تاريخچه سوگواري  در  محرم و عاشورا سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تاريخچه سوگواري  در  محرم و عاشورا
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو صمیمی

    تاریخ عضویت : بهمن 1392
    نوشته : 69      تشکر : 13
    43 در 22 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    پارسا آنلاین نیست.

    پیش فرض تاريخچه سوگواري در محرم و عاشورا




    درود

    راه اندازی دستجات سوگواری و سینه و زنجیر زنی از چه تاریخی در ایران بوجود آمد و چه کسانی به آن دامن زدند ؟؟
    در نیمه دوم قرن چهارم، سوگوارى تنها در روز عاشورا آشکار و در کوچه و بازار انجام می شد.
    تاریخنگاران اسلامى- به ویژه آنان که رویدادها را به آرایه ی سالیانه نوشته‏ اند از مانند ابن الجوزى در کتاب منتظم و ابن‏اثیر در کتاب الکامل و ابن‏کثیر در کتاب البدایة و النهایة و یافعى در مرآت الجنان و ذهبى و دیگران- در بیان رخداد های سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، کیفیت عزادارى شیعه را در روز عاشورا نوشته‏ اند. ابن‏ الجوزى گفته است: در سال 352 معزالدوله دیلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا گرد آیند و شیون وسوگواری نمایند .
    در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش رها گردید قصابان گوسفند ذبح نکردند، هریسه‏ پزها، هریسه (حلیم) نپختند، مردم آب ننوشیدند، در بازارها خیمه به پا کردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آویختند، زنان به سر و روى خود مى‏زدند و بر حسین (علیه¬السلام) ندبه مى‏کردند.(1)

    به قول همدانى: در این روز( عاشورا)، زنان، موى پریشان در حالى که [به رسم سوگ واری ] رخسار خود را سیاه کرده بودند، در کوچه‏ ها به راه افتادند و براى امام حسین (علیه¬السلام) سیلى به صورت خود مى‏زدند(2)
    بنا بر گفته شافعى: این نخستین روزى بود که براى شهیدان کربلا سوگوارى مى ‏شد.(3)

    پس از صفویه به دلیل ترویج تشیع، عزادارى شکل عام و علنى‏ترى به خود گرفت. بر بدن زدن و شیونهای زنانه به مردان منتقل شد وزنان خانه نشین شدند وسوگواری از یک روز( عاشورا) به ده روز محرم و چهلم افزایش یافت!!!!

    منابع : 1(1) المنتظم فى تاریخ الملوک و الامم، ج 7، ص 51. (2) تکملة تاریخ الطبى، ص 381. (3) مرآت الجنان، ج 3، ص 247.
    تاريخچه سوگواري  در  محرم و عاشورا

  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن ایران شناسی
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1390
    صلوات
    1998
    دلنوشته
    2
    « اَلـلّـــهُـــمَّ عَـجِّـــل لِـولـیِّـــنَاالـفَـــرَجَ »
    نوشته : 11,556      تشکر : 114,281
    41,986 در 11,148 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 1
    شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسا نمایش پست ها
    درود

    راه اندازی دستجات سوگواری و سینه و زنجیر زنی از چه تاریخی در ایران بوجود آمد و چه کسانی به آن دامن زدند ؟؟
    در نیمه دوم قرن چهارم، سوگوارى تنها در روز عاشورا آشکار و در کوچه و بازار انجام می شد.
    تاریخنگاران اسلامى- به ویژه آنان که رویدادها را به آرایه ی سالیانه نوشته‏ اند از مانند ابن الجوزى در کتاب منتظم و ابن‏اثیر در کتاب الکامل و ابن‏کثیر در کتاب البدایة و النهایة و یافعى در مرآت الجنان و ذهبى و دیگران- در بیان رخداد های سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، کیفیت عزادارى شیعه را در روز عاشورا نوشته‏ اند. ابن‏ الجوزى گفته است: در سال 352 معزالدوله دیلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا گرد آیند و شیون وسوگواری نمایند .
    در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش رها گردید قصابان گوسفند ذبح نکردند، هریسه‏ پزها، هریسه (حلیم) نپختند، مردم آب ننوشیدند، در بازارها خیمه به پا کردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آویختند، زنان به سر و روى خود مى‏زدند و بر حسین (علیه¬السلام) ندبه مى‏کردند.(1)

    به قول همدانى: در این روز( عاشورا)، زنان، موى پریشان در حالى که [به رسم سوگ واری ] رخسار خود را سیاه کرده بودند، در کوچه‏ ها به راه افتادند و براى امام حسین (علیه¬السلام) سیلى به صورت خود مى‏زدند(2)
    بنا بر گفته شافعى: این نخستین روزى بود که براى شهیدان کربلا سوگوارى مى ‏شد.(3)

    پس از صفویه به دلیل ترویج تشیع، عزادارى شکل عام و علنى‏ترى به خود گرفت. بر بدن زدن و شیونهای زنانه به مردان منتقل شد وزنان خانه نشین شدند وسوگواری از یک روز( عاشورا) به ده روز محرم و چهلم افزایش یافت!!!!

    منابع : 1(1) المنتظم فى تاریخ الملوک و الامم، ج 7، ص 51. (2) تکملة تاریخ الطبى، ص 381. (3) مرآت الجنان، ج 3، ص 247.

    دو صد بدرود.

    موضوعی که به آن اشاره فرموده اید در خوشبینانه ترین حالت یک نگاه تنگ نظرانه و مقطعی و کمی بدبینانه تر نگاهی ست مغرضانه به موضوع عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام است که البته به نظر جز « درود » اوّلش مابقی آن کپی پیستی بیش نیست.

    برای یافتن نگاه کیفیتی به این موضوع بسیار اساسی توصیه می کنم کتاب نهضت حسینی استاد شهید مرتضی مطهری را با دقّت مطالعه بفرمایید تا هم با چیستی و ماهیت این نهضت عظیم آشنا شوید و هم با تاریخچه و فلسفه ی عزاداری ایشان اطلاعات دقیق تر و بهتری پیدا کنید.


    دانلود کتاب نهضت حسینی استاد شهید مرتضی مطهری :

    حماسه حسینی (1)

    حماسه حسینی (2)
    تاريخچه سوگواري  در  محرم و عاشورا

    http://www.ayehayeentezar.com/signaturepics/sigpic1938_35.gif


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •