سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 50

موضوع: ولايت وسيله و واسطه عبوديت خداوند

  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    علاوه بر اين‌که، نفس آدمي تنها به وسيله علم و آگاهي است که حرکت مي‌کند و دقت وسرعت لازم را به دست مي‌آورد و از اين طريق بر کمال و فضيلت و رشد خويش مي‌افزايد.


    کاري که با آگاهي آميخته نشده باشد بلکه آگاهي مقدم بر آن نباشد، اگر چه آثار وضعي خود را دارد، ولي همه آثار عبادت را ندارد يا بدين دليل که عبادت بودن هر کاري به امر خداي متعال وابسته است و تا امري(خواه امر کلي و عام خواه جزيي و خاص) نباشد،


    عبادت نيست و يا بدين دليل که عبادت در صورتي کامل است و همه نتايج تعالي‌بخش وضعي و امتناني خود را دارد که با علم و شوق و اراده درآميخته باشد و تا چنين نباشد بنده نمي‌تواند نيت و قصد بندگي و تقرب نمايد، زيرا تنها با علم و شوق و اراده است که بنده مي‌تواند نيت و قصد بندگي و تقرب نمايد.




    امضاء


  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    اگر دقيق‌تر بگوييم، حقيقت آدمي جز معرفت چيزي نيست. انسان همان تعقل يا مشاهده است نه عين شاهد يا مشهود و نه عالم يا معلوم.

    عالم و معلوم بودن او به دليل علم بودن اوست و آن دو از تجليات علم اوست. اگر گفته شده که:

    اي برادر تو همان انديشه‌اي
    مابقي تو استخوان و ريشه‌اي

    گر بود انديشه‌ات گل، گلشني
    ور بود خاري تو هيمه گلخني




    امضاء


  3. Top | #23

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    به همين معني است. هم حقيقت آدمي علم است و هم حقيقت عبوديت که ظهور خاص توحيد است، علم است و اين ‌همه فضيلت براي علم، به‌خاطر همين نکته است.

    اگر بهترين کارها در شب‌هاي قدر، گفتگوي علم و انديشه‌رواداشتن در آن است، به همين دليل است که نه تنها غذاي روح و جان آدمي است بلکه سبب ظهور گنجينه‌هاي نهفته در درون اوست.




    امضاء


  4. Top | #24

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    عبادت همان علم است و علم همان عبادت است و انسان از طريق علم است که به عبوديت مي‌رسد و از طريق عبادت است که به علم دست مي‌يابد و البته همان‌گونه که تنها مصداق عبادت، بندگي کردن خداست، تنها مصداق علم و معرفت نيز آگاهي يافتن از خدا و شناختن اوست


    و همان‌گونه که عبادت غير خدا نه تنها عبادت نيست بلکه طغيان و گردن‌فرازي و آلوده ساختن گوهر شب‌چراغ مکنون آدمي است، آگاهي به غير خدا به وجه غيريت، چيزي جز جهالت نيست و کشش در اين راه چيزي جز گمراهي و افزايش بر ناداني نيست.


    البته معرفت به خلق از جهت انتساب به خدا امر ديگري است و حکم ديگري نيز دارد.




    امضاء


  5. Top | #25

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    پس عبادت و پرستش خدا جز با شناخت او و اسماء و صفات و افعال او ممکن نيست و اگر کسي بدون اين نوع معرفت‌ها به عبادت بپردازد، در واقع بندگي نگرده است،


    از همين‌روست که به تعبير عبد مطهر خدا، صاحب لواء حمد، اميرمؤمنان، علي‌بن‌ابي‌طالب، صلوات الله عليه، نادان هيچ کاري نمي‌کند مگر آن‌که بر دوري خود از خدا مي‌افزايد.



    امضاء


  6. Top | #26

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    امتناع عبادت بدون معرفت

    بر همين اساس، شکافنده علوم اولين و آخرين و سرچشمه همه مراتب معارف الهي غيبي و ملکي و ملکوتي، حضرت امام محمدباقر صلوات الله عليه با اشاره به گمراهي خلق و ناتواني آن‌ها از عبادت حقيقي فرمود،


    من لايعرف الله فانما يعبده هکذا

    عبادت خلق نادان، چيزي جز اظهار ناداني خود نيست بلکه چيزي جز افزودن بر گمراهي و دوري خود از رحمت خداي متعال نيست.





    امضاء


  7. Top | #27

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    چنين کساني به خيال خود به هنگام عبادت، بر اساس اوهام خويش، چيزها به خداي متعال نسبت مي‌دهند که نه تنها شايسته مراتب متعين حق تعالي نيست بلکه شايسته انتساب به خلق خدا هم نيست چه رسد به مقام عزت کبريايي او؛

    کاري انجام مي‌دهند که انجام آن براي خلق و در حضور خلق ناشايست است چه رسد به مقام منيع ربّ العالمين که هم ذاتش داراي عزت و جلالت است و هم نامش و هم يادش.


    نه کسي را شايسته است که به ذاتش درآويزد و نه شايسته است که به يادش درآميزد مگر آن که از عزت و جلالت الهي برخوردار باشد و اول شرط قابليت آن، معرفت صادق به خداي متعال است که آن‌هم راهي و شرايطي و مقدماتي دارد.




    امضاء


  8. Top | #28

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    ابوحمزه مي‌گويد، از امام باقر صلوات الله عليه پرسيدم، شناخت خدا چيست؟


    فرمود، تصديق و ايمان به خدا و پيامبر او و پذيرش ولايت وصي او علي‌بن ابي‌طالب و فرزندان پاک و مطهر وي و برائت و بيزاري جستن از دشمنان آن‌ها.


    در واقع، شناخت خدا نشانه‌ها يا ارکاني دارد که در ايمان به خدا و مظاهر اسم الولي الحميد، آشکار مي‌گردد.




    امضاء


  9. Top | #29

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    ايمان به خدا و وليّ خدا، يک حقيقت است که در جهان طبيعت و مرتبه فهم بشري يا مرتبه نفس، تعدد مي‌يابد و يکي شرط و ديگري مشروط مي‌گردد ولي در مرتبه حقيقت يا مراتب فرودين آن مانند مرتبه قلب، يک حقيت است که وجود هر يک از مظاهر طبيعي آن به معني وجود تمام آن حقيت است.


    وجود ايمان به خدا، نشان‌دهنده ايمان به مراتب اسماء و صفات او که عالي‌ترين و اولين‌مرتبه آن ولايت صاحب لواء حمد است، مي‌باشد، چنان‌که وجود ايمان به وليّ خدا نشان‌دهنده وجود ايمان به مرتبه اعلاي ولايت و تعين بي‌تعيني يعني ايمان به خداي متعال است.


    پس اگر گفته شود ايمان به خدا کمال نهايي انسان است، بدين خاطر است که ايمان به خدا بدون ايمان به ولايت الهي ممکن نيست و اگر گفته شود که ايمان به ولي خدا، تمام و پايان کمال آدمي است، اين هم بدين دليل است که چنين ايماني بدون ايمان به خدا ممکن نيست. هر يک بدون ديگري، گمراهي است، چون آن دو يک چيز هستند نه دو چيز.




    امضاء


  10. Top | #30

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    البته اگر از فهم عرفي تهي شويم و ميان تعين و عدم تعين تفاوت نهيم اگر چه تفاوت آن دو در همين تعين و عدم تعين باشد نه وجدان و فقدان، بايد بگوييم که ايمان به عدم تعين ممکن نيست،

    زيرا نه فهم‌پذير است تا آن را تصور کنيم و بدان ايمان آوريم و نه مشاهده‌پذير است تا آن را در کمند شهود خويش فرو اندازيم و بدان ايمان آوريم.


    در اين صورت، ايمان تنها به مرتبه متعين وجود و کمال وجودي خداي متعال تعلق مي‌گيرد و آن مرتبه ولايت حق تعالي است که به صورت ولايت صاحب مقام محمود و صاحب لواي حمد، تجلي يافته است. ايمان همين است نه آن‌که مرکب از اين و چيز ديگري باشد.



    امضاء


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی