شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی
صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 40
  1. #21
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض













    تضاد در نفس انسان


    برای درک بهتر مفهوم تضاد، دوباره سری به نفس انسان می زنیم. چرا که نفس، کاملترین نوعِ تجلی خداوند در میان کائنات است؛ خلق الله تعالی، آدم علی صورته.


    گفتیم که نفس انسان، مجرد است و بسیاری از صفات متضاد را در خود جمع نموده است که قابل تفکیک از یکدیگر نیستند. به عنوان مثال، یک انسان هم غضب دارد، هم رحمت. هم بخل دارد، هم کرامت. هم خشونت دارد و هم نرمش و ... تمام این صفات متضاد، جزء همین نفس واحدند.

    بگونه ای که نمی توان گفت فلان قسمت از نفس مربوط به خشم است و فلان قسمت مربوط به رحمت و ... . غضب در نفس انسان عینِ رحمت است و عینِ تمام صفات دیگر و تا زمانی که از انسان بروز نکرده و تجلی ننموده اند، قابل شناخت نیستند. درست مثل تمام صفات متضادی که عین ذاتِ خداوند بوده و در غیر از مقام تجلی، قابل شناسایی و تفکیک نمی باشند.




    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  2. #22
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    تضاد در نفس انسان


    تضادها، بهانه ای برای دیدن او


    خداوند دائماً و متداوم در حال جلوه گری و ظهور است؛ کُلّ یوم هو شأن (سوره الرحمن، آیه 29)و هر روز، در جلوه ای ظهور می کند. بنابراین در تمان ظهورات و تجلیاتش حضور دارد؛ أینما تولّوا فثمّ وجه الله.


    اما فراموش نکنیم که هیچ کدام از تجلیات خداوند با هم یکسان و مشابه نیستند، چرا که اساساً در تجلیات خداوند تکرار راه ندارد، حتی دو برگ از یک درخت هم کاملاً با هم برابر نیستند.





    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  3. #23
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    پس! سخت مراقب باشیم تا عادت به تجلیات خداوند، راه تفکر و تعقل را به روی ما نبندد.

    آموختیم که همه ی شکل ها و یا قالب هایی که خداوند در آنها تجلی نموده فقط و فقط برای دیدن حضورش در آن قالبهاست و آنها به خودی خود، فاقد ارزش می باشند.


    پس کمال ما، آنجاست که برای دیدن خدا در تجلیاتش، چشمان بینائی پیدا کنیم. درست مانند عکسی که ما را به یادِ صاحب آن عکس می اندازد، به پدیده ها نگاه نکنیم.





    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  4. #24
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض















    در دعای عرفه می خوانیم؛
    خدایا، من در تغییر و تحولاتی که در اشیاء و موجودات اتفاق می افتد دریافتیم اینکه درخواستِ تو از من آنست که می خواهی در هر چیزی خودت را به من بنمایی، تا اینکه من در هیچ چیز جاهل به تو نبوده و در همه حال به یاد تو باشم.


    دیدن خداوند در هر شیء، به خاطرات اطمینان می دهد که او همیشه با توست، همه جا و همه حال، و تو هیچ گاه تنها نخواهی بود، آیا با تکیه به چنین قدرتی، باز هم ترسی برایت باقی می ماند؟... لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.


    و رب تو، همواره در تو، با تو، و به همراه توست. و تو آرام و مطمئن گام برمی داری، چونان کودکی که دست در دستان مادرش دارد. اما بدون او...


    و من باید عمرم به ثمر رسد، باید سالم متولد شوم، باید چشمانم بینا شوند، باید او را ببینم و باید با او به آرامش برسم، من باید میوه دهم، میوه ی انسانیت، من باید مَثَلِ او شوم، باید...




    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  5. #25
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    از قدرت عقل تا ترک گناه




    امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:

    العقول ائمه الافکار، و الافکار ائمه القلوب و القلوب ائمه الحواس و الحواس ائمه الاعضاء.

    عقل با قدرت تمییز حق از باطل در یک انسان اطلاق می شود. عقل و فکر دو مقوله ی متفاوتند. افکار می توانند مثبت یا منفی باشند و این به قدرت تعقل فرد بستگی دارد. انسانی که عاقل نیست یعنی توانایی تشخیص حق از باطل را ندارد، قطعاً افکار صحیح و مثبتی نیز نخواهد داشت.





    عقل، قدرتی است که رقم زننده ی نوع افکار انسان است. هر چه عقل قدرتمندتر باشد، به یقین محصولاتِ نورانی تر و صحیح تری را که همان افکار صحیح و سازنده اند را تولید خواهد کرد.






    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  6. #26
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    دو راه برای قدرت بخشیدن به عقل، برای انسان وجود دارد؛

    1- ترک معصیت؛ هر بار آلوده شدن به گناه، بخش عظیمی از قدرت عقل را تضعیف کرده و آنرا نابود خواهد ساخت. پس ترک گناه، اولین قدم برای قدرت بخشیدن به قوه تعقل در هر انسانی است.



    2- کسب علم؛ تحصیل علوم الهی و بالا رفتن سطحِ معرفت صحیح در انسان، سبب قدرتمند شدن قوه ی تعقل در انسان خواهد شد.


    قلب انسان، مهمترین بخشی از اوست که مستقیماً تحت تأثیر افکار او قرار می گیرد، پس افکارِ ما که منشأ گرفته از قدرت تعقل ما بودند، مستقیماً قلب ما را نشانه گرفته و آن را مورد تأثیر مستقیم خود قرار می دهند.





    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  7. #27
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    دل هر انسان، سرمایه ی اصلی اوست که ناچار است تمام آخرتش را تنها براساس ساختار آن سپری کند.

    پس بسیار روشن است که عقلانیت هر فرد، تعیین کننده ی نوع افکار او و در مرحله ی بعد، تعیین کننده ی میزان سلامت قلبش می باشد.


    در قلبِ سالم، قطعاً میل به گناه وجود ندارد. بنابراین اگر قلب ما تمایل به گناهی دارد، باید ریشه ی آن را در عقلانیت مان جستجو کنیم؛ به یقین سطح معرفت ما و قدرتِ تشخیصِ ما، درآن زمینه دچار ضعف می باشد. پس برای عوض کردن مبادی امیالمان، باید روی قلب مان کار کنیم. و اصلاح قلب نیز، جز با افزایش قدرت عقل امکان پذیر نیست.





    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  8. #28
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    بنابراین تمامِ مراحل قوای وجودیِ ما، زمانی اصلاح می شوند که عقلِ ما اصلاح شود، یاد مداوم خدا و همراهی همیشگی با او، مبادیِ امیالِ ما را عوض نموده و ما را در ترک گناه و کسب علم برای قدرتمند نمودن تعقل مان یاری خواهد کرد.

    اعضا ------------ حس -------------- دل ------------- فکر --------------- عقل


    منظور از یاد خدا، عبادتِ مطلق نیست. نگاه صحیح به جهان، و رؤیت او در تمام محیط پیرامونمان، همان یاد مدامِ خداست. اینکه بتوانیم او را در جلوه های گوناگون ببینیم.



    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  9. #29
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    أنت الذی سجد لک سوادُ اللیل و نورُ النهار و ضَوء القمرِ و شُعاعُ الشمسِ دَویُّ الماء و حفیف الشجر؛ تو کسی هستی که سیاهی شب، و نور روز و تابش ماه و شرشر آب و صدای برگ ها برایت سجده می کنند.



    انسان با اینگونه نگاه به طبیعت، قطعاً با عبور از هر پدیده ای خداوند را در لابه لای آن به روشنی می بیند و به کُرنش عظیم جهان در برابر پروردگارش پی می برد و تلاش می کند تا در این جریانِ تعظیم، از مخلوقات دیگر عقب نماند.




    فراموش نکنیم که خداوند در هر آیینه ای به اندازه ی ظرفیت همان آینه ظهور می کند. آیینه ی وجود ما، هر چقدر شفاف تر و بزرگتر باشد، تجلیگاه روشن تری برای خدا خواهد بود. هر چقدر این آیینه بزرگتر باشد، اسماء بیشتری در آن تجلی خواهند کرد.




    راستی! کمی برای صیقل دادن این آینه بیشتر تلاش کنیم...



    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


  10. #30
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    راستی! کمی برای صیقل دادن این آینه بیشتر تلاش کنیم...


    ضادّ النّور بالظّلمه و الجلایه بالبُهم و الجُسوء بالبلل و الصّرد بالحرور، مؤلفٌ بین متعادیاتها، مفرّق بین متدانیاتها.



    نور را با تاریکی، آشکاری با ابهام، خشکی را با رطوبت، و سردی را با حرارت متضاد قرار داد، بین مخالفان آنها نزدیکی، و بین نزدیکان آنها جدایی افکند.












    شرح خطبه توحیدی امام رضا(ع)-قواعد تضاد در هستی


صفحه 3 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •