سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 45

موضوع: نیم نگاهی عرفانی به سوره فلق

  1. Top | #21

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    نفس انسان خدا تراش است


    آیه((قَالَ أَتَعْبُدُونَ مَا تَنْحِتُونَ(الصافات/95) گفت:

    «آيا چيزي را مي‌پرستيد که با دست خود مي‌تراشيد؟! ))

    میفرماید که نفس انسان خدا تراش است. گاهی خودش را خدا میداند و گاهی خورشید و ستاره و پیامبر و امام و ... را خدا می انگارد.







    امضاء


  2. Top | #22

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    فرعون و نمرود خود را خدا میدانستند. این خدا انگاری خود در وجود همه ما هست زیرا مخلوقیم و محدودیم لذا در ابتدا خودمان را خدا میپنداریم.

    با درس خواندن(معرفت الله یافتن) میرویم تا خدا پرست شویم.

    ما انسان ها در ابتدا آب و خاک و نور و والدین و پادشاه و ...را مدبر عالم میدانیم. این ناشی از وهم ماست.




    نفس من بگرفت سر تا پای من
    گر نگیری دست من ای وای من







    امضاء

  3. تشكرها 2


  4. Top | #23

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    انسان هر چه بدی میبیند از خودش میبیند.هیچ مخلوقی نمیگوید من خدا هستم بلکه این وهم ماست که آن ها را خدا میداند.

    اگر بدانیم خورشید و ماه و امریکا و اسرائیل و همه عالم مخلوق خدایند و از خود چیزی ندارند ، موحد میشویم.




    اعداء عدوک نفسک، التي بين جنبيک:

    دشمنترین دشمن انسان نفس انسان است که بین جنبین او است.

    بین جنبیک یعنی اینکه محدود است. این نفس چون بین دو جنب محدود است شر دارد. اگر نفس از حد خارج شود و نامحدود گردد آنگاه خدا در وی نازل میشود و او توحید می یابد.

    .





    امضاء

  5. تشكرها 2


  6. Top | #24

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    پناه گاه آدمی



    در سوره فلق مامور شده ایم که به پناه گاه رب الفلق پناهنده شویم.

    همانطور که پیشتر عرض کردیم فلق ، همان روشنایی علم است.

    رب الفلق کسی است که نور علم ، یعنی نور توحید را به آدم افاضه مینماید.











    امضاء

  7. تشكرها 2


  8. Top | #25

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض










    انسان در جایی که آفتی او را تهدید کند به پناهگاهی متناسب با آن آفت پناه میبرد.

    بر اساس سوره فلق «ماخلق» آفت انسانیت انسان هستند و پناهگاهی که میتواند انسان را از شر این آفات حفظ نماید رب الفلق است.




    در واقع از هر خطری به هر پناهگاهی نمیتوان پناه برد.






    امضاء

  9. تشكرها 2


  10. Top | #26

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    انسان در هنگام خطر باید به جایی پناهنده شود که او را از خطر حفظ کند.

    مثلا خرابی سقف منزل برای انسان خطر است و اگر کسی در برابر این خطر به زیر چادر و یا به زیر پتو پناه ببرد از شر این خطر حفظ نخواهد شد.

    چون شر ماخلق از نوع جهل است ، باید به پناه گاهی که ما را از این جهل حفظ کند پناه ببریم که آن پناه گاه علم است.








    امضاء

  11. تشكرها 2


  12. Top | #27

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    در واقع از خطر میتوان به نوع پناهگاه پی برد و همچنین از نوع پناهگاه به نوع خطر نیز میتوان علم یافت.

    پناهگاه امورات مادی مادی است و پناهگاه امورات روحانی و مجرد ، مجرد از ماده است.

    با این توضیحات درباره پناهگاه هایی که در قران آمده تدبر کنید.مثلا رب الناس پناهگاهی است در برابر افت وسواس. فتدبر








    امضاء

  13. تشكرها 2


  14. Top | #28

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    چگونه باید پناه برد؟


    بر اساس عبارت من شر ماخلق ، کل مخلوقات برای ما شری دارند لذا این شر یک شر محیط و فراگیر است.

    به هر جا برویم این شر هست.

    در واقع بزرگترین مخلوق و بزرگترین شر برای انسان خود انسان است.










    امضاء

  15. تشكرها 2


  16. Top | #29

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    ما خلق عبارت عامی است که شامل خود ما نیز میشود.پناهگاهی که انسان را از این شر محیط حفظ میکند رب الفلق است. اینکه انسان بگوید به پناه گاه میروم و حرکتی انجام ندهد از شر آفات حفظ نمیشود.



    باید برای پناه بردن علاوه بر اینکه به زبان میگوییم اعوذ برب الفلق ، در عمل نیز به رب الفلق پناه ببریم. هر گاه دولت رب الفلق در ما حاکم شد ، ما در زیر پناهگاه او قرار گرفته ایم.










    امضاء

  17. تشكرها 2


  18. Top | #30

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض









    در واقع رب الفلق ان حقیقتی است که در فلق ظاهر شده و اصل روشنایی است و این روشنایی ، روشنایی علم است که پناهگاهی مناسب در برابر تاریکی جهل است.

    انسان باید طالب این نور معرفت باشد. وقتی ما طالب این معرفت شدیم و برای کسب معرفت الله تلاش کردیم آنگاه یقذف فی قلب من یشاء.

    خداوند تبارک و تعالی این نور را در قلب آن کس که میخواهد قذف میکند و یقینا آنکه لایق برای دریافت نور علم است شخصی است که طلب حقیقی داشته باشد.










    امضاء

  19. تشكرها 3


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی