حجاب گرايي، خواست فطري زن سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
حجاب گرايي، خواست فطري زن
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض حجاب گرايي، خواست فطري زن







    مرد همه به فطرتِ «توحید» زاده‌اند،

    این «کفر» عارضی بود و عارضی یزول!

    این ادّعا که از سوی یکی از حکمای اسلامی بنام «حاج ملامحسن، فیض کاشانی» قدّس سره الشریف، مطرح گردیده است، از نظر فلسفة الهی کاملاً روشن و مدلّل می‌باشد. چه اینکه انسان در این بینش فلسفی، مخلوقی است کمال طلب که به مقتضای حکمت خداوند، رهپوی طریق «إنّا لِلّه و إنّا اِلَيْه راجِعُونَ»[1] است. و در این تلاش و تکاپو، از بدو پیدایش، هیچ‌گاه از مدد وحی و وجود شریعتی که وی را یاری رساند، بی‌بهره نبوده است. به همین دلیل است که می‌توان گفت: پایه و اساس تمدّن بشری، وحی الهی است. و تمدن‌های بشری، بدون استثناء نشأت گرفته از ادیان و مذاهب می‌باشد، چیزی که هست، اینکه افراد انسان بعضاً، بدلایل مختلف و تحت تأثیر عوامل گوناگون، در برهه‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب خود، مسیر فطرت را رها کرده، به این سوی و آنسوی متمایل گشته و گاه به عارضة «کفر» که هر شرّ و فساد از آن سرچشمه می‌گیرد، مبتلا گردیده‌اند.

    1.کفر که به حق، سر منشأ هر شّر و فسادی است، ارزش‌های انسانی را بکلّی دگرگون ساخته، مضمون «بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ»[2] را تحقّق می‌بخشد. و انسان کافر، با انکار خدای یکتا که خالق و مدبّر جهان آفرینش است، هر ارزشی ار که متعلق به نسل او است، از جمله حجاب و پوششی که مظهر شرم و حیا، محصول «خودآگاهی» و مضمون «وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ»[3] است، را زیر پا می‌گذارد؛ با مراجعه به تاریخ و مروری گذرا بر سر گذشت اقوام و ملّت‌ها، هیچ نقطة تاریک و مبهمی در این زمینه باقی نمی‌ماند.



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    اینک و با توجّه به این حقیقت مسلّم که بهترین مرجع و مأخذ، جهتِ دستیابی به سرگذشت اقوام و ملّت‌ها، کتب مذهبی، به ویژه قرآن کریم که از دستبرد دخل و تصرّف و تحریف مصون مانده است، می‌باشد. بررسی تاریخی حجاب و پوشش به عنوان یک مسئلة فطری، که هرگز جدا از مقدار و منزلت و مقام و موقعیّت زنان در جوامع مختلف نیست، با نقل چند نمونه از قرآن کریم دنبال می‌شود:

    1- من ملک بودم و فردوس برین جایم بود

    آدم آورد در این دیر خراب آبادم![4]


    قرآن کریم، در تبیین جریان خلقت و ترسیم چهرة زندگی آدم و حوّا در بهشت، به آیة شریفة«فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ»[5] ، می‌رسد. یعنی «...چون از آن درخت تناول کردند، زشتی‌هایشان، (مانند عورت و دیگر زشتی‌های پنهان) آشکار گردید. و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت خود را بپوشانند.»[6]. به موجب این بیان، چشیدن میوة ممنوعه توسّط آدم و حوّا، صرفنظر از فلسفه و حکمت آن در نظام آفرینش، تحولّی که در آن‌ها به وجود آورد، این بود که آن‌ها را در آن حرم «ستر» و «عفاف»، با حقیقت «برهنگیِ» روبرو کرد. که «بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا». و بلافاصله با برگ درختان بهشت، شروع به پوشیدنِ خود نمودند که: «وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ.».



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  4. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    در اینجا بحث بر سر میوة ممنوعه و چیستی آن که از دیرباز مورد اختلاف مفسّرین قرآن کریم و متفکّرین اسلامی قرار گرفته است، نیست. بلکه منظور این است که چشیدن آن، آدم و حوّا هر دو را یکباره به خود آورده، موجب گردیده است که آن دو قبل از هر چیز «برهنگی» خود را احساس نمایند. و بر اساس فطرت خدایی خویش، در برابر آن عکس‌العمل مناسب نشان دهند. یعنی زشتی‌های خود را بپوشانند.که:

    تا شدم حلقه بگوش دَرِ میخانه «عشق».
    هر دم آید غمی از نوبه مبارک بادم![7]


    خودآگاهی همزمانِ آدم و حوّا و حرکت همسان آندو، گویای این حقیقت است که مرد و زن از این بابت، همتا و همپای یکدیگرند و هیچ امتیازی بر یکدیگر ندارند، کاربرد صیغة «تثنیه»، در ترسیم این مطلب، گواه روشنی بر این مدعّا است.

    این واقعیّت تاریخی، به سادگی بدست می‌دهد که حجاب و پوشش به عنوان یکی از مظاهر شرم و حیا و عفّت، امری فطری و طبیعی بوده، برای تأمین سلامت روح و روانِ فرد و جامعه، از ضرورت و کمال اهمیّت برخوردار است. و در طول تاریخ، هر جا انسان بر راستای فطرت خدایی خویش قرار داشته، اهمیّت آن را احساس کرده، و آنرا به کار بسته است. برای همین است که شرم و حیا و عفّت، همچنین مظاهر گوناگون آن، همواره مورد ستایش و تحسین بشر بوده، نقطة مقابل آن مورد نکوهش قرار گرفته است. تأکید بیشتر بر این حقیقت را در آیات 23 تا 26 سورة مبارکة قصص می‌توان ملاحظه کرد: [8




    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  5. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض







    2
    - دستِ «نظر»، رشته کشِ دل بود.

    در آیۀ 23 سورة قصص آمده است: «وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ» یعنی: «موسی (علیه السّلام) چون به سَرِ چاه آبی در حوالی شهر مدین رسید، آنجا جماعتی دید که حشم و گوسفندانشان را سیرآب می‌کردند. و دو زن یافت که دور از مردان، در کناری به جمع‌آوری و منع اختلاط گوسفندانشان، مشغول بودند. موسی (علیه السّلام) به جانب آن دو زن رفته،گفت: اینجا چکار می‌کنید؟ گفتند منتظریم تا مردان گوشفندانشان را سیرآب کرده، باز گردند، (آنگاه گوسفندان خود را سیرآب کنیم.) پدر ما پیری سالخورده است.» علت کناره‌گیری دختران شعیب پیامبر را چیزی جز شرم و حیاء و پاکی و عفّت نمی‌توان به حساب آورد. و اینکه سخن از سالخوردگی پدر خود به میان آورده‌اند، جواب پرسشی است که جای طرح آن از سوی مخاطب وجود داشته است. به اینگونه که: چرا شما (دو دختر) برای آب دادن گوسفندان آمده‌اید؟! در صورتی که کار آب دادن احشام و اغنام، به اقتضای فرهنگ و سنّت جاری جامعه، متعلق به مردان می‌باشد.

    وقتی حضرت موسی (علیه السّلام)، در جریان امر قرار گرفت، به موجب آیة 24، از چاه مدین برای آن‌ها آب کشید، گوسفندانشان را سیرآب نمود. و در گوشه‌ای نشست و دست به دعا برداشت که: « رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ » یعنی: «خدایا، من به خیری (زندگانی و قوت و غذایی) که (تو از خوان کرمت) نازل فرمایی محتاجم.» و هنوز از دعا فراغت نیافته بود که: « فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا...»




    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  6. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    یعنی: «موسی (علیه السّلام) دید که یکی از آن دو دختر با (کمال) وقار و حیاء باز آمده، گفت: پدرم از تو دعوت می‌کند (تا به منزل ما درآیی و) در عوض سقایت گوسفندان ما، به تو پاداشی دهد...» مفاد این آیه کریمه و تفسیر آن، شرم و حیا و پوشش فطری را بوجه دلپذیری افاده می‌نماید. چه اینکه از یکسو دختر شعیب با کمال وقار و حیا به نزد موسی (علیه السّلام) آمد و دعوت پدر را ابلاغ کرد و از جانب دیگر موسی (علیه السّلام) نیز با اینکه از دریافت اجرت در مقابل کار آخرت سخت نگران بود و تصمیم گرفت دعوت شعیب را اجابت نماید،‌ امّا از پی دوشیزه به راه نیفتاد، بلکه به استناد احادیث وارده، خطاب به او فرمود: «وَجّهينی اِلَی الطَّرِيْقِ وَأمْشی خَلْفی...»،[9] «راه را نشانم بده، و پشت سرم حرکت کن...» زیرا موسی (علیه السّلام) حرکت در پشت سر خانمی را، با شرم و حیا و حُجب و عفاف مناسب نمی‌داند که:

    دل، برود چشم، چو مایل بود دست نظر، رشته کش دل بود![10]


    1.نکتة قابل توجّه دیگر در این جریان تاریخی، امانتی است که به موجب آیة 36 به حضرت موسی (علیه السّلام) نسبت داده شده است. طبق این بیان، یکی از دختران شعیب پیشنهاد استخدام موسی (علیه السّلام) را به پدر داد و گفت: « يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ »، «ای پدر این مرد را به مدمت خود اجیر کن، که بهتر کسی که باید به خدمت برگزید، کسی است که امین و توانا باشد.». و آن حضرت را به داشتن «قوّتب و «امانت» ستایش کرد.

    اینک با توجه به اینکه این دوشیزه محترم قدرت و توانایی موسی (علیه السّلام) را، در جریان کشیدن آب از چاه مشاهده کرده، جای این پرسش وجود دارد که امانت او از کجا بدست آورده است؟ دختری که فرضاً دو برخورد کوتاه با حضرت موسی (علیه السّلام) داشته، امانت او را چگونه شناسایی کرده است؟ آیا جز این است که شرم و حیا و عفت موسی (علیه السّلام)، امانت او را به اثبات رسانده است؟! حیا و عفتی که یک دوشیزه،‌ بهتر از هر کسی قادر به شناخت آن است، بویژه که در تأکید موسی (علیه السّلام) بر حرکت او از پشت سرش متجلّی گشته است.

    خلاصه اینکه: کناره‌گیری دختران شعیب پیامبر از مردان، طرح جملة معترضه «پدر ما پیر سالخورده‌ای است»، از سوی ایشان، مشی موقّر و محجوب یکی از آن دو، هنگام مراجعت به نزد موسی (علیه السّلام)، برخورد حضرت موسی (علیه السّلام) با وی در موقع راه رفتن و بالاخره توصیف موسی (علیه السّلام) به امانت و ستایش آن حضرت به این صفت عالی، همه و همه نکات دقیق و ظریفی در این جریان تاریخی است که ضمن اشاره به موقعیت والا و ممتاز زن در جامعة مورد نظر، مدعّای فوق را مورد تأکید قرار می‌دهد.




    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  7. #6
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    3- زدست «دیده» و «دل» هر دو فریاد:


    1. در رابطه با بررسی تاریخی پوشش و حجاب، مفاد آیات 30 تا 33 سورة مبارکه یوسف (علیه السّلام) نیز شایان توجه است. در آیة 31 سورة یوسف که بیانگر یک واقعیت تاریخ است می‌خوانیم: «فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّينًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ » یعنی: «چون (زلیخا) ملامت زنان مصری را شنید، فرستاد و از آن‌ها دعوت کرد. و مجلسی بیاراست و به احترام هر یک بالشی و تکیه گاهی گسترد و به دست هر یک کارد (و ترنجی) داد. و (آنگاه با زیب و زیور یوسف را بیاراست) و تقاضا کرد که به مجلس این زنان درآ. چون زنان مصری، یوسف را دیدند، (در جمال او حیران شده، بر حسنش) تکبیر گفتند. و دست‌های (به جای ترنج) بریدند. و گفتند: تبارک الله، این پسر نه آدمی است، بلکه فرشتة بزرگ حُسن و زیبایی است.

    آنچه موجب شگفتی زنان مصری شد، تا جایی که از خود بی‌خود گشته، دست‌های خود را بریدند‌، «دیدن جمال یوسف بود که گفت:


    گرش به «بینی» و دست از ترنج بشناسی روا بود که ملامت کنی زلیخا را؟!




    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  8. #7
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    و با دیدن او کنترل خود را که نتیجة سلامتِ روح و روان آدمی است از دست دادند که:


    زدست دیده و دل هر دو فریاد،

    که هر چه دیده بیند، دل کند یاد

    بسازم خنجری نیشش زفولاد،

    زنم بر «دیده» تا «دل» گردد آزاد[11]


    2. زلیخا با مشاهدة بی‌خویشی زنان مصری، فاتحانه گفت: «قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ» یعنی: «این است غلامی که مرا در محبّتش ملامت می‌کردید. (دیدید چگونه شما را با یک نظر شیفته و بی‌خود ساخت)...» در حالی که پیش از آن، با نهیب وجوان و عقل فطری، از افشای راز و رسوایی خود شرمسار و سرافکنده بود. زنان مصر نیز بر اساس فطرت و طبیعتِ سالم خویش، کار زلیخا را ناپسند شمرده، مورد نکوهش قرار دادند. و زلیخا را ملامت و سرزنش کرده، از انحراف و گمراهی او از مسیر فطرت انسانی، سخن‌ها بر زبان راندند که: «وَقَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتَاهَا عَن نَّفْسِهِ قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا إِنَّا لَنَرَاهَا فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ» یعنی: «زنان مصر آگاه شدند و زبان به ملامت زلیخا گشودند که زن عزیز مصر (خاطر خواه یوسف شده) قصد مراوده با غلام خود داشته، حبّ یوسف وی را شیفته و فریفتة خود ساخته است. و ما او را از فرط محبّت کاملاً در ضلالت می‌بینیم.»



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  9. #8
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    1. جالب اینجا است که یوسف صدّیق (ع) نیز در پاسخ به ندای فطرت، از میانِ «دعوت زنان» و «زندان»، زندان را انتخاب می‌کند که: «قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ»، «گفت ای خدا مرا رنج زندان خوشتر از کار زشتی است که زنان از من تقاضا دارند.» همچنین در خودداری از اجابت دعوتِ هوس‌آلود زنان، خدای متعال را به یاری می‌طلبد که: «وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ»، «بارالها اگر اگر تو حیلة اینان را به لطف و عنایت از من رفع نفرمایی، به آن‌ها میل کرده، از اهل جهالت و شقاوت گردم.» چه اینکه دیدة مرد نیز – هر چند یوسف صدیق باشد – در تحریک دل و برانگیختن خواهش نفس و ایجاد قلق و اضطراب در روح و روان، از چشم زن، ممتاز و مستثنی نیست که: «ألنَّظّرُ سَهْمٌ مِنْ سَهامِ اِبْليس مَسْمُومٌ»، «تیرنگاه، از تیرهای زهرآلودِ ترکش شیطان است.» و راز تشریع «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ»، نیز همین است.

    4- ساکنان حرم «ستر» و «عفافِ» ملکوت، با من راه نشین، بادة مستانه


    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  10. #9
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    مریم پاک و جامعة او، نمونة دیگری از حرکت انسان سالم بر راستای فطرت عفیف و اصیل خویش است. فرشتگان در توصیف این بانوی پاک و پاکیزه گفتند: «يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ»[12] یعنی: «ای مریم، همانا خداوند تو را برگزید و پاکیزه گردانید و بر زنان جهانیان برتری بخشید.» این مظهر حیا و عفّت، به هنگامی که فرستادة خدا را،‌ نزدیک خود یافت، اظهار داشت: «إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَن مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّا»،[13] «من از تو به خدای رحمان پناه می‌برم که تو پرهیزکاری کنی...».

    1.زمان وضع حملش که فرا رسید، خود را به کناری کشید و حسرتِ مرگ زودرسی را که در دل داشت بر زبان آورد که: «يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا
    2. يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا»،[14] «ای کاش پیش از این مرده بودم و از صفحة روزگار نامم بکلّی فراموش شده بود.» آیا آرزوی مرگ این بانوی پاک، جز برای این بود که احساس می‌کرد، آنچه برایش پیش آمده است، دامن عفّتش را آلوده می‌سازد؟

    3. طهارت روح، پاکی دل،‌ صفای قلب و شرم و حیا و عفّت مخصوص این بانوی برگزیده نبود. بلکه طبع فطری جامعه‌ای که مریم به آن تعلق داشت و طینت مردمش بر آن سرشته شده بود، این حقیقت از طرز برخورد بستگان مریم با او به خوبی مشهود است. چه اینکه وقتی کسان مریم از جریان باخبر شده،‌ رفتند که او را به خانه منتقل نمایند، از روی تعجّب انگشت به دندان گزیده، از سر ملامت و سرزنش خطاب به مریم اظهار داشتند: «يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا»،[15] «ای مریم عجب کار منکر و شگفت‌آوری کردی!» و اضافه کردند: «يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا»،[16] «ای خواهر هارون، تو را نه پدری ناصالح بود،‌ و نه مادری بدکار!. (پس تو دختر بکر از کجا فرزند یافتی؟!)».



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



  11. #10
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,373      تشکر : 19,631
    24,035 در 6,930 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض






    جوّ حاکم بر جامعه‌ای که مریم در آن زندگی می‌کرد، آکنده از عفّت و طهارت بود، و هرگز پذیرش زشتی و پلیدی را نداشت. بویژه از بانویی مانند مریم که عطر طهارتش در فضا پیچیده بود، و صراحت لهجة او خطاب به فرستادة خداوند که وی را به فرزندی پاک و پاکیزه بشارت داد، گواه این مدّعا است، آنجا که گفت: «أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا»،[17] «از کجا مرا پسری تواند بود، در صورتی که دست بشری به من نرسیده و من کار ناشایست نکرده‌ام.» آری:

    آسمان بار «امانت» نتوانست کشید،

    قرعة فال بنام من دیوانه زدند!*


    این نمونه‌های تاریخی، علاوه بر تأکید بر شرم و حیا و عفت و مظاهر گوناگون آن، ارزش زن را نیز، به عنوان موجودی که به لحاظ انسانی همتا و هم‌طراز مرد و مکمّل وجود اوست، مطرح می‌سازد و بر همة تئوری‌های مبتنی بر تبعیض میان زن و مرد و امتیاز مرد بر زن، جز در مواردی که طینت متفاوت و مکمّل آن دو مقتضی بوده و بر اساس مصلحت و حکمت صورت گرفته است، خطّ بطلان می‌کشد.


    1. آنچه از نظر گذشت یک روی سکّه بود. در ترسیم وجه دیگر تاریخ پرفراز و نشیب انسان، که انحراف از راستای فطرت الهی گاه و به صد و هشتاد درجه رسیده،‌روزگار «لوط» پیامبر، شایان توجّه است، حضرت لوط خطاب به مردم خویش چنین گفت: «أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّن الْعَالَمِينَ»،[18] «آیا کار زشتی که پیش از شما کسی بدان مبادرت نکرده، به جای می‌آورید؟» سپس از کار ناپسندِ آنان پرده برداشته، می‌افزاید: «إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ»،[19] «شما زنان را ترک کرده با مردان سخت شهوت می‌رانید! آری شما قومی فاسد و نابکارید!»



    حجاب گرايي، خواست فطري زن



صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 03-06-1391, 19:06

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •