پاورقيها:
3. براي تفصيل بيشتر در اين باب نگاه كنيد به: پيشين، ص137-159.

9. وفيات الاعيان، ج4، ص249.

11. مذاهب التّفسير الاسلامي، تأليف اجنتس جولدتسهر، [ ترجمة ] عبدالحليم النجار، القاهرة، مكتبةالخانجي، 1374 هـ. ق/ 1955، ص146.

14. جمع قلّت، جمعي است كه بر سه تا ده دلالت دارد و بر وزن أَفْعُلْ، أَفعال، أَفْعِلَة، و فِعْلَة ميآيد. در زمينة اين بحث، «ابصار» جمع قلّه و بر وزن افعال است.

10. الاتقان في علوم القرآن، للحافظ جلال الدين عبدالرحمن السيوطي، تحقيق محمد ابوالفضل ابراهيم، القاهرة، الجمعيّة المصريّة العامة للكتاب، 1975، جزء4، ص243. اين قول اخير كه «در آن همه چيزي هست جز تفسير» را ديگر محققان هم به ابوحيّان نحوي غرناطي (654-745ق) صاحب تفسير البحر المحيط نسبت دادهاند. ولي نگارندة اين سطور، اصل اين قول را در دو چاپ از البحرالمحيط نيافت (1. چاپ رياض، النصرالحديثة، 1329ق؛ 2. چاپ قاهره، دارالفكر، 1403 هـ./ 1983). مگر اينكه در موضعي جز جلد اول، ص261، كه غالباً اشاره كردهاند. اين سخن را گفته باشد. بعضي نيز اين قول را به ابنتيميّه نسبت ميدهند.

12. التفسير والمفسّرون، تأليف محمّدحسين الذّهبي، ط2، القاهرة، دارالكتب الحديثه، 1396 هـ.ق/ 1976، ج1، ص295-296.

4. وفيات الاعيان، ج4، ص249.

15. اينكه فخر رازي ميگويد «لا تُدركُهُ الابصار» نفي عموم دارد نه عموم نفي، به اين معناست كه هيچ چشمي از چشمهاي كنوني بشر و در دنيا، خداوند را نميبيند، نه اينكه خداوند به هيچ چشم يا حاسه يا ادراككنندة ديگري «ديده» نميشود يا درنميآيد. اينكه ميگويد نفي عموم موجب ثبوت خصوص است، يعني او به هيچ چشمي از اين چشمهاي امروزي بشري ديده نميشود، ولي في حد ذاته «ديدني» و رويتپذير است.

8. الامام فخرالدين الرازي، تأليف عليمحمّد حسن العماري، ص186-187.

6. التفسيرالكبير، ج29، ص155-156.

5. كشف الظنّون، ذيل مادّة «مفاتيحالغيب»، ج2، ص1756.

1. التفسير الكبير، للامام الفخر الرازي، الطبعةالثالثة، القاهرة، المطبعة البهيه المصريّة، بدون تاريخ، 32 جلد در 16 مجلد، ص3. آنچه در اين مقال از تفسير كبير نقل ميشود از اين طبع است كه اخيراً در ايران به طريق افست تجديد چاپ شده است، و به احتمال زياد اين چاپ همان طبع و تصحيح محمد محييالدين است (قاهره، 1352 هـ.ق/ 1933) در 32 جزء. طبعهاي معروف ديگر اين تفسير عبارتند از: طبع بولاق، 6 جلد، 1279-1289 هـ.ق؛ طبع قاهره، 8ج، 1310 هـ.ق؛ طبع قاهره، 8ج، 1327 هـ.ق. (كه در حاشيهاش تفسير ارشادالعقل السليم چاپ شده است).

2. براي تفصيل بيشتر در اين اختصاصات نگاه كنيد به: الامام فخرالدين الرازي، حياته و آثاره، تأليف عليمحمّدحسن العماري، القاهرة، المجلس الاعلي للشئون الاسلاميّة، 1388 هـ.ق/ 1969م.، فصل «منهجالرازي في تفسيره»، صص 117-136.

16. التفسيرالكبير، ج13، ص126-132.

13. التفسيرالكبير، ج5، ص62.

7. نگاه كنيد به بحث موجز و پربار استاد دانشپژوه در معرفي نسخهاي از مفاتيحالغيب: فهرست خطي كتابخانة مركزي دانشگاه تهران، نگارش محمّدتقي دانشپژوه (تهران، دانشگاه، 1339)، ص600-602
▐✿▐✿▐✿▐تفسير كبير يا مفاتيح الغيب▐✿▐✿▐✿▐