حجاب گرايي، خواست فطري زن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
حجاب گرايي، خواست فطري زن
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    از این اظهارات به خوبی آشکار می‌شود که مخاطبین لوط پیامبر،‌ به چه میزان از راستای فطرت انسانی خود منحرف گردیده، از لحاظ اخلاقی سقوط کرده‌اند عمق خشم و نفرت لوط پیامبر از کردار زشت و شرم‌آور ایشان، و اصرار وی بر ارشاد و هدایت آن کفر پیشه‌گان، و سرانجام هلاکت و نابودی آنان در اثر خشم و غضب خداوند،‌ همه و همة تأکید بر واقعیت انحراف آن‌ها از مسیر فطرت انسانی خود می‌باشد. آن هم در حدّی که حجاب و پوشش و عفّت و عصمت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، در ادامة انحراف نسل‌های بشری از فطرت پاک خدایی است که مقام و منزلت انسان، حیا و عفت او در نتیجه پوشش و حجابش، همواره دستخوش تحوّل و تغییر گردیده و در طول تاریخ، اینجا و‌ آنجا، از جمله در تمدّن‌های باستانی ایران و روم و ... به رنگ‌های مختلفی درآمده، صورت‌های گوناگونی به خود گرفته است. البته زن با ویژگی‌های سرنوشت خود معطوف ساخته است. برای همین است که عموم محققین، موقعیت اجتماعی زن و حجب و حیا و پوشش او را معیار سنجش روابط اجتماعی، در تمد‌ّن های بشری قرار داده، در بررسی‌های تاریخی خود، بیشتر از وضعیّت زن، سخن گفته‌اند. ویل دورانت در تاریخ تمدن جلد 1 صفحة 552 می‌گوید: «در زمان زرتشت زنان منزلتی عالی داشتند، با کمال آزادی و با روش گشاده در میان مردم آمد و شد می‌کردند...»[20]در صورتی که: «پس از داریوش مقام زن، مخصوصاً در طبقة ثروتمندان تنزّل پیدا کرد، زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند، آزادی خود را حفظ کردند. ولی در مورد زنان دیگر، گوشه‌نشینی زمان حیض که برایشان واجب بود، رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعیشان را فرا گرفت. (و این امر خود مبنای پرده‌پوشی در میان مسلمانان به شمار می‌رود).




    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  2. #12
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند، که جز د رتخت روان روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند، و هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد، که آشکارا با مردان آمیزش کنند. زنان شوهردار حق نداشتند، هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که از ایران باستان بجا مانده، هیچ صورت زن دیده نمی‌شود، و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد...».[21]

    این در حالی است که حجاب و پوشش رایج و معمول در میان قوم یهود به مراتب دست و پا گیرتر بوده است چه اینکه: «اگر زنی به نقض قانون یهود می‌پرداخت چنانکه مثلاً، بی‌آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می‌رفت، و یا در شارع عام نخ می‌رشت، یا با هر سخنی از مردان، درد دل می‌کرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلّم می‌نمود، همسایگانش می‌توانستند صدای او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت، بدون پرداخت مهریّه او را طلاق دهد.»[22]

    با ظهور دین اسلام در ادامة مکتب‌های الهی، ارزش و اعتبار واقعی زن، دوباره احیا گردید. زن، از لحاظ انسانی در کنار مرد قرار گرفت. بر حجب و حیا و عفّت و حجابش، تأکید مجدّد به عمل آمد. مصلحت دید شارع مقدّس، بنا به اقتضای طبیعت زن و ضرورت حفظ توازن و تعادل روانی جامعه، در تشریع آیات 30 و 31 سورة نور و آیة 53 سورة احزاب، که جای تفسیر و تبیینش فصل دیگری است، تبلور یافت. به موجب احکام صادره در این آیات و در جهت تقویت هر چه بیشتر بنیاد فطرت، مقرر گردید که اندام زن همچنان پوشیده باشد. خوشبختانه این امر مورد استقبال زن مسلمان که هویّت فطری – انسانی – خویش را بازیافته بود، قرار گرفت و با رضا و رغبت آن را پذیرفت.



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  3. #13
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    به گفتة علامه شهید مرتضی مطهری: [عایشه همواره زنان مسلمان را این چنین ستایش می‌کرد: «مرحبا به زنان انصار، همین که آیات سورة نور نازل شد، یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید. سر خود را با روسری‌های مشکی می‌پوشیدند. گویی کلاغ روی سرشان نشسته است.» در سنن ابوداود جلد 2 صفحة 382 همین مطلب را از امّ سلمه نقل می‌کند. با این تفاوت که امّ‌سلمه می‌گوید: «پس از آنکه آیة سورة احزاب «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ» نازل شد، زنان انصار چنین کردند....][23].

    این روند مطلوب و مبتنی بر فطرت، به عنوان یک فریضه، همیشه آویزة گوش امّت اسلام به خصوص زن مسلمان بوده است. و حتی زمامداران خودسر و جنایتکاری مثل یزید آن را در ظاهر به کار می‌بسته‌اند. زینب (سلام‌الله علیها) دختر امیرالمؤمنین (ع)، ضمن خطبه‌ای که در مجلس یزید ایراد فرمود به همین مطلب اشاره کرد که:

    «أمِنَ العَدْلِ يَابْنَ الطُّلقاء تَخْديرکَ حَرائرکَ وَ سُوقُکَ بَناتَ رَّسُولُ اللَّهِ سَبايا، قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ.» یعنی «آیا از روی عدل و داد و نصف است ای فرزند آزاد شده‌ها. که زنان و کنیزان خود را در پس پرده بداری و دختران رسول خدا را اسیروار، شهر به شهر بگردانی! و ستور با احتشام و خدور با احترام ایشان را نادیده انگاشتی!!».[24]این بیان حاکی از واقعیّت موجود و آداب و رسومی است که دربار خلافت یزید هم، آنرا لازم الرعایه می‌دانسته است.



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  4. #14
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    با این حال چنین نیست که این فریضه، همواره در جوامع اسلامی رعایت شده، تخلّفی از آن صورت نگرفته باشد. بلکه این فریضه نیز مانند فرائض دیگر، بارها توسّط سّست اعتقادان نقض گردیده است. ظهور «قرة‌العين» و به خصوص فاجعة «بدشت»، در متن اسلام و جامعة متعبّد ایرانی، گواه روشنی بر نفوذ و حتّی رسوخ انحراف در اذهان بیمار جوامع اسلامی و گرایش‌های ملحدانه در برخی افراد است.

    مرحوم میرزا تقی خانِ سپهر ملقب به لسان الملک،‌ در نقل وقایع سال 1264 می‌نویسد: «وهم در این سال فتنة قرة‌العين ظاهر گشت. همانا این زن، زرّین تاج نام داشت. و او دختر حلاجی ملا صالح قزوینی است. پدرش یک تن از اجلّة فقها بود، و شوهرش ملامحمّد، پسر محمدتقی عموزادة ویست، که او نیز فضلی به کمال داشت. و عمّش ملا محمدتقی مجتهدیست که فضل و تقوای او، در همة بلدان و امصار پراکنده است. و این دختر با اینکه رویی چون قمر و زلفی چون مشک اذفر داشت، در علوم عربیّه و حفظ احادیث و تأویل آیات فرقانی، با حظّی وافر بود.

    از سوء قضا شیفتة کلمات میرزا علی‌محمّد باب گشت، و از جملة اصحاب او شد. و اندک اندک طریقت او را که بیشتر نسخ شریعت بود بدانست. حجاب زنان را، از مردان موجب عقاب شمرده و یک زن را به نکاح نه مرد فرض استحباب کرد، اصحاب میرزا علی‌محمّد باب که از زن و فرزند و خویش و پیوند، آواره بودند، و از کمال شبق، هر پتیاره را، ماه پاره می‌دانستند، به ارادتی عاشقانه، شمع او را پروانه گشتند. گاهی او را بدرالدجّی و وقتی شمس‌الضحّی نام نهادند. و عاقبت به «قرة‌العين» لقب یافت.»[25] وقاحت و بیشرمی این آلوده دامن در این است که: «مجلس خود را چون حجلة عروس پیراسته می‌کرد. و تن را چون طاوس بهشت آراسته می‌داشت، و پیروان باب را حاضر کرده، بی‌پرده بر ایشان درمی‌آمد. و نخست بر فراز تختی جلوس کرده، چون واعظان متّقی از بهشت و دوزخ یاد می‌کرد، و از احادیث و آیات شرحی به کمال می‌راند. آنگاه می‌گفت: هر کس مرا مسّ کند، سَوْرَتِ آتش دوزخ بر وی چیره نگردد. و مستمعین بر پای می‌شدند، و به پای سریر او می‌رفتند و ...».[26]


    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  5. #15
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    لسان الملک، در تقریر اوج بی‌حیایی قرة‌اليعن و برقع از رخ برگرفتن وی چنین می‌گوید: «... و از آنسوی قرة‌اليعن، که شرح حالش از پیش به شرح رفت، بعد از اراقت دم و قتل عمّ و مخالفت پدر و بی‌فرمانی شوهر، از قزوین با فوجی عاشق دلباخته، به آهنگ خراسان بیرون تاخت. چون در منزل «بدشت» که یک فرسنگی بسطام است، مقام کرد، حاجی محمّدعلی هم از خراسان برسید. و با قرة‌اليعن یکدیگر را دیدار کردند. و چند کرّت مجلس را از بیگانه پرداخته، به مشاورت بنشستند. و در رواج دین میرزا علی‌محمّد باب رای زدند. و عاقبت پرده از کار برگفتند. و قرة‌اليعن منبری در انجمن نصب کرده، بی‌پرده بر منبر صعود کرد. و برقع از رخ برکشید، و چهرة تابنده را، که مهر درخشنده بود، با مردمان بنمود و گفت: هان (ای اصحاب! این روزگار ما از ایام فترت شمرده می‌شود. امروز تکالیف شرعیّه یکباره ساقط است. و این صروم و صلوة و ثنا و صلوات، کاری بیهوده است. آنگاه که میرزا علی‌محمّد باب اقالیم سبعه را فرو گیرد. و این ادیان مختلفه را یکی کند. به تاره شریعتی خواهد آورد، و قرآن خویش را در میان امّت ودیعتی خواهد نهاد. و هر تکلیف که از نو بیاورد، بر خلق روی زمین واجب خواهد گشت. پس امروز زحمت بیهوده بر خویشتن روا می‌دارید. و زمان خویش را در مضاجعت طریق مشارکت بسپارد. و در اموال یکدیگر شریک و سهیم باشید، که در این امور شما را عقاب و نکالی نخواهد بود.»[27]



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  6. #16
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    «گرچه تأثیر حرف و عمل این جرثومة فساد و انحراف، در مستمعین وی متفاوت بود، و دمدمة او در متدینیّن درنگرفت. امّا معل الاسف،‌ فتح بابی شد برای جماعتی که بی‌دین و بدکیش بودند، و مال و ثروتی و عیال و عدّتی نیز نداشتند.»[28]، چه اینکه آنان «از این سخنان شاد خاطر شده، یکباره سر به بی‌دینی برآوردند. و حمل شرایع را از گردن فرو نهادند.»[29]، همچنین در تجرّی و تجاسر رضاخان و دستور «کشف حجاب» او که خود و خانوادة نگون‌بختش به منظور جلب نظر و خوش‌آیند ارباب، در این را پیش‌قدم بودند، بی‌تأثیر نبود. هر چند مقاومت گستردة مردم مسلمان ایران در برابر آن، درخور ستایش و تحسین بسیار است. بیان تاریخ در این رابطه چنین است:

    «برای برداشتن حجاب بانوان، مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار می‌گردید. ولی پیشرفت زیادی نداشت. و اکثریت مردم، نه تنها استقبالی نمی‌کردند، بلکه با نظر تنفّر می‌نگریستند. تا روز 17 دیماه 1314 که شاه به اتفاق ملکه و شاهدخت‌ها در جشن دانشسرای مقدماتی حضور یافتند. در این روز دو اتومبیل سلطنتی که اولی رضاشاه و دومی ملکه تاج‌الملوک و شمس و اشرف پهلوی در آن بودند، بدون حجاب وارد دانشسرا شدند.»[30]

    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  7. #17
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    رضاشاه، فلسفة این اقدام احمقانه را، برای محمود جم که کشف حجاب در کابینة او انجام گرفته، چنین تشریح می‌کند: «این چادر، چاقچورها را چطور می‌شود از بین برد؟! دو سال است که این موضوع فکر مرا به خود مشغول داشته، از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آن‌ها را دیدم که پیچه و حجاب را دور انداخته و دوش به دوش مردها کار می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری بود، بدم آمده است!»[31] و در ادامه، برداشت خود را از کشف حجاب ترکیّه چنین تحلیل می‌نماید که: «اصلاً چادر و چاقچور، دشمن ترقّی و پیشرفت مردم ماست. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نشتر زد و از بینش برد!!».[32]

    مخالفت رأی و عقلی که در ماورای این اظهارات سست و بی‌اساس مشهود است و از خودباختگی مطلق سرچشمه گرفته است، بی‌نیاز از هر تشریح و توضیحی به نظر می‌رسد. امّا بسیار بجا است که به نقل چند جمله از مخبرالسلطنة هدایت، تحت عنوان «رفع حُجب یا حجاب سوقات آنکارا»، در همین زمینه مبادرت شود. هدایت در کتاب «خاطرات و خطرات» چنین نوشته: «مجالس نشاط، لولیدن مرد و زن در بساط، انبساط می‌آورد؛ و نفس را انتعاش می‌دهد. لیکن «شب شراب، نیرزد به بامداد خمار!»، معروف است، جوجه را آخر پاییز می‌شمرند. فکر «تشبّه» به اروپایی از آنجا (آنکارا) به سر پهلوی آمد!.

    صورت، بلی آراسته است، و بیشتر معایب – که امروز گریبانگیر ملل است – از طرز زندگی برخاسته!.»[33]


    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  8. #18
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    هدایت در بخش دیگری از همین نوشتار افزوده است: «بلی! پوشیدن «رو» طبیعی نیست. حتی پوشیدن «لباس»، طبیعی نیست. تمدّن، آورده است؛ چه بسیار مردم، امروز هم برهنه می‌گردند، آن‌ها را وحشی می‌خوانیم؛ زن‌های ما به نیمة راه وحشت رسیده‌اند.

    چادر و چاقچور و روبند، شرعی نبود. حجابی که در شرع وارد است، خودداری از تظاهر و جلب‌نظر است. در مکّه و مدینه روبند نیست، نصف صورت باز است با جامعة بلند، عبا و ...»[34]، «آخر چادر و مشکورسم* ایرانیان بود، و از آنجا ریشه داشت، در شاهنامه، در سه جا ذکر چادر شده است:

    یکی، در رفتن کردیه به ایوان بهرام چوبین، یکی، در ملاقات شیرین و شیرویه، و باز، در تکلیف کاوس به سیاوش که به مشکو برود که سبب هلاکت او شد.

    حفاظ فخر نجبا بوده است، و ما مدعّیِ تجدید دورة پهلوانی هستیم.

    در تخت جمشید یا نقش‌های بیستون صورت زن نیست، شعر:

    منیژه منم دخت افراسیاب

    برهنه ندیده تنم آفتاب.»[35]


    علاوه بر ایرانزمین «در چین، تا چهل سال قبل که مسافرتی اتّفاق افتاد، زن در معابر دیده نشد،‌ مگر در ملحفه یا پرده. اندرونی و بیرونی داشتند. بشر در هر کار افراط و تفریط دارد. «کل شی جاوَزَ حدّه انعکس الی ضدّه.»

    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  9. #19
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض





    مخبرالسلطنه، پیامد بی‌حجابی در اروپا را چنین تقریر کرده است: «در اروپا (عفّت) و (ناموس) را فدای (تجارت!) کرده‌اند!. (زن) را مضطر می‌خواهند، تا (اجرت) کمتر بدهند. باید نصف گذران را، شب به زحمت به دست بیاورند، تا آخر عمر، صاحب زندگی نمی‌شوند.»[36] و در تشریح «تشبّه» به اروپایی، اینگونه داد سخن داد: «تقلید اروپایی» به «صورت»، خوش می‌نماید، تأسّی به «لابراتوار» کار مرد ادیب، ترقّی اروپا در «افزار» سازی است، نه در «اسکی» و «فوتبال» بازی!»[37]

    در تعلیل این پدیدة انحرافی، تأکید بر روی یک عامل به هیچ وجه روا نیست، چه اینکه زمینه‌های متفاوت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه روانی، خاستگاهِ آن به شمار می‌رود، علاج این بیماری در گرو سالم‌‌سازی زمینه‌های فوق، و پیراستن همة تأسیسات اجتماعی از انگل‌های این آفت است، و می‌تواند خود موضوع بحث دیگری باشد.


    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  10. #20
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,386      تشکر : 19,631
    24,037 در 6,932 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    [1]- سوره بقره، آیه 156. یعنی: «ما بفرمان خدا آمده بسوی او رجوع خواهیم کرد.»


    [2]- سورة قيامة آیة 5، یعنی: «بلکه انسان می‌خواهد، وعدة بهشت و دوزخ خدا را تکذیب کرده، از عمرش هر چه باقی است در فجور و هوای نفس بگذارند.

    [3]- سورة اعراف، آیة 22.


    [4]- از غزل مشهور حافظ با مطلع «فاش می‌گویم و از گفتة خود دلشادم».

    [5]- سورة اعراف، آیة 22.

    [6]- ترجمة آیات شریفه در سراسر این نوشته، از قرآن مترجم دانشمند معظم مرحوم مهدی الهی قمشه‌ای اقتباس شده است.

    [7]- ادامة غزل مشهور حافظ است.

    1- نظامی گنجوی.

    [9]- تفسیر المیزان، جلد 16؛ تحت عنوان «بحث روانی» ص 28.

    [10]- از نظامی گنجوی است.

    [11]- از رباعیات باباطاهر عریان.

    [12]- سورة آل‌عمران، آیة 42.

    [13]- سوره مریم آیات 18 و 23.

    [14]- همان.

    [15]- سورة مریم، آیة 27.

    [16]- سورة مریم، آیات 27-28.


    [17]- همان.
    * از غزل مشهور حافظ است.

    [18]- سوره اعراف، آیات 80-81.

    [19]- همان.

    [20]- به نقل از مسئله حجاب استاد مطهری، ص 6-7.

    [21]- همان.


    [22]- به نقل از مسئله حجاب استاد مطهری، ص 5-6.

    [23]- به نقل از مسئله حجاب استاد مطهری، ص 9-10.
    *- در رابطه با این جملة معترضه ویل دورانت به کتاب مسئلة حجاب استاد مطهری مراجعه شود.

    [24]- به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، زندگانی حضرت زینب (س)، ص 390.

    [25]- به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، ج 3، ص 19-20.

    [26]- همان.

    [27]- به نقل از ناسخ التواریخ، ج 3.

    [28]- همان.

    [29] - همان.

    [30]- به نقل از تاریخ 20 سالة ایران به قلم حسین مکّی، ص 258.

    [31]- به نقل از تاریخ بیست سالة ایران به قلم حسین مکّی، ص 261-262.

    [32]- همان.

    [33]- به نقل از تاریخ بیست ساله، حسین مکّی، ص 268-269.

    [34]- همان.

    [35]- همان.

    [36]0 به نقل از تاریخ بیست ساله، حسین مکّی، ص 268-269-270.

    [37]- همان.
    *- «مَشْکُو- مَشْکُوبَهَ = حرمسرای شاهان: فرهنگ معین.
    حجاب گرايي، خواست فطري زن



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 03-06-1391, 19:06

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •