جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )
صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 55 , از مجموع 55
  1. #51
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    توضیحات دیگری هم هست در مورد تمثیل ها هم فرمودند تمثیل ها از یک جهت مقرب است باید توجه کرد هر تمثیلی را به کار می برید باید بگویید که جهت تقریب آن چیست؛ و گرنه جهت مبعد هم خواهد داشت.

    به نظرم در بحث های فنی کسانی که فلسفه خوانده اند تحلیل های فنی وجود دارد که احتیاج به تمثیل نیست.

    تحلیل های فنی را بخوانید هر تمثیلی را با آن تحلیل فنی می توان حل و فصل کرد؛ ولی در عین حال، این تمثیل ها از جهت وجه تقربشان قابل استفاده هستند.

    وگرنه کسی مسئله وحدت شخصیه را با تمثیل نبسته است که بخواهد با یک تمثیل مسئله را تمام کند

    . در روایات ما مثال آیینه در برابر خدا داریم.

    خلق و کثرات را به عنوان آیینه گفتند. امام رضا (ع) این تمثیل را فرمودند و نیز امامان معصوم فرمودند که «داخل فی الاشیاء» است اما ممازجه نیست و «خارج عن الاشیاء» است اما مزایله نیست بینونت دارد بینونت عزلی نیست.

    بینونت وصفی است این ها تعبیرات اهل بیت است. حتی حدیث را در باب آینه بخواهید بفهمید با مبانی بیان شدۀ اهل بیت باید بفهمید، بیاناتی که تصریح دارد و این معنا را مشخص می کند.





    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  2. #52
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    جمع بندی

    استاد امینی نژاد:

    جمع بندی فرمایشات اساتید را عرض کنم. در نگاه عرفا نسبت بین حق و خلق در چند فضا قابل تصویر است:


    گاهی ممکن است به نحو مباینت محض و بینونت عزلی تصور کنیم
    و گاهی به مجاورت تلقی کنیم.
    گاهی هم به نحو مماسه تلقی کنیم
    یا تلقیات دیگر مثل حلول و اتحاد.

    آنچه عرفا بر آن تأکید دارند آن است که حق و خلق نسبت معیت دارند؛ منتهی این معیت، معیت دقیق و جدی است و باید بررسی شود.

    مثلاً اگر کلمات محقق فناری در صفحه 77 از مصباح الانس بررسی شود یا در صفحه 324 توضیحات خوبی مطرح شده است.






    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  3. #53
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    بحث های فنی باید در جاهای دیگر و در کلاس های درس مطرح شود و آنچه در این جلسه طرح شد دورنمایی از بحث بود.

    تصریحات عرفا واقعیت نفس الأمری کثرات هست.

    اگر کلمات دیگر و موهومی وجود دارد تمثیل های رهزنی وجود دارد باید به وجه مقرب تمثیل ها را نگاه کرد و نباید به وجوه مبعد آن توجه کرد.

    کلمات متشابه را باید به کلمات محکم برگرداند و تحلیل عمیقی را که از نحوۀ تحقق کثرت وجود دارد باید در جای خودش بررسی فنی شود؛ چون با سطحی گذراندن این بحث های بسیار دقیق قابل بحث نیست. از همۀ سروران عزیز که زحمت کشیدند تشریف آوردند تشکر می کنیم.






    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  4. #54
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    استاد رمضانی:

    در پایان با ذکر روایتی از امام امیرالمؤمنین(ع) فضا را معطر می کنیم که ختامه مسک شود.

    حضرت در خطبه ای می فرماید:

    «فسبحانک ملأت کل شی و باینت کل شی فأنت الذی لایفقدک شی»؛8

    تو از هر نقصی منزّهی و در عین اینکه با همه چیز از نظر وصف مباینی همه چیز را از خودت پر کرده ای به گونه ای که هیچ چیزی فاقد تو نیست و چیزی تو را گم نکرده است، صدق ولی الله.

    امیدواریم خداوند توفیق فهم این معارف را بدهد و انوار ولایت قلب ما را بیش از پیش به نور علوم و معارف الهی منور کند.

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته






    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  5. #55
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    پی نوشت:


    1. نساء / 43

    2. مفاتیح الجنان؛ فرازی از دعای کمیل.

    3. علامه مجلسی؛ بحارالانوار (چاپ موسسه الوفاء)؛ ج 68؛ ص 22.

    4. یزدان پناه، سید یدالله؛ مبانی و اصول عرفان نظری؛ قم. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ؛ 1389.

    5. تميمى، عبدالواحد بن محمد ؛شرح غررالحکم و دررالکلم ؛ص 232.

    6 . انفال؛ 24.

    7. شیخ صدوق؛ توحید؛ ص 84.

    8 . مسعودی؛ اثبات الوصیه؛ ص128



    با تشکر از پایگاه اطلاع رسانی استاد حسن رمضانی
    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


صفحه 6 از 6 نخستنخست ... 23456

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •