نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 45
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    مراتب شر مطابق با مراتب موجودات است



    در نظام هستی موجودات بسیاری را شاهد هستیم. همه موجودات عالم ظهور همان هستی مطلق هستند.

    منتهی این هستی مطلق آمده در جمادات محدود شده و جمادات را ظهور داده. مقداری این حد را کمتر اگر کنیم میرسیم به نباتات.

    آن هستی مطلق در موطنی با حد کمتر تجلی نموده و نباتات را جلوه داده است.

    در حیوانات این حد کمتر میشود.

    در ملائکه نیز این حدود کمتر است.






    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  2. تشكرها 2


  3. #12
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض










    تنها آینه تمام نمایی که این هستی مطلق را به تمام و کمال ظهور میدهد انسان کامل است. انسان کامل وسیع ترین مجلای نظام هستی است لذا شر در وجود او کمترین جلوه ممکنه را دارد. فتدبر



    ما مامور شده ایم از حد خود را به سوی بی حد بالا بکشیم.

    خداوند نامحدودی است که ما محدود ها را به سوی خویش دعوت نموده است.

    ما در تاریکی حدود محبوسیم و نور مطلق اوست.

    الله نور السماوات و الارض.

    حق متعال ما را از ظلمت به سوی نور خارج میکند . یعنی ما را از حد به سوی بی حدی بالا میکشد. یخرجهم من الظلمات الی النور.



    پس از خداوند تبارک و تعالی چون هستی مطلق است ، به غیر از هستی صادر نمیشود . نیستی عدم است همانند شر که نیستی و عدم میباشد.





    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  4. تشكرها 2


  5. #13
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض














    شر ما خلق


    خداوند در سوره فلق نفرموده است که بعضی از مخلوقات شر دارند.

    بلکه فرمود همه دارای شر هستند .انسان موجودی است که همه مخلوقات به نحوی برای او شر دارند و آفت محسوب میشوند. لذا باید از آن شرور که تاریکی اند به روشنایی معرفت پناه ببرد.




    باید توجه داشت که همه موجودات یک جنبه خیری دارند که جنبه هستی آنهاست و یک جنبه شری دارند که جنبه حدی آن ها میباشد.


    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  6. تشكرها 2


  7. #14
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    وقتی که نور محدود میشود ، سایه که عدم نور است پیدا میشود.

    زمانی که هستی نیز محدود میشود ، شرور پیدا میشوند.فتدبر.

    مثال دیگری عرض کنم. هوای خارج شده وقتی توسط زبان به مخارج حروف برخورد میکند شکن پیدا مینماید. این شکن ها یک حدی دارند.

    این حد عبارت از سایه و عدم آنهاست.حال از این مثال میتوانید به این مطلب پی برید که چرا خلقت حق متعال را به تکلم تشبیه نموده اند.فافهم


    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق


  8. #15
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    در سوره فلق عبارت من شر ما خلق دلالت بر آفاتی دارد که مربوط به آدمیت انسان است.

    مار و عقرب آفت بدن هستند .

    اما اینها به اصل آدمی کاری ندارند. این چه شری است که همه مخلوقات دارند؟



    همه مخلوقات شامل پدر و مادر و استاد و مربی و حتی پیامبران هم میشود. همه اینها مخلوق اند و مصداق ما خلق میباشند. پیامبر برای ما چه شری میتواند داشته باشد؟








    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق


  9. #16
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض












    در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که پیامبر و استاد و پدر و مادر و دوست و اشیاء و ... همه چون محدود اند شر دارند.


    اگر مخلوق خالق را نشان داد خیر است ولی اگر خودش را نشان داد شر میباشد.

    پس اگر استاد و پدر و مادر و ... خدا را نشان دادند خیر اند ولی اگر خودشان را نشان دادند شر میباشند و از این شر باید به رب روشنایی پناه برد که عبارت از معرفت خداست.








    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق


  10. #17
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    اینجا سوال پیش می آید که رسول الله مگر خودش را نشان میدهد؟

    مگر خودش نفرموده است که هرکه مرا ببیند حق را دیده است؟

    در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که اگر سماوات و ارض را آیات الله دیدیم این میشود خیر.خداوند است که در همه آیات ظاهر است. اگر اینطور شد ماخلق خیر هستند ولی در غیر این صورت شر اند.





    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  11. تشكرها 2


  12. #18
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض











    اگر به نحو استقلال به ماخلق بنگریم. چه به پیامبر باشد چه به پدر و مادر و چه به اشیاء دیگر ، اینها همگی برای ما شر خواهند بود و آفت آدمیت ما میشوند.

    لذا قل اعوذ برب الفلق.من شر ما خلق.




    قوای عالم در اختیار انسان اند تا او را بالا ببرند.اما گاهی ما از آنها بد استفاده میکنیم و از آن ها شر میسازیم.




    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق


  13. #19
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    شر ساخته وهم انسان است



    حرف دقیق تر این است که شر را وهم انسان درست میکند. همه موجودات موجب استکمال انسان و خیر محض اند.

    اما این وهم ماست که از ان ها شر درست میکند و ان را به نحو استقلال توهم میکند.

    شرور عالم مخلوق وهم انسان است.

    و این شرور ناشی از جهل است. لذا از شر جهل میباید به معرفت خداوند که روشنایی است پناه ببرد.





    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  14. تشكرها 2


  15. #20
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,761 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    وقتی انسان طالب معرفت شد یعنی دارد به رب فلق پناه میبرد.در واقع علمی که انسان ساز است و او را رشد میدهد معرفت خداست. همه علوم و همه موجودات میباید مقدمه معرفت خدا قرار گیرند.


    در واقع برای آدمیت انسان آفتی جز جهل نیست.

    چون انسان فکر میکند که مخلوقات خالق اند و با آنها حساب خالقی باز میکند ، مخلوقات برای وی شر محسوب میشوند.ماه و ستاره خوب است اما برای ستاره پرست شر است.

    حضرت عیسی خیر محض است اما برای مسیحی که او را فرزند خدا میداند شر است . هکذا


    .



    نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق


صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •