تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه
صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 51
  1. #41
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    انجمن حجتیه و انحرافات آن


    انجمن حجتیه و انحراف در مبارزه

    یکی از نکات بسیار با اهمیت در پرونده انحرافی انجمن حجتیه مسأله غفلت و (بلکه) تغافل از آنچه مبارزه اصلی محسوب می شود و توجه به تلاشها و مبارزات غیر اصلی و فرعی می باشد. این موضوع، هم در پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب مصادیق روشن و بارز خود را دارد. ذکر این نکته با توجه به توضیحات ذیل اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. مونتسکیو متفکر شهیر فرانسوی می گوید: انسان همچون حفره توخالی می ماند که اگر آنرا با معنویت و حقیقت پر نکردید، باید منتظر باشید که با انحرافات و نادرستیها پر شود.

    براستی یک انسان مذهبی که روح مبارزه با انواع طاغوتهای بیرون و درون جزو مسلمات دینش محسوب می شود و برای او که هرکجای قرآن و تعالیم دینی خود را نظاره می کند سخن از جهاد و مبارزه و جد و تلاش می یابد چگونه می تواند در یک زندگی آرام و ساکت و خاموش و خنثی احساس مذهبی بودن بنماید. پس بطور قطع به پا خواهد خاست، آستین همت بالا خواهد زد و تا آنجا که بتواند در راه هدف دینی تلاش و مبارزه خواهد کرد. در غیراینصورت هرگز احساس مذهبی بودن نخواهد کرد و کم کم به ورطه غیر مذهبی بودن و بلکه ضدمذهبی بودن فرو خواهد غلطید.

    سران انجمن حجتیه از این واقعیت مذهبی نمی توانستند چشم فرو بندند. از سوی دیگر، آنان به هیچوجه به آن نوع مبارزه ای که امام و پیروان راستین او بدان فرا می خواندند اعتقاد و باوری نداشتند. تنها را بدیل برای آنان این بود که شور و انگیزه هواداران خود را در جهتی سوق دهند که هم احساس مبارزه طلبی آنها را ارضاء کند و هم به دنیا و منافع انجمن حجتیه صدمه و لطمه ای وارد نشود. لذا هواداران و نیروهای جوان خود را درگیر مبارزه های خنثی می نمودند. مبارزه هایی بی ثمر و یا کم ثمر که نه به شاه و ایادی او لطمه ای جدی وارد می ساخت و نه برای آنان دردسر جدی فراهم می ساخت.مبارزه با بهائیت در پیش از انقلاب و نیز مبارزه با برخی مظاهر بسیار ناچیز و فرعی تمدن غربی که شاه مروج آنها بود، همگی نحوه مبارزاتی بود که همگان را از توجه به طاغوت اصلی و بیماری اصلی جامعه ایران دور می داشت.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  2. #42
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    اتفاقا شاه و عوامل او نیز نه تنها از این نوع مبارزه بیمی و حراسی به دل راه نمی دادند بلکه بر اساس تحلیلهای دقیق اجتماعی و روانی، آنان نیز می دانستند که اینگونه مبارزات فرعی و حاشیه ای، در واقع سوپاپ اطمینانی برای حرکات آنان محسوب می شود. سران رژیم ستمشاهی به خوبی می دانستند که مبارزات خنثی به خوبی انرژی و شور انقلابی جوانان مذهبی را به تحلیل خواهد برد و جوانان مذهبی با این نوع فعالیتها، هم به لحاظ روحی اغنا خواهد شد و هم به لحاظ سیاسی و اجتماعی فرصت و مجال توجه به غده اصلی مشکلات را نخواهد داشت و حتی در صورت توجه به رژیم که ام الفساد و ریشه تمامی نابسامانیهای اجتماعی و مذهبی محسوب می شد، دیگر احساس تکلیفی در برخورد با رژیم نخواهد کرد و تعهدات خود را در قبال مذهب و جامعه انجام شده می یابد. بنابراین برخورد رژیم ستمشاهی با انجمن حجتیه یک برخورد ملایمت آمیز و دوگانه بود. هم به انجمن میدان می داد چون فعالیتهای انجمن را در راستای منافع خود می دید و هم برای آن محدودیت قائل می شد. آنهم از این جهت که مبادا همین مبارزات خنثی روزی به مبارزات جدی علیه اصل رژیم منجر شود. لذاست که می بینیم ساواک کاملا بر فعالیتهای انجمن اشراف داشت. از بسیاری از آنان جلوگیری بعمل نمی آورد و سعی می کرد با فشارهای معین و محدود از گسترش کادر فعالیتهای انجمن جلوگیری بعمل آورد تا هواداران این مجموعه هرگز از مبارزات خنثی و حاشیه ای پایشان را فراتر نگذارند. تئوریسین های حکومت آمریکا می دانند که یکی از روحیات دوره جوانی، روحیه تهور و ماجراجویی است. و می دانند که این روحیه بایستی در یکجا و به یک بهانه تخلیه شود. بنابراین یا خود دست به فراهم آوردن شرایطی می زنند یا از فراهم شدن شرایطی که جوان آمریکایی در آن این احساسات ماجراجویی خود را در مبارزاتی خنثی و حاشیه ای ارضاء و تخلیه نماید استقبال می کردند. بسیاری از میتینگها، راهپیمایی ما و سایر اجتماعات اعتراض آمیزی که در این کشور انجام می شود با هیچ نوع عکس العمل خشونت آمیز دولت و نیروهای پلیس مواجه نمی شود. به آسانی اجازه می یابند که حتی در برابر کاخ سفید نیز اجتماع کنند و فریادها و دشنامهای خود را نثار حتی رئیس جمهور آمریکا کنند و این موضوع به آسانی قابل تحمل است. بدلیل آنکه آنان می دانند حتی رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با اصل نظام سلطه آمریکایی یک موضوع فرعی و حاشیه ای محسوب می شود. پس بگذاریم این جوانان فریادهایشان را علیه رئیس جمهور آمریکا بزنند، اما این تخلیه سیاسی مانع توجه آنان به اصل نظام سلطه شود و هیچگاه مبارزه آنان معطوف ریشه های نظام سیاسی آمریکا نشود. شاه نیز از اینکه انجمن حجتیه مبارزات خود را متوجه اموری چون بهائیت، پپسی کولا و امور حاشیه ای دیگری چون این موارد ساخته است به هیچوجه ناراضی نبود، بلکه این فعالیتها را در راستای تحکیم اصل رژیم شاهنشاهی می دانست.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  3. #43
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    مبارزات فرعی و حاشیه ای و پرداختن به اموری که تنها احساسات مذهبی جوانان را ارضاء می کند و آنان را از مبارزه اصلی باز می دارد، پس از انقلاب هم مصادیق خاص خود را داشت. یکی از آن موارد تأکید و توجه شدید سران انجمن به مبارزه با شوروی و مارکسیسم در ایران بود. علیرغم اینکه امام(ره) بارها و بارها آمریکا را بعنوان شیطان اکبر معرفی کرده بودند و علیرغم اینکه ایشان بر مبارزه اصلی با آمریکا تأکید داشتند، اما انجمنی ها بیشتر قوای خود را صرف مبارزه با مارکسیسم و ایادی اتحاد جماهیر شوروی می کردند و حتی برخی از آنها به اشاعه این باور می پرداختند که خطر شوروی از آمریکا بالاتر است. علت آنهم اینست که آمریکائیان لااقل مسیحی هستند ولی سران و هواداران نظام سوسیالیستی شوروی به هیچ دینی اعتقاد ندارند، بنابراین مبارزه با آنان در اولویت قرار دارد.

    نمونه دیگر، مسأله جنگ و دفاع مقدس بود. در طی 8 سال دفاع مقدس،ا نجمن حجتیه بعنوان یک مجموعه منسجم و تشکیلاتی که نیروهای فراوانی را تحت نفوذ خود داشت به هیچوجه در جریان دفاع مقدس نقش فعالانه نداشت. آنگونه که امام(ره) به مسأله جنگ بعنوان یک مسأله کلیدی بها می دادند و آنگونه که ایشان همواره ملت و رزمندگان را مورد خطاب و دعوت قرار می دادند، انجمن حجتیه و سران آن نه اعتقاد جدی به مسأله دفاع مقدس داشتند و نه هواداران خود را در این جهت به دفاع مقدس فرا می خواندند. در طول مدتی که ایران به شدت درگیر عملیاتهای مختلف و مسأله اخراج نیروهای تجاوزگر بعثی بود، یک سکوت سنگین و معناداری بر محیط تشکیلاتی انجمن حاکم بود. لذا بسیاری از نیروهای جوان انجمن که ارتباط قوی ای با تشکیلات انجمن نداشتند، در طول دفاع مقدس شخصا به جبهه می رفتند و با مشاهده سکوت و بی رغبتی انجمن نسبت به دفاع مقدس کم کم از انجمن بریدند، چراکه بالعیان می دیدند، انجمن که باید در این حساس ترین شرایط تاریخی ایران مواضع شفاف و موکدانه ای اتخاذ نماید، با نوعی تزویز و سکوت آب در هاون بی تفاوتی می زد.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  4. #44
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    انجمن حجتیه و اسلام مرفهین بی درد

    یکی از نکات بسیار مهمی که امام(ره) عملا به ما آموخت این بود که اسلام را به انحاء مختلف می توان تفسیر نمود و برخی از این اشکال از بسیاری از مصادیق کفر هم بدتر است. اسلام آمریکایی، اسلام عربستانی، اسلام وهابیت و هزاران اسلام دیگر اسلامهایی نیستند که پیامبر عظیم الشأن ما برای ما ارمغان آورده است. اینها سوءاستفاده هایی است که از عنوان اسلام به عمل آمده است. یکی از اسلامهایی که بشدت امام(ره) از آن منزجر بود و معتقد بود که مروجین این نوع اسلام ضربه های بسیار طاقت فرسایی بر پیکر اسلام از این طریق وارد ساخته اند، اسلام مرفهین بی درد بود. اسلامی که با دنیاطلبی، رفاه طلبی و عافیت طلبی کاملا سازگار است.

    کلا در جوامع دینی افراد مذهبی فراوانی را می بینیم که پیرو یک تفکر دینی هستند که با دنیای آنان هیچگونه منافات و تضادی نداشته باشد. و اصولا در مباحث روانشناسی دین و جامعه شناسی دین یکی از موضوعات بسیار مهمی که محور مباحث اندیشمندان این رشته ها است، اینست که آیا دین انسانها، زندگی و دنیای انسانها را می سازد یا زندگی و دنیای انسانها، دین آنان را رقم می زند. شاید بتوانیم ادعا کنیم که اکثریت اندیشمندان این دو رشته مدعی هستند که نظریه دوم صحیح تر است. یعنی در اکثر جوامع و در میان اکثر مردمان، این دین آنهاست که تابع زندگی و دنیای آنهاست. اندیشمندان این دو رشته معتقدند اکثر انسانها بدنبال دین می روند، بدنبال نوع تفکر و اعتقادات مذهبی خاصی می روند که تأمین کننده و توجیه گر این نوع زندگی خاصی که آنها بدنبال آن هستند، باشد. و برخی از آنها وقتی از یافتن چنین دینی ناامید می شوند، کلا به الحاد و بی دینی روی می آورند. و بقیه که دیندار مانده اند مسلم این است که به قرائتی از یک دین دست یافته اند که کلا با دنیا و زندگی مطلوب آنها سرسازگاری دارد. این مسائل که ذکر شد البته در جوامع مختلف دینی شیوع دارد، منجمله در جوامع اسلامی. لذا می بینیم همه مسلمان هستیم اما عجیب در نگرشهای مختلف مذهبی باهم تفاوت داریم. بویژ در نگاه به مسائل اقتصادی و اجتماعی. یک دسته بر اساس اعتقادات مذهبی خود معتقد می شوند که هیچ کاخی نیست که در کنار آن کوخی تشکیل نشده باشد و عده ای دیگر که خود از نظر مالی متمول هستند معتقدند که خیر، انسان می تواند ثروتمندترین افراد کره زمین هم باشد و از طرفی خالص ترین دیندار و مذهبی هم باشد و مثالهای فراوانی از این قبیل بسیار قابل ذکر است که به همین مورد خلاصه بسنده می کنیم. در هر حال نگرشهای مختلفی نسبت به دینداری و اسلام وجود دارد و انجمن حجتیه را اگر بخواهیم در یکی از این طبقه بندیها قرار دهیم باید بگوییم اکثریت قریب به اتفاق نیروهای اصلی انجمن به نوعی اسلام مرفهین عافیت طلب معتقد بودند. اسلامی که با بیشترین برخورداری از مواهب زندگی قابل جمع باشد. اسلامی که با کمترین مرارت و رنج در راه عقیده و عمل بسازد. اسلامی که داشتن کاخ های وسیع و فراخ، زندگی های اشرافی و متمولانه را کاملا توجیه کند. اسلامی که در آن از سادگی و رنج، اثر و نشانی مشاهده نمی شود.اسلامی که در آن عافیت و سلامت شخص مسلمان در هر شرایطی پیشاپیش تضمین و ضمانت شده است. اسلامی که مبارزات و جهادش از نوعی است که نه سیخ می سوزد و نه کباب. اسلامی که یک عمر دراز دنیوی و یک عشرتکده بزرگ دنیایی و از آن سوی دیگر یک عمر بینهایت اخروی و یک عشرتکده بزرگتر قیامتی را با یکدیگر، و در کنار هم برای بشر تضمین می کند. لذاست که می بینیم هواداران جدی انجمن اکثریت قریب به اتفاق آنان، هم بدنبال تأمین بهترین موقعیتهای دنیوی بودند و هم از دیگر سو با شرکت در محافل دعای ندبه و غیره و نیز تشکیل چنین جلساتی در منازل کاخ مانند خود سعی در ارضاء روحیه معنوی و نیز اکتساب ثواب اخروی بودند. مبارزات وجهاد آنان نیز از نوعی بود که کمترین مرارتها و خسارتهای جانی و مالی را برای آنان در پی داشته باشد. این نوع اسلام کجا و اسلامی که امام راحل به ما معرفی کرد کجا؟ امام(ره) به ما اسلامی را معرفی کرد که برای آن باید مرارتها کشید، جانبازی نمود، از دنیای خود گذشت، به زندگی ساده قناعت نمود تا به گوهر ایمان دست یافت و خود ایشان نمونه عملی و اعلای این نوع اسلام بودند. این اسلام با اسلام آقایانی که یک عمر را در ناز و نعمت به سر می بردند، بزرگترین سختی و مرارتی که تحمل می کنند تکان دادن لبهای مبارک برای ایراد سخنرانی مقدس مأبانه است و دنیایشان پشت قباله آخرتشان است، بسیار فاصله دارد. اسلامی که حتی با رابطه با ساواک و مدح شاه گفتن قابل جمع شدن است. اسلامی که عافیت و سلامت را شرط اول دینداری می داند. اسلامی که با هر نوع خون و خونریزی مخالفت دارد و خلاصه اسلامی که کمترین مزاحمتی برای دنیای ما فراهم نمی کند.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  5. #45
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    پرواضح است که این اسلام به مذاق بسیاری از متدینان خوش می آید و کم نیستند کسانی که دوست دارند در ناز و نعمت بسر ببرند، هم در خانه های آنچنانی به رفاه و آسایش مشغول باشند و هم از طرفی با قطره اشکی در دعای ندبه تمامی احساسات مذهبی خود را ارضاء و عافیت و سلامت و دینداری را یکجا به آغوش کشند.هم وجدان آسوده داشته باشند و هم دینداری آسوده و هم دنیای تأمین و مرفه. و انجمن این موقعیت را برای اعضای خود به خوبی فراهم می آورد و القاءگر، تئوریزه کننده و مروج چنین اسلامی بود. و مهم در همین نکته است. شاید بسیاری باشند که طرفدار این نوع اسلام و دینداری باشند، اما همه آنان قدرت تحمل و تئوریزه کردن این نوع دینداری را ندارند. اما علما، بزرگان و سران انجمن قدرت تئوریزه کردن این نوع دیدگاه و این نوع اسلام را داشتند و در واقع براحتی می توانستند نرم افزار آن نوع اسلامی که خیلی ها طرفدارش بودند را فراهم کنند.

    یعنی آن دیدگاه را کاملا در قالب یک مکتب فکری قابل دفاع ریختند و برای آن شواهد و قرائن دینی مناسب نیز فراهم می آوردند. لذا اگر با یکی از سران انجمن در باب این نوع اسلام گفتگو می شد، بلافاصله مجموعه مفصلی از احادیث و روایات و آیات را برای این نوع نگرش بر مخاطب عرضه می کردند. در واقع آنان بواسطه قدرت تحلیل عقلی خود بیشتر از یک فرد عوام و معمولی امکان ضربه زدن به اسلام حقیقی را داشتند و به همین دلیل هم فعالیتهای آنان خطرناکتر بود. لیکن این امام بود که با یک عکس العمل بسیار شگفت انگیز تاریخی تمامی اوراق آن دفتر را بهم ریخت و برداشت های صحیح از اسلام محمدی صلی الله علیه وآله را بر همه ما عرضه داشت. امام نشان داد که بهشت را به بها دهند نه به بهانه. دینداری نیازمند تحمل سختی ها و مرارتها است. دین و دینداری هیچگاه در طول تاریخ خالی از مزاحم و دشمن نبوده و نیست. لذا شخص متدین برای حفظ دین و آثار و نتایج آن باید برای یکبار هم که شده، تصمیم خود را بگیرد. اگر می خواهد منتسب به دین و تدین بماند بایستی بار تکلیف و سختی را بر دوش کشد. حتی مواقعی پیش خواهد آمد که نیاز است انسان متدین جان خود را فدا سازد. امام در طی حوادث انقلاب و جنگ، حوادث 15 خرداد و پس از آن و حوادث پس از حمله دشمنان به انقلاب نظرا و عملا این نوع نگاه دیندارانه را به ما کاملا نمود. همان نگاهی که آقا امیر مومنان علیه السلام و پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به پیروان دین خود نموده بودند. اما هیچ دوره ای خالی از متدینانی نیست که می خواهند دین را با دنیا جمع شده ببینند. درست است که هم در زمان آن بزرگواران و هم در زمان امام راحل بسیاری از جوانان و بزرگان این مرز و بوم این دیدگاه دیندارانه را پذیرفتند و با پذیرش انواع و اقسام خسارتهای مالی آب را به ریشه های دینداری رساندند، لیکن در مقابل بسیاری از آسوده دلان و رفاه طلبان نیز بودند که با توجیهات کژمدارانه دینی شانه از زیر بار مسئولیت دینی خالی کردند و امام و اسلام حقیقی را تنها گذاردند. سردمداران انجمن پیرو چنین دیدگاهی بودند، هرچند در بدنه انجمن بعضی از نیروهای پایین تر بتدریج از انجمن بریده و از سربازان مخلص انقلاب شدند.
    منبع: سایت - باشگاه اندیشه


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  6. #46
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    در عرصه سیاسی ایران، گروه‌های مختلفی را می‌توان سراغ گرفت که تصویری مبهم و رازآلود از خود به افکار عمومی ارائه می‌دهند. طیف مدرسه حقانی، تشکیلات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن بازار و جمعیت مؤتلفه، جامعه مدرسین حوزه عملیه قم و نیز برخی حلقه‌های سیاسی که بر مبنای زادگاه و پایگاه اعضای خود شکل گرفته‌اند مانند خراسانیان، گروه اصفهانی‌ها و دایره کرمانی‌ها از این جمله‌اند. با این همه، وقتی نام «انجمن حجتیه» مطرح می‌شود، ابهامی به ذهن می‌آید که با هیچ‌کدام از گروه‌های پیش گفته قابل مقایسه نیست. تشکلی که ظاهراً سیاسی نیست اما همه جریانات سیاسی از آن تبری می‌جویند.

    جریانی که اهداف اعلام شده‌اش کاملاً دینی است اما بیشترین حجم انتقاد را از سوی جریان‌های مذهبی متحمل می‌شود. گروهی که 20 سال است فعالیت‌های خود را تعطیل اعلام کرده، اما هر طیفی به زبانی و هر صاحب تریبونی به نحوی نسبت به نفوذ آن هشدار می‌دهد و خواستار برخورد با فعالیت‌های آن می‌شود. تصویری که از انجمن حجتیه ارائه می‌شود، دقیقاً اختاپوس است. ظاهراً این اختاپوس مطرود است اما آن ضرر که گویندگان چپ و راست روایت می‌کنند، در هر منفذی چاپی و در هر دستگاهی کنامی دارد.

    داستان انجمن حجتیه هنگامی بیشتر به یک افسانه نزدیک می‌شود که هر از چندگاه هشدارهای شدیدی نسبت به دور جدید فعالیت این گروه از منابر و جراید سر داده می‌شود، اما این هشدارها در نیمه راه متوقف می‌ماند و تا نوبتی بعد، نامی از حجتیه‌ای‌ها و کار و بار آن‌ها به گوش نمی‌رسد.

    این مسئله باعث شده تا (حجتیه) هر چند به عنوان یک معضل معرفی می‌شود، اما در عمل، کارکردی در حد «انگ سیاسی» پیدا کند تا هر جریانی، طرف مقابل خود را به آن بنوازد و همگرایی جناح مخالف با این جریان را خطرناک تعریف کند. این در حالی است که بسیاری از فعالان سیاسی امروز کشور سابقه همکاری با انجمن حجتیه را دارند. شاید دلیل این امر، اندیشه‌های مذهبی است که انجمن به تبلیغ آن می‌پرداخت و در جو محدود مذهبی و به شدت بسته سیاسی در سال‌های 32 تا 57 می‌توانست برای جوانان مذهبی جذاب باشد. این جذابیت پنهان هنگامی خود را آشکار می‌کند که توجه کنیم افرادی نظیر «اکبر پرورش» و «سیدهاشم آقاجری» که سال‌هاست در دو قطب مخالف سیاسی _ فکری قرار دارند، فعالیت خود را از بستر انجمن حجتیه آغاز کرده‌اند و سپس، از آن بردیده‌اند.

    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  7. #47
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    انجمن حجتیه خود نیز در شرایطی به وجود آمد که امید نسبت به توفیق اقدام سیاسی در رژیم سابق با کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق تا حد زیادی رنگ باخته بود. از این رو، فضای روانی و توجیهی مناسبی برای اقدامات فرهنگی مهیا شد که شکل‌گیری گروه‌هایی با ظاهر مذهبی صرف نظیر انجمن حجتیه را نیز به دنبال داشت. این انجمن که نام کامل و رسمی آن «انجمن خیریه حجتیه مهدویه» است مقارن با روزهای پس از کودتای 28 مرداد شکل گرفت. مؤسس این گروه، مرحوم «شیخ محمود ذاکرزاده تولایی» است که به نام «شیخ محمود حلبی» شناخته می‌شود. کتاب «در شناخت قاعدین زمان» (1) چهار نظر متفاوت را درباره چگونگی شکل‌گیری انجمن حجتیه ذکر می‌کند. (2) به نوشته کتاب، «برخی بر این عقیده‌اند که در سال‌های پیش از 28 مرداد 1332 که تبلیغات وسیعی برای انحراف افکار عمومی توسط بهاییت به ویژه علیه روحانیت و حوزه‌ها راه افتاد، آقای حلبی که در حوزه مشهد درس می‌خوانده به همراه طلبه دیگری به نام سیدعباس علوی توسط یک مبلغ بهایی به بهاییت تبلیغ می‌شوند و این‌ها که با پدیده ناشناخته‌ای روبه‌رو می‌شوند و چند ماهی از وقت خود را در مطالعه بهاییت صرف می‌کنند و سرانجام سیدعباس علوی ... بهایی می‌شود و به عنوان یکی از مبلغین بهاییت کتاب‌هایی هم در اثبات آن می‌نویسد و آقای حلبی با مشاهده این مسئله، بهاییت را خطر بزرگی تشخیص می‌دهد و با برقراری تماس با افراد گول خورده از بهاییت، راهیابی به جلسات تبلیغی آن‌ها و مناظره و مباحثه با آنان و مطالعاتی که کرده بود، کم‌کم در بحث‌ها تبحر پیدا می‌کند که آقای محمدتقی شریعتی و آقای امیرپور از همکاران ایشان بودند. سپس آقای حلبی به تهران آمده و جذب نیرو می‌کند و اطلاعات و تجربیات بحثی خود را منتقل می‌کند و چون بهاییت علنی و با پرچم فعالیت می‌کرد و خطر آن نزد علما منعکس شده بود، پس از یک‌سری موفقیت‌ها، آقای حلبی و دوستانش مورد حمایت علما قرار گرفتند و علما اجازه استفاده از سهم امام (ع) را نیز دادند.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  8. #48
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    نظر دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می‌تواند از زاویه «انگیزه تداوم» فعالیت‌های انجمن حجتیه جالب توجه باشد. بنابراین نظر، پس از شکست نهضت ملی، «تبلیغات بهاییت نضج گرفت و گروهی را که در بین‌شان طلبه نیز بود از جمله هم‌حجره‌ای آقای حلبی را جذب کردند. لذا بهاییت در ذهن شیخ‌محمود حلبی بزرگ جلوه‌گر شد و به این نتیجه رسید که باید سیاست را ول کرده و دست به انجام اقدامات فرهنگی زد» این نظر که بر «ول کردن سیاست» توسط حلبی و تشکیلاتی متبوع او اشاره دارد، در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب، بارها از سوی چهره‌های سیاسی مذهبی که با اقدامات انجمن حجتیه مخالف بودند، مورد استفاده قرار گرفت. انقلابیون از یک سو، حضور افراد بهایی نظیر هویدا از نخست وزیران شاه در ساختار حکومت پیشین را یادآور می‌شدند و از سوی دیگر، به جدایی انجمن حجتیه از مسائل سیاسی و توجه صرف آن به مباحث ایدئولوژیک و فکری در مقابله با بهاییت اشاره می‌کردند و بدین ترتیب، نه تنها اقدامات آن را زیر سؤال می‌بردند، بلکه گاه انجمن را به «متکی بودن آن به رژیم شاه» متهم می‌ساختند. با این حال، انتقاد غالب در میان انقلابیون حاکم نسبت به حجتیه آن بود که این جریان، مبارزه سیاسی با رژیم شاه را نمی‌پذیرفت و در مقابل، با جذب بخشی از جوانان مذهبی از پایگاه مبارزان مذهبی و روحانیون سیاسی می‌کاست. این تحلیل غالب را آقای هاشمی رفسنجانی چنین ارائه داده است: و [سران انجمن حجتیه] مبارزه را بد می‌دانستند. معتقد بودند که حکومت اسلامی خالص در زمان امام زمان می‌تواند شکل پیدا کند و چون حالا نمی‌شود، پس نتیجه می‌گرفتند که خوب است مبارزه نکنیم با رژیم و با آن‌ها بسازیم ... رژیم از این‌گونه کارها [اقدامات انجمن] خوشش می‌آمد. چون این کارها خیلی به رژیم برخورد نمی‌کرد و یک مقدار از نیروها را مشغول می‌کرد. لذا این کارها را حمایت می‌کرد. آن‌ها هم برای این‌که کارشان را بتوانند بکنند به افرادشان دستور داده بودند که در کارهای سیاسی دخالت نکنند و مبارزه را ممنوع کرده بودند ... در سراسر کشور هم شبکه این‌ها باز شده بود ... بزرگترین خاصیت این‌ها برای رژیم این بود که این‌ها نیروها را جذب می‌کنند ... میدان مبارزه خالی می‌شد.» فقدان اندیشه و سوابق مبارزاتی در نزد سران انجمن حجتیه نکته‌ای بود که در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب مورد اشاره انقلابیون حاکم قرار می‌گرفت. این امر، به ویژه پس از آن شدت یافت که انجمن علاوه بر تداوم فعالیت با اصلاح اساسنامه خود در اوایل سال 58، آمادگی خود برای «خدمت به ارگان‌ها و نهادها»ی انقلابی را اعلام کرد.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  9. #49
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه




    در بخشی از متمم اساسنامه که در این سال افزوده شد، آمده است: «انجمن با آرمان تداوم نظام جمهوری اسلامی تا ظهور موفورالسرور حضرت بقیه‌الله ارواحناه فداه، خود را در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی به پیروی از رهنمودهای رهبری عالی‌قدر انقلاب موظف دانسته هر خدمتی را که از عهده‌اش برآید، مجدانه انجام خواهد داد ... افراد انجمن می‌تواند به شخصه در هر گونه فعالیت های سیاسی، نظامی یا اجتماعی که تحت اشراف یا مورد تأیید مراجع عظام شیعه باشد، شرکت نمایند، طرح چنین مطالبی که در واقع، اعلام آمادگی انجمن حجتیه برای حضور در حاکمیت بود، انتقاد و گاه، خشم انقلابیون حاکم را برمی‌انگیخت. اظهارات «محمدعلی رجایی» رئیس‌شهید جمهوری اسلامی، نمونه‌ای آشکار از این انتقادهاست: «آن موقعی که برادران و خواهران‌مان زیر شکنجه فریاد می‌کشیدند، این‌ها می‌رفتند ثابت کنند که بهاییت باطل است و دقیقاً در مقابل مبارزه قرار گرفته بودند. [حالا هم] باز دوباره سر و کله‌شان پیدا شده، جلسه تشکیل می‌دهند و حرف می‌زنند. انحراف، قطعی و صد در صد است» موضوع دیگری که در انتقادهای انقلابیون حاکم از انجمن حجتیه مورد توجه قرار می‌گرفت، شک و تردید نسبت به تبعیت این جریان از امام خمینی به عنوان ولی فقیه بود. پیروی انجمن حجتیه در سال‌های قبل از انقلاب از مشی آیت‌الله خویی و نزدیکی با کسانی که مدتی پس از انقلاب در صف مقابل امام خمینی تعریف شدند این شک و شبهه را تقویت می‌کرد. ضمن آن‌که در اساسنامه انجمن نیز هر جا نامی از امام خمینی می‌آمد، عبارت «تأیید و حمایت مراجع عالی‌قدر دامت برکاتهم» نیز در عرض آن به چشم می‌خورد. این تردیدها هنگامی برای انقلابیون حاکم تبدیل به یقین شد که مرحوم حلبی از سوی حزب خلق مسلمان به عنوان کاندیدای اصلح در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی معرفی شد. اختلاف دیگر انقلابیون با انجمن حجتیه، سکوت یا بی‌طرفی این گروه در جریان اختلافات و درگیری‌های جریان موسوم به خط امام با گروه‌هایی نظیر نهضت آزادی و دولت بنی‌صدر بود که آن زمان «لیبرال‌ها» خوانده می‌شدند.

    این سکوت یا بی‌طرفی به تغییر استراتژی انجمن حجتیه در سال‌های پس از انقلاب مربوط می‌شد. انجمن در این دوره، با طرح این مطلب که خط بهایی کاهش یافته، مقابل فکری _ سیاسی با مارکسیسم و جریان چپ را پیگری می‌کرد.

    انقلابیون این رویکرد حجتیه را همانند ضدیت آن با بهاییت در سال‌های قبل از انقلاب در برابر مبارزات «ضد آمریکایی» خود تفسیر می‌کردند. «محمد موسوی خوئینی» عضو کنونی مجمع روحانیون مبارز و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «سلام» که در آن زمان در صف اول رهبران جریان خط امام قرار داشت و در میان دانشجویان نیز از نفوذ برخوردار بود، در این‌باره طی گفت و گویی با کیهان گفته است: «مگر مارکسیسم قبل از پیروزی انقلاب غلط نبود؟ آن‌موقع هم غلط بود. چرا آن موقع این‌ها دست به یقه مارکسیسم نمی‌شدند یا آن موقع قلم و زبانشان بریده بود و شکسته بود؟ ... آدم حس می‌کند که این جریان یا ناخودآگاهانه یا آگاهانه برای این‌که خطر [لیبرال‌ها] _ آن دشمن اصلی که جریان اصیل انقلاب آن را خطر معرفی می‌کند _ آن را می‌خواهد تحت‌الشعاع قرار بدهد.» مجموعه این مسائل به اوج‌‌گیری انتقادها از انجمن حجتیه در سال‌های 60 و 61 انجامید. قدرت گرفتن تدریجی انجمن حجتیه و مواضع آن به آن‌جا رسید که امام خمینی در سخنرانی خود به مناسبت عید فطر در سال 62 به تلویح از اقدامات و اندیشه‌های این گروه انتقاد کردند که همین سخنان، منجر به اعلام تعطیلی تشکیلات انجمن حجتیه شد. برای آشنایی بهتر با ماوقع، متن کامل اطلاعیه را درپی آورده‌ایم:


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

  10. #50
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه





    بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

    اعضای محترم انجمن حجتیه مهدویه

    خدمتگذاران آستان مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفدأ.

    با ابلاغ سلام و تقدیم مراتب مودت به اطلاع می‌رساند:

    روز سه‌شنبه 21 تیرماه جاری (عید سعید فطر) رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی حضرت نائب‌الامام آیت‌الله العظمی امام خمینی مدظله العالی در بخشی از بیانات مبسوطه خویش فرمودند: «یک دسته دیگر هم که تزشان این است که بگذارید که معصیت زیاد شود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر برای چی می‌آید؟ حضرت صاحب می‌آید معصیت را بردارد. ما معصیت می‌کنیم که او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید، این دسته‌بندی‌ها را برای خاطر خدا، اگر مسلمانید، و برای خاطر کشورتان، اگر ملی هستید، این دسته‌بندی‌ها را بردارید. در این موجی که الآن این ملت را به پیش می‌برد، در این موج خودتان را وارد کنید و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پای‌تان خواهد شکست.» در پی این فرمایش شایع شد که طرف خطاب و امر مبارک این انجمن است. اگرچه به هیچ‌وجه افراد انجمن را مصداق مقدمه بیان فوق نیافته و نمی‌یابیم و در ایام گذشته، به خصوص از زمانی که حضرت ایشان با صدور اجازه مصرف انجمن از سهم امام علیه‌السلام این خدمات دینی و فرهنگی را تأیید فرموده بودند، هیچ دلیل روشن و شاهد مسلمی که دلالت بر صلاح‌دید معظم‌له به تعطیل انجمن نماید، در دست نبود. معذلک در مقام استغفار برآمدیم. البته تماس مستقیم میسر نگشت. لکن با تحقیق از مجاری ممکنه و شخصیت‌های محترمه موثقه و با به قراین کافیه محرز شد که مخاطب امر معظم‌له، این انجمن می‌باشد لذا موضوع توسط مسؤولان انجمن به عرض مؤسس معظم و استاد مکرم حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حلبی دامت برکاته رسید، فرمودند: «در چنین حالتی وظیفه شرعی در ادامه‌ی فعالیت نیست، کلیه جلسه‌ها و برنامه‌ها باید تعطیل شود» علی‌هذا همان‌گونه که بارها کتباً و شفاهاً تصریح کرده بودیم، بر اساس عقیده‌ی دینی و تکلیف شرعی خود، تبعیت از مقام معظم رهبری و مرجعیت و حفظ وحدت و یکپارچگی امت و رعایت مصالح عالیه مملکت و ممانعت از سوء استفاده دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه و دفع غرض‌ورزی دشمنان اسلام را برای ادامه فعالیت و خدمت مقدم دانسته، اعلام می‌داریم که از این تاریخ، تمام جلسه‌ها و خدمات انجمن تعطیل می‌باشد و هیچکس مجاز نیست تحت عنوان این انجمن کوچک‌ترین فعالیتی کند و اظهارنظر یا عملی مغایرِ تعطیل نمایند که یقیناً در پیشگاه خدای متعال و امام زمان (سلام‌الله علیه) مسؤول خواهد بود. با این امید که تلاش‌ها و کوشش‌های صادقانه انجمن در سی ساله اخیر مقبول ساحت قدس الهی و مرضی خاطر مقدس بقیه‌الله‌الاعظم _ ارواحنا فداه _ قرار گرفته باشد. از خدای متعال عزت و سربلندی مسلمانان به ویژه شیعیان اثنی عشری و ذلت و سرافکندگی کافران و منافقان و طول عمر امام امت و پیروزی رزمندگان اسلام را خواستاریم.


    تاریخچه ی پیدایش انجمن حجتیه

صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •