تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه
صفحه 2 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 51
  1. #11
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    كميته سوم موسوم به گروه نگارش بود كه با نوشتن مطالبي از قبيل رد بهائيت و اثبات وجود امام زمان(عج) سعي در ابطال آراي اين فرقه اعتقادي داشتند.

    كميته چهارم، متشكل از گروه بحث و مناظره بود كه با برگزاري جلسات گفت‌وگو با هواداران بهائيت قصد از ميدان به در كردن و ناتوان نشان دادن آنان را داشتند.

    كميته پنجم، با عنوان ارتباط با خارج، فعاليت مي‌كرد و اعضاي آن در هندوستان، استراليا، اتريش، انگليس، آمريكا فعاليت مي‌كردند و عضو مؤثر آن شخصي به نام مهندس شرفي بود كه در اوايل انقلاب، سمت فرمانداري مسجدسليمان را داشت.

    كميته ششم با عنوان گروه كنفرانس‌ها و با مسؤوليت مهندس مهدي طيب فعاليت مي‌كرد. وي بعدها از انجمن جدا شد و اقدام به تأسيس سازمان عباد الصالحين كرد. (در شناخت حزب قاعدين زمان، ص 186 و ماهيت ضدانقلابي انجمن حجتيه را بشناسيم، ج اول صفحه 30)

    اين ساختار تشكيلاتي تا مدتها حفظ شد، منتهي پس از انقلاب براي استقرار نظام جمهوري اسلامي و سلب آزادي عمل از بهائيان، عمده فعاليت اعضاي انجمن حول محور بحث مهدويت و انتظار براي فرج امام زمان(عج) معطوف شد.
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    پراكندگي اعضاي انجمن در استان‌هاي كشور

    استان خراسان با مركزيت مشهد را مي‌بايست خاستگاه انجمن حجتيه دانست. مقدمات راه‌اندازي تشكلي به نام «انجمن حجتيه مهدويه» براي مبارزه با فرقه بهائيت در اين منطقه شكل گرفت. به ويژه آنكه برابر با گزارش‌هايي، اعضاي بهائيت در مشهد نيز دست به تحركاتي زده بودند. به موازات فعاليت انجمن در تهران، جلسات منظمي در مشهد نيز تشكيل مي‌شد. پس از انقلاب نيز اعضاي انجمن در استان خراسان اقدامات مؤثري انجام مي‌دادند. پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي، اعضاي هيأت مديره و هيأت مؤسس انجمن حجتيه در مشهد و تهران، عبارت بودند از شيخ محمود حلبي، محمد صالحي آذري، سيدحسين سجادي، محمدحسين سجادي، محمدحسين عطار، ‌غلامحسين حاج محمد تقي باقر، سيدرضا آل رسول،‌مهندس هوشمند، دخانچي، هاشمي، دكتر عبد خدايي، نماينده مردم مشهد و دكتر محمدمهدي پورگل، كه اينان به طور معمول جلساتي را در منازل يكديگر با ديگر هواداران انجمن برگزار مي‌كردند (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي، كد 5327، تاريخ 29/11/60 شماره 59ـ13) غير از منازل شخصي، اعضاي انجمن در برخي از نواحي، اقدام به تأسيس حسينيه و مسجد نيز مي‌كردند. برگزاري جلسات هفتگي يا ماهانه از عادات مرسوم اعضاي انجمن بود، چون با اين شيوه مي‌توانستند به طور منظم و مرتب همديگر را ببينند و درباره موضوعات و موارد خاص، تصميمات مشخص بگيرند. يكي از مراكز معروف تجمع انجمن در مشهد، حسينيه‌اي بود كه گروهي از هواداران آنها به سرپرستي محمد صالحي آذري در روستاي جاهشك از توابع چناران ساخته بودند. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي، پرونده آيت‌الله ابوالقاسم خويي، شماره بازيابي 964، ص 101، تاريخ گزارش 1/8/63)

    در شهرستان بجنورد نيز انجمن فعاليت متمركزي داشت. از اين شهر، پيش از انقلاب نيز گزارشي از حضور انجمن وجود دارد. شخص مؤثر اين تشكل در بجنورد، فردي به نام يزداني دبير آموزش و پرورش و برادر شهيد سعيد يزداني بود. از ديگر عناصر شاخص انجمن در اين شهرستان عبارت بودند از: محمد آل ياسين، مجيد يزداني،‌ بابامرتضوي، علي دارابيان، حاجي يزديان، علي پوررمضاني و سلماسي (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي كد 5327، ج دوم گزارش شماره 2/2/5/513 با تاريخ 17/9/60 و شماره 9/4/5/24 با تاريخ 15/9/60 ص 23)

    شهرستان سبزوار از ديگر مراكز تجمع انجمن بود، منتهي مراتب بافت اجتماعي و گرايش‌هاي سياسي شهروندان، به گونه‌اي بود كه به ويژه پس از پيروزي انقلاب و در آستانه جنگ تحميلي بين موافقان و مخالفان انجمن نزاع‌هايي درمي‌گرفت. در اين شهرستان، روحاني بانفوذي به نام علوي بود كه پيش از انقلاب به عنوان امام جمعه مطرح بود. بسياري وي را از اعضاي مؤثر انجمن حجتيه مي‌دانند، اما انجمني‌ها هرگونه انتساب و عضويت علوي را در حجتيه رد مي‌كنند. اينكه وي داراي مواضعي خاص و مستقلي داشته، امري مسلم است، چون در برخي از آثاري كه پيرامون انجمن نگاشته شده بود، نويسندگان اعتقاد داشتند كه علوي از انجمن جدا شده و اقدام به تأسيس يك تشكل مستقل كرده است. در سبزوار افراد ديگر نيز بودند كه جلسات منظم عقيدتي داشتند، از جمله كرامتي ـ كه جزو بازاري‌هاي معروف بود ـ ، مروجي، فاضل، پوستيني، نجف‌پور (از مسؤولان آموزش و پرورش) بابايي، يحيي علي‌پور، هراتي (نماينده مجلس از مسؤولان آموزش و پرورش، عضو جدا شده از انجمن)، ملازاده و بهجتي. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي،‌كد 261، ص 47 تا 52)
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    مهمترين اتفاقي كه باعث درگيري بين هواداران و مخالفان انجمن حجتيه شده، مراسم تشييع جنازه شهيد محمد فاضل بود. وي از جواناني بود كه در ابتداي امر در انجمن حجتيه فعاليت داشت، اما بعدها به خاطر مسايلي، از انجمن كنار كشيد و به جبهه جنگ عزيمت كرد و به شهادت رسيد كه مراسم تشييع جنازه او محلي براي ابراز اختلاف‌ها و دعواهاي ‌شخصي شد. (انجمن حجتيه سدي برابر انقلاب، ‌ص 21 و 23)

    از سويي ديگر، جو شهر به واسطه تصفيه‌اي كه در آموزش و پرورش و برخي ارگان‌هاي نظامي از انجمن حجتيه صورت گرفته، ملتهب شد. حتي در يكي از اين درگيري‌ها كه منجر به تعطيلي يك هفته‌اي بازار سبزوار شد، عده‌اي كشته و زخمي شدند. (در شناخت حزب قائدين زمان، ص 98و 99)

    استان اصفهان نيز از ديگر مراكزي بود كه حجتيه‌اي‌ها در آن فعاليت داشتند، به ويژه آنكه در بين روحانيون حوزه‌هاي علميه اصفهان نيز افراد بسياري بودند كه تمايلاتي به انجمن داشتند، از جمله آيت‌الله خادمي،‌ مرحوم آيت‌الله شمس‌آبادي، احمد امامي، مسؤول مدرسه علميه ذوالفقاري، فقيه ايماني نماينده آيت‌الله خويي در اصفهان، موحد ابطحي، شيخ مهدي مظاهري، حسن امامي. گزارش‌هايي نيز از تمايلات و همراهي‌هاي بانوي مجتهده فروغ امين وجود دارد. ميان عناصر روحاني نامبرده كه بسياري از آنان جزو هواداران امام محسوب مي‌شدند و برخي ديگر كه از فعالان سياسي خط امامي بودند، اختلاف سليقه‌هايي پيرامون چگونگي پيشبرد نهضت در شهرستان اصفهان وجود داشت. زمينه‌هايي براي همكاري اين دو خط فكري در اصفهان به وجود آمده بود اما به زودي هر دو جريان از همديگر فاصله گرفتند. مثلا از آغاز تأسيس حزب جمهوري اسلامي و راه‌اندازي شعبه‌اي از آن در اصفهان، برخي از اين دو جريان سياسي به صورت مشترك در حزب شروع به فعاليت كردند اما اين همكاري ديري نپاييد.

    در برخي درگيري‌ها و اختلاف‌نظرهايي كه در اين شهر رخ داد، باز هم رديابي اين دو جريان را مي‌بينيم مثلا در اوايل انقلاب، يكي از مسايل مطرح، اختلاف نظر كميته‌هاي اصفهان و استانداري بود كه بعدها به انحلال كميته انجاميد. در بررسي حوادث به اسامي افرادي از قبيل بحرينيان، عبدالله نوري، جلال‌الدين طاهري اصفهاني و... برمي‌خوريم كه جزو مخالفان يا موافقان انجمن حجتيه به شمار مي‌رفتند. در برخي از تحليل‌ها كه البته فارغ از اظهارنظرهاي احساسي نيست، قتل مرحوم شمس‌آبادي و مهندس بحرينيان، رييس كميته خادم الحسين به جريان ضد انجمن حجتيه نسبت داده شده است. (انجمن حجتيه در اصفهان را افشا كنيم، ‌جلد سوم، بي‌تا، بي‌نا، ص 7)
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  6. تشكرها 2


  7. #14
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    در رويارويي ديگري بين طرفداران و مخالفان انجمن، مي‌بينيم كه اجازه برگزاري نمايشگاه ميعاد با خورشيد در ساختمان مركزي شهرداري اصفهان داده نمي‌شود. اين مراسم بنا بود به مناسبت نيمه شعبان، از تاريخ 16 الي 22 خرداد ماه 1361 برگزار شود. مشابه همين نمايشگاه در شهر مشهد و موزه آبگينه تهران به وسيله عناصر انجمن حجتيه برگزار شد.

    از دكتر مرتضوي به عنوان مسؤول رسمي و از مهندس علوي‌نيا، عبدالعلي مصحف، مهدي اقارب‌پرست، مهندس عندليب، مهندس عبوديت،‌ ناجي، زهتاب، مهندس رضا ميرمحمد صادقي،‌ درخشنده‌پور، فولادگر، تدين،‌ حاج‌ميرزا ابوالقاسم كوپائي، حاج ميرزا علي تابش، اسماعيل داودي،‌ كرباسي،‌ آرمان‌نيا، و نيل‌فروشان به عنوان كادر اصلي انجمن در اصفهان ياد مي‌كنند. بخش عمده آنان در اوايل انقلاب، داراي مقام اجرايي در سطح استان و آموزش و پرورش بودند. بخش ديگري نيز در حوزه بازار فعاليت داشتند و جزو سرمايه‌داران معروف به شمار مي‌آمدند.

    انجمن حجتيه در اصفهان، مؤسسات خيريه فراواني را اداره مي‌كرد، از جمله مؤسسه ابابصير كه در سال 1346 با هدف خدمت‌رساني به نابينايان تأسيس شده بود و سرپرستي آن به عهده افرادي نظير مهدي اقارب‌پرست، عبدالعلي امامي، مهندس سبقتي بود. برخي مراكز از جمله دارالايتام، بيمارستان حجتيه، بيمارستان عسكريه، انجمن خيريه بانوان، مؤسسه ازدواج و همسريابي، كانون قرض‌الحسنه، بنياد خيريه همدانيان، دبيرستان احمديه، دبيرستان فاطميه و كانون تعليمات علمي و فرهنگي زير نظر اعضاي انجمن حجتيه اصفهان اداره مي‌شد. در سال 61 روزنامه «كيهان» در گزارشي، از عملكرد بيمارستان حجتيه به عنوان «بيمارستان حجتيه اصفهان، تجارتخانه‌اي براي سودجويي تحت لواي مذهب» شرحي ارايه داده بود و نسبت به عملكرد منفي گردانندگان اين مركز بهداشتي، انتقاداتي را مطرح كرد. (كيهان 26/61)

    از ديگر مراكز مهم حضور انجمن حجتيه، استان گيلان بود. انجمن وليعصر از تشكل‌هايي بود كه جزو شعب رسمي انجمن حجتيه محسوب مي‌شد و در سال 1344 رسما فعاليت خود را آغاز كرد. اولين سرپرست آن دكتر سيدعبدالله ضيايي بود و بعهدها عباس راسخي، مسؤوليت آن را به عهده گرفت. از چهره‌هاي شاخص اين انجمن، محمدتقي رافع از كاركنان بلندپايه وزارت كار در دوره مسؤوليت احمد توكلي بود. (انجمن حجتيه سدي در برابر انقلاب، ص 19 و 20)
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  8. تشكرها 2


  9. #15
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    علاوه بر رشت، شهرستان لنگرود نيز مركز تجمع اعضاي انجمن بود. چهره شاخص انجمني اين شهر، هادي تاج لنگرودي بود كه در آموزش و پرورش لنگرود مسؤوليت داشت. در اوايل سال 1361 اين شهرستان شاهد درگيري بود. در 12/1/61 حجت‌الاسلام جعفري، رييس دفتر تبليغات قم، از طرف حزب جمهوري اسلامي شاخه لنگرود به اين شهر دعوت شد و سخنان تندي را عليه اعضاي انجمن حجتيه مطرح كرد كه نظير اين عمل نيز در 20/1/61 در جريان برگزاري مراسم سوم يكي از شهدا تكرار شد. در مقابل اين سخنان، اعضاي انجمن واكنش نشان دادند و مسؤولان شهري در صدد آرام كردن اوضاع برآمدند و با تاج لنگرودي، مسؤول انجمن و رييس اداره ارشاد اسلامي مذاكره كردند و تا اندازه‌اي اوضاع را به شرايط سابق برگرداندند. اما مدتي بعد در تاريخ 4/3/61 در روستاي ملاطه از توابع شهرستان لنگرود، بين نيروهاي موافق و مخالف انجمن درگيري رخ داد كه باعث زخمي شدن 6 نفر شد. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي كد 5327 شماره نامه (1ـ5ـ181،21/1/61) و (823/2511، 12/3/61) استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي از ديگر مراكز فعاليت انجمن حجتيه بود. در اين زمينه مي‌توان به حضور انجمني‌ها در دو شهر خوي و مراغه اشاره كرد. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي كد 5327 شماره نامه (11758 ـ 5،14/6/61) در شهرستان مراغه محل جمع و برگزاري جلسات انجمن در ساختماني موسوم به «خانه امام» بود كه مدتي بعد بنا بر حكم دادگاه انقلاب، از طرف كميته مركزي لاك و مهر شد. اين خانه بعدها پس از رفع توقيف به وسيله فردي به نام نيكخواه كه از طرف شيخ محمود حلبي وكالت داشت، به شخص ديگر فروخته شد. انجمني‌ها نيز در محل ديگر اقدام به فعاليت كردند. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي،‌ كد 5327، شماره نامه 3819/5/831، 25/9/61)

    بي‌شك استان كرمانشاه (باختران) از مراكز عمده فعاليت انجمن حجتيه مهدويه بود. بسياري از كارگزاران اجرايي و چهره‌هاي فرهنگي اين استان، در اوايل انقلاب جزو اعضاي انجمن به شمار مي‌آمدند. از جمله صامت، جعفر كرداني، ‌صحرايي، باقر مستوفي، احمدي،‌ عبدالخالق اصفهاني،‌ علي اشرف احمدي، ‌سيد جعفر مهدوي، رحيم رجبي، فاطوري،‌ حجت‌خواه،‌ حسين داودي،‌ حاج فرج ايزدي،‌ مجتبي ساوه، منوچهر اديبي، دكتر فخر مشكاه و پولكي.
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  10. تشكرها 2


  11. #16
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    بسياري از نامبردگان داراي سمت‌هايي از قبيل، استاندار، مدير كل آموزش و پرورش باختران، رييس آموزش و پرورش كنگاور، كارمند فرمانداري، امام جماعت مسجد و ... بودند. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي،‌كد 5327 متن نامه 327ـ1ـ5، 23/6/61 و شماره نامه 38ـ1/513، 7/6/62) از فعاليت انجمن در شهرستان ني‌ريز در بخش بهداري و نفوذ آنان در مدارس گرگان و اختلاف نظري كه بين انجمن اسلامي و حزب‌الله به وجود آمده بود و گرايش بخش فرهنگي و بازاري استان سيستان و بلوچستان به انجمن حجتيه و... گزارش‌هايي در دست است. (آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي،‌كد 5327، ج دوم ش نامه 2/2/5/513،17/9/60 و 23/الف/5، 14/10/60) در برخي از منابع صحبت از همكاري نيروهاي ضربت و تهديدكننده با انجمن حجتيه است. در برخي از شهرستان‌ها گروه‌هايي مخفي وجود داشتند كه با انگيزه‌هاي مذهبي در مقابل فعل منكر واكنش نشان مي‌دادند، از جمله گروه «شيت» (شوراي ياوري تهيدستان) در كرمانشاه و گروه المراقبون در كرج و همچنين برخي باندهاي مخفي كه در خرم‌آباد وجود داشت. در بين اينان گروه «شيت» معروفيت بيشتري داشت و مسؤوليت آن با شهيد سعيد جعفري بود. بين او و اعضاي انجمن حجتيه روابط خوبي برقرار بود، اما دليل محكمي در دست نيست كه عضويت وي را در انجمن حجتيه اثبات كند.

    در طول 60 سال فعاليت انجمن حجتيه، افراد زير جزو چهره‌هاي شاخص آن بودند. البته برخي از آنان در دوره‌هاي بعد، از عضويت در انجمن كناره‌گيري كردند:

    شيخ محمود حلبي، سيدحسن افتخارزاده، محمد صالحي آذري، دكتر تاجري، دكتر قندي، مهندس مصطفي چمران، مهدي طيب، مهندس جواد مادرشاهي، دكتر گلزاري، سيدعلي‌اكبر پرورش، سرلشكر سليمي، دكتر محمد نهاونديان، طاهره لباف، دكتر احمد توانا و... .

    انجمن حجتيه عاقبت پس از گذراندن مراحل مختلف، سرانجام در مرداد ماه سال 62 پس از اشاره به بيانات امام درباره عملكرد مغاير با اهداف نظام جمهوري اسلامي، تعطيلي فعاليت خود را اعلام كرد. در بيانيه‌اي كه به همين مناسبت انتشار پيدا كرده بود، با اشاره به اظهارات امام خميني آمده است: ... در پي اين فرمايش شايع شد كه طرف خطاب و امر مبارك اين انجمن است. اگرچه به هيچ وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بيان فوق نيافته و نمي‌يابيم و در ايام گذشته به ويژه از زماني كه حضرت ايشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام(ع) اين خدمات ديني و فرهنگي را تأييد فرموده بودند، هيچ دليل روشن و شاهد مسلمي كه دلالت بر صراحت معظم له، به تعطيل انجمن نمايد در دست نبود، معذلك در مقام استفسار برآمديم. البته تماس مستقيم ميسر نبود. ليكن براي تحقيق از مجاري ممكنه و شخصيت‌هاي محترمه موثقه و بنا به قرائن كافيه محرز شد كه مخاطب امر معظم له، اين انجمن مي‌باشد، لذا موضوع توسط مسؤولان انجمن به عرض مؤسسه معظم و استاد مكرم حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي حلبي (دامت بركاته) رسيد و فرمودند، در چنين حالتي وظيفه شرعي در ادامه فعاليت نيست. كليه جلسه‌ها و برنامه‌ها بايد تعطيل شود. عليهذا همانگونه كه بارها كتبا و شفاها تصريح كرده بوديم، بر اساس عقيده ديني و تكليف شرعي خود،‌ تبعيت از مقام معظم رهبري و مرجعيت و حفظ وحدت يكپارچكي امت در رعايت مصالح عاليه مملكت و ممانعت از سوءاستفاده دستگاه‌هاي تبليغاتي بيگانه و دفع غرض‌ورزي دشمنان اسلام را براي ادامه خدمت و فعاليت مقدم داشته و اعلام مي‌داريم كه از اين تاريخ،‌ تمامي جلسات و خدمات انجمن تعطيل مي‌باشد و هيچ‌كس مجاز نيست تحت عنوان اين انجمن، كوچك‌ترين فعاليتي كند و اظهارنظر با عملي مغاير تعطيل نمايند كه يقينا در پيشگاه خداي متعال و امام زمان (سلام‌الله) عليه مسؤول خواهد بود.
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  12. تشكرها 2


  13. #17
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    انجمن خيريه حجتيه مهدويه دوازدهم شوال 1403

    پنجم مرداد ماه 1362

    (در شناخت حزب قاعدين زمان، ‌ص 5 و 6)

    در شرايط كنوني، بار ديگر خبرهايي از فعاليت دوباره انجمن حجتيه در برخي رسانه‌هاي نوشتاري نوشته شده است. برخي افراد، ‌اقداماتي از قبيل انتشار اعلاميه‌ها و نوشتن شعارهايي مبني بر حقانيت اميرالمؤمنين(ع) و اهانت به خلفاي سه‌گانه و نكوهش عملكرد برادران اهل تسنن مبني بر انتخاب مسلكي غير از مذهب شيعي را دال بر تجديد فعاليت انجمن مي‌دانند، عده‌اي ديگر با عنايت به اينكه اعضاي انجمن بحث دوري گزيدن از سياست را ترويج مي‌كنند، آنان را همكاران جديد اصلاح‌طلبان مي‌دانند و برخي ديگر ديدگاه غيرقابل تغيير و غيرمنحطف انجمني‌ها را درباره مسايل اعتقادي و ديني به نوعي با انحصارطلبي جريان راست پيوند مي‌زنند و آنان را شركاي آتي طيف محافظه‌كاران مي‌دانند. اما به واقع، دليل محكمي در مورد از سرگيري فعاليت انجمن وجود ندارد. مضافا اينكه صرف نظر از برخي مجالس مذهبي كه در هيأت‌ها برگزار مي‌شود، نشاني از تجمع و جلسات منظم اعضاي انجمن نيست.
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  14. تشكرها 3

    shagool (22-02-1389), فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (23-02-1389), نرگس منتظر (24-02-1389)

  15. #18
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 1      تشکر : 1
    1 بار در 1 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    shagool آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    سلام بر جناب خراباتی
    سوالی مهم از شما دارم :
    ایا به صدق همه گفته هایی که نوشته اید ایمان دارید
    ایا به همین راحتی میتوان در مورد دیندارانی که به گفته خود اطلاعی از حال انان هم ندارید صحبت کنید
    ایا به گفته امیرالمومنین ایمان ندارید که فرمودند:آنچه نمی دانید، نگویید؛ زیرا بسیاری از حقایق در اموری است که ناآگاهانه انکار میکنید.(خطبه87)
    ایا شما میتوانید سند و مدرکی در مورد گفته های بالا ارائه دهید !
    بنده در مورد انجمن تحقیقات زیادی داشته ام
    میتوانم اگر دوستان اجازه دهند برخی مطالب را اینجا بنویسم
    با تشکر یاعلی
    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  16. تشكر

    خراباتي (13-03-1389)

  17. #19
    کارشناس افتخاری سایت
    صالح آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 57      تشکر : 53
    295 در 54 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    صالح آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    نقل قول نوشته اصلی توسط shagool نمایش پست ها
    سلام بر جناب خراباتی
    سوالی مهم از شما دارم :
    ایا به صدق همه گفته هایی که نوشته اید ایمان دارید
    ایا به همین راحتی میتوان در مورد دیندارانی که به گفته خود اطلاعی از حال انان هم ندارید صحبت کنید
    ایا به گفته امیرالمومنین ایمان ندارید که فرمودند:آنچه نمی دانید، نگویید؛ زیرا بسیاری از حقایق در اموری است که ناآگاهانه انکار میکنید.(خطبه87)
    ایا شما میتوانید سند و مدرکی در مورد گفته های بالا ارائه دهید !
    نقل قول نوشته اصلی توسط shagool نمایش پست ها

    بنده در مورد انجمن تحقیقات زیادی داشته ام
    میتوانم اگر دوستان اجازه دهند برخی مطالب را اینجا بنویسم
    با تشکر یاعلی



    باسمه تعالي

    با سلام و دورد خدمت شما دوست جديد جناب شاقول

    مطالبي كه دوست گراميان خراباتي اينجا زدند از كتاب «در شناخت حزب قاعدين زمان» از عمادالدين باقي است و مسئوليت اين نوشته ها هم بر عهده جناب باقي است. چون آيدي محترم خراباتي آدرس نوشته خودشان را دادند.

    اما در مورد انجمن حجيته
    همان طور كه در نوشته بالا آمده است اساس تشكيل اين انجمن براساس ايده مبارزه با بهائيت بود كه در آن زمان در حال گسترش بود. خيلي از علماء هم عضو اين گروه بودند.

    حتي در ابتدا حضرت امام خميني نيز به آن ها اجازه دادند كه از سهم امام جهت توسعه انجمن استفاده كنند و آقاي خزعلي را به نمايندگي خود در انجمن منصوب كردند.

    ولي به تدريج اوضاع به گونه اي شد كه اكثرا از اين انجمن روي گردان شدند. حالا چرا اين گونه شد نياز به بحث زياد داره و در حوصله اين تالار نيست.

    مشكل آقاي حلبي يا انجمن حجيته نيست مشكل بر سر يك تفكر است كه از هر شخص يا گروهي صادر شود بايد در مقابلش ايستاد و آن تفكر اين بود كه بگذاريد گناه زياد شود تا حضرت حجت سلام الله عليها ظهور كند.

    اين كه اشخاصي يا گروهي در ظاهر با بهائيت مبارزه كند ولي طبق اسناد منتشر شده با شاه و ساواك درارتباط باشه ، به هيچ وجه قابل پذيرفتن نيست. حركت آن ها يقينا حركتي بر ضذ اسلام است و نهايت سخنشان تز جدايي دين از سياست است

    و همين ارتباطات و اين تفكرات بود كه امام كه آقاي خزعلي را به عنوان نماينده خود به انجمن معرفي كرده بودند به ايشان دستور داد كه ديگر به انجمن نرود و پس از آن دستور انحلال انجمن را صادر كردند.

    در سخنراني روز عيد فطر سال 62 فرمودند:
    يک دسته ديگر هم تزشان اين است که بگذاريد که معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد. حضرت صاحب مگر براي وحي مي آيد، حضرت صاحب مي آيد که معصيت را بردارد ما معصيت کنيم که او بيايد اين اعوجات را برداريد اين دسته بندي ها را به خاطر خدا اگر مسلميد و براي کشورتان اگر ملي هستيد اين دسته بندي ها را برداريد در اين موج که الآن اين ملت به پيش مي برد در اين موج خودتان را وارد کنيد و برخلاف اين موج حرکت نکنيد که دست و پايتان خواهد شکست.


    واقعا ممكنه كسي خودش انسان صالح و خوبي باشد ولي برداشتش از اسلام غلط باشه بايد او را متوجه اشتباه خود كرد. و راه راست و درست را بهش نشان داد.

    امروز متاسفانه همان تفكر در بين برخي از مسئولين ما به خوبي قابل مشاهده است . به راحتي در عين ادعاي دين داري بحث رابطه مستقيم با آمريكا را مطرح مي كنند. اين تفكر است كه مشكل ساز است.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه
    ما را ز جام باده ی گلگون خراب کن (khoc)زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
    -------------------------------------------------------------


  18. تشكر

    خراباتي (13-03-1389)

  19. #20
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    نویسنده : سید محمد ظاهر محمدی

    تاملی در تاریخچه ی انجمن حجتیه

    (... دیروز مقدس نماهاى بى شعور مى گفتند دین از سیاست جدا است و مبارزه با شاه حرام است، امروز مى گویند مسؤولین نظام كمونیست شده اند. تا دیروز مشروب فروشى و فساد و فحشاء و فـسـق و حـكـومـت ظالمان براى ظهور امام زمان ارواحنا فداه را مفید و راهگشا مى دانستند، امروز از ایـنكه در گوشه اى خلاف شرعى كه هرگز خواست مسؤولین نیست رخ مى دهد فریاد وااسلاما سر مى دهند. دیـروز حجتیه اى ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تـا اعـتـصاب چراغانى نیمه شعبان را به نفع شاه بشكنند امروز انقلابى تراز انقلابیون شده اند. ولایـتـى هـاى دیـروز كـه در سـكـوت و تـحـجـّر خـود آبـروى اسـلام و مـسـلمین را ریخته اند و در عـمـل پـشـت پـیـامـبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شكسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تكسّب و تعیّش نبوده است امروز خود را بانى و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را مى خورند.

    راسـتـى اتـهـام آمـریـكـائى و روسـى و التـقـاطـى، اتـهـام حـلال كـردن حـرام ها و حرام كردن حلالها، اتهام كشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقى، از چه كـسـانـى صـادر مـى شـود؟ از آدم هـاى لامـذهـب و یـا از مـقـدس نـمـاهـاى مـتـحـجـّر و بى شعور؟...) (امام خمینى، 3/12/1367)



    انجمن حجتیه یك تشكیلات سیاسى با جهت گیرى غیر اسلامى است. انجمن حجتیه را با چهار سؤ ال چه زمانى؟ چه كسانى؟ چگونه؟ و چرا؟ بررسى خواهیم كرد.



    چه زمانى؟



    1 ـ تـولّد:

    در دوران نـخـسـت وزیـرى مـصـدق، بـویـژه در اواخـر سـال 1331 و اوایـل سـال 1332 كـه مـلّى گـرایـان و مـذهـبـى ها با یكدیگر اختلاف پیدا كرده بـودنـد، یـك فـرقه كه در زمان قاجاریه دست ساخته استعمار بود، خود را با نام شوم بهائیت مـعرفى مى كرد، فرصت عرض اندام پیدا كرد و تبلیغات گسترده اى را آغاز نموده و در این راه موفقیّت هایى به دست آورد. پـس از كـودتـاى 28 مـرداد 1332 نـوعـى سرخـوردگـى از مـبـارزات سیاسى در میان نیروهاى اسـلامـى پـدیـدار شـد. آنـان بـا زحـمـت فـراوان تـوانـسـتـه بودند مصدّق را به نخست وزیرى برسانند. هنوز مدّت زیادى نگذشته بود كه مصدّق به روحانیت پشت كرد و با نیروهاى اسلامى در افـتـاد، طـبـعـاً مردم او را رها كردند و بازوان حمایت هاى مردمى دست از یارى مصدّق برداشتند. كـودتـا انـجـام شـد. مـصـدّق رفـت و شـاه بـرگشت. بازگشت شاه به معنى ضرر مضاعف براى نیروهاى مذهبى بود كه به اعتزال و كناره گیرى سیاسى برخى از آنها انجامید. سـرخـوردگـى مـزبـور در كـنـار ظـاهـر مـشـروع مـبـارزه بـا بـهـائیـت، زمـیـنـه هـاى مـنـاسـب جـهت تـشـكـیـل انـجـمـن حـجـتـیـه را ایـجـاد كـرد و ایـن انـجـمـن در سـال 1335 تـاءسـیـس شـد. اسـم كـامـل آن (انـجمن خیریّه حجتیه مهدویه) بود كه در این درس به اختصار، انجمن یا انجمن حجتیه نامیده مى شود.



    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

صفحه 2 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •