سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14

موضوع: ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض








    از دیگر کارکردهای استغفار همان رفع و برداشته شدن عذاب و مصیبتی است که شخص بدان گرفتار است.

    خداوند در آیات بسیاری تصریح کرد که استغفار به درگاهش، زمینه‌ساز آمرزش گناه و برداشته شدن آن است( بقره، آیه ۵۸؛ آل عمران، آیات ۱۳۵ و ۱۹۳ و ۱۹۵؛ نساء، آیات ۶۴ و ۱۱۰؛ اعراف، آیه ۱۶۱)

    استغفار درمقام جلب موجب می‌شود که انسان از امکانات خوب دنیایی بهره‌مند شود (هود،آیه ۳)، محبت و دوستی خداوند را به سوی خود بکشاند (هود، آیه ۹۰؛ بقره، آیه ۱۹۹) و آسایش و رفاه به سمت انسان جذب شود (نوح، آیات ۱۰ تا ۱۲)

    حاصل سخن آنکه انسان باید بداند که هر مصیبتی که بدان گرفتار آمده است یا بلا به معنای مصیبت عذابی وکیفری است یا ابتلا و آزمون الهی است.

    برای اینکه توفیق پیدا کند تا سربلند از آزمون بیرون آید باید استرجاع و استغفار کند و اگر بخواهد بلا و مصیبت را از خود دور نگه ‌دارد و یا از آن رهایی یابد استرجاع و استغفار داشته باشد.










    امضاء
    .




  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض







    در حدیثی از پیامبر (ص) آمده که فرمود:

    «گاه ابر و غبار گونه‌ای بر دلم می‌نشیند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش می‌خواهم.»
    (اصول کافی، محمدبن یعقوب کلینی، ج۳، ص ۳۲۶)

    امام صادق (ع) نیز می‌فرماید:

    «ان رسول الله(ص) کان لایقوم من مجلس و ان خف حتی یستغفرالله عزوجل خمسا و عشرین مره»

    رسول خدا (ص) هیچگاه از مجلسی- هرچند کوتاه- بر نمی‌خاست مگر اینکه ۲۵ بار استغفار می‌کرد.»
    (باقر شریف قرشی، تحلیلی از زندگی امام سجاد(ع)، ترجمه محمدرضا عطایی، ص ۳۸۸ و ۲۹۲).

    ایشان همچنین می‌فرماید:

    «همانا رسول خدا هر روز هفتاد بار توبه می‌کرد بدون هیچ گناهی.
    «بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج ۲۳، ص ۲۵۹)






    امضاء
    .




  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,450
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,645
    مورد تشکر
    14,354 در 6,191
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    پیامبر(صلّی الله علیه واله و سلّم) همچنین در حدیثی نقش استغفار را در رهایی از شیطان و مصیبت‌هایی که بر انسان از سوی او بار می‌شود می‌فرماید:

    الا اخبر کم بشیء ان انتم فعلتموه تباعد الشیطان منکم کما تباعد المشرق من المغرب؟
    قالوا: بلی، قال:الصوم یسود وجهه و الصدقه تکسر ظهره و الحب فی‌الله و الموازره علی العمل الصالح یقطع دابره و الاستغفار یقطع و تینه؛


    آیا شما را از چیزی خبر ندهم که اگر به آن عمل کنید، شیطان از شما دور شود، چندان که مشرق از مغرب دور است؟
    عرض کردند: چرا.
    فرمودند: روزه روی شیطان را سیاه می‌کند، صدقه پشت او را می‌شکند، دوست داشتن برای خدا و همیاری در کار نیک، ریشه او را می‌کند و استغفار شاهرگش را می‌زند.


    (کافی، چاپ لاسلامیه، ج ۴، ص ۶۲، ح ۲؛ شبیه این حدیث در مکارم الاخلاق، ص ۱۳۸)










    samamos.com
    امضاء
    .




  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    تاریخ عضویت
    امرداد 1391
    شماره عضویت
    3467
    نوشته
    13,145
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    تشکر
    27,295
    مورد تشکر
    57,784 در 13,226
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    امام باقر (علیه السلام) فرمودند:

    «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا كَانَ مِنْ أَمـْرِهِ أَنْ يـُكْرِمَ عَبْداً
    وَ لَهُ ذَنْبٌ ابْتَلَاهُ بِالسُّقْمِ
    فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ لَهُ ابْتَلَاهُ بِالْحَاجَةِ
    فـَإِنْ لَمْ يـَفـْعَلْ بِهِ ذَلِكَ شَدَّدَ عَلَيْهِ الْمَوْتَ

    لِيُكَافِيَهُ بِذَلِكَ الذَّنْبِ
    قَالَ وَ إِذَا كَانَ مِنْ أَمْرِهِ أَنْ يـُهـِيـنَ عـَبـْداً وَ لَهُ عـِنـْدَهُ حـَسَنَةٌ
    صَحَّحَ بَدَنَهُ
    فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ بِهِ ذَلِكَ وَسَّعَ عَلَيْهِ فِي رِزْقِهِ
    فَإِنْ هُوَ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ بِهِ هَوَّنَ عَلَيْهِ الْمَوْتَ

    لِيُكَافِيَهُ بِتِلْكَ الْحَسَنَةِ.»


    «به راستی که چون بنای خدا عزوجل بر این است که
    بنده ای را گرامی دارد و او را گناهی است،
    بیمارش کند،
    و اگر نکند نیازمندش سازد و اگر نکند،
    به سختی جانش گیرد تا تلافی آن گناه بشود


    و چون بنا دارد بنده ای را خوار کند و حسنه ای نزد او دارد،
    تندرستی دارد و اگر با وی آن را نکند،
    روزی فراوانش دهد و اگر آن را هم نکند،
    با وی به آسانی جانش را گیرد تا عوض آن حسنه باشد.»



    اصول کافی، جلد5، ص 537






    امضاء


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی