ضرورت و اهمیت شیطان شناسی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض ضرورت و اهمیت شیطان شناسی










    "در حقیقت، شیطان دشمن شماست، شما نیز او را دشمن گیرید." سوره فاطر آیه 6.

    واژه‌های دشمن، دشمنی و.... واژه هایی آشنا برای آدمیانند که با خروج آدم از بهشت توسط ابلیس، برای وی معنادار شده و بویژه با سوگند وی بر گمراه کردن فرزندان آدم، این واژه‌ها ، نام آشناتر گشه‌اند.

    دشمنی دیرینه

    انسان هرگز از دشمنی سخت کینه توز که گمراهیش را آرزو داشته جدا نیست؛ دشمنی که تنها برای بی آبرو کردن آدمی مطابق بیان قرآن در سوره صادآیه هشتاد و دوم که "پس به عزت تو سوگند که همگی را جدا از راه به در می برم." از خدا مهلت زندگانی گرفته تا بر بیچارگی وی بشورد؛ بر این اساس او بسیار خطرناک بوده و برای رسیدن تنها هدفش به انواع حیله‌ها مبنی بر فریب و گمراه کردن آدمیان دست می‌زند.


    غفلت ما، انگیزه بیداری او


    امام سجاد علیه السلام فرمودند: اگر ما از او غافل شویم، او از ما بی خبر نیست و اگر ما او را فراموش کنیم. او ما را از یاد نمی‌برد.
    علامه طباطبایی نیز در این زمینه فرمودند: "موضوع ابلیس، نزد ما پیش پا افتاده شده، بنابراین به آن اعتنایی نداریم، جز اینکه روزی چند بار او را لعنت کرده و از شرّش به خدا پناه می‌بریم. اما این موضوع، موضوعی بسیار قابل تامل، دقت و بحث است و متاسفانه تا کنون در صدد برنیامده‌ایم، ببینیم قرآن درباره این موجود عجیب که در عین اینکه از حواس ما غایب است، اما تصرفات عجیبی در عالم انسانیت دارد‌، چه می‌گوید؟
    چرا نباید در صدد شناختن این دشمن درونی و خانگی خود برآئیم؟ چرا به این امر بی‌اعتنائیم؟ دشمنی که از روز پیدایش بشر تا مرگ و حتی پس از مردنش نیز دست از سر او بر نمی‌دارد و تا آدمی را در عذاب جاودانه دوزخ نیندازد، آرام نمی‌گیرد."


    یک نکته فراموش نشدنی


    عارفی می‌گفت: شیطان لعین برای پدر و مادرت (آدم و حوا) قسم یاد کرد که خیر خواه ایشان است و دیدی که با آن دو چه کرد اما شیطان به گمراهی تو کمر همت بسته است.
    چنانکه خدای تعالی در سوره صاد آیه هشتاد دوم از زبان او می‌فرماید: "قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ".
    حال می پنداری با تو چه کند؟!


    شیطان در قرآن


    قرآن کریم به شناساندن شیطان و ارائه راهکارهایی برای مبارزه با او ، اهتمام و توجه بسیاری مبذول داشته است. چنانکه واژه شیطان بصورت مفرد هفتاد بار و به صورت جمع هیجده بار و در کل 88 بار و واژه ابلیس یازده بار در قرآن بکار رفته است، در جای جای قرآن از دشمنی شیطان سخن بمیان آمده است؛ راستی چرا این همه آیات و روایات پیرامون شیطان و ابلیس وجود دارد؟




    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  2.  

  3. #2
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    جمع بندی

    حال که خدای تعالی به عنوان مخبری صادق از دشمنی شیطان خبر می‌دهد، بر آدمی ضرورت دارد، تا حد توان شیطان و وسوسه‌اش را شناخته و در صدد مراقبت و هوشیاری بر آمده و با پناهندگی به خدای تعالی از شر شیطان و وسوسه‌هایش در امان باشد. و از آنجایی که دشمنی ابلیس مخصوص فرد خاصی از اولاد آدم نیست، بلکه او دشمن کلیه افراد است و قسم یاد کرده همه را گمراه کند پس بر همگی افراد لازم است او را شناخته، دشمن دانسته و تا از مرگ او مطمئن نشدند، از مکایدش غافل نشوند، چنانکه خدای تعالی به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی، سفارش مرا درباه چهار چیز خوب بخاطر بسپار:
    اول: تا وقتی که گناهانت بخشیده نشده و مورد آمرزش قرار نگرفته‌ای، به عیب دیگران مشغول مشو.


    دوم: تا زمانی که گنجها و خزانه‌های من تمام نشده ، برای رزق و روزیت غمناک و ناراحت نباش.
    سوم: تا موقعی که ملک و سلطنت و پادشاهی من از دست نرفته و زایل نشده ، به جز من به دیگری امید نداشته باش.

    چهارم: تا هنگامی که مرده شیطان را ندیده ای ، از مکرش ایمن و آسوده خاطر نباش.
    بنابراین بر ماست، تا در صدد شناخت دشمن دیرینه، کینه توز و جدی خویش بوده و مهیای مقابله با او و وساوسش باشیم


    منابع


    1. ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه، مترجم و شارح فیض الاسلام.
    2. طباطبایی محمد حسین، تفسیر المیزان.
    3. غفاری محسن، قصه‌های شیطان یا ابلیس.






    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  4. #3
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    بدعت های شیطان

    شیطان در طول زندگانی خود با وجود آنکه در سایه اطاعت خداوندی، جایگاه ویژه‌ای در بارگاه الهی برای خود پیدا کرده بود با این وجود با انجام دادن برخی کارها پایه گذار برخی کارهای زشت و نادرست گردید که نه تنها باعث رانده شدن وی از درگاه خداوندی گردید بلکه باعث بدبختی هر کس دیگری نیز که دنباله رو وی در انجام چنین کارهایی باشد گردید. که فهرست وار به بیان برخی از آنها می‌پردازیم


    جبرگرایی

    وی به خداوند متعال گفت: پروردگارا تو مرا گمراه ساختی. و با چنین تفکری مکتب جبرگرایی را پی ریزی کرد تا با کمک چنین روشی ساده دلان را فریب دهد که آنها در زندگی مجبورند و همه جا خود را مجبور به گناه و سرشکنی بدانند. اما طبق آیه پنجاهم
    سوره کهف "و از فرمان پروردگارش سرپیچید" شیطان در طاعت و معصیت خداوند آزاد بوده است چون با اختیار خود نافرمانی الهی را کرده است.


    خود برتربینی


    درسوره الاعراف آیه12 شیطان پس از آنکه از فرمان الهی سرپیچی نمود، علت این نافرمانیش را برتری خویش، بر آدم بیان کرده و با بیان "من از او بهترم‏؛ مرا از آتش آفریده‏اى و او را از گل‏!" با یک مقایسه غلط غرور و تکبر ورزید. چنانچه امام صادق علیه السلام در این مورد و نهی از آن خطاب به ابوحنیفه فرمودند: ای ابوحنیفه! شنیدم قیاس می‌کنی. گفت: بلی. فرمود: قیاس مکن. اولین قیاس کننده ابلیس بود، وقتی که گفت: مرا از آتش خلق کردی و آدم را از گل و بین خاک و آتش قیاس کرد. اگر ابلیس نورانیت آدم را با نورانیت آتش قیاس می‌کرد، به امتیاز بین دو نور و برتری یکی بر دیگری پی می‌برد.


    رقص و آواز

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اول کسی که نوحه سرایی کرد و به رقص و آواز پرداخت، ابلیس بود. ابلیس وقتی به آدم علیه السلام سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد، به نوحه سرایی و آه و فغان پرداخت و وقتی آدم علیه السلام را با حیله و نیرنگ، تشویق به خوردن از درخت ممنوعه نمود و باعث اخراج وی از بهشت گردید، به ساز، آواز، رقص، پایکوبی و ترانه سرایی پرداخت.


    کفر

    در کتاب عیون اخبار الرضا از امام علی علیه السلام نقل کرده که فرمود: شیطان اولین کسی بود که کفر ورزید و او نیز باعث پیدایش و انتشار کفر شد. و نیز امام علی علیه السلام فرمود: اول کسی که کفر ورزید و پایه گذار کفر و سرکشی گردید، ابلیس ملعون بود.

    او نخستین متکبری بود که خودپرستی را به جای حق پرستی برگزید.

    6- اولین کسی که به دروغ قسم خورد، ابلیس بود. در
    سوره الاعراف آیه 21 چنین می‌خوانیم:"و براى آنها سوگند یاد کرد که من براى شما از خیرخواهانم‏."
    پیامبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: حضرت موسی از خدای تعالی در خواست کرد که با حضرت آدم، دیداری داشته باشد، در هنگام دیدار، حضرت موسی گفت: خدای تعالی تو را با قدرت خود آفرید و از روح خود در تو دمید و
    فرشتگان را فرمان به سجده‌ات داد و بهشت را ارزانی‌ات نمود و مقامی والا برای تو خواست. فقط تو را از یک درخت منع کرد و تو نتوانستی صبر کنی و نفس خود را مهار کنی. فرمانبرداری ابلیس نمودی و از اوج بلندی و بهشت برین فرود آمدی و همین نافرمانی‌ات، باعث محرومیت ما از بهشت و اخراجمان از آن شد.
    حضرت آدم به او گفت: با پدرت با نرمی و مهربانی گفتگو کن! ای فرزند: گرفتاریهای این درخت را بسیار دیده‌ام. دشمن من با مکر و حیله وسوسه‌ام کرد. و به خداوند سوگند یاد کرد که در مشورت با من به روش نصیحت کنندگان باشد و به من گفت: ای آدم! آیا تو را به درخت جاودانگی و پادشاهی که زایل نمی‌شود، راهنمایی کنم. تو و همسرت از این درخت بخورید و برای همیشه با من در بهشت باشید و سوگند دروغ، به ذات پروردگار یاد کرد که او از پند دهندگان است.
    ای موسی! تا آن روز خیال نمی‌کردم که کسی به دروغ به خدا سوگند یاد کند. لذا به سوگندش اطمینان کردم.



    حسد

    ابلیس اولین کسی بود که آتش حسدش شعله ور شد. از جنادة بن امیه نقل شده که اولین لغزش و اشتباهی که روی داده حسد بود. ابلیس نسبت به آدم به خاطر آنکه مامور به سجده در برابر وی گشت، حسد ورزید و همین حسد او را به نافرمانی و استکبار وداشت.


    منابع


    1. کلینی، اصول کافی، باب حب الدنیا و الحرص علیها.
    2. اسد الله محمدی نیا، بهشت جوانان.
    3. مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه.
    4. طباطبایی محمدحسین، تفسیر المیزان.
    5. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار.
    6. کریم برزگر، شیطان شناسی به نقل از تفسیر عیاشی.
    7. شیخ صدوق، الخصال.




    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  5. #4
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    شیطان براساس روحیات و موقعیت انسان در دنیا و نیز رسیدن به اهداف شوم خود، سیاستهایی دارد، تا به وسیله آنها به مقاصدش برسد که در اینجا به بیان برخی از این سیاستها می‌پردازیم.


    سیاست هجوم همه جانبه

    وقتی که ابلیس از فرمان سجده بر آدم علیه السلام سرپیچی نمود و رانده درگاه الهی شد و از خدا مهلت خواست و مهلت خواستنش نه برای توبه و جبران ، بلکه برای انتقام و کینه توزی و دشمنی با آدم علیه‌السلام و فرزندانش بود. وی برای رسیدن به اهدافش و نیز برای اینکه نشان دهد تا چه حد در این مسیر جدی است، برای خود سیاستهایی را اتخاذ کرده که در قرآن نیز به برخی از آنها اشاره شده است؛ از آن جمله او در آیه 17سوره اعراف بیان می‌دارد که:
    "آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها می‌تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهی یافت."
    منظور از اینکه انسان را از چهار سمت مورد هجوم قرار می‌دهد، این است که هجومی همه جانبه بر او داشته و انسان را تحت محاصره و مراقبت خود قرار خواهد داد.
    امام باقر علیه السلام در این مورد فرمودند: منظور از آمدن شیطان از پیش رو این است که آخرت و جهانی که در پیش است، در نظر فرد سبک و ساده جلوه می‌دهد و منظور از پشت سر، اینکه آنها را به جمع آوری مال و ثروت اندوزی و بخل از پرداخت حقوق واجب و حفظ منافع فرزندان در مقابل حق خدا دعوت می‌کند و منظور از طرف راست اینکه امور معنوی را توسط شبهات و ایجاد شک و تردید ضایع می‌کند و مراد از طرف چپ این است که لذات مادی و شهوات را در نظر آنها جلوه می‌دهد."
    راه نجات

    نام نبردن از تمامی جهات ششگانه، مثل بالا و پایین، شاید اشاره به این باشد که ابلیس نمی‌تواند همه راههای سعادت را بر آدمیان سدّ کند.
    چنانکه وقتی شیطان به خدا گفت: من از چهار طرف در کمین ایشان خواهم بود. فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلط است، پس چگونه انسان نجات می‌یابد؟
    خدای تعالی فرمود: راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا "نیایش و دعا"، و راه پایین "سجده و بر خاک افتادن" است.


    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  6. #5
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سیاست کمین و بهره گیری از غفلت


    شیطان که بنابه گفته خود، از چهار سو به انسان حمله می‌کند، این حمله او در صورتی موثر است که فرد غافل باشد، در غیر اینصورت اگر آدمی مراقب همه جهات و موقعیتها در زندگی خود باشد، اگر هجومی نیز از هر جهت صورت گیرد، موثر واقع نخواهد شد. بنابراین شیطان برای اینکه در حمله خود موفق باشد، در راه راست آدمی می‌نشیند و منتظر فرصتی است که فرد غافل گردد و او بلافاصله حمله کند.
    چنانکه او می گوید:
    " من هم برای (فریفتن) آنها حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست."
    ما در این دنیا ، همچون مسافرانی هستیم که باید از این دنیا زاد و توشه ای اخذ کرده و به سرای ابدی و جهان آخرت رهسپار شویم. اما در این دنیا با زرق و برق و جلوه و زینت دنیا مواجه می‌شویم و نیز با خواهشهای نفش، غافل می‌شویم. اگر غفلتمان ادامه یافته و به طول انجامد، فراموش خواهیم کرد که مسافر و رونده‌ایم و باید دیر یا زود به سوی مقصد نهایی بازگردیم.
    در صورت غفلت، اسیر تماشا و بهره از دنیا و زینتهای آن شده و زمان بازگشت دست خالی خواهیم بود؛ همچون راننده‌ای که در جاده‌ای پرفراز و نشیب در حال رانندگی است، اما مناظر اطراف و زیباییهای آن، باعث غفلت راننده شده و او را به ورطه سقوط و هلاکت می‌کشاند. شیطان نیز درصدد است که ما را دردنیا غافل کند و به این زیباییها و زینتهای ظاهری از جمله مال و ثروت و مقام ، همسر و فرزند و موقعیتهای اجتماعی و ... آن مشغول سازد.


    راه نجات

    باید عواملی را که باعث غفلت از یاد خدا و توبه به مقصد نهایی فرد می‌شود، شناخت و مراقب بود تا شیطان آدمی را از طریق آنها نفریبد چرا که این زیباییها و زینتهای ظاهری از جمله مال و ثروت و مقام ، همسر و فرزند و موقعیتهای اجتماعی و ... همه وسیله‌هایی برای سعادت و خوشبختی انسان می‌باشند نه هدف و مقصد نهایی چرا که مقصد نهایی خداست و بقیه وسیله‌ای برای رسیدن به آن می‌باشد و به قول شیخ بهایی:
    مقصود توئی کعبه و بتخانه بهانه.



    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  7. #6
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    سیاست گام به گام


    چون انسان دارای فطرت پاک و توحیدی است، ارتکاب به گناه برایش مشکل است و اگر گناه بزرگ باشد، در ابتدای امر حتی ارتکاب به آن برایش غیرممکن به نظر می‌رسد به عنوان مثال اگر به فردی فرمان دهند که کسی را به قتل برساند، انجام این عمل برایش بسیار مشکل است ولی اگر از گناهان کوچک شروع کند؛ از زد و خورد و درگیریهای کوچک آغاز نماید و کم کم به درگیریهای بزرگتر روی آورد، ارتکاب به قتل بعد از چند سال برایش راحت و عملی خواهد بود.
    و شیطان چون از فطرت پاک آدمی آگاه است، بصورت گام به گام و تدریجی شروع به کار می‌کند تا بتدریج فرد را آماده انجام گناهان کبیره و حتی کفر و ارتداد و بدعت گزاری و ... نماید.
    بنابراین دعوت به گناهان از سوی او، از گناهان کوچک و گاه از انجام مکروهات و ترک مستحبات آغاز می‌شود تا انسان را به گناهان صغیره و تکرار آن و رسیدن به کبایر و بالاخره سست کردن عقاید فرد و کفر و ارتداد بکشاند. او گناهان را در نظر فرد کوچک و زیبا جلوه می‌دهد و ترس از عذاب را از یادش می‌برد تا آرام ‌آرام او را در مرداب گمراهی فرو برد.


    سیاست پیگیری و دوام

    واضح است که وسوسه‌گری و جنگ بی پایان شیطان با انسان ادامه دارد. اگر او از یکی از راههای گمراه کردن انسان که در پیش گرفته ناامید شود، راه دیگری بر می‌گزیند و آنقدر در هدف خود که همانا به گمراهی کشاندن افراد می‌باشد، مداومت می‌کند تا به هدفش نایل شود. او مصمم است و جدی و مستمر عمل می‌کند تا بالاخره انسان را رهسپار دوزخ کند.

    سیاست هجوم جمعی

    در این روش، شیطان سپاهیانش را برای صف آرایی و خونریزی در برابر حق طلبان فرا می‌خواند. در آیه ششم سوره فاطر چنین می‌خوانیم که "در حقیقت، شیطان دشمن شماست، شما (نیز) او را دشمن گیرید. (او) فقط دار و دسته خود را می‌خواند تا آنها از یاران آتش باشند."
    حزب شیطان، افراد هم رأی و هم عقیده شیطان هستند. آنها می‌توانند از جن یا انس باشند؛ شیاطین انس افراد تربیت شده و سپاهیان ابلیس هستند که آماده و گوش به فرمان هستند که به امر او فتنه برپا کنند. قرآن کریم فعالیت شیطان در جنگ بدر را طی آیه چهل و هشتم سوره انفال چنین گزارش می‌دهد:
    " و (یاد کن) هنگامی را که شیطان اعمال آنان را بر ایشان بیاراست و گفت: "امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم." پس هنگامی که دو گروه، یکدیگر را دیدند (شیطان) به عقب برگشت و گفت: من از شما بیزارم، من چیزی را می‌بینم که شما نمی‌بینید، من از خدا بیمناکم" و خدا سخت کیفر دهنده است."
    امام علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه به نمونه‌ای از فراخوانی حزب و سپاهیان شیطان توسط او اشاره نموده‌اند. ایشان وقتی از پیمان شکنی ناکثان خبردار شدند، از شیطان و جمع آوری حزبش پرده برداشتند و فرمودند:
    "آگاه باشید که همانا شیطان حزب و یارانش را بسیج کرده و سپاه خود را از هر سو فراهم کرده تا بار دیگر ستم را به جای خود بنشاند و باطل به جایگاه خویش پایدار شود."

    جمعبندی

    بنابراین همانطور که گفتیم شیطان سیاستهای هجومی مختلفی برای حمله به انسان دارد چون همیشه درصدد است که حزب و لشکریانش را برای جنگ با مومنان و مردان حق مهیا کند و برای رسیدن به اهدافش از شیاطین انسی هر زمان بهره می‌برد. او در حالی که سیاستش در حمله به انسان، هجوم همه جانبه است، سیاستش گام به گام و کمینی نیز هست و با تکرار و پیگیری می‌کوشد تا به اهدافش بیشتر و بهتر نایل شود. او در هر موقعیتی که لازم دید، آتش جنگی به پا می‌کند که هم حزب و اسیرانش طعمه آتش کینه توزیهایش شوند و هم مردان خدا، به خاک و خون کشیده شوند و شیطان در بیشتر هجومها و حملات خود، برای رسیدن به مقاصدش از شیاطین انس و تربیت شدگان مکتب و مسلک خود استفاده می‌کند. البته انسان می‌توان با مجاهده و تزکیه نفس و پیشه نمودن تقوا و جهاد با نفس اسیر دشمن نشده و جزء لشکرش نگردد. در اینصورت شیطان در رسیدن به مقاصدش با کندی و سختی مواجه خواهد شد.

    منابع

    # مکارم شیرازی ناصر و دیگران، تفسیر نمونه.

    1. هاشمی رفسنجانی اکبر و دیگران، فرهنگ قرآن.
    2. نهج البلاغه، مترجم محمد دشتی خطبه 22 .
    3. دکتر فتح الله نجارزادگان (محمدی)، مصاف بی پایان با شیطان.
    4. حمید محمدی، مفردات قرآنی.

    نویسنده: فاطمه شاه محمدی



    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  8. #7
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض






    سپاهیان ابلیس


    هر فرماندهی نیازمند به فراهم آوردن لشکر و سپاه قوی و نیرومندی است چرا که هر چه این لشکر قویتر و از لحاظ تعداد و نفرات، زیادتر باشد، میزان موفقیت این فرمانده در رسیدن به اهدافش بیشتر خواهد شد، شیطان نیز به عنوان فرمانده لشکر زشتیها و شرارت و نفاق، نیاز به سپاهی نیرومند دارد، تا در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خویش که همان گمراه ساختن انسانهاست موفق شود.


    لشکری از سواره نظام و پیاه نظام


    در وصف سپاه شیطان در سوره اسراء آمده است که وی، لشکریان سواره و پیاده دارد که با استفاده از آنها مردم را گمراه کرده و وعده دروغ داده و می‌فریبد ...
    قرشی در مورد "
    جنود شیطان" اظهار داشته است که: "تمام ارواح شریره‌ای که از ابلیس پیروی می‌کنند، جز جنود ابلیسند."
    و به طور کلی گفته شده که "جنود ابلیس، همان پیروان گناهکار اعم از جن و انسان می‌باشند.
    چنانکه
    حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این مورد فرمودند: "هر کس شخصی را به گناه وا دارد، از سپاه شیطان است." همچنین گفته شده که لشکر و سپاه او را، فرزندانش و فرزندان آدم تشکیل می‌دهد." حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، در نهج البلاغه می‌فرمایند:"ابلیس در هر امتی، سپاهیان، یاران، پیاده نظام و سواره نظام دارد."


    مجوز عضویت در سپاه شیطان


    در قرآن برای ابلیس یارانی ذکر گردیده است، البته با کمی دقت در کارهای شیطان و یارانش معلوم می‌گردد که فرزندان صالح و مخلصان از نسل آدم، هرگز جز لشکر ابلیس نبوده و نخواهند بود. اما برخی از لشکریان شیطان کسانی هستند که وی، سعی در گمراهی آنها داشته، و آنها کم کم در اثر غفلت و انجام گناهان به عضویت سپاه او در آمده‌اند.


    تعداد لشکریان وی


    برای وضوح این مطلب که ابلیس در گمراه ساختن فرزندان آدم تنها نبوده و یاورانی دارد،
    امام صادق علیه السلام فرمودند: "قسم به خدایی که محمد صلی الله علیه و آله را به حق فرستاد، ابلیس‌ها بر مومن بیشتر از زنبوران بر گوشتند...."


    بارزترین افراد سپاه ابلیس


    امّا بارزترین افراد سپاه شیطان، سران کفر و فسادند، آنها که با تمام امکانات و تجهیزات در اختیار او بوده و به سمت هدفهای او در حرکت هستند و در زمین فساد می‌کنند. چنانکه اهل جهنم به پروردگار چنین اعلام می‌کنند که: پروردگارا، ما روسا و بزرگتران خویش را اطاعت کردیم و ما را از راه به در کردند." درست با تکیه به این مطلب است که انسانها باید آگاه و مراقب باشند تا فریفته و سوسه شیطانی نگردند و جز سپاهیان وی نگشته و باعث انحراف دیگران نشوند.
    عاقبت سپاهیان ابلیس
    در قرآن مجید در مورد لشکر و سپاه او و همچنین عاقبت سپاهاهیانش مطالبی بیان گردیده است از جمله در
    سوره شعراء سخن از "جنود ابلیس" به میان آمده است و فرموده گمراهان و سپاهیان ابلیس یارانی نخواهد داشت و جهنم برایشان آماده شده است و ایشان در آتش جهنم افکنده خواهند شد.
    و همچنین در
    سوره اسراء چنین می‌خوانیم که

    " ولی عاقبت شومی در انتظار ابلیس و جنود و پیروانش هست."



    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




  9. #8
    عضو خودماني
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 1,034      تشکر : 9,790
    4,466 در 1,058 پست تشکر شده
    دریافت : 4      آپلود : 0
    انام*خادمه امام حسن مجتبی(ع) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اسرافکاران، برادران شیطان


    در آیه بیست و هفتم سوره اسراء چنین می‌خوانیم که "إنَّ المُبَذِّرینَ کانوا إخوانَ الشَّیاطین و کانَ الشیطانُ لِرَبِّه کَفورا"؛ چرا که اسرافکاران برادران شیطانند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است."

    چرا که اسراف، به هر گونه تجاوز و خروج از حد اعتدال گویند؛ بی آنکه ظاهرا چیزی ضایع شده باشد، اما تبذیر به معنی ریخت و پاش است. یعنی چنان مصرف کنیم که به اتلاف و تضییع بیانجامد. مثل اینکه برای دو نفر میهمان غذای ده نفر را تهیه کنیم. ولی بسیار می‌شود که این دو کلمه درست در یک معنی به کار می‌رود و حتی به عنوان تاکید پشت سر هم می‌آید.

    اما اینکه شیطان نعمتهای الهی را ناسپاسی کرد، روشن است؛ چون خدا استعداد، توان و نیرو و به وی عنایت کرد؛ ولی او همه نیروهایش را در راه نادرست؛ یعنی در راه گمراهی مردم صرف کرد. تبذیر کنندگان نیز با زیاده روی و تضییع نعمتهای الهی، کفران نعمتهای خدا را نموده و پیروی شیطان کرده و پا جای پای او می‌گذارند. از اینرو به ایشان "برادران شیطان" اطلاق شده است؛ چون هر دو در این امر یکسان عمل می‌کنند زیرا چه بسا اسراف و تبذیر در منطقه‌ای، سبب محرومیت منطقه دیگر شود، یا اسراف و تبذیر انسانهای امروز، باعث محرومیت نسلهای آینده گردد.
    بنابراین آدمی باید از نعمتهای بسیار الهی استفاده کرده و شکر آنها را بجا آورد و آنها را در جای خود بکار برده و اسراف و زیاده روی نکند. تا آن نعمتهای بیکران را از دست ندهد چرا که کفران نعمت باعث از دست دادن آنها می‌شود.


    جمعبندی


    با نگاهی در مطالب گفته شده روشن می‌گردد که کوچکترین غفلت در زندگی چه در ناحیه اعتقادی یا عملی و کاربردی در زندگی حتی توجیهات انسان در قبال برخی کارهایش باعث ورود وی در ارتش شیطان ‌گردیده که باعث بدبختیش خواهد شد.


    منابع

    1. قرشی علی اکبر، قاموس قرآن.
    2. اکبری محمود، دامها و گامهای شیطان.
    3. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن.
    4. نهج البلاغه، مترجم محمد دشتی.
    5. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان.
    6. مکارم شیرازی و دیگران، تفسیر نمونه.
    7. نهج الفصاحه، مترجم ابوالقاسم پاینده.


    ضرورت و اهمیت شیطان شناسی
    « بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم »
    « لا حَولَ وَ لا قُوَّﺓَ اِلاّ بِاللّهِ العَلیِّ العَظیم »
    « اللّهمَّ لَکَ الحمدُ و اِلَیک المُشتَکَی و اَنتَ المُستَعانُ »
    « یا زَکّیُ الطّاهِرُ مِن کلِّ آﻓَﺔٍ بقُدسِهِ »
    «یا لطیفُ إرحَم علی عَبدَکَ الضّعیفَ»
    « یا دائمُ یا قائمُ »




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •