اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    1- برداشت آگاهانه و منطقي از مفاهيم ديني و پيام وحي:


    بدعت‌گذاران و خرافه‌فکنان برداشت‌هاي عاطفي و غير منطقي از وحي دارند ودر تفسير کلام خداوند برخي عوامل خارجي را دخيل مي‌دارند و آيات قرآن را آن گونه تفسير مي‌کنند که با منافع شخصيشان، مغايرتي نداشته باشد.آنان بلند پروازي‌ها و ادعاهاي واهي فراواني را مطرح و منزلت و جايگاه خود را رفيع بر مي‌شمرند. قرآن کريم، دسيسه‌هاي آنان را افشا مي‌نمايد و مي‌فرمايد: ((وَقَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلا أَيَّامًا مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ (٨٠)بَلَى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٨١)وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٨٢)؛ و گفتند: «جز روزهايى چند، هرگز آتش به ما نخواهد رسيد. » بگو: «مگر پيمانى از خدا گرفته‏ايد؟ -كه خدا پيمان خود را هرگز خلاف نخواهد كرد- يا آنچه را نمى‏دانيد به دروغ به خدا نسبت مى‏دهيد؟» آرى، كسى كه بدى به دست آورد، و گناهش او را در ميان گيرد، پس چنين كسانى اهل آتشند، و در آن ماندگار خواهند بود. و كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته كرده‏اند، آنان اهل بهشتند، و در آن جاودان خواهند ماند)).(بقره/80-82).

    اعتقاد به برتري نژادي ملت بدعت پيشه و اعتقاد به اينکه آنان تافته‌اي جدابافته هستند وگنهکارانشان فقط اندکي مجازات مي‌شوند و سپس به بهشت مي‌روند، يکي از دلايل خودبرتربيني آنان است. اين امتياز طلبي با هيچ منطقي سازگار نيست، زيرا هيچ گونه تفاوتي در ميان انسان‌ها از نظر کيفر و پاداش اعمال در پيشگاه خداوند متعال وجود ندارد (نک مکارم شيرازي،؛ناصر و ديگران، تفسير نمونه،1،135.،322-324).


    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2- مبارزه با تعصب وگزافه گويي:

    يکي از مهمترين زمينه‌هاي رشد و پرورش بدعت و خرافه فکني در جامعه، تعصب وگزافه گويي است. بدعت گذاران و خرافه فکنان با گزافه گويي و تعصب بي‌جا در جامعه و بيان ادعاهاي پوچ و بي اساس، سعي در گمراه نمودن مردم و رسيدن به آمال وآرزوهاي دنيوي خويش هستند. قرآن کريم، سعادت و خوشبختي را از انحصار طايفه‌اي خاص بيرون آورده و معيار رستگاري را ايمان و عمل صالح و نژاد پرستي و تعصب‌هاي بي‌جا را عامل انحطاط معرفي مي‌نمايد و مي‌فرمايد: ((وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (١١١)بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (١١٢)وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١١٣)؛ و گفتند: «هرگز كسى به بهشت درنيايد، مگر آنكه يهودى يا ترسا باشد» اين آرزوهاى [واهىِ‏] ايشان است. بگو: «اگر راست مى‏گوييد، دليل خود را بياوريد.» آرى، هر كس كه خود را با تمام وجود، به خدا تسليم كند و نيكوكار باشد، پس مزد وى پيش پروردگار اوست، و بيمى بر آنان نيست، و غمگين نخواهند شد. و يهوديان گفتند: «ترسايان بر حق نيستند.» و ترسايان گفتند: «يهوديان بر حق نيستند» -با آنكه آنان كتاب [آسمانى‏] را مى‏خوانند. افراد نادان نيز [سخنى‏] همانند گفته ايشان گفتند. پس خداوند، روز رستاخيز در آنچه با هم اختلاف مى‏كردند، ميان آنان داورى خواهد كرد)). (بقره/111-113).

    اين آيات، گوشه‌اي از ادعاهاي بي‌اساس جمعي از يهود و نصاري را که باعث بدعت در اسلام مي‌گشتند، به نظاره مي‌کشانند و سرچشمه اصلي تعصب را که منجر به بدعت و خرافه فکني مي‌گردد را جهل و ناداني معرفي مي‌نمايد، لذا جهل و نادانی در اسلام مورد مذمت قرار گرفته شده است (رك؛ العاملي(شهيد اول)، محمد بن مکي، الدره الباهره من الاصداف الطاهره، ترجمه و تصحيح عبدالهادي مسعودي،44) چرا که افراد نادان، همواره در محيط زندگي خود محصورند و به ديگران اعتنا نمي‌کنند. (نک؛آل عمران/75-76؛ توبه/30-35).



    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    3ـ حفظ موازين اخلاقي در خرافه‌ستيزي

    براي مقابله با خرافه‌فکني در اجتماع، موازين اخلاقي بايد مراعات شود و حرکات ناشايست، گفتار خشن و انواع اذيت و آزار خرافه‌فکنان نبايد ما را در صدد مقابله به مثل برآورد، زيرا نيکي کردن از مؤثرترين روش‌ها براي بيدار کردن غافلان و فريب‌خوردگان است. خداوند متعال به پيامبرش چنين مي‌فرمايد: (ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ)؛ «بدى را بدان (شيوه‏اى) كه آن نيكوتر است، دفع كن، ما به آنچه وصف مى‏كنند داناتريم» (مومنون/96).

    خداوند متعال به پيامبر اکرم(ص) دستور مدارا با چنين گروه‌هايي را داده است و ناگفته پيداست که اگر اعمال و اقوال آنان منجر به تضييع حقوق افراد جامعه مي‌گردد و انحرافات فکري و عقيدتي در جامعه شکل گيرد، ديگر جايي براي مدارا نيست و بايد با قاطعيت تمام با آنان رفتار نمود، زيرا در اين وهله افکار و اعتقادات بسياري از افراد جامعه مورد هجوم قرار گرفته و اين مهم، موجب تزلزل اعتقادي جامعه مي‌گردد. (ر.ك: طباطبايي، سید محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، 15/ 65).

    نتیجه این‌که توحيد‌گرايي كه هدف اساسي قرآن است آثار روان‌شناختي اعجاز‌آميزي در انسان به‌ جا مي‌گزارد و اين آيات داراي محتوايي منسجم و آموزه‌هايي‌ بلندمرتبه است كه همانندي براي آن‌ها در معارف بشري يافت نمي‌شود.


    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    الف) مقابله با جریان نفاق و دورويي و دوچهرگان در اجتماع


    مؤثرترین راه درمان بیماری نفاق در عرصه اجتماع، مقابله با منافقین است، چراکه اینان با پاشیدن بذر نفاق در جامعه، سعی دارند که فضای اجتماع را فضایی ملتهب گونه جلوه داده و آشفتگی روانی را در جامعه تزریق نمایند، لذا بر مسئولان جامعه لازم است که با دوچهرگان مقابله نموده و آنان را از این‌گونه فعالیت‌ها برحذر دارند. گرچه اهل نفاق، مستحق عذاب دنيوي (نهج‌البلاغه، نامه27) و اخروي (ر.ك: توبه/72؛ مائده/33؛ اسراء/72) هستند، ولي اگر اهل نفاق، دشمني و عداوت خود را ظاهر سازند و عليه مسلمانان، آشکارا به جنگ و مبارزه بپردازند، حکم بغات و محاربان را که مجازات شرعي آنان به تشخيص حاکم و رهبر حکوت اسلامي به ميزان جنايت آنان، شامل حالشان گشته و با دستور حاکم شرع اجرا مي‌گردد.

    ميزان حد، نوع جنايت، چگونگي ثبوت جنايت و ميزان ترس و وحشتي که باعث اجراي حد مي‌گردد، در کتاب‌هاي فقهي بيان شده است. خداوند متعال در سوره مائده قيام مسلحانه و آشکار منافقين را که منجر به نا امني و تشويش اوضاع جامعه مي‌شود را محکوم مي‌کند و مي‌فرمايد:

    (إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِنْ خِلاَفٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي‌ الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ)؛

    «كيفر كسانى كه با خدا و فرستاده‏ اش مى‏ جنگند و براى فساد در زمين مى ‏كوشند، فقط اين است كه كشته شوند؛ يا به دار آويخته گردند؛ يا دست‏هايشان و پاهايشان، بر خلاف (يك‏ديگر، يعنى يكى از راست و يكى از چپ)، قطع شود؛ يا از سرزمين (خود) تبعيد گردند؛ اين، بر ايشان رسوايى ‏اى در دنياست؛ و در آخرت عذاب بزرگى برايشان است» (مائده/33).




    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    1ـ وظيفه مردم در قبال منافقين

    اگر منافقين دشمني و عداوت خود را آشکار نکرده و به صورت پنهاني به کارشکني، جاسوسي و ترويج فساد و فتنه مشغول باشند، از اجراي برخي احکام و حدود شرعي محفوظ مي‌ماند، اما مرم بايد به نکاتي در اين زمينه توجه داشته باشند. برخورد هوشيارانه، دوري از معاشرت با آنان، زيرنظر داشتن آنان همراه با مشورت با علماء و بزرگان و... از جمله وظائف مردم در این زمینه به شمار مي‌رود. مسلمانان بايد به گونه‌اي با آنان رفتار نمايند که منافقين در ميان اجتماع، خوار و ذليل گردند تا زمينه‌هاي فتنه‌گري و فساد آنان از بين برود.

    هم‌چنين آگاهان و قدرتمندان بايد چهره کثيف و روباه‌صفتانه آنان را آشکار و مردم را از مقاصد شوم و پليدشان آگاه سازند و برنامه مراقبت و احتياط را که همان برنامه قرآن و پيامبر در برابر منافقين است را به کار بندند. البته ناگفته پيداست که مردم در انجام وظايفشان بايد با بزرگان و انديشه‌وران مشورت نمايند و کاري را که به صلاح جامعه است، انجام دهند، چراکه برخورد عاطفي و غير‌مسئولانه، پيامد‌هاي ناگواري را به دنبال خواهد داشت.

    همان‌طور که ذکر شد، معالجه نفاق گاهي به دست عامل خارجي بوده و تسکين درد به عهده حکومت بوده و آنان با اجراي حدود شرعي در قبال نفاق آشکار که به طور علني و در مقابل انظار مردم قرار مي‌گيرد تا حدودي اين معضل درمان مي‌شود ولي در نوع دوم درمان، هوشياري و مراقبت همه جانبه مردم را طلب مي‌کند که منافق را از صحنه فعاليت خارج و او را با رسوايي به تسليم و شکست روبه‌‌رو سازند (حسيني، سيد محمد، دوچهره‌گان (نفاق، آفت دين و اجتماع)، 162).


    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    2ـ علاج نفاق توسط شخص مبتلا


    درمان نوع ديگري از نفاق، به خود شخص مبتلا برمي‌گردد. اين عوامل، گرچه دشوار و نيازمند تمرين، ممارست و رياضت است، اما اگر انسان به عواقب سوء نفاق نيک بينديشد، در خواهد يافت که هم باعث رنج و زحمت و هلاکت خويش گرديده و هم موجبات ضرر و زيان ديگران را فراهم آورده است؛ هم خود را در دنيا به حزن و غم و سرگرداني مبتلا ساخته و هم آخرت خويش را از دست داده و در نهایت موجبات خشم خداوند را فراهم آورده است.

    اين نوع درمان بيش‌تر در مورد افرادي است که ضعف ايمان دارند و ناداني آنان باعث ابتلاي به نفاق گرديده است. این بحث حتي در مورد افرادي که مدعي دانايي و آگاهي‌اند نیز مي‌تواند صادق باشد. به هر حال اگر چنين شخصي، توانايي و ويژگي‌هاي نهفته در خود را باز يابد و بداند که با کمک اراده، هر کاري که خارج از توان او باشد را مي‌تواند انجام دهد و با تمرين و ممارست‌، برآن فائق آيد، به سرعت مي‌تواند اين رذيله شوم را درمان نمايد.

    بنابراين شخص مبتلا، با تفکر درباره خويش و بهره‌گیری از اراده آهنين و همت والا براي رفع اين بيماري، مي‌تواند بر آن فائق آيد (حسيني، سيد محمد، دوچهره‌گان، نفاق آفت دين و اجتماع/ 164).

    امام خميني(ره)، با الهام از آیات قرآن و روایات، درمان نفاق را از دو طريق ممکن ‌دانسته و به مبتلايان به اين بيماري، سفارش مي‌‌نمايد که:

    الف) تفکر در مفاسد دنيوي و اخروي که مترتب بر اين رذيله است. در دنيا اگر مردم، آدمي را به نفاق و دورويي بشناسند و او به اين صفت زشت معرفي گردد، از انظار مردم افتاده و رسواي خاص و عام مي‌گردد و در نزد تمام اقران و امثال بی عرض و آبرو مي‌‌گردد. او را از مجالسشان طرد و شخصيت او را دچار تشويش و پريشان حالي مي‌کنند.

    در آخرت مکنوناتش، آشکار گشته و با دو زبان از آتش محشور و با منافقين و شياطين معذب مي‌گردد.

    ب) جديت و کوشش در مقام عمل، براي دور شدن از اين صفت زشت و اين‌که انسان، مدتي در افعال و اعمال خود مواظبت کند و مراقب حرکات و سکنات خويش باشد و افعال و اقوال خود را در ظاهر و باطن يکسان نمايد و تظاهرات و تدليسات را عملاً کنار بگذارد و از خداوند منان در خلال اين احوال، توفيق طلب نمايد که او را بر نفس اماره مسلط گرداند و در اين اقدام و علاج با او همراهي فرمايد. (موسوی خميني(ره)، سيد روح الله، اربعين/136ـ137).


    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  7. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    3ـ مبارزه با طبقه‌گرايي و اشرافيت بر پايه اصالت زور و زر

    يکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي پرورش نفاق در اجتماع، طبقه‌گرايي و اشرافيت است. منافقين براي در دست داشتن قدرت، ثروت و اشرافيت بر ديگر طبقات، از هيچ تلاشي دريغ نمي‌ورزند و به کسي اجازه ورود به اين باند قدرت و ثروت را نمي‌دهند تا بدين‌ وسيله خود را هميشه عزيز و مؤمنان را ذليل نمایند، غافل از آنکه عزت مخصوص خدا و رسول و مؤمنين است.

    براي مبارزه با طبقه‌گرايي و اشرافيت بر پايه اصالت زور و زر، بايد اقداماتي انجام گيرد. ابتدا بايد طرز تفکر خود برتر ‌بيني منافقان، که ناشي از غرور و تکبر از يک‌سو و گمان به استقلال در برابر خداوند متعال از سوي ديگر مي‌باشد، اصلاح گردد، از اين‌رو لازم است که نگاهي به صدر اسلام بيفکنيم آن‌گاه که منافقين داراي قدرت و ثروت بوده و با تمام کارشکني‌ها و توطئه‌هاي آنان در جامعه نوپاي اسلامي عاقبت، مسلمين برآنان فائق آمدند و قدرت و ثروت ايشان راهي از پيش نبرد و با تشکيل حکومت مسلمانان و قدرتمندي آن، تفکر خود برتر بيني و خودکامگي آنان نابود گرديد. (ر.ك: ابن قطب، سيد، في ظلال القرآن، 1، 45؛ ر.ك: مکارم‌ شيرازي، ناصر و ديگران، تفسير نمونه، 24/162ـ 164) قرآن کريم از برخي کارشکني‌هاي مشرکين و منافقين در برابر مسلمين اینگونه ياد مي‌کند:

    ـ (هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لاَتُنفِقُوا عَلَى‏ مَنْ عِندَ رَسُولِ‌اللَّهِ حَتَّى‏ يَنفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَيَفْقَهُونَ يَقُولُونَ لَئِن رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَيَعْلَمُونَ)؛

    «آنان كسانى هستند كه مى‏گويند: «براى كسانى كه نزد فرستاده‏ خدا هستند (اموالتان را) هزينه نكنيد تا اين‏كه پراكنده شوند.»


    در حالى كه منابع آسمان‏ها و زمين، فقط از آنِ خداست وليكن منافقان فهم عميق نمى‏كنند. مى‏گويند: «اگر به مدينه بازگرديم، قطعاً، عزيزترين (افراد)، ذليل‏ترين (افراد) را از آن (شهر) بيرون مى‏رانند!» در حالى كه عزّت فقط براى خدا و براى فرستاده‏اش و براى مؤمنان است وليكن منافقان نمى‏دانند» (منافقون/7ـ 8).



    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع



  8. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    4 ـ برچيدن تبعيض‌گرايي، انحصارطلبي و امتيازخواهي


    تبعيض‌گرايي و انحصار‌طلبي از ديگر معضلات اجتماعي است که زمينه رشد نفاق را در جامعه فراهم مي‌آورد. با برچيدن و از بين بردن آن، تا حدودي بستر رشد نفاق از بين خواهد رفت.

    منافقين، همواره خودشان را از ديگران برتر ديده و خواستار موقعيت‌هاي ويژه اجتماعي و اقتصادي بوده‌اند. منشأ اين معضل، غرور، تکبر، زياده‌خواهي و انحصار‌طلبي آنان است. آنان خود را عاقل و هوشيار و مؤمنان را سفيه و ساده‌لوح و خوش‌باور مي‌پندارند. قرآن کريم در برابر اين ادعا مي‌فرمايد: (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلكِن لاَيَعْلَمُونَ)؛ «و هنگامى كه به آنان گفته شود: «همان‏گونه كه مردم ايمان آوردند [شما هم] ايمان آوريد.» مى‏گويند: «آيا همان گونه كه سبك‏سران ايمان آوردند، ايمان بياوريم؟!» آگاه باشيد كه فقط آنان سبك‏سرند و ليكن نمى‏دانند» (بقره/13).

    منافقين، افراد پاکدل، حق طلب و حقيقت‌جو را که با مشاهده آثار حقانيت در دعوت پيامبر اکرم(ص) سر تعظيم فرود آورده‌اند را سفيه مي‌دانند و شيطنت، دورويي و انحصار‌طلبي خويش را دليل بر هوش و درايتشان مي‌شمرند.

    آري! در منطق آنان، عقل جايگاهش را با سفاهت تعويض نموده است، لذا قرآن کريم در جواب آنان چنين مي‌فرمايد: (إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلكِن لاَيَعْلَمُونَ).

    آيا اين سفاهت نيست که انسان، مسیر زندگي خود را مشخص نکند و در ميان هر گروهي به رنگ آن گروه درآيد و همواره به دنبال انحصار‌طلبي و تبعيض‌گرايي و امتياز‌خواهي‌ باشد و به جاي تمرکز و وحدت شخصيت، دوگانگي و چند‌گانگي را پذيرا باشد و استعداد و نيروی خود را در طريق شيطنت، توطئه، انحصار‌طلبي و تخريب روحي ديگران به کارگيرد (ر.ك: مکارم شیرازي، ناصر و ديگران، تفسير نمونه، 1/95 ـ 96).


    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع


  9. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    از اوصاف و رفتاري که در اين آيات براي منافقين آورده شده، مشخص مي‌گردد که اينان از جهت طبقه، يک دسته محدود و ممتاز اشرافي‌اند. مردمي که راه‌هاي فريب و اغفال اکثريت و ساخت و ساز با هر دسته‌اي را با تجربه‌هاي گذشته آموخته‌اند (چونان که معناي لغوي نفق و نفاق هم اشاره به همين است) و مقياس حق و باطل و پيروزي و شکست را وضع موجود و انديشه‌ها و تجربه‌هاي گذشته و حال خود مي‌پندارند. اينان چون مغرور به قدرت فکري يا مالي و يا معلومات محدود خود مي‌باشند، حق و قدرت آن را چنان که بايد، درک نمي‌کنند.‌در برابر اين طائفه، عامه روشن ضمير و پاک فطرت مردم مي‌باشند که کم‌تر دچار بيماري‌ها و علل نفساني‌اند. بدين جهت حق را بهتر درک مي‌نمايند و استقامت و فداکاريشان بيش‌تر است.


    جمله (كَمَا آمَنَ النَّاسُ)، اين نکته را گوشزد مي‌نمايد که عامه مردم چون عنوان و صفت آنان آلوده نگشته و دچار عصبيت طبقاتي و يا نژادي يا قومي نبوده‌اند، ايمان آورده‌اند.


    از نظر نفاق پيشگان مغرور، مومنين سفيه، خوش‌باور و سبک مغز هستند. آن‌ها هنگامي که ايستادگي و مقاومت مؤمنين را با تمام مشکلات و مصائب، مشاهده مي‌کردند خصوصاً هنگامي که مسلمانان مهاجر و انصار فقير و ژنده‌پوش مدينه را مي‌نگريستند که محصور دشمنان داخل و خارج هستند، از نظر اينان، اميدواري و پايداري مسلمانان جز سبک‌سري و عاقبت ‌نيانديشي و ساده‌لوحي، چيزی ديگرنبود، غافل از این که در واقع خود نمونه کامل سفاهت بودند.



    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع


  10. #20
    کاربر عادی

    تاریخ عضویت : آذر 1394
    نوشته : 4      تشکر : 0
    4 در 3 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    Mashad1365 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بسیار زیبا بود. مرسی از ین مطلب پر مغز
    اعجاز روانشناختی قرآن در گستره اجتماع

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •