جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )
صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 55
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    آیا می توان احتمال بدوی را که به ذهن افراد غیر متخصص خطور می کند، پذیرفت؟ قطعاً نه.

    پس این معنی که کثرت بی کثرت و وحدت محض باشد و دیگر هیچ، به اقرار صریح عبارت یاد شده منتفی است. حال مدام بگویند که عارف، کثرات را هیچ و پوچ می داند!!

    یا باید بگویید که این آدم دیوانه است یک جا این طور می گوید و در جای دیگر طوری دیگر و در کلامش متناقض گفته است!
    یا باید بگویید که بی تقوا است و بر اثر بی تقوایی این حرف های متناقض را می گوید
    و یا بگویید که جاهل است و توجه ندارد که چه می گوید و به این خاطر ضد و نقیض حرف می زند
    و یا اینکه بنشینیم در کلاسِ درس و بپذیریم که شخص متخصصّی است و حرف های متشابهش را به محکمات کلامش برگردانیم.

    این طور بی مسئولیت و بدون توجه به مبانی و معانیِ مراد، دیگران را متهم نکنیم.

    ایشان در جلد چهارم صفحۀ 307 فتوحات می گوید:

    « أیها الموحد»؛ ای موحدی که به بهانۀ وحدت، کثرت را به طور کلی نفی می کنی!
    «أین تذهب و أنت توحد»؛ تو با این توحیدت کجا می روی؟!
    « توحیدک شهد بانک اشرکت»؛ توحید تو شهادت می دهد به اینکه، به شریک قائلی.

    اگر بگویی: چگونه؟ می گوییم:
    «اذ لا یثبت توحید الا من موحِدٍ و موحَداً»؛ همین توحیدی را که می گویی فرع بر این است که باید یک موحِدی باشد و یک موحَدی تا بتوانی بگویی توحید، توحید یعنی جعل الکثیر واحداً، باید جاعلی باشد و مجعولی «فالجمع لابُد منه»؛ پس باید بین وحدت و کثرت جمع کنی و نباید از وحدت محض سخن بگویی! در این باره چند عبارت دیگر هست؛ ولی ترجیح می دهم که از فرمایشات حضرت استاد یزدان پناه استفاده کنیم.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )

  2. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    مفهوم تعبیرات خیال، توهم و مجاز در عرفان
    استاد یزدان پناه:

    همان طور که حضرت استاد ر مضانی فرمودند که هر فنی اصطلاح دارد و اصطلاح هر فن را باید به حسب همان فن معنا کرد اگر فهم عر فی را تحمیل کنیم هیچ فنی مستقر نمی شود.

    در بحث اصولی حاکم و محکوم می گویید که این روایت محکوم است و آن روایت حاکم است. آیا می توان روایت محکوم را با زبان عرفی معنا کرد؟

    روایت محکوم به معنای آن چیزی است که شیخ انصاری اصطلاح کرده است. در جملۀ «مات زیدٌ» وقتی در بحث های نحوی گفته می شود که زید فاعل ماتَ است، واقعاً فاعل موت یعنی خودش برای خودش مرگ را آورد. اینکه نیست. آیا می توان ایراد گرفت به نحوی که چگونه فاعل است؟ آن برای خودش فنی و اصطلاحی دارد.

    لذا در بحث های عرفانی نیز اصطلاحاتی هست؛ مثل مجاز و توهم و خیال که این تعابیر را باید در بستر خودش معنا کرد.

    اصطلاح خیال، به نکته ای هستی شناختی اشاره دارد که از آن به
    خیال هستی شناختی تعبیر می کنم، نه خیال هایی که ما می فهمیم.

    اصل سخن این است که یک ویژگی خیال این است که چیز دیگری را نشان می دهد و از سویی نشان نمی دهد.

    از یک جهت ما را می رساند؛ ولی خودش اصل نیست.

    این ویژگی را در بحث های هستی شناختی عرفانی گفته اند. حرفشان این است که ما هر چه خواستیم حق را نگاه کنیم و به حق توجه کنیم جز کثرات ندیدیم.

    آنجایی که به حق توجه می کنیم در واقع با توجه به اسماء الهی است حتی وقتی می خواهیم به الله توجه کنیم اسم الله تا مطرح می شود یک تعینی از تعینات است یعنی تعیّن حقی است.

    چگونه باید این مطلب را توضیح داد مجبورید وقتی این تعبیر را به کار می برید بگویید که من خواستم به حق برسم در پناه اسم الله یافتم، در پناه اسم عليم يافتم و در پناه اسم قدير يافتم.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  3. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    خیال تعبیری از این اسم رساننده به آن است. حق سبحانه هیچ گاه به کنهش درک نمی شود همان است که در متون دینی می گویند که به کنه ذات حق، احدی دست پیدا نمی کند حتی رسول الله، «ما عرفناک حق معرفتک»؛3 به کنه حق دست نمی یابد.


    اگر کسی بخواهد دست پیدا کند به چه دست پیدا کند؟ به حق متعین، کثرات می شود خیال وجود کل کثرات هم همین طور هستند.

    خیال وجود یعنی چه؟ یعنی به تعبیری «ما یترای من الوجود» از همان وجود حق این مقدار برای ما دیده شد.

    تعبیر خیال اصطلاح فنی عرفا است. لفظ خیال همان خیال نیست؛ بلکه اصطلاح فنی است.


    قیصری وقتی می خواهد این متن ابن عربی را در فصوص توضیح دهد:

    «فالوجود کله خیال فی خیال» می گوید که وجود کونی و وجود ماسوا خیال اندر خیال است؛
    « لأنه الوجود الاضافی والاعیان کلها ظلال لوجود الهی»، خیال را به وجود اضافی معنا کرده است .


    تمام کثرات را که می گویند به نحو وجود اضافی موجود است. این ها ادبیاتی است که به نظرم اگر این ادبیات را کسی تحلیل کند می فهمد که برای کثرت نحوی از حظ نفس الأمری قائل است همۀ این وجود اضافه و اعیان سایۀ وجود الهی است.


    سایۀ فلسفی به معنای ظهور و تجلی است. پس این، خیال وجودی می شود؛ یعنی ظهور حق، جلوه حق، با ادبیات خاص ظهور و تجلی که اگر در مرحلۀ بعد برسیم هویت این را باید بررسی کنیم که هویت این کثرت چیست؟

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  4. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    نمونه ای دیگر که جناب امینی نژاد مطرح کردند:

    «التکثر یتوهم فی مراتب تنزلاته و مجالی ظهوراته بحسب شؤون ذاتیة و احواله» که در تمهید صفحۀ 118 آمده همین تعبیر و متن را نگاه کنید توهم می شود در مراتب تنزلات.

    یعنی مراتب تنزلات و مجالی ظهورات را به حسب شئون ذاتیه و تکثر شؤون پذیرفته است.

    بحسب احواله احوال را پذیرفته است، همین متن که «یتوهم» گفته شده طوری معنا کرده که توهم به معنی هیچ و پوچ نیست؛ بلکه به معنای تصور است.


    تصور در این متن همان معنای خیال است که خیال وجودی گفتیم. «تصور می شود» به معنای این است. حق در این شئون دیده می شود.

    خودش هم توضیح داده در همین تعبیری که اینجا آورده با تأکید خودش همینجا که می گوید توهم شده است، می گوید:

    در مراتب تنزلات، در مجاری ظهورات، در شئون ذاتیه و احوال حق و ادبیات احوال را راه انداخته، احوال حقند. اصطلاح و تعبیری خاص است. برای احوال حق نفس الأمر قائل می شوند.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  5. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در جای دیگری همین مضمون آمده در تمهید صفحۀ 157 آنجا که می گوید وجود حق، وجود حقیقی بالذات است می گوید:

    «مسلم ان الوجود امر واحد حقیقی و هو الموجود بالذات والواحد الذی ما عداه عدم محض». ابتدا می گوید عدم محض، «لکن لذلک الواحد احوال کما عرفت غیر مرة» چندین بار گفتیم حق سبحانه دارای احوال است.


    کثرات، احوال حق می شوند. اسماء الله، احوال حق می شوند. پس احوال کثرت داریم. لیکن باید تحلیل شود که چرا می گویند معدوم بالذات است ولی در عین حال به احواله تفوّه می کنند. این امر تحلیل فلسفی دارد و بعد عرض خواهم کرد. به تعبیر دیگر، این ادبیات، اصطلاح فنی دارد.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  6. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    بله، شاید بنده الان به خاطر برخی مخاطبان مواظب باشم کلمۀ خیال و توهم را به کار نبرم؛ ولی نظر فنی تحلیل دارد. آیا به او حق نمی دهید؟ می گوید من از این منظر چنین گفتم نه از منظر دیگر.


    اگر بخواهم جدی تر بگویم بعضی اوقات، خیال الوجود بهترین تعبیر است. بگذارید من از صدرا بگویم. صدرا در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، برای ماهیت، نفس الأمر قائل است در عین اینکه اصالت با وجود است بعد می گوید که ماهیات خیال وجودند.


    می گوییم صدرا آیا تو می خواستی بگویی هیچی نیستند؟ می گوید که خیال، وجود را به من نشان می دهد و معبر من به سمت وجود از راه همین ها است نه اینکه هیچی نیست. چرا به خودش این اجازه را داد. شاید به خاطر دلیلی این تعبیر را به کار نبرم چون بد می فهمند؛ ولی گاهی به نظر فیلسوف و عارف، این اصطلاح آن مضمون ویژه را خیلی زیبا نشان می دهد.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  7. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    «یتوهم» در متن صائن الدین؛ یعنی «یتصور» و به معنای آن است که کثرات سایه روشن حقند. شما می توانید بگویید سایه روشنند یعنی هیچی هست یا نیست؟ می گوییم سایه روشن یعنی چیزی هست؛ اما لفظ خیال در زبان عرفی به معنای هیچ و پوچ به کار می رود و خیالاتی یعنی به واقعیت نرسیده و فقط خیال می کند این غیر از آن است .


    فهم عرفی از تعبیر خیال غیر از اصطلاح فنی است که عرفا به کار می برند یا حتی تعبیر مجاز که بعداً عرض می کنم، تعبیر، توهم و خیال، اعتبار و مجاز دارند.


    اگر مرحله بعد نوبت به بنده رسید می گویم که از تعبير مجاز از نظر فنی چه اراده می کنند؟ چرا این ادبیات سر در آورده و چه نکته ای دارد در عین اینکه در آن می خواهند نفس الأمریت را قبول کنند این را باید توضیح دهیم.

    این اصطلاحات فنی است به ویژه شواهدی که در خود آن عبارت و حتی در جاهای دیگر در همان متن وجود دارد. گرچه بنده معتقدم بحث هایی که در نوبت اول گفتیم که کثرات را به نحو اسمائی و به نحو اعیانی به نحو تشکیک در ظهور و امور دیگر که عرض کرديم قبول دارند، قبول کثرات در دستگاه هستی شناسی عرفانی واضح است؛ ولی خودشان در بحث هایشان این را با تحلیل های دقیق مطرح کرده اند.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  8. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    استاد امینی نژاد:

    بعضی از دوستان پرسیدند که اگر ما برای کثرات وجود ربطی قائل شویم که مثلاً در فضای صدرالمتألهين قائل شدند آیا این به معنی نفی مطلق کثرت است؛ چون بعضی این عقیده را دارند. چنانچه بعضی از بزرگواران دیگر ماهیت را مجعول نمی دانند و حتی وجود تبعی هم برای آن قائل نیستند آیا این بحث ها در راستای همان ادبیات مجاز و خیال است یا کثرت را به طور مطلق نفی می کند؟


    استاد یزدان پناه:

    اگر اجازه بدهید استاد رمضانی بفرمایند، این بحث بعدی است بعد از آنکه اصطلاحات را معنا کردیم مسئله ای به لحاظ فنی می ماند، که از نظر فنی فلسفی این ها چه می گویند. این بحثی است که در این سئوال آمده و فکر می کنم سئوال سوم شما باید در همین فضا مطرح شود.



    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  9. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    جمع بندی

    استاد امینی نژاد:

    جمع بندی از فرمایشات اساتید می کنم. حضرت استاد رمضانی تصریحات خیلی خوبی از فتوحات ابن عربی آوردند که از جهتی تفسیر برخي حرف های برخی عرفا است که ابتدا گیج کننده به نظر می رسد: «لیس فی الوجود الا الله» این چگونه باید معنی شود ابن عربی، شخصیت ممتاز در فضای عرفان اسلامی و عرفان نظری این جمله را تفسیر کرده و در فتوحات ج 3، صفحه 230 توضیح داده است که از «لیس فی الوجود الا الله» نباید برداشت سطحی شود چنانچه در آن عبارت، موجودیت کثرت را با تأکید، حدّت و شدّت مطرح کردند.


    استاد یزدان پناه هم اشاره ای به این بحث داشتند که واژه های خیال، وهم و مجاز به نحوۀ تحقق کثرت اشاره می کند و می خواهد نشان بدهد که این کثرات، وجودنما هستند وجود نیستند؛ اما نباید این به ذهن خطور کند که موجود نیستند؛ چون اگر موجود نباشند نمی توانند وجود نما باشند و سنخ ذاتی شان نمایش وجود و کمالات وجود است.


    باید در این بحث ها در فضاهای فنی تر به این مسئله برسیم که اموری که در عالم هستند با اینکه از سنخ و طبیعت وجود نیستند ولی واقعیت دارند وکارشان هم نمایش وجود است. تعبیری استاد یزدان پناه داشتند مثل ماهیات در ارتباط با وجود که خیال وجود است. عرفا می خواهند چنین فضایی را در ارتباط با خلق مطرح کنند؛ مثلاً وجود ظلی. در ضمن خیال، عبور هست و اصلاً هویتشان عبوری است برخلاف وجود که حقیقتی بنیادین است.




    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  10. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    حقایقی در نظام هستی داریم که هویت اصلی شان حالت ظلی بودن است. کلمات ظلی و مجازی وهمی، تبیین سنخ واقعیت این ها است نه به معنای اینکه بخواهند این ها را بردارند چنانکه فرمودند یعنی این ها خیال معرفت شناسانه و ذهنی نیست و خیال هستی شناسانه است از باب اینکه مناسب دیدند این تعبیرات می تواند محتوای واقعی ماسوی الله را به خوبی نشان دهد.


    این بحث را از جاهای دیگر استقراض کردند؛ مثلاً لفظ مجازی هم همین است لفظ مجاز و حقیقت را در ادبیات همۀ ما می دانستیم فیلسوف و عارف وقتی از این لفظ استفاده می کند نه با معانی که در فضای ادبیات مطرح است؛ بلکه در فضای فلسفی عرفانی آن لفظ را مناسب دیده، اقتباس کرده؛ ولی معنای ویژه ای را می خواهد از آن استفاده کند .


    استاد یزدان پناه:

    احساس می کنم نیازمند بحث فلسفی هستیم که دقیقاً تحلیلشان چیست و هویت کثرت را چه می دانند. برای حل مسئلۀ مجاز، ظل، توهم و خیال یا دیگر امور که تعبیر کردند و اینکه این ها چه می خواهند بگویند، خوب است آن بحث را مقدم کنیم بعد به نظرم به سئوال ها می توان پاسخ گفت.


    استاد امینی نژاد:

    در ادامۀ بحث از اساتید معظم خواهش می کنم که اگر ممکن است و فضای جلسه اجازه می دهد تعمق های فنی تری شود و در ارتباط با نحوۀ تحقق کثرت در نظام هستی از نگاه عرفا این تعبیرات چقدر رسا هست. آیا می توان تعبیرات بهتری کرد که این مشکلات را پدید نیاورد؟
    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •