آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 15 , از مجموع 15
  1. #11
    عضو ثابت
    mahdy30na آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    صلوات
    2319
    دلنوشته
    9
    یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
    نوشته : 821      تشکر : 2,162
    2,679 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdy30na آنلاین نیست.

    پیش فرض




    2. حسين بن سعيد اهوازي:


    در روايت قبل بررسي و وثاقت شان ثابت شد.
    الفهرست - الشيخ الطوسي، ص 112
    رجال الطوسي - الشيخ الطوسي، ص 355
    آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
    هرگز نگیرد تا ابد آقا کسی جای تو را
    هرگز مخواه از کف دهم عشق و تولای تو را
    این مرده دل این خسته جان دارد تمنای تو را
    این سینه ی پر سوز ما خواهد تسلای تو را



  2. #12
    عضو ثابت
    mahdy30na آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    صلوات
    2319
    دلنوشته
    9
    یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
    نوشته : 821      تشکر : 2,162
    2,679 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdy30na آنلاین نیست.

    پیش فرض




    3. حسين بن بشار:


    اين رواي نيز از نظر علماي علم رجال شيعه، موثق است. شيخ طوسي درباره ايشان مي‌نويسد:
    الحسين بن بشار ، مدائني ، مولي زياد ، ثقة صحيح ، روى عن أبي الحسن موسى عليه السلام.
    رجال الطوسي - الشيخ الطوسي - ص 355
    حسن بن بشار اهل مدائن و غلام زياد است. وي شخص مورد اعتماد و روايتش صحيح است. او از محضر ابو الحسن امام كاظم عليه السلام روايت نقل كرده است.
    در نتيجه سند اين روايت صحيح است.
    مرحوم صفار اين روايت را از امام كاظم (عليه السلام) با طريق ديگر نيز نقل كرده است:
    5- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع‏ فِي هَذِهِ الْآيَةِ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ نَحْنُ هُمْ.
    بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 447
    محمد بن فضيل از قول امام كاظم عليه السلام در باره آيه «قل اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» فرمودند: مراد از «مؤمنون» ما هستيم.
    آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
    هرگز نگیرد تا ابد آقا کسی جای تو را
    هرگز مخواه از کف دهم عشق و تولای تو را
    این مرده دل این خسته جان دارد تمنای تو را
    این سینه ی پر سوز ما خواهد تسلای تو را



  3. #13
    عضو ثابت
    mahdy30na آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    صلوات
    2319
    دلنوشته
    9
    یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
    نوشته : 821      تشکر : 2,162
    2,679 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdy30na آنلاین نیست.

    پیش فرض




    روايت سوم (سند معتبر)
    حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ الْمِيثَمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّةُ.

    بصائر الدرجات - محمد بن الحسن الصفار - ص 447، حديث 3.
    ميثمي مي‌گويد: از محضر امام صادق (عليه السلام) در باره آيه « فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» سؤال كردم، حضرت فرمودند: آنها ائمه (عليهم السلام)‌ هستند.
    آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
    هرگز نگیرد تا ابد آقا کسی جای تو را
    هرگز مخواه از کف دهم عشق و تولای تو را
    این مرده دل این خسته جان دارد تمنای تو را
    این سینه ی پر سوز ما خواهد تسلای تو را



  4. #14
    عضو ثابت
    mahdy30na آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    صلوات
    2319
    دلنوشته
    9
    یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
    نوشته : 821      تشکر : 2,162
    2,679 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdy30na آنلاین نیست.

    پیش فرض




    روايت چهارم: (سند صحيح)

    در روايت صحيح ديگر امام صادق (عليه السلام) نيز فرموده است كه مراد از «مؤمنون»‌ در اين آيه ، ائمه اهل بيت (عليهم السلام) هستند: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ يَعْقُوبُ بْنُ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام فَسَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى‏ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ قَالَ إِيَّانَا عَنَى. بريد عجلي مي‌گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم از ايشان در باره آيه «اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» سؤال كردم، حضرت فرمودند: مقصود ما هستيم .
    آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
    هرگز نگیرد تا ابد آقا کسی جای تو را
    هرگز مخواه از کف دهم عشق و تولای تو را
    این مرده دل این خسته جان دارد تمنای تو را
    این سینه ی پر سوز ما خواهد تسلای تو را



  5. #15
    عضو ثابت
    mahdy30na آواتار ها

    تاریخ عضویت : آذر 1391
    صلوات
    2319
    دلنوشته
    9
    یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
    نوشته : 821      تشکر : 2,162
    2,679 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    mahdy30na آنلاین نیست.

    پیش فرض




    بررسي سند روايت:


    طبق بررسي كه انجام شد، سند اين روايت نيز صحيح است:

    1. محمد بن الحسين:

    ايشان از بزرگان اماميه و شخص مورد اطمينان است. نجاشي ايشان را اين‌گونه معرفي كرده است:
    محمد بن الحسين بن أبي الخطاب أبو جعفر الزيات الهمداني - واسم أبي الخطاب زيد - جليل من أصحابنا، عظيم القدر، كثير الرواية، ثقة، عين، حسن التصانيف، مسكون إلى روايته.
    رجال النجاشي - النجاشي - ص 334
    محمد بن الحسين بن ابي الخطاب، كنيه اش ابو جعفر زيات از اهل همدان (اسم ابي الخطاب زيد است) بزرگ اماميه، بزرگ مرتبه، داراي روايات فراوان و موثق، و چشم و چراغ و داراي تصنيفات نيكو و روايتش مورد اعتماد است.
    شيخ طوسي نيز ايشان را توثيق كرده و تصريح مي‌كند كه ايشان كتابهاي «اللؤلؤة و النوادر» دارد كه ابن ابي جيد از ابن وليد از صفار از اين كتابها خبر داده است:
    محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، كوفي، ثقة. له كتاب اللؤلؤة، وكتاب النوادر، أخبرنا بهما ابن أبي جيد، عن ابن الوليد، عن الصفار، عنه.
    الفهرست - الشيخ الطوسي - ص 215
    2. يعقوب بن يزيد:

    اين راوي نيز از نظر علماي رجال شناس شيعه موثق است. نجاشي مي‌نويسد:
    يعقوب بن يزيد بن حماد الأنباري السلمي ، أبو يوسف .. وكان ثقة صدوقا .
    رجال النجاشي – النجاشي، ص 450
    يعقوب بن يزيد بن حماد انباري... موثق و راستگو بود.
    شيخ طوسي مي‌نويسد:
    يعقوب بن يزيد الكاتب ب الأنباري ، كثير الرواية ، ثقة .
    الفهرست - الشيخ الطوسي، ص 264
    يعقوب بن يزيد كاب الانباري داراي روايات فراوان و ثقه است.
    3. محمد بن أبي عمير

    محمد بن أبي عمير زياد بن عيسى أبو أحمد الأزدي ... جليل القدر عظيم المنزلة فينا وعند المخالفين .
    رجال النجاشي - النجاشي - ص 326
    محمد بن ابي عمير زياد بن عيسي كنيه اش ابو احمد ازدي است. وي در نزد اماميه و اهل سنت يك شخصيت بزرگ مرتبه بود.
    شيخ طوسي مي‌گويد:
    محمد بن أبي عمير ، يكنى أبا احمد ، من موالي الأزد ، واسم أبي عمير زياد ، وكان من أوثق الناس عند الخاصة والعامة ، وأنسكهم نسكا ، وأورعهم وأعبدهم ...
    الفهرست - الشيخ الطوسي - ص 218
    محمد بن ابي عمير.... او در نزد شيعه و اهل سنت موثق ترين، زاهد ترين، پرهيزگارترين و عابد ترين مردم بود.
    4. عمر بن اذينة:

    ايشان نيز از روايان موثق در نزد علماي رجال شيعه است. شيخ طوسي مي‌فرمايد:
    عمر بن أذينة ، ثقة .
    الفهرست - الشيخ الطوسي، ص 184
    عمر بن اذينه ثقه و مورد اعتماد است.
    و در كتاب ديگرش نيز مي‌فرمايد:
    عمر بن أذينة ، ثقة ، له كتاب .
    رجال الطوسي - الشيخ الطوسي - ص 339
    عمر بن اذينه ثقه و مورد اعتماد است و براي او كتابي است.
    آقاي نمازي شاهردوي مشخصات كامل ايشان را اين‌گونه بيان كرده است:
    10950 - عمر بن أذينة : شيخ جليل ثقة بالاتفاق . وهو من أصحاب الصادق والكاظم صلوات الله عليهما . واسمه عمر بن محمد بن عبد الرحمن بن أذينة ، كما عنونه النجاشي والعلامة و صرح به المجلسي . وقيل : اسمه محمد بن عمر بن أذينة غلب عليه اسم أبيه .
    مستدركات علم رجال الحديث - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 6 ص 77
    عمر بن اذينه بزرگ عالي مقام و به اتفاق علماء موثق است. ايشان از اصحاب امام صادق و امام كاظم عليهما السلام است. اسم وي عمر بن محمد بن عبد الرحمن بن اذينه است؛ همانگونه كه نجاشي و علامه عنوان كرده و علامه مجلسي به اين مطلب تصريح كرده است. برخي گفته: اسمش محمد بن عمر بن اذينه است كه اسم پدرش بر وي غلبه پيدا كرده است.
    5. بريد بن معاوية:

    ايشان نيز از بزرگان اماميه و موثق و مورد اعتماد است. نجاشي مي‌نويسد:
    بريد بن معاوية أبو القاسم العجلي ، عربي ، روى عن أبي عبد الله وأبي جعفر عليهما السلام ، و مات في حياة أبي عبد الله [ عليه السلام ] ، وجه من وجوه أصحابنا ، وفقيه أيضا ، له محل عند الأئمة.
    رجال النجاشي - النجاشي - ص 112
    بريد بن معاويه، كنيه اش ابو القاسم عجلي، از نژاد عرب است . ايشان از امام صادق، امام باقر عليهما السلام روايت نقل كرده و در زمان حيات امام صادق عليه السلام از دنيا رفت. او بزرگي از بزرگان اماميه، و از فقهاي ما بود و در نزد ائمه جايگاه بلندي داشت.

    نتيجه: اين روايت نيز از نظر سند صحيح است.
    از مجموع اين چهار روايت معتبر و روايات ديگر كه مؤيد آنهاست، ثابت مي‌شود كه علاوه بر خداوند و رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، ائمه (عليهم السلام) كه مصداق «مؤمنون» هستند، نيز شاهد اعمال انسانها هستند و كردار بندگان بر آنها عرضه مي‌شود.
    آيا اعمال امت بر پيامبر و امامان (عليهم السلام) عرضه مي‌شود؟
    هرگز نگیرد تا ابد آقا کسی جای تو را
    هرگز مخواه از کف دهم عشق و تولای تو را
    این مرده دل این خسته جان دارد تمنای تو را
    این سینه ی پر سوز ما خواهد تسلای تو را



صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •