مقابله با سختیها سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مقابله با سختیها
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    مدیر افتخاری
    درگاه محبوب آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 729      تشکر : 2,082
    2,086 در 648 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درگاه محبوب آنلاین نیست.

    مقابله با سختیها






    مقابله با سختیها


    شاید حوادث آن قدر بزرگ نباشند که ما تصوّر مى کنیم . اگر انسان دنیا را بسیار مهم بشمرد و آن را محل راحتى بداند، سختیها و فقدانها و محرومیتهای آن بسیار بزرگ جلوه مى کند و تحمّل مصیبتهای آن بسیار دشوار مى شود .

    یکى از عوامل موفقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. نخست باید سختیهای را کوچک و سپس آنها را تحمل کرد. این کار راه تحمل پذیرى بیشتر سختیها را هموار می سازد. اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنشها دارد .


    روشهاى کوچک کردن سختیها:

    .1 یادآورى سختیهای بزرگتر: توجّه به سختیها و مصیبتهاى بزرگ سبب کوچک شمردن سختى موجود و کاهش تنش و فشار روانى مى شود. در برخى از حدیثها، این روش براى کاهش فشار روانى مناسب دانسته شده است . امام صادق (ع) می فرمایند: هرگاه به مصیبتى گرفتار شدى، مصیبت نبودن پیامبر خدا (ص) را به یاد آور که مردم به مصیبتى همانند آن دچار نشده اند و به مصیبتى همانند آن نیز گرفتار نخواهند شد .

    پیامبر خدا (ص) درباره نقش این مقایسه مى فرمایند: هر کس مصیبتى را بزرگ دانست آن مصیبت را با یاد آوری مصیبت من کوچک بشمرد. این مقایسه به مصیبت نبودن اختصاص ندارد. در هر مصیبتى می شود به این مقایسه دست زد و فشار سختیها را کاهش داد.

    انسان هنگام بلاها همانند کبک سر خود را در برفْ پنهان مى کند و تصوّر مى کند که هیچ گرفتارىِ دیگرى وجود ندارد و هیچ مصیبتى بزرگتر از مصیبت او نیست و هیچ کس به اندازه او مصیبت ندیده است. اگر انسان قدرى از لاک خود بیرون آید و به فراتر از خود نیز نگاه اندازد ، خواهد دید که مصیبتهاى بزرگترى نیز وجود دارد . توجّه به این مصیبتهاى بزرگتر فشار روانى ما را کاهش می دهد . فراموش نکنیم که هیچ کس به اندازه خود ما نمى تواند به ما کمک کند . ما نباید به دشمنى براى خوشبختى و سعادت خود تبدیل شویم . برخى از افراد، با بزرگنمایى گرفتاریها، رنج خود را دوچندان مى کنند. برخى نیز پیوسته بلاى خود را با بلاهاى کوچکتر مقایسه مى کنند و بدین سان تیشه به ریشه خود مى زنند .

    کسى که به زندگیش علاقه مند باشد در پی راههایى براى بهبود زندگى است، نه سخت تر کردن آن. پس اگر به زندگى خود علاقه مندید، فعّالانه در پى یافتن روشهایى براى کاهش تنیدگى و کوچک سازى مصیبتها باشید که یکى از آنها یادآورى سختیهاى بزرگتر است.

    منبع: شبکه پیام سیما
    مقابله با سختیها

    تاکه ما همسفر عشق به افلاک شویم

    بارالها!مددی کن که همه پاک شویم

    دست تقدیر چنان کن که پس از دادن جان

    درجوارحرم عشق همه خاک شویم


  2. تشكرها 2

    parsa (06-01-1389), نوای عشق (04-01-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    درگاه محبوب آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 729      تشکر : 2,082
    2,086 در 648 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درگاه محبوب آنلاین نیست.

    پاسخ : مقابله با سختیها




    روشهای مقابله با سختیها


    مقدمه
    انسان موجودی کمال گرا و هدفمند است که از بیهودگی و بی معنایی و بی هدفی رنج می برد و سخت گریزان است . بیهودگی و پوچی ، چنین موجودی را راضی نمی کند و اگر زندگی ، معنا و هدفی نداشته باشد ، زنده ماندن ، ارزشی نخواهد داشت ؛ هرچند تمامی امکانات زندگی فراهم باشد. علت ناکامی در زندگی ناکامی در رفاه نیست ، بلکه عموما ناکامی در معنا طلبی زندگی است .



    مسئله معنا چند حالت پیدا می کند : 1. فقدان معنا 2. نا تمام بودن معنا 3. معنای واقعی حیات

    • فقدان معنا

    این حالت برای کسانی است که اصلا معنایی برای حیات پیدا نمی کنند و نه هدفی برای آفرینش می یابند و نه هدفی برای زندگی خویش دارند و دچار بحران بی معنایی هستند .

    • ناتمام بودن معنای زندگی

    این حالت برای کسانی است که معنایی برای زندگی داشته اند اما وقتی به آن می رسند ، آن را بی ارزش تر از آن می یابند که که به خاطرش زندگی کنند ؛ این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که معنای انتخاب شده توان توجیه همه مسائل زندگی را ندارد .


    طرفداران گروه اول از ابتدا دچار افسردگی و ناکامی خواهند شد و طرفداران گروه دوم از نیمه راه و از زمانی که مکتب آنها توان توجیه مسائل زندگی را از دست می دهد ، دچار ناکامی می شوند . البته این نکته حائز اهمیت است که اساسا مکتب های مادی که با محوریت انسان شکل پیدا کرده اند با چنین مسائلی مواجه می شوند و مکاتب الهی غالبا با این مسائل روبه رو نیستند .



    3. معنای واقعی حیات
    در بازار معانی انسانی موفق است که اشتباهی در انتخاب معنا و مکتب ارائه دهنده معنا نداشته باشد و انتخابگر خوبی باشد و انتخاب خوب منوط به شناخت دقیق وصحیح از زندگی و دنیا است در این راستا بهترین راهنما دستورات دینی است از آن جمله خداوند در قرآن می فرماید :



    « قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»[1]


    خداوند در این آیه معنای زندگی را در زندگی آخرت معرفی می کند و خشنودی دنیا را اندک و زودگذر و در آیه ای دیگر می فرماید :
    « وَفَرِحُواْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتَاعٌ »[2]

    این آیه نیز همچون آیه قبلی آنان را که زندگی دنیا را هدف خود قرار داده اند مخاطب قرار داده و هدف آنان را پوچ و گذرا معرفی می کند و در حدیثی مشهوری از حضرت رسول (ص) شنیده ایم که :
    دنیا کشتزار آخرت است .[3]

    و این یعنی دنیا جایگاهی برای حیات است و نه هدف حیات . بنابراین وقتی خداوند و آخرت معنای زندگی شد، انسان برای رسیدن به او تلاش می کند و در این راه هر سختی را تحمل می کند .


    دنیا محل سختی ها

    ما انسان ها موجوداتی خواهان راحتی و آسایش هستیم و می خواهیم که دنیا برای ما چنین باشد و از رسیدن سختی ها به شدت رنجور و آزرده خاطر می شویم ، اما با توجه به آیات و روایات باید این نکته را پذیرفت که دنیا نه تنها جایگاه آسایش و راحتی نیست بلکه جایگاه سختی ها و دشواری ها است از آن جمله می توان به آیه ای از قرآن اشاره کرد :
    « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ »[4]

    این آیه به ما یادآوری می کند که دنیا برای راحتی و آسایش آفریده نشده است و پیامبر (ص) نیز در این باره می فرماید :
    « خداوند عزوجل می فرماید: من آسایش و راحتی را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنیا می جویند و آن را نمی یابند [5]

    و حتی امام صادق (ع) آسودگی در دنیا را برای مومن امری محال معرفی می کنند. [6]

    بنابراین چیزی که در دنیا وجود ندارد ، راحتی است و جستن آنچه که وجود ندارد ما را به ناکامی و نارضایتی و افسردگی خواهد کشاند و به سرعت ما را در برابر سختی ها بی تاب خواهد کرد و از پای در خواهد آورد ، چه آنکه اگر دنیا جایگاه امن و آسایش بود چه کسی سزاوارتر از ائمه اطهار و معصومین (ع) و پیامبران الهی به آسایش بودند ، حال آنکه می دانیم در دنیا بزرگترین رنج ها و مصائب را معصومین (ع) و پیامبران الهی متحمل شدند و بزرگترین شاهد این مدعا واقعه عاشورا و مصائب وارد بر معصومین در آن روز و پس از آن است .


    مواجهه با سختی ها
    بنابر آنچه ذکر شد ، سختی ها ناگزیرند و ناخواسته و پیش بینی نشده به سراغ ما خواهد آمد در این زمان تنها راه حل این است که شیوه مواجهه صحیح با آنها را بدانیم تا دچار یاس و فرسودگی نشویم :

    1. پذیرش موقعیت
    اگر باور داشته باشیم که دنیا جایگاه سختی ها ست و ما برای لذت و کامجویی به این دنیا نیامده ایم و این دنیا به سان پلی برای گذشتن است ، باید باور کنیم که سختی ها بخش جدانشدنی زندگی ما هستند و ما از مواجهه با آنها ناگزیریم و بهتر است که در هنگام وقوع آنها از آن فرار نکنیم و بدانیم که سختی ها به خواست ما نیامده اند که به خواست ما بروند ، باید بپذیریم که ما در آمدن و رفتن آنها اختیاری نداریم و وقتی پدید می آیند ، حذف کردن آنها و حتی فرار از آنها نا ممکن است و بی تابی کردن در برابر آنها نیز کمکی به ما نمی کند ، بنابراین شایسته تر این است که سختی ها را به عنوان یک واقعیت زندگی بپذیریم و با آنها کنار بیاییم و سعی در مهار موقعیت ناخوشایند داشته باشیم . حضرت امیر المومنین (ع) می فرمایند :
    « همانا برای سختی ها پایانی است که هر کس به آن دچار شود ، باید به پایان آن برسد . پس برای انسان خردمند ، زیبنده است که هرگاه گرفتاری به او رسید ، کنار آن بیارامد تا زمان آن به سرآید ؛ چرا که دفع کردن آن ، پیش از سر آمدن زمان آن ، افزودن بر رنج آن است.»[7]

    با توجه به این حدیث پذیرش موقعیت ، نشانه خردمندی است و خردمند کار بیهوده نمی کند ، پس خرد حکم می کند که در زمان سختی ها انسان در کنار سختی ها قرار گیرد .
    مقابله با سختیها

    تاکه ما همسفر عشق به افلاک شویم

    بارالها!مددی کن که همه پاک شویم

    دست تقدیر چنان کن که پس از دادن جان

    درجوارحرم عشق همه خاک شویم


  5. تشكرها 2

    parsa (06-01-1389), نوای عشق (16-01-1389)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    درگاه محبوب آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 729      تشکر : 2,082
    2,086 در 648 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درگاه محبوب آنلاین نیست.

    پاسخ : مقابله با سختیها




    معنا شناسی سختی ها

    یکی از عوامل فشار روانی بی معنا بودن حوادث است . اگر حوادث زندگی بی معنا باشند قابل تحمل نخواهند بود و به سهولت انسان را از پای در خواهند آورد . اگر به هدفمند بودن و معناداری حوادث باور داشته باشیم ، آنها را تحمل خواهیم کرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه معمولا ما همانند فرموده خداوند :

    «فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ»[8]


    حوادث تلخ را ناعادلانه و بی دلیل و اهانت آمیز ارزیابی می کنیم ، و با این تحلیل فشارهای روانی حاصل از مشکلات تشدید می شود . امام صادق (ع) در همین راستا فرموده اند:

    « آیا می پنداری خدا به هرکس هر چیز داده از سر تکریم او بوده و از هرکس هر چیز باز داشته از سر خوار کردن او بوده ؟ هرگز !»[9]

    پس معنای محرومیت ها خواری و بی مقداری نزد خداوند نیست . حال باید معنای مشکلات و محرومیت ها را بیابیم .


    الف : بلا ، وسیله تکامل انسان

    مهم ترین ویژگی بلاها قدرت رشد دهندگی آنهاست , همه استعدادهای انسان در حالت رفاه و آسایش پرورش نمی یابد و همانطور که پیش از این اشاره شد دنیا کشتزار آخرت است بنابراین بلاها چون نیروی محرکی است که استعدادهای ویژه انسان را به نمایش می گذارد ، عمل می کنند . چه اینکه در آخرت کسی برای استعدادهای نهفته اش پاداش نمی گیرد و تنها اعمال است که قابلیت پاداش یافتن را دارد . و همه سخن در این آیه شریفه آمده است که:

    «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»[10]


    در این آیه حیات و مرگ دو محک نیکوکاری بندگان معرفی شده است .

    ب : تطهیر گناهان

    دومین تاثیر و معنای بلایا پاک کردن گناهان مومنان است ، طبق فرموده حضرت رسول (ص) :

    « هیچ درد و رنج و اندوه و حزن و غمی به مسلمان نمی رسد ، حتی تیغی که به پای او می رود ، مگر این که خداوند متعال ، گناهان وی را به خاطر آن می آمرزد .»[11]

    انسانها هر اندازه که در دنیا دچار مصیبت و سختی شوند به همان اندازه از گناهان آنان کاسته خواهد شد ، چه آنکه تحمل سختی دنیا بارها و بارها آسان تر از تحمل عذاب های الهی در جهان دیگر است و دچار شدن به بلا و مصیبت نه تنها نشانه خواری و بی مقداری در درگاه الهی نیست بلکه نشان از تقرب و توجه داشتن خداوند به بنده دارد همانگونه که میان مردم شهرت دارد که :

    هر که در این بزم مقرب تر است
    جام بلا بیشترش می دهند



    ج : ترفیع درجه

    سومین تاثیر بلاها ترفیع درجه دادن ، آنها ست و همیشه هم دچار شدن به سختی و بیماری و مشکلات به معنی گناه کار بودن فرد نیست . معنای بلاهایی که انبیا و اولیا به آن دچار می شوند در اینجا روشن می شود ، بلاهایی که پیامبران و معصومین و مقربان درگاه الهی به آنان مبتلا می شوند برای پاک کردن آنان از خطاها نیست بلکه برای ترفیع درجه یافتن آنهاست ، همانگونه که پیامبر (ص) می فرمایند:

    « همانا بلا برای ظالم ادب کردن، برای مومن امتحان و برای انبیا درجه و برای اولیا کرامت است .»[12]

    گاه بلاها کاستی های عمل انسان را در روز حساب جبران می کنند که پیامبر (ص) می فرمایند :

    « همانا خداوند متعال برای بنده ، درجه بالایی در بهشت می نویسد ولی عملش به آن اندازه نیست ، پس همواره در بلا قرار می گیرد تا به آن برسد .»[13]

    بنابر این اگر بلاها و سختی ها را از منظر این سه معنا ببینیم ، دیگر تحمل هیچ کدام از آنها نه تنها صعب و مشکل نخواهد بود که حتی شیرین و دوست داشتنی خواهد شد و همواره به یاد خواهیم داشت که مشکلات با ماموریتی خاص به سراغ ما آمده اند و تا ماموریت آنها به پایان نرسد ، ما را ترک نخواهند کرد و ما هستیم که با کنار آمدن با آنها می توانیم سرنوشت حقیقی خود را در دنیا و آخرت رقم بزنیم .



    مقابله با سختی ها

    تا کنون با توجه به آنچه گذشت ، با روش رویارویی با مشکلات و مصائب و سختی ها آشنا شدیم و معانی آنها را دریافتیم ؛ حال نوبت به آن رسیده که بدانیم با این مشکلاتی که هر کدام با ماموریتی خاص به سراغ ما آمده اند ، چگونه مبارزه و مقابله کنیم و در برابر آنها ناتوان و بی تحمل نشویم . البته لازم است خاطر نشان کنیم که ما تنها در مقام یادآوری شیوه هایی هستیم که فشار روانی حاصل از مشکلات را کاهش دهد تا فرد مصیبت دیده بتواند در فضای آرام قلبی و ذهنی به جستجوی راه حل منطقی برای مشکلش بپردازد و در مقام ارائه راه حل نیستیم ، زیرا که ارائه راه حل منوط به دانستن زمینه های پدید آمدن مشکلات و دانستن مشکلات هر فرد است که این کار از حوصله این مقاله خارج است و عموما با مشورت با اهل خبره به دست می آید . در قرآن و احادیث راه های برای مقابله با مشکلات و کاهش فشار روانی معرفی شده است که ما نیز به بررسی و معرفی آنها در ادامه می پردازیم :


    1. توکل
    یکی دیگر از راه هایی که ما را در مقابله با مشکلات یاری می کند ، توکل به منبع قدرت لایزال و لایتناهی خداوند است ، این شیوه با پیوند زدن ما به بزرگترین منبع قدرت ، ما را قدرتمند می کند . زمانی که شما به یک منبع قدرت تکیه می کنید ، تحت حمایت و حفاظت او قرار می گیرید و این امر موجب تقویت روحی و روانی انسان و افزایش مقاومت انسان می شود . البته این نکته بسیار جالب و قابل توجه است که اصل توکل را خود خداوند وقتی پیامبر اکرم (ص) با همه مشکلات تنها ماند به وی آموزش داد و فرمود :

    «فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ»[14] ‌

    و در آیه ای دیگر نیز به مفهوم توکل اشاره است که :

    « وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ »[15]


    بنابراین آیات قرآن و طبق فرموده خداوند هر کس که به خداوند توکل کند ، خداوند خود عهده دار امورش خواهد شد . پیامبر اکرم (ص) در همین راستا درباره نقش توکل در افزایش قدرت می فرماید :

    « کسی که دوست دارد قوی ترین مردم باشد ، باید به خدا توکل کند .»[16]

    و حضرت امیر المومنین (ع) نیز برای نشان دادن اهمیت امر توکل آن را نشانه ایمان معرفی می کنند و می فرماید :

    « قوی ترین مردم از نظر ایمان ، کسی است که توکلش بیشتر باشد .»[17]

    و در جایی دیگر توکل را رکنی از ارکان ایمان معرفی می کنند و می فرمایند :

    « ایمان چهار رکن دارد : توکل بر خدا ، تفویض امر خود به خداوند ، رضایت به قضای الهی و تسلیم در برابر خداوند بودن .»[18]

    بنابر احادیث ذکر شده ، توکل هم پایه ایمان معرفی شده و شاید بتوان نتیجه گرفت شخصی که توکل ندارد ، ایمان ضعیفی دارد . یکی از عوامل فشار روانی در مواقع رویارویی با مشکلات احساس ضعف و ناتوانی در برابر آنها داشتن است ، اما توکل این ناراحتی و نگرانی را از ریشه بر می دارد . چراکه شما با توکل بر خداوند خود را به منبع قدرت متصل کرده اید و بسیار قوی تر و پرتوان تر از مشکلاتان هستید ، امام باقر (ع) در این مورد می فرمایند :

    « کسی که به خداوند توکل کند ، مغلوب نمی شود .»[19]

    در این حدیث هم به اتصال به منبع قدرت اشاره شده ، گویی که کسی که با توکل به خدا متصل شده است توان و قدرتش برابر با توان منبع اصلی قدرت است و خداوند وی را یاری می کند .
    مقابله با سختیها

    تاکه ما همسفر عشق به افلاک شویم

    بارالها!مددی کن که همه پاک شویم

    دست تقدیر چنان کن که پس از دادن جان

    درجوارحرم عشق همه خاک شویم


  7. تشكرها 2

    parsa (06-01-1389), نوای عشق (16-01-1389)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    درگاه محبوب آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 729      تشکر : 2,082
    2,086 در 648 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درگاه محبوب آنلاین نیست.

    پاسخ : مقابله با سختیها




    2. خدا با ماست

    یکی دیگر از عواملی که با هجوم مشکلات به زندگی در ذهن انسان به وجود می آید و موجب افزایش فشار روانی می شود ، احساس تنهایی و بی یاوری است . انسان در چنین مواقعی می پندارد که از قلمرو حمایتی خداوند خارج شده و خداوند انسان را در چنگال هزاران مشکل تنها رها کرده است . سختی حوادث یک چیز است و احساس تنهایی مسئله دیگر که موجب افزایش فشار روانی می شود . یکی از راه های مقابله با مشکلات مقابله با بروز چنین احساساتی است . انسان اگر به خاطر داشته باشد که خداوند در همه حال با اوست و صدای او را می شنود و هرگاه لازم باشد به فریاد او پاسخ می دهد از چنگال چنین احساسات یاس آوری رهایی می یابد .

    پیامبر اکرم (ص) در حادثه هجرت به مدینه که یکی از پرخطرترین حوادث بوده ، برای آرام کردن ابوبکر به همین نکته اشاره می کند که خدا همراه ماست :

    « لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ »[20]

    همانطور که خداوند در آیه مذکور فرموده نتیجه مدنظر داشتن خداوند و ناظر دانستن خداوند بر همه وقایع نزول آرامش قلبی است . خداوند در آیه دیگر در مورد همراهی خود با بندگانش می فرماید :

    « إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ »[21]

    و بدین وسیله با توجه دادن متقین به همراهی خودش به آنان توان تحمل می دهد و از بار اندوه و فشار روانی ایشان می کاهد . البته این نکته قابل ذکر است که در آیات متعددی از قرآن به این مفهوم اشاره شده است .


    3. ذکر

    یکی دیگر از راه هایی که خداوند در زمان مشکلات به بندگان خود معرفی کرده است ، ذکر است . خداوند می فرماید :

    « أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » [22]

    و در واقع ذکر باعث می شود که یاد خداوند در قلب انسان زنده شود و یا به عبارت بهتر در قلب انسان جاری باشد و به دلیل داشتن چنین ویژگی یکی از راه های دست یافتن به آرامش قلبی است . در آیه ای دیگر فرموده :

    «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ ‌»[23]

    در این آیه به پناه بردن به درگاه الهی در زمان رسیدن مصیبت ها و مشکلات اشاره کرده است و شاید حتی بتوان گفت که جمله « إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ » که در فرهنگ ما به غلط تنها برای تسلی کسانی که عزیزی از دست داده اند به کار می رود برای آرامش دادن به همه کسانی است که به هرگونه از مصیبت ها دچار شده اند و بنابر آنچه که در قرآن آمده یک ذکر موجب نجات حضرت یونس (ع) که از پیامبران الهی بود و در شکم نهنگی گرفتار بود ، شده است . خداوند می فرماید :

    « فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ »[24]

    و خداوند نه تنها این راه را وسیله نجات حضرت یونس (ع) قرار داده است که در این آیه به سایر مومنین می فرماید که این راهی است که دیگران مومنان هم می توانند در پیش گیرند و خداوند آنها را نیز نجات می بخشد و در ادعیه ما کم نیست اذکاری که برای آرامش و نجات و حل مشکلات سفارش شده است .


    4. استعانت از روزه و نماز

    از راه هایی که قرآن کریم در مقابله با مشکلات به صراحت به بیان آن پرداخته است و به عنوان دو منبع مهم استعانتی از آن یاد کرده است ، روزه و نماز است :

    « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ‌»[25]

    در تفسیر این آیه منظور از صبر را روزه معرفی کرده اند . انسان با روزه گرفتن و پاسخ منفی دادن به تمایلات نفسانی اش رنج محرومیت را تحمل می کند که تمرین عملی برای افزایش توان تحمل در برابر مشکلات است ، مضاف بر اینکه فرد روزه دار مورد توجهات و عنایات خاص خداوند قرار دارد که مد نظر داشتن این نکته نیز بر توان مقاومت انسان می افزاید.

    نماز نیز برقراری پیوند و ارتباط با خداوند قادر شکست ناپذیر است که هم مهربان است و هم همه شکوایه ها و درد دل های انسان را می شنود و پاسخ می گوید و ارتباط با چنین منبع رحمت و قدرتی انسان را در برابر مشکلات نفوذ ناپذیر می سازد و به همین دلیل است که در سیره پیامبر اکرم (ص) آمده است :

    « هرگاه چیزی پیامبر را ناراحت می کرد از روزه و نماز کمک می گرفتند.»[26]

    بر خلاف برخی افراد که هرگاه با مشکلات مواجه می شوند ارتباطشان با خدا کمتر و فاصله آنها با خداوند بیشتر می شود . حداقل نیاز انسان پنج نوبت نماز در هر روز و سالی یک ماه روزه است که برای شرایط اضطراری نماز ها و روزه های مستحبی سفارش شده است .

    5.صبر
    از آنجا که انسان معمولا در برابر تغییر شرایط انعطاف پذیر نیست و اولین عکس العملی که ممکن است در برابر مشکلات از خود نشان دهد بی تابی کردن است . قرآن کریم در این باره می فرماید :

    « إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا »[27]

    اما باید توجه داشت که بی تابی نه تنها کمکی به انسان نمی کند ، بلکه تعادل روانی انسان را بر هم می زند . فرد بی تاب با ناله و فریاد سردادن و گریبان دریدن از سویی و اظهار ناتوانی کردن و دست روی دست گذاشتن و روال عادی زندگی را ترک کردن از سویی دیگر ، در واقع مشکل خود را تشدید می کند و بر فشار روانی خود می افزاید . امام علی (ع) در این باره می فرماید :

    « مصیبت یکی است واگر بی تابی کنی دو تا می شود .» [28]

    و در جایی دیگر در مورد بی تابی کردن می فرمایند :

    « بی تابی کردن ، تقدیر را برنمی گرداند ولی پاداش آن را از بین می برد . »[29]

    فرد با بی تابی کردن پاداشی را که خداوند برای او به عوض دچار شدن به مشکل در نظر گرفته بود را از دست می دهد و این خسران بزرگتری نسبت به دچار شدن به گرفتاری است . از این دست احادیث در نکوهش بی تابی کردن در ادبیات دینی ما فراوان وارد شده است .

    صبر کردن و بردباری ورزیدن بهتر یاور و بهترین راه مقابله با سختی هاست . امام علی (ع) در این مورد می فرمایند:

    « بی تابی کردن در هنگام مصیبت آن را بیشتر می کند و بردباری کردن بر آن ، آن را از بین می برد .»[30]

    بردباری کردن از اندوه ناشی از مشکلات می کاهد و به حفظ تعادل روانی انسان کمک می کند .

    امام علی (ع) در مورد نقش صبر در کاهش سختی ها می فرمایند :

    « با صبر کردن محنت تخفیف می یابد .»[31]

    و در جایی دیگر می فرمایند :

    « کسی که صبر کند مصیبت او ناچیز می شود. »[32]

    بنابراین کسی که خود را به زیور صبر آراسته، در واقع خود را در برابر حوادث تلخ روزگار ایمن کرده است . و در واقع در مقابل صبر مشکلات کوچک و ناچیز و آسان می شوند . امام علی (ع) در مورد تاثیر صبر بر مصیبت می فرمایند :

    « کسی که بر گرفتاری ها صبر کند ، گویی گرفتار نشده است .»[33]

    دو نکته دیگر در اینجا بسیار حائز اهمیت است که :

    1. صبر پیش از وقوع بلا به وجود می آید . امام صادق (ع) در این زمینه می فرمایند :

    « همانا صبر و بلا به سوی مومن سبقت می گیرند پس بلا به او می رسد در حالی که او صبور است .»[34]

    اگر بدانیم که توان تحمل پیش از رسیدن بلا به انسان داده شده است ، بسیار آسان تر با مشکل پدید آمده مواجه می شویم و تحمل می کنیم .

    2. میان صبر و بلا موازنه برقرار است . علاوه بر اینکه صبر قبل از بلا بر قلب انسان وارد می شود ، صبر نازل شده به اندازه مصیبت واره خواهد بود . حضرت رسول (ص) در این زمینه می فرمایند :

    « صبر به اندازه بلا از جانب خداوند می آید .»[35]

    و امام علی (ع) نیز در این مورد می فرمایند :

    « صبر به اندازه مصیبت نازل می شود .»[36]

    پس تفاوتی نمی کند که مصیبت وارده بزرگ باشد یا کوچک زیرا که گرفتاری به هر اندازه باشد ، توان تحمل نیز به همان اندازه خواهد بود . بنابراین بزرگ بودن مشکلات حتما به معنای تحمل نکردن آنها نیست ، چراکه خداوند به قدر مصیبت به انسان صبر می دهد . پس به اندازه نیاز توان تحمل در ما وجود دارد و تنها این ما هستیم که باید از این توان استفاده کنیم و آن را به کار گیریم . وقتی انسان بداند که توان مقاوت دارد احساس قدرت خواهد کرد و سختی ها هر چند کوچک یا بزرگ قابل تحمل خواهند شد .


    6.یادآوری پاداش تحمل
    یکی دیگر از راه هایی که انسان را در برابر سختی ها ایمن می کند و به انسان یارای مقابله با مصائب را می دهد ، یادآوری پاداش تحمل است . انجام کارها وقتی سخت و طاقت فرسا ست که هیچ مزدی نداشته باشد ، اما اگر کارها با اجر و پاداش همراه باشند حتی اگر انجام آنها سخت و مشکل باشد ، باز هم طاقت فرسا نخواهند بود و انسان با رضایت به انجام آنها می پردازد . پاداش منبع بزرگی برای تقویت انگیزه انسان است و هر قدر که پاداش بزرگ تر باشد ، اثر تقویتی آن نیز بیشتر خواهد بود . آنچه که انسان را معمولا در برابر سختی ها بی تاب می کند این است که می اندیشد موقعیت خوشی و لذت گذشته را از دست داده و هیچ جایگزین جبران کننده ای نیز وجود ندارد و این تفکر انسان را مایوس می کند . پیامبر خدا (ص) در این باره فرموده اند :

    « اگر آنچه را برای شما ذخیره شده می شناختید بر آنچه از شما گرفته شده ، غمگین نمی شدید .»[37]

    و در جایی دیگر امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود که از دردهایش شکایت می کرد فرمود :

    « اگر فرد مومن می دانست که چه اجری در مصیبت ها دارد ، آرزو می کرد با قیچی قطعه قطعه شود.»[38]

    بنابراین حدیث شریف پاداش تحمل سختی ها آنقدر زیاد است که در برابر آن حتی قطعه قطعه شدن را نیز می توان تحمل کرد .

    علاوه بر توجه داشتن به پاداش سختی ها نکته دیگری که در احادیث به آن توجه داده شده است ، توجه به نعمت جایگزین است . نعمت جایگزین از مسلمات مصیبت ها ست که امام علی (ع) به وسیله آن سعی در آرام کردن یکی از یاران خود دارد که داغدار یکی از عزیزان خود است ، امام (ع) به او می فرمایند :

    « اگر بر فقدان فرزندت محزون شوی ، این به دلیل مقام پدری از تو شایسته است و اگر صبر کنی ، پس خداوند در هر مصیبتی عوضی قرار می دهد.»[39]

    البته باید به خاطر داشت که دریافت نعمت الهی بعد از مصیبت منوط به مقابله صحیح و بی تابی نکردن در مقابل مصائب است . امام علی (ع) در همین زمینه می فرمایند :

    «اگر با محنت ها با رضایت و بردباری مواجه شوی ، نعمت پایدار خواهد بود .»[40]

    و در همین زمینه امام صادق (ع) می فرمایند :

    « خداوند بر گروهی نعمت فرستاد و شکر نکردند ؛ پس مایه گرفتاری آنها شد و گروهی را به مصیبت مبتلا ساخت و آنان صبر کردند ، پس نعمتی برای آنان شد .»[41]

    بنابر آنچه ذکر شد ؛ با یادآوری پاداشی که خداوند برای انسان در مقابل تحمل سختی ها قرار داده ، تحمل سختی ها آسان خواهد بود و در صورتیکه انسان تحمل صحیحی از مشکلات داشته باشد ، خداوند در عوض آن سختی ها نعمت هایی به وی عطا خواهد کرد .
    مقابله با سختیها

    تاکه ما همسفر عشق به افلاک شویم

    بارالها!مددی کن که همه پاک شویم

    دست تقدیر چنان کن که پس از دادن جان

    درجوارحرم عشق همه خاک شویم


  9. تشكرها 2

    parsa (06-01-1389), نوای عشق (16-01-1389)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    درگاه محبوب آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    نوشته : 729      تشکر : 2,082
    2,086 در 648 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    درگاه محبوب آنلاین نیست.

    پاسخ : مقابله با سختیها




    پی نوشت ها:

    [1] . سوره نساء ، آیه 77 بگو: «سرمايه زندگى دنيا، ناچيز است!و سراى آخرت، براى كسى كه پرهيزگار باشد، بهتر است»

    [2] . سوره زمر ، آیه «26 آنها به زندگى دنيا، شاد شدند؛ در حالى كه زندگى دنيا در برابر آخرت، متاع ناچيزى است»

    [3]. میزان الحکمة , ج 4 ، ص 1691

    [4] . سوره بلد ، آیه 4 « ما انسان را در رنج آفريديم »

    [5] . عوالی اللئالی ، ج 4، ص 61

    [6] . بحار الانوار ، ج 78 ، ص 195

    [7] . کنز العمال ، ج 3 ، ص 752

    [8] . سوره فجر ، آیه 15 و 16 امّا انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش، اكرام مى‏كند و نعمت مى‏بخشد مى‏گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است!» و امّا هنگامى كه براى امتحان، روزيش را بر او تنگ مى‏گيرد مى‏گويد: «پروردگارم مرا خوار كرده است!»

    [9]. بحار الانوار ، ج 7 ، ص 200

    [10] . سوره ملک ، آیه 2 آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مى‏كنيد، و او شكست‏ناپذير و بخشنده است.

    [11] . بحار الانوار، ج 77 ، ص 144

    [12] . همان ، ج 67 ، ص 235

    [13] . مشکاة الانوار، ص 300

    [14] . سوره توبه ، آیه 129 اگر آنها (از حق) روى بگردانند، (نگران مباش!) بگو: «خداوند مرا كفايت مى‏كند؛ هيچ معبودى جز او نيست؛ بر او توكّل كردم؛ و او صاحب عرش بزرگ است!»

    [15] . سوره طلاق ، آیه 3 و هر كس بر خدا توكّل كند، كفايت امرش را مى‏كند.

    [16] . تحف العقول ، ص 2

    [17] . غرر الحکم ، ح 3850

    [18] . اصول کافی ، ج 2 ، ص 47

    [19] . جامع الاخبار ، ص 322

    [20] . سوره توبه ، آیه 40 «غم مخور، خدا با ماست!» در اين موقع، خداوندآرامش خود را بر او فرستاد؛

    [21] . سوره نحل ، آیه 128 خداوند با كسانى است كه تقوا پيشه كرده‏اند، و كسانى كه نيكوكارند.

    [22] . سوره رعد ، آیه 28 آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد!

    [23] . سوره بقره ، آیه 156 آنها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى‏رسد، مى‏گويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى‏گرديم!»

    [24] . سوره انبیا ، آیه 87 و 88 در آن ظلمتها(ى متراكم) صدا زد: «(خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمكاران بودم!» ما دعاى او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم!

    [25] . سوره بقره ، آیه 153 اى افرادى كه ايمان آورده‏ايد! از صبر و نماز، كمك بگيريد که خداوند با صابران است.

    [26] . سنن النبی ، ص 208

    [27] . سوره معارج ، آیه 19و 20 انسان حريص و كم‏طاقت آفريده شده است،هنگامى كه بدى به او رسد بيتابى مى‏كند.

    [28] . غرر الحکم ، ح 5624

    [29] . همان ، ح 5625

    [30] . همان ،ح 5626

    [31] . همان ، ح 6339

    [32] . همان ، ح 6293

    [33] . همان ، ح 6294

    [34] . اصول کافی ، ج 3 ، ص 224

    [35] . کنز العمال ، ج 6 ، ص 376

    [36] . غرر الحکم ، ح 6256

    [37] . کنز العمال ، ج 6 ، ص 614

    [38] . کافی ، ج 2 ، ص 255

    [39] . نهج البلاغه ، حکمت 291

    [40] . تنبیه الخواطر ، ج 1 ، ص 41

    [41] . تحف العقول ، ص 359

    منبع:qurankhatam.ir
    مقابله با سختیها

    تاکه ما همسفر عشق به افلاک شویم

    بارالها!مددی کن که همه پاک شویم

    دست تقدیر چنان کن که پس از دادن جان

    درجوارحرم عشق همه خاک شویم


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •