جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم ) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )
صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 55
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ميزگرد علمي «کثرت از منظر عرفان اسلامي» در تاريخ 9/8/1392 از سوي مجمع عالي حکمت اسلامي در سالن اجتماعات اين مجمع برگزار گرديد. در اين ميزگرد علمي اساتيد محترم آیت الله حسن رمضاني و حضرت استاد يزدان پناه به عنوان کارشناس حضور داشتند. حجت الاسلام والمسلمين اميني نژاد دبيري علمي اين ميزگرد را برعهده داشتند.
    تبیین موضوع


    استاد امینی نژاد:

    بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا تشکر و قدردانی می کنم از دوستانمان در مجمع عالی حکمت برای فراهم آوردن مقدمات این نشست علمی و از همۀ برادران و خواهران بزرگواری که با حضورشان باعث شکوه و عظمت این محفل شدند و تشکر ویژه از اساتید معظم؛ جناب استاد حضرت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی و جناب استاد حضرت حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه دارم. موضوع این نشست «کثرت از منظر عرفان اسلامی» است . عرفان اسلامی با توجه به مبانی اش، که دارد قائل به وحدت شخصیه وجود است و با توجه به این نکته می خواهیم جایگاه کثرت از منظر عارفان اسلامی را بررسی کنیم.


    همۀ اندیشمندان اسلامی؛ یعنی طوائف مختلف کلامی و مکتب های متعدد فلسفی و اندیشمندان عرفانی، نظریه شان دربارۀ بحث وحدت و کثرت و نحوۀ تلائم این ها با یکدیگر است.

    طیفی از نظریات مطرح است که یک سرش کثرت محض است؛ یعنی تلقی شان این است که نظام هستی متشکل از کثرت محض است. تقریباً کسانی که قائل به الهیات سلبی هستند نکتۀ اصلی و بنیادین آن اشتراک لفظی مطلق واژه ها یا بین همۀ اشیاء یا بین واجب و ممکن است.

    یک سر این طیف از اینجا شروع می شود که این معنا و برداشت نیاز به مطالعه و کار جدّی دارد و باید نتایج و ثمرات این نگاه را نقد و بررسی کرد. همان طور که بزرگان ما اعتقاد دارند کثرت محض به گونه ای که اشتراک معنوی مفاهیم را به طور مطلق نفی کند کثرت بسیار شدیدی است و تبعات عجیبی دارد و تعطیلی معرفت بین حق و خلق و حتی به نحو مطلق را در پی دارد. اگر خوب دقت شود ممکن است با این نگاه حتی خود کثرت هم قابل اثبات نباشد.





    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  4. #3
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    از این کثرت محض که خارج شویم، طیف های متعدد اندیشه ای وجود دارند با تفاوت هایی که بین خودشان هست.

    مثلاً اشتراک های معنوی براساس مباني انتزاعی وحدت های ضعیف تر، این طیف در مکاتب کلامی مختلف ادامه دارد تا به دیدگاه حکمای مشاء می رسیم

    و بعد به نگاهی می رسیم که برخی در بررسی حکمت متعالیه دارند و فکر می کنند وحدت سنخی در نظام واقع حاکم است

    و آرام آرام پیش می رویم تا وحدت شخصی سریانی و تشکیک خاص مطرح می شود.

    همۀ این ها نوع تعامل وحدت و کثرت است و توجیه واقعیت نفس الأمری کثرات است. این مسیر آن قدر ادامه دارد تا می رسد به جایی که برخی در فضای عرفانی، این بحث را مطرح کردند که کثرت، واقعیتی ندارد، وهم صرف است و فقط وحدت حاکم است.

    این قول ممکن است که از دو ناحیه نشأت گرفته باشد:

    یکی از طرف کسانی که به مرحله فنا رسیده اند؛ ولی نتوانستند به بقاء بعد فنا برسند. گزارشات این افراد، همین است و مشکلاتی را به وجود می آرود.

    از طرف دیگر، جهلۀ صوفیه هستند که اهل دانش نیستند و در برخورد با کلمات عرفا، توهمات بدوی به ذهنشان می آید و همان را حساب می کنند. این ها هم کثرت را به طور مطلق منتفی می دانند.


    اما از این فضا که بیرون می رویم محققان از عرفا در عین اینکه بر وحدت اطلاقی یعنی وحدت شخصی وجود، تأکید می کنند به همان اندازه تأکیدی که بر وحدت دارند کثرت را هم واقعی می دانند.

    این ها سئوال هایی را در ذهن ایجاد می کند و این معنا برای فلسفه پژوهان زیادی مشکل است که چگونه امکان دارد که وحدت شخصیۀ اطلاقی با کثرت قابل جمع باشد .

    بحثمان در این فضا می خواهد منعقد شود که محققان از عرفا، عرفایی که حرف هایشان در سیر کلاسیک عرفانی و عرفانی نظری ما مورد توجه هستند و آثارشان به نحو علمی مورد توجه است آیا این ها برای کثرت واقعیت نفس الأمری قائل هستند یا اینکه در نهایت، جمع بندی به اینجا می رسد که برای این کثرت، واقعیت قائل نیستند.


    برای شروع این بحث که آیا در نگاه عرفانی باید برای کثرت واقعیت نفس الأمری قائل شویم یا این گونه نیست تقاضا می کنم از استاد رمضانی که بحث را شروع بفرمایند.







    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  5. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    بررسی اجتهادی نصوص عرفانی دربارۀ کثرت


    استاد رمضانی:

    بسم الله الرحمن الرحیم. همان طور که استاد امینی نژاد بیان فرمودند بحث وحدت و کثرت در نظام هستی، بسیار عمیق، مهم و با ثمر است. این بحث هم از امهات مسائل فلسفی و هم از امهات مسائل عرفانی است.


    در فضای فلسفی مسئلۀ «الموجود من حیث هو موجود اما واحد أو کثیر» جزء مباحث فلسفی است و در فضای عرفان نظری، بحث وحدت و کثرت، وحدت وجود و موجود یا کثرت وجود و موجود، از مباحث بسیار عمیق و گستردۀ عرفان نظری است.


    برای اینکه آغازی برای این بحث داشته باشیم تا در مراحل بعد، از نظریات و سخنان حضرت استاد یزدان پناه بهره ببریم، به اجمال اشاره می کنم که از منظر عرفان و دیدگاه عارف محقق، هیچ گاه کثرت انکار نشده است. علی رغم اینکه عارفان تصریح می کنند وجود واحد شخصی است و وحدت شخصی وجود را با ادلۀ آن می پذیرند هیچ گاه منکر کثرت نبوده و نیستند. فقط تحلیل و تفسیری که از کثرت دارند، محل آراء و معرکه آراء است.


    هرچند برخی از تعابیری که بزرگان عالم عرفان دارند و برخی از عبارت هایی که در کتاب هایشان ثبت شده موهم این است که آنان منکر کثرت هستند؛ اما باید همۀ عبارت ها و نصوص آن ها را در کنار هم بررسی کرد.


    این شیوۀ مجتهد و متخصص در فن است و راهي براي رسیدن به منویات ارباب فنّ و متخصصان امر است. پس قاعده ایجاب می کند که همۀ عبارت های عارفان را در کنار هم بررسی کنیم که آیا با توجه به همۀ عبارت ها و صدر و ذیلشان، کثرت را به طور کلی منکرند و یا اینکه این طور نیست؛ بلکه تحلیل و تفسیری که عارف از کثرت می کند با دیگران فرق می کند. همان طور که عرض کردیم گاهی اوقات عبارت ها موهم است؛ مثلاً همین بیت معروفِ

    کلّ ما فی الکون وهم أو خیال
    أو عکــوس فی المرایا أو ظلال

    که خیلی مورد هجمه و استناد قرار می گیرد و می گویند که خلاف مقتضای عقل است و ما عرفان و فلسفه ای را قبول داریم که مقتضای عقل باشد.




    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  6. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    آنان گاهی همین عبارت ها و شعرها را غلط می خوانند و وقتی که اشکال می کنیم، می گویند:

    این طور که ما هم می خوانیم نیز معنا می دهد.

    مثلاً «ظِلال» را که به معنی سایه ها است «ضَلال» می خوانند که به معنای گمراهی است و وقتی که می گوییم «ظِلال» و نه «ضَلال» می گویند که «ضَلال» هم معنا می دهد.

    راه فرار خوبی است می خواهند بگویند که ما هم چیزی می فهمیم، گاهی هم می گویند که چرا از الفاظ بحث می کنید؟! ما از معنا بحث می کنیم و شما به عبارت ها می پردازید.

    آن ها کارشان این است که به عبارت های متشابهی که باید در جای خود به طور فنّی معنا شوند تمسک می کنند و هرچه هم بگوییم که مراد از این عبارت ها این معنایی که شما می فرمایید نیست، دوباره انگشت بر عبارت های متشابه می گذارند و می گویند که این ها چیزهایی است که عرفا گفته اند و شما آن ها را برای خودتان توجیه می کنید.


    به هر حال عبارتِ یاد شده بر حسب ظاهر موهم این معنا است که عارفان کثرت را پنداری، پوچ و هیچ می دانند. چون وهم یا خیال در عرف جامعه مربوط به معنایی است که خارج از واقعیت و فضای واقعیّت است، وقتی می گوییم که فردی خیالاتی است معنایش این است که او با واقع و عالم خارج بیگانه است و دچار اوهام و خیالات شده و مخالفان چون معنای وهم و خیال را این طوری می فهمند، عارفان را متهم می کنند که قائل هستند کثرت امری موهوم و خیالی است و واقعیتی ندارد.


    اما همان طور که عرض کردیم توجه به یک عبارت و غفلت از بقيۀ عبارت ها همانند توجه به «لاتقربوا الصلاة» و در نظر نگرفتن «و أنتم سکاری»1 است.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  7. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سخن صدرا دربارۀ عدم نفی کثرت توسط عرفا


    در این نشست ـ اگر توفیقی پیدا کنم ـ بر نصوص حضرات و فرمایشات خود عرفا، و همچنین سخنان فلاسفه ای که صدرایی مشرب هستند و حکمت متعالیه را مشرب خودشان قرار داده اند و مباحث را بر مبنای حکمت متعالیه را بررسی می کنند تمرکز می کنم و آغاز آن را با تمرکز بر نصوص و فرمایشات آخوند ملاصدرا شروع می کنم.


    جناب آخوند در جلد دوم اسفار فصل 27 از مرحلۀ 6 حکمت متعالیه که دربارۀ علت و معلول است می فرماید:

    «فی اثبات التکّثر فی الحقایق الامکانیة». جناب آخوند در این فصل، یک فصل مشبعی را اختصاص می دهد به شکایت از آقایانی که بدون توجه و فهم واقعی نسبت به مراد عارفان، کلام آنان را تحلیل و آن ها را محکوم و تکفیر می کنند. ایشان می گوید:


    «انّ اکثر الناظرین فی کلام العرفا الالهییّن...»؛ نمی گوید بعضی از ناظران؛ بلکه می گوید بیشتر کسانی که در کلام عرفای الهی نظر می کنند. چون به مقام آن ها دست نیافته و به کنه مرامشان احاطه پیدا نکردند، گمان کردند که چون آنان به وحدت شخصی وجود قائل شدند باید به نحو لزوم هویات ممکنات را امور اعتباری محض بدانند و حقیقت آن ها را اوهام و خیالاتی که هیچ تحصّل و واقعیتی ندارند معرفی کنند.


    حتی این افراد که بدون به دست آوردن مرام عارفان به کلام آنان نظر می کنند تصریح کرده اند که این ها منکر ذوات کریمه قدسیه ای مثل جبرائیل، عزرائیل، میکائیل و فرشتگان مقرّب و ملکوتی، ذوات انبیاء و اولیاء و منکر اجرام بزرگ آسمانی هستند که متعددند و حرکات مختلفی دارند. آنها می گویند که عرفا، همۀ این ها را معدوم می دانند و این همه کثرت را با این همه تخالف، تعدد و تضادی که دارند معدوم، باطل، وهم و خیال می دانند. ایشان همین طور فرمایشاتی را می آورد و بعد می فرماید:


    چگونه ممکن است ما این ممکنات را لا شیء بدانیم و چگونه ممکن است که بگوییم همۀ این کثرات و اختلاف و تضاد، لا شیء هستند و در خارج موجود نیستند. بعد می فرماید: این عبارت و کلماتی که اهل معرفت دارند و ظاهر آن ها دلالت می کند بر اینکه ممکنات، امور اعتباری، انتزاعی یا وهمی اند، معنای آن ها، معنایی نیست که جمهور و مردم کوچه و بازار می فهمند. اینکه گفته می شود مردم کوچه و بازار، اعم از مردم کوچه و بازار و کسانی است که در درس و بحث های بسیار عمیقِ فنی شرکت می کنند ولی از فن معارف اصیل فلسفی و عرفانی اطلاعی ندارد؛ هر چند در فن خود متخصص ترین شخص است؛ اما از این فن بی خبر است.


    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  8. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    من در برخی از جلسات عرض کردم که کتاب های فنی تخصصی را مانند تمهید القواعد که تدریسش دو سال تحصیلی وقت نیاز دارد یا شرح فصوص که خواندن آن چهار سال طول می کشد، یا مصباح الانس که در طول هشت سال خوانده می شود و افرادی تدریس می کنند که اهل مسامحه نیستند و مو را از ماست بیرون می کشند برخی مثل کتاب قصه حسین کرد شبستری یا لیلی و مجنون یا امیر ارسلان نامدار رومی مطالعه می کنند و این مطالعۀ قصّه وار را می خواهند ملاک فهم و قضاوت قرار بدهند.


    این آسیبی است که حوزه های معرفتی و غيرتخصصی به آن مبتلا هستند و بزرگان باید برای آن فکری کنند. آخوند هم با این انگیزه و هدف این مطلب را ادا می کند و می گوید:

    این افراد می خواهند به محض مطالعۀ کتب اهل معرفت، اغراض و اهداف آنان را بفهمند مثل کسی که می خواهد فقط با تتبع قوانین عروض، بدون داشتن قریحه و ذوق شعری و بدون آنکه استقامت اوزان و اختلاف اوزان را بفهمد، شاعر شود. آیا تا کنون کسی این گونه شاعر شده است؟ قطعاً نه.


    این فصل، بسیار جالبی است. آخوند در اینجا صریحاً می فرماید اینکه شما می فهمید مراد ما و آقایان نیست، والله بالله این معانی سخیف مراد هیچ یک از محققان نیست. ما کثرت را منکر نیستیم، هیچ عاقلی منکر نیست. انّما الکلام در تحلیل این کثرت است، ارتباطش با وحدت شخصی چگونه است؟ قول به وحدت شخصی وجود چگونه با این کثرات قابل تحلیل و توجیه است؟


    این مراحل بعدی بحث است که در این جلسه یا جلسات بعدی به آن خواهیم پرداخت. اکنون از فرمایشات استاد یزدان پناه استفاده می کنیم و در ادامه بقیۀ نصوص را خواهم خواند.
    استاد امینی نژاد: در محضر استاد یزدان پناه هستیم. آیا عرفا برای کثرات واقعیت نفس الأمری قائلند؟

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  9. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    بحث دربارۀ حضرات خمس دلیلی بر عدم نفی کثرت در عرفان


    استاد یزدان پناه: بسم الله الرحمن الرحیم. واقعیت این است ما با هر فنی روبه رو می شویم باید تمام فضای آن فن را بدانیم که چه می گوید اگر از آن ماحصل بدست آمد آن ماحصل را مطرح می کنیم.

    لذا همان طور که حضرت استاد رمضانی فرمودند باید کار اجتهادی شود. خیلی از مباحث عرفان نظری مطرح شده در بستر وحدت شخصی به گونه ای گفته شده که معنایش این است که کثرت را پذیرفتند و لذا می توان گفت که در باب کثرت بحث های جدی کرده اند.

    بگذارید من چند نمونه از این مباحث را خدمتتان عرضه کنم که بدانیم این طوری هست یا نه؟ یک بحث رسمی این ها حضرات خمس؛ یعنی صحبت صقع ربوبی، عالم عقل، عالم مثال، عالم ماده و انسان کامل است. من این تعابیر را به زبان ساده تر بیان کردم که اگر برخی با این بحث های عرفانی آشنا نباشند برای آن ها واضح شود.

    اگر واقعاً کثرت هیچ و پوچ باشد آیا معنا دارد که کسی حضرات خمس را مطرح کند؟ می توان گفت که این حضرت با دیگری چه فرقی دارد؟ البته در همان دستگاه اصلی خودشان یعنی وحدت شخصیه این حضرات را معنا کردند .

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  10. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بحث از کثرات اسمائی و أعیانی در عرفان دلیلی بر عدم نفی کثرت


    نمونۀ دیگر، بحث اسماء الهی، تکثر اسماء، نکاح اسمائی و اسماء بی نهایت است یعنی غیر از ذات حضرت حق صحبت اسماء الهی را کرده اند و در بین همۀ اهل فن از فنون متعدد، آنکه توانسته اسماء الهی را در آیات و روایات خوب حل و فصل کند و به همه بپردازد عرفان است و در جای دیگر پیدا نمی کنید.


    مرحوم مجلسی پدر ایشان جوابیه ای به ردیۀ ملا طاهر قمی دارد. در جوابیه می گوید که اگر ما این اسماء حسنی را از ابن عربی در عرفان نظری نداشته باشیم چگونه حرف های شریعت را از اسماء حل می کنیم.

    این اسماء که می گویند اسماء متکثرند و بلکه گاهی تعبیر می کنند در دار وجود اسماء متقابل مثل ظاهر و باطن وجود دارد. بنابراین، هم اسماء متغایر، و هم اسماء متقابل در عرفان نظری مطرح است، بعد می گویند که با نکاح اسماء، بی نهایت اسماء داریم و لذا بی نهایت کثرات داریم. با بحث اسماء بحث کثرت را نیز سامان می دهند. در تعریف اسم گفته اند:


    «اسم ذات مع صفۀ خاصۀ» صفت خاصه یعنی صفت ویژه ای دارد . اگر بخواهم با ادبیات آشنا برای دوستان بگویم؛ یعنی «ذات مع اضافة اشراقیة خاصة»، اضافه اشراقی به فضای تجلی اشاره دارد.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


  11. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بنابراین، ذات با یک اضافۀ اشراقی ویژه اسم نخست ذات می شود، با اضافۀ اشراقی دیگر ذات اسم دوم می شود و ذات با اضافۀ اشراقیه سوم ذات سوم می شود و همین طور.

    لذا به اسماء متکثر قائل می شوند، کثرت در متن اندیشۀ وحدت شخصیه با مسئلۀ اسماء خاصه است. بلکه توضیح می دهند که چگونه از وحدت به سمت کثرت می آییم با همین بحث های اسماء و بحث تجلی که حالا عرض خواهم کرد؛ یعنی جزء بحث هایشان، چیزی واضحی است و هیچ عارفی نگفته که این ها هیچ و پوچ هستند. تمام عالم را با اسماء حسنی (اسماء متکثر بی نهایت) حل می کنند. آن طور که در سخنان اهل بیت آمده است:


    «بأسمائک التی ملأت ارکان کل شیء».2 بر اساس همین می توانیم بگوییم که می توان ممکن های بی نهایت داشت. ممکناتی که تحلیل حقیقی شان، تحلیل اسمی و تحلیل در فضای وحدت شخصی است. تحلیل خاصی است که تحلیل خاصی از کثرت است که شاید در پایان، یک اشاره ای به آن کنم، بحث اسماء جزء مسلمات فن است.


    در کنار بحث اسماء، اعیان را مطرح کرده اعیان ثابته و اعیان خارجه که می گویند مظهر و صورت برای اسماء هستند. اعیان همان ماهیات در فلسفه است. به وزان بی نهایت اسماء می توان از ماهیات بی نهایت بحث کرد. این هم جزء مسلمّات این فن است.


    بنابراین، عرفان نظری، کثرات و حتی ماهیات را در دستگاه هستی شناختی مخصوص خودش بررسی می کند؛ ولی در عین حال این بدان معنا است که دستگاه هستی شناختی عرفانی، تحمل کثرت را می کند. اگر بگوید کثرت هیچ پوچ است معنا دارد که این طور بحث کند؟ بحث از کثرات اسمائی و اعیانی چه معنایی دارد؟ اینکه عارفان از وحدت به سمت کثرت می آیند و تحلیل می کنند باید به طور حتمی و ضروری باشد و نفس الأمر خواهد داشت.

    جایگاه کثرات و مخلوقات در عرفان اسلامی(بحثی تخصصی و بسیار مهم )


صفحه 1 از 6 12345 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •