، صفحه 230 می فرماید:

    «ولا تخلط بین الامور» همین کسی که وحدت شخصی وجود را به آن غلیظی مطرح می کند می گوید: «ولا تخلط بین الامور»؛ حیثیات و امور را با یکدیگر خلط نکن و «و أنزل کل شی حیث انزلته حقیقته»؛ هر چیزی را در جایی قرار بده که حقیقت آن چیز مقتضی آن است. هر چیزی نفس الأمر و اقتضایی دارد و ما باید هر امری را در جای خودش قرار دهیم.


    بعد می فرماید: «فلا تقل ما ثَمّ الاّ الله»؛ هیچ گاه نگو که در عالم وجود چیزی جز خدا نیست «ولو کان کذلک»؛ اگر واقع امر این طور باشد که شما می فرمایید پس با مراتب معقولۀ متمایزه چه می کنید؟


    «ألیست المراتب المعقولة قد میزت بین کونه کذا و کونه کذا و العین واحدة»؛ آیا این مراتب معقوله بین این و آن تمییز نداده اند؟ به تعبیر دیگر آیا ما و شما عقل نداریم که این حرف را می زنیم؟!

    « و اراک تحسّ بالألم و تهرب منه»؛ من تو را می بینم وقتی که درد را حس می کنید و از آن فرار می کنید «فمن الذی دعاک الی ما منه تهرب؟»؛ چه چیزی ایجاب کرد که تو فرار می کنی و می گریزی «و اراک تحسّ باللذة»؛ من تو را می بینم که احساس لذت می کنی،


    «و اراک فاقداً ما کنت تطلب»؛ من می بینم چیزی را که نداری به دنبالش می روی. بعد می فرماید: «بهذا القدر اثبت عینک و اعرف أینک»؛ به همین اندازه تو عین خودت را اثبات کن و بعد هم جایگاه خودت را بفهم. بعد می گوید: «فعلی کل حال الکثرة موجودة» به هر حال، کثرت موجود است.


    ما از این عبارت صریح تر چه می خواهیم؟! همان کسی که از وحدت شخصیِ وجود صحبت می کند، می گوید: «فعلی کل حال الکثرة موجودة فالاغیار مشهودة».


    بعد این گونه توضیح و تفصیل می دهد:

    «و عالم و جاهل و آمرٌ و مأمور و حاکم و محکوم علیه و محکوم به و محکوم فیه و مرید و مراد و تخییر و جبر و فاصل و مفصول و واصل و موصول و قریب و اقرب و وعدٌ و وعیدٌ».


    آیا از این بهتر می توان کثرت را پذیرفت و به آن اقرار کرد. بنابراین؛ کثرت به طور مطلق انکار نمی شود.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


صفحه 2 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •