╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫
صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 25
  1. #11
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    لجاجت و غرور



    نخستین جرقه‌های غرور در آغاز آفرینش انسان است؛ آن جا که خطاب شد:

    (قالَ ما مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُ) 1

    و شیطان با غرور گفت:

    (قالَ أَنَا خَیرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِین) .

    همان غروری که حجاب شیطان شد، حجاب قوم نوح هم گردید 2.

    خداوند در قرآن می‌فرماید:

    (الَّذِینَ یجادِلُونَ فِی آیاتِ اللهِ ... یطْبَعُ اللهُ عَلى‏ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ) 3 .

    طبق این آیه، کبر و غرور افراد اجازه درک حقایق را به آن‌ها نمی‌دهد.

    افرادی که از روی غرور و خودپسندی، در برابر آیات الهی به مجادله بر می‌خیزند، خداوند آن‌ها را دارای دل‌های تاریک می‌داند

    و این لجاجت و کبر و غرور، پرده‌ای ضخیم بر قلب انسان می‌شود، که به مرور به قساوت دل می‌انجامد.



    مولای متقیان علی علیه السلام غرور را یکی از موانع پندپذیری انسان می‌داند و می‌فرماید:

    بینکم و بین الموعظه حجاب من العزة؛

    میان شما و موعظه، حجابی از غرور است 4.






    1.اعراف / ۱۲
    2.ر.ک: هود / ۳۲ و ۹۱
    3.غافر / ۳۵
    4.نهج البلاغه، حکمت ۲۸۲



    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  2. #12
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    در حدیثى از رسول خدا صلی الله علیه و آله مى‏ خوانیم كه به ابن مسعود فرمود:

    یابن مسعود! لاتغترن بالله و لاتغترن بصلاحک و علمک و عملک و برک و عبادتك؛

    اى ابن مسعود! به (كرم) خدا مغرور نشو و هم‌چنین به صالح بودن و علم و عمل و نیكوكارى و عبادت‏هایت»1.


    قرآن خطاب به مغروران با این سخن به آنان هشدار می‌دهد که

    (أَوَ لَمْ یسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَینْظُرُوا كَیفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ‏) 2،

    یعنی با بررسی تاریخ سراسر عبرت جهان و سرنوشت فرعون‌ها، کسراها، قیصرها و ثروتمندان معروف و قدرتمندان بزرگ،


    در می‌یابیم که این‌ها چیزهایی نیست که انسان بتواند بر آن‌ها تکیه کند و مغرور شود و فخر بفروشد.

    پس با این اندیشه که این‌ها چه قدر آسیب‌پذیر اند، از مَرکب کبر و غرور پیاده شده و هرگز مغرور نمی‌شود؛



    همان گونه که امیر مؤمنان علیه السلام می‌فرماید:

    بیچاره آدمی‌زاد! سرآمد زندگیش نامعلوم، علل بیماریش ناپیدا و اعمالش ثبت و ضبط می‌شود،

    پشه‌ای او را می‌آزارد و گلوگیر شدن آب یا غذایی او را می‌کشد و عرق مختصری او را متعفن و بدبو می‌سازد 3.


    بنا بر این، نخستین گام در درمان این بیماری، شناخت خویشتن و معرفت پروردگار است.

    نتیجه کبر و غرور، آزاد گذاشتن آمال نفسانی و جولان دادن به نفس است که خود منشأ گناهان بزرگی از جمله بی عفّتی است.





    1.مکارم الاخلاق، ج۲، ص۳۵۰
    2.روم / ۹
    3.نهج البلاغه، حکمت ۴۱۹
    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  3. #13
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض






    بی‌ایمانی



    تقوا خط نگهداری و مراقبت دائمی ‌است؛ حفاظت و نگهداری از خط بندگی و مراقبت از حریم و منطقه ممنوعه الهی.

    حضرت علی علیه السلام می‌فرماید:

    ای بندگان خدا، شما را به پرهیزگاری سفارش می‌کنم که حقّ خدا بر شماست و موجب حقّ شما بر پروردگار است.

    از خدا برای پرهیزکاری یاری بخواهید و برای انجام دادن دستورهای الهی از تقوا یاری جویید؛ زیرا تقوا، امروز سپر بلا و فردا، راه رسیدن به بهشت است.

    راه تقوا، روشن و رونده آن، بهره‌مند و امانت‌دارش، حافظ آن خواهد بود 1.


    قرآن کریم پاسخ‌گویی به دعوت انبیای الهی، یعنی ایمان آوردن را عامل حیات قلب و زندگی روح آدمیان می‌داند

    به طوری که هر چه قلب برای پذیرش تعالیم پیامبران نرم‌تر و بازتر باشد از هدایت و حیات، برخوردارتر می‌شود،

    و هر چه در تنگی و مضیقه باشد و پذیرش دعوت انبیای الهی برایش سخت‌تر باشد، از هدایت و حیات دورتر و به عالم حیوانات و مردگان نزدیک‌تر است.

    چنانچه قرآن می‌فرماید:

    (فَمَنْ یرِدِ اللهُ أَنْ یهْدِیهُ یشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یرِدْ أَنْ یضِلَّهُ یجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیقاً حَرَجاً كَأَنَّما یصَّعَّدُ فِی السَّماءِ كَذلِكَ یجْعَلُ اللهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یؤْمِنُون)؛

    كسى كه خدایش بخواهد هدایت كند، سینه‏ اش را براى اسلام گشاده مى‏ سازد، و كسى كه خدایش بخواهد گمراه كند،

    سینه ‏اش را تنگ و بى حوصله مى‏ سازد، به طورى كه گویى به آسمان بالا مى‏ رود.

    آرى، این چنین خداوند پلیدى را بر آنان كه ایمان ندارند مسلط مى ‏سازد 2 .






    1.نهج البلاغه، خطبه ۱۹۱
    2.انعام / ۱۲۵



    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  4. #14
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    سستی بنیان اعتقادی



    اعتقاد به سرای باقی، سامان‌بخش رفتارها و اصلاح‌گر اعمال است.

    اعتقاد به روز جزا و فنا نشدن انسان و اعمالش و داشتن اعتقادی راسخ، مانع لغزش انسان و موجب بیداری دل‌های مستور می‌شود

    و راه‌گشای انسان برای دستیابی به مقامات و مراتب عالی انسانی است.

    در مقابل، بی اعتقادی به معاد، سرمنشأ هر گونه فساد و انحراف است؛

    چون دل‌های غیر مؤمنان دچار انحراف و کجی است و بی اعتقادی، نفرت از حقّ و حقیقت را به همراه دارد:

    (وَ إِذَا ذُكِرَ اللهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ)؛

    و چون سخن از خداى یگانه مى‏ شود دل‌هاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند متنفر مى ‏شود و چون سخن از خدایان دیگر مى ‏شود خشنود مى‏ گردند 1 .





    1.زمر / ۴۵
    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  5. #15
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    گناه و خودبینی


    سر آغاز گناه، نافرمانی از دستورات خداوند است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سر آغاز نافرمانی از خداوند را بر شش چیز استوار می‌داند:

    ۱. دوستى دنیا، ۲. دوستى ریاست، ۳. دوستى خوراک، ۴. دوستى خواب، ۵. دوستى استراحت، ۶. دوستى زنان 1.

    گناه کردن، بزرگ‌ترین حجاب و تار و پودهای این حجاب، خودبینی است.

    اگر انسان سخن قرآن و ائمه را نمی‌فهمد، بداند که در حجاب گناه است و هر چه بیشتر در حجاب گناه فرو رفته باشد، میزان فهمش از قرآن و سخنان ائمه کمتر است.

    قرآن می‌فرماید:

    (فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللهُ قُلُوبَهُم) 2 و یا (ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُم) 3 .

    قرآن در حجاب نیست بلکه کافرانند که در حجاب خودبینی فرو رفته‌اند و نمی‌توانند آن‌ها را بفهمند.

    امام جعفرصادق علیه السلام می‌فرماید:

    بین خدای سبحان و خلق او غیر از خود خلق، حجاب دیگری نیست. خداوند، حجاب محجوب و بدون ساتر، مستور و پنهان است 4.

    پس اگر حجابی است، همان حجاب خودبینی و گناه است؛ چرا که اگر حجاب گناه و خودبینی نباشد، میان عاشق و معشوق هیچ حائلی نیست.

    بنا بر این، باید با ایمان و عمل صالح و دوری کردن از رذایل اخلاقی و انحرافات فکری و با روی آوردن به تقوا و عمل صالح،

    حجاب گناه را از دل و قلب‌هایمان بزداییم.

    قرآن می‌فرماید: (فَأَنْزَلَ اللهُ سَكِینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوی) 5 .

    در تمام موارد، توصیه به لباس طهارت و تقوا بر تن کردن و دوری کردن از رذایل اخلاقی است که بهترین درمان دوری کردن از حجاب گناه است.




    1.الکافی، ج۳، ص۳۹۷
    2.صف / ۵
    3.توبه / ۱۲۷
    4.التوحید، صدوق، ص۱۷۹
    5.فتح / ۲۶ و نیز ر.ک: بقره / ۲۸۲
    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  6. #16
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    کوچک شمردن گناه



    زید شحام گوید: امام صادق علیه السلام فرمود:

    از گناهان محقر بپرهیزید كه آمرزیده نشوند. عرض كردم: گناهان محقر چیست؟

    فرمود: این است كه مردى گناه كند و بگوید: خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم 1.



    گناه هر چند كوچک باشد، نافرمانى پروردگار بزرگ است و از این نظر نباید آن را كوچک دانست.





    اصرار بر گناه



    كسى كه بر گناه صغیره اصرار كند، مثل مردی كه همیشه جامه ابریشم پوشد، گناهش كبیره محسوب شود

    و آثار و عذاب گناه كبیره بر آن مترتب گردد» 2.


    امام باقر علیه السلام می‌فرماید:

    اصرار بر گناه این است كه كسى گناهى كند و از خدا آمرزش نخواهد، و در فكر توبه نباشد...

    به درستی که خداوند هیچ طاعتی را با اصرار بر هر گناهى كه باشد نپذیرد 3.





    1.الکافی، ج۳، ص۳۹۴
    2.الکافی، ج۳، ص۳۹۵
    3.همان جا
    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  7. #17
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    تأخیر در توبه



    فرمان «توبوا (توبه كنید)» انسان را به تعجیل در توبه دعوت مى ‏نماید.

    بنا بر این، تأخیر در توبه، تأخیر در انجام دستور خداوند است و تأخیر در انجام دستورات الهی زمینه را برای گناه فراهم می‌کند.


    امام جواد علیه السلام مى‏ فرماید:

    تَاخیر التُّوبَة اِغتِرار، و طُول التَسویف حَیرَة؛

    تأخیر توبه، نوعى غرور و بى‏ خبرى، و طولانى نمودن آن، نوعى حیرت و سرگردانى است» ۱.


    در روایات متعدد آمده است که هر گاه مؤمن گناهى مرتكب شود، تا هفت ساعت به او مهلت داده مى ‏شود

    كه اگر در این هفت ساعت توبه كرد، گناه او در نامه عمل ثبت نمى‏ گردد.

    در بعضى از روایات، به جاى هفت ساعت از صبح تا شب ذكر شده است.


    امام صادق علیه السلام فرمود:

    «إنّ العبد اذا أذنب ذنباً اُجِّل من غَدوَةٍ الى اللیل فانْ استغفر الله لم یكتب علیه؛

    بنده وقتى كه گناه كند، از بامداد تا شب مهلت دارد، اگر در این مدت از درگاه خدا طلب آمرزش كرد، آن گناه بر او نوشته نشود» ۲.







    1.بحار الانوار، ج۶، ص۳۰
    2.الکافی، ج۲، ص۴۳۷

    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  8. #18
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    انحرافات خانوادگی



    خانواده، واحد کوچکی از یک جامعه است که انسان‌ها از آغاز با فرایند جامعه‌پذیری در ابعاد مختلف از جمله هنجارها و ارزش‌ها آشنا می‌شوند.

    چه بسا ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌توان در فضای تعاملی میان افراد خانواده جستجو کرد:


    (و الذی خبث لایخرج إلا نکدا) 1 ؛


    زمین خشکِ ناپاک، جز گیاه کم و اندک ثمر نرویاند».


    بسیاری از تار و پودهای حجاب‌های رقیق قلب، از محیط خانواده‌ها، مهمانی‌ها، عروسی‌ها، جشن‌های خانوادگی و

    جشن تولّدها و مجالس دید و بازدیدی که بر اساس چارچوب اسلامی‌ نباشد تنیده می‌شود.









    1.اعراف / ۵۸


    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  9. #19
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    انحرافات اجتماعی



    انحراف هر گونه رفتاری است که با انتظارات جامعه منطبق نباشد.

    به عبارت دیگر، «انحراف»، دوری جستن و فرار از هنجارها تعریف می‏ شود.

    هر نظام اجتماعی برای حفظ ارزش‌ها و هنجارهایش، روش‌ها و مکانیسم‌هایی را در نظر می‌گیرد

    تا انسان‌ها بدون هیچ احساس فشاری، نسبت به هنجارهای اجتماعی پایبند شوند و از معیارهای پذیرفته شدۀ جامعه عدول نکنند.

    علل و عوامل، از جامعه‌ای به جامعه دیگر و از گروهی به گروه دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

    مسائل اجتماعی حتی از زمانی به زمان دیگر تفاوت دارند طوری كه برای بیان علت یک انحراف نمی‌توان یک عامل خاصی را عنوان كرد:

    فقر، بی بندباری، اعتیاد، بیکاری، دوستی‌های نامشروع، فیلم‌های مبتذل، رواج فرهنگ غرب در ماهواره ... .

    دین مبین اسلام ابزارهای کنترل اجتماع را بر پایه اصول فطرت و قرآن کریم بیان فرموده

    که با پیروی از این دستورات می‌توان قلب سلیم را از گزند حجاب‌های مختلف حفظ کرد.

    قرآن کریم بارها با بیان سرگذشت اقوام گذشته، از انواع آلودگی‏ها و انحرافات اجتماعی سخن به میان آورده است

    و مقصود از بیان آن‌ها را عبرت‌آموزی و پیشگیری از وقوع و تکرار آن‌ها در بین امت اسلامی‌ بر شمرده است.

    بیان داستان عشق و شیفتگی زلیخا به یوسف با تمام جزئیات در سوره یوسف، برای تقویت جنبه معنوی بشر است

    و هشدار به نسل انسان از عواملی که باعث انحطاط و دوری او از خداوند می‌شود.




    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


  10. #20
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,144      تشکر : 22,919
    13,392 در 5,868 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مراتب حجاب قلب


    حجاب، قلب را از دست‌یابی به علوم حقیقی و رؤیت‌های باطنی باز می‌دارد. روند حجاب قلب، از رقیق‌ترین حجاب، تا غلیظ‌ترین پوشش قلب، همانا نابودی قلب است:

    الف. (کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون) ۱ .

    واژه «رانَ» چنان كه در مفردات راغب اصفهانی آمده به معنای زنگاری است كه روی اشیای قیمتی می‌نشیند

    و نشانه پوسیدن و از بین رفتن شفافیت و درخشندگی آن شیء است.

    مراد از آیه، گرد و غبار گناه و آلودگی است كه بر دل می‌نشیند و بر اثر مرور زمان متراكم و متحجّر شده و همچون زنگاری سراسر قلب را می‌پوشاند

    و باعث می‌گردد كه انسان نتواند چهره حقایق را ببیند و تشخیص دهد. این کمترین مراتب حجاب است که قلب آدمی ‌را می‌پوشاند که این چیزی جز عمل خود آدمی ‌نیست.


    ب. حجاب قلب بعد از این، مرتبه بالاتری نیز دارد:

    (و جعلنا علی قلوبهم أكنَّةً اَن یفقهوهُ و فی آذانهم وقراً) ۲ ؛

    و بر دل‌های آنان پوشش‌هایی قرار دادیم تا آن را نفهمند و در گوش‌هایشان سنگینى.


    مراد آیه، پوشش‌ها و پرده‌های گوناگونی است كه بر دل می‌افتد و مانع معرفت و شهود می‌گردد.

    به گفته برخی از مفسران، تعبیر «اكنّه» دلالت بر پرده‌ها و حجاب‌های متعدد و زیاد دارد ۳.


    ج.
    در آیه دیگر، تعبیر به «غِلاف قلوب» نموده است كه مفهومی‌ بالاتر از مفهوم «اكنّه» دارد،

    می‌فرماید: (و قالوا قلوبنا غلف بل لعنهم اللّه بكفرهم فقلیلاً ما یؤمنون) ۴ ؛

    آن‌ها از روی استهزا گفتند: دل‌های ما در غلاف است.


    خداوند آن‌ها را به خاطر كفرشان از رحمت خود دور ساخت (به همین دلیل چیزی را درک نمی‌كنند) و كمتر ایمان می‌آورند.

    غلاف، پوششی است كه از تمام اطراف چیزی را می‌پوشاند، در حالی كه پرده «اكنّه» ممكن است تنها از یک طرف مانع مشاهده گردد.

    گاه می‌شود كه در اثر فساد و تباهی شدید دل، از تمام جهات پرده بر روی منابع معرفت و شهود می‌افتد

    و تمام ادراكات انسانی در غلافی فرو می‌رود و از مشاهده حقایق به كلّی محروم می‌گردد.




    1.مطففین / ۱۴
    2.اسراء / ۴۶
    3.روح المعانى، ج۱۵، ص۸۲
    4.بقره / ۸۸
    ╫♥╫ حجاب قلب در قرآن و روایات ╫♥╫




    أللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافِیَةِ وَ النَّصر
    i
    i
    i



    .


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •