╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫







    انسان‌ها در زندگی با مصیبت‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. بسیاری می‌پرسند: چرا من؟

    درحقیقت فلسفه بلا و ابتلا از یک سو گرفتار شدن شخص به آن از سوی دیگر پرسشی است که از سوی مصیبت زدگان مطرح می‌شود.

    در این مطلب درصدد است براساس تعالیم قرآن ضمن پرداختن به فلسفه و چرایی مصیبت‌ها و اقسام و انواع راه‌های رفع و دفع برخی از آنها و عبور موفقیت‌آمیز از برخی دیگر را بیان کند به طوری که مصیبت دارای آثار مثبت و خوبی در زندگی مصیبت زده شود و آثار سوء و بد آن حذف گردد.






    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  2.  

  3. #2
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    مصیبت، سنت الهی


    شاید کسی را نتوان یافت که دچار مصیبتی نشده باشد.بسیاری از مصیبت‌زدگان پس از مصیبتی می‌پرسند: چرا من؟

    درحقیقت شکی نیست که هیچ مصیبتی شیرین و گوارا نیست و هیچ کس دوست ندارد که گرفتار مصیبتی شود؛ زیرا اصولا مصیبت بلایی است که انسان را از داشته‌ای محبوب، محروم می‌کند یا شرایط برای رسیدن به مطلوب و محبوبی را از وی سلب می‌نماید.

    اینکه گفته شود: چرا من؟ یک پرسش بی‌معناست؛ زیرا مصیبت‌ها دامنگیر همه بشریت می‌شود و کسی را نمی‌توان یافت که در عمرش مصیبتی کوچک و بزرگ ندیده باشد. البته شاید برخی از اقسام مصیبت‌ها کمتر اتفاق می‌افتد و این چرا گفتن نسبت به نوع مصیبت‌ است که شخص به آن مبتلا شده است.

    از آموزه‌های قرآنی به دست می‌آید که انسان‌ها در زندگی دنیوی خویش هرگز نمی‌توانند از مصیبت‌ رهایی یابند؛ چرا که ساختار زندگی انسان در دنیا این گونه سامان یافته است که انسان همواره گرفتار مصیبتی بزرگ و کوچک باشد.

    مصیبت در اشکال و انواع آن، یک سنت الهی و قانونی فراگیر است و به عبارت دیگر یکی از قوانین ثابت در زندگی بشری، گرفتاری به مصیبت است. پس همگی می‌بایست خود را برای مصیبت‌ آماده کنند وهرگز امید نداشته باشند تا زمانی که در دنیا هستند از مصیبت‌ها در امان باشند.






    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  4. #3
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    مصیبت در قالب بلا و ابتلا

    براساس آموزه‌های قرآنی یکی از سنت‌های الهی سنت ابتلا و امتحان است.

    به این معنا که خداوند انسان‌ها را درطول زندگی دنیوی به انواع و اقسام مصیبت‌ها گرفتار می‌کند. خداوند در آیاتی از جمله آیه ۲ سوره عنکبوت به صراحت از سنت دائمی امتحان و ابتلا سخن می‌گوید و می‌فرماید:

    احسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا و هم لایفتون؛
    آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟

    همچنین در آیه ۱۵۵ سوره بقره ضمن اشاره به سنت ابتلا به اقسام و انواع آن اشاره داشته و می‌فرماید:

    ولنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین؛
    و قطعاً شما را با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و کاهش در اموال و جانها و محصولات می‌آزماییم و مژده ده شکیبایان را.

    البته در این میان مؤمنان و مدعیان، بیشتر گرفتار انواع ابتلا و آزمون‌های الهی خواهند بود؛ زیرا مانند شاگردان زرنگ هر کلاس بیشتر مورد توجه اولیای پرورشی بوده و به هر ادعائی از آنان، آزمونی برای ایشان است تا حقیقت روشن شود.

    از این‌رو گفته‌اند: البلاء للولاء؛
    بلا برای دوستان است؛ زیرا باید صداقت در دوستی خویش را بارها و بارها در عمل نشان دهند تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.


    بر همین اساس خداوند مدعیان ایمان را به کرات می‌آزماید و به صرف ادعای ایمان بسنده نمی‌کند. (حجرات، آیه۱۴)


    هر که در این بزم مقرب‌تر است
    جام بلا بیشترش می‌دهند







    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  5. #4
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اما خداوند شاگردان تنبل کلاس دنیا را کمتر می‌آزماید و آنان کمتر به مصیبتی دچار می‌شوند؛چنانکه درباره منافقان می‌فرماید:

    اولا یرون أنهم یفتنون فی کل عام مره أو مرتین ثم لا یتوبون و لا هم یذکرون؛
    آیا نمی‌بینند که آنان در هر سال، یک یا دو بار آزموده می‌شوند، باز هم توبه نمی‌کنند و عبرت نمی‌گیرند؟ (توبه، آیه۱۲۶)

    براساس سنت الهی، همگان گرفتار انواع مصیبت‌ها و بلایا می‌شوند با این همه سطح و میزان ابتلای مؤمنان بسیار زیاد و اقسام آن متنوع‌تر است؛ اما کافران و منافقان که شاگردان تجدیدی یا رفوزه کلاس تربیت دنیا هستند، خیلی کمتر مبتلا می‌شوند؛ و اگر فلسفه ابتلا نبود شاید آنان را به حال خودشان رها می‌کردند تا در اوج سعادت و آسایش و آرامش دنیوی زندگی کنند و همه چیز برای آنان فراهم می‌شد؛

    چنان که خداوند در آیه۳۳ سوره زخرف می‌فرماید:

    و لو لا ان یکون الناس امه واحده لجعلنا لمن یکفر بالرحمن لبیوتهم سقفا من فضه و معارج علیها یظهرون؛

    اگر (تمکن کفار از مواهب مادی) سبب نمی‌شد که همه مردم امت واحد (و گمراهی) شوند، ما برای کسانی که به (خداوند) رحمان کافر می‌شدند خانه‌هایی (چند طبقه همانند برج‌های امروزی) قرار می‌دادیم با سقف‌هایی از نقره و نردبان‌هایی که از آن بالا روند (و به طبقات بالا دسترسی آسان داشته باشند.)


    سنت دیگری بر جهان حاکم است و آن سنت کیفر اعمال می‌باشد. براساس این سنت، هر انسان، پاداش و مجازات اعمال بد و خوب خود را می‌بیند. پس اگر کار بدی کرد مبتلا به مجازات مطابق و بی‌کم و زیاد و به تعبیر قرآن جزاء وفاقا (نبا، آیه۲۶) خواهد بود؛ و اگر کار خوب انجام داد خداوند به فضل خویش پاداش بهتر و کامل‌تری نصیب فرد می‌کند. (ق، آیه۳۵؛ ابراهیم، آیه۷)






    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  6. #5
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض











    البته به دلیل محدودیت‌های دنیوی، پاداش اعمال در دنیا به صورت محدود انجام می‌گیرد و پاداش کامل خوب و بد در آخرت داده خواهد شد. با این همه در همین دنیا انسان به شکل محدود، اگر کار بد یا خوبی انجام دهد، پاداش می‌گیرد. از این‌رو برخی از مصیبت‌هایی که انسان بدان گرفتار می‌شود، مصیبت‌های پاداشی است.

    خداوند در آیاتی به صراحت بیان می‌کند هر چیزی که در دنیا نصیب انسان می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با دستاوردهای خودش دارد:

    و ما أصابکم من مصیبه فبما کسبت أیدیکم ویعفوا عن کثیر؛
    و هر [گونه] مصیبتی به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست، و [خدا] از بسیاری درمی‌گذرد. (شوری، آیه ۳۰)

    یعنی با آنکه خداوند بسیاری از اعمال ما را نادیده گرفته و از آن گذشت و عفو کرده با این همه این همه مصیبت و بلا به خاطر کارهای خود ما نصیب ما می‌شود.

    این آثار و پیامدها محدود به شخص نیست، بلکه حتی به محیط‌ زیست بشر نیز کشیده می‌شود. خداوند می‌فرماید:

    ظهر الفساد فی‌البر و البحر بما کسبت ایدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلهم یرجعون؛
    به سبب آنچه دستهای مردم فراهم آورده، فساد در خشکی و دریا نمودار شده است، تا [سزای] بعضی از آنچه را که کرده‌اند به آنان بچشاند، باشد که بازگردند. (روم، آیه ۴۱)

    پس بلایا و مصیبت‌ها یا از مصادیق سنت ابتلا و امتحان است؛ یا از مصادیق کیفر و پاداش اعمال ماست که البته تنها بخشی از آنها در دنیا دیده می‌شود و بخش اعظم آن برای آخرت نگه داشته می‌شود. در ادامه مطلب از قسم کیفری و عذاب به عنوان بلا یاد می‌شود تا از ابتلا به معنای آزمون و امتحان الهی باز شناخته شود.







    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  7. #6
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    فلسفه بلا و ابتلا


    فلسفه و چرای نزول بلا به معنای کیفر و عذاب، شامل مواردی چون

    استغفار هر چند از روی اکراه در کافران (کهف، آیه ۵۵)،

    بیداری فطرت (انعام، آیات ۴۰ و ۴۱)،
    پشیمانی (یونس، آیه ۵۴، سبا، آیه ۳۳)
    تضرع (انعام، آیه ۴۲؛ اعراف، آیه ۹۴)،
    بسترسازی تقوا در دیگران (طلاق، آیات ۸ تا ۱۰؛ مائده، آیه۲)،
    زمینه‌سازی اصلاح و بازگشت انسانها به خداوند (اعراف، آیات ۱۶۷ و ۱۶۸؛ روم، آیه ۴۱؛ زخرف، آیه ۴۸؛ احقاف، آیه ۲۷)،
    رسوایی و بی‌آبرویی (طه، آیه ۱۳۴)،
    زمینه شناخت و درک حقیقت (انعام، آیه ۶۵)،
    عبرت‌گیری (بقره، آیات ۶۵ و ۶۶؛ هود، آیات ۱۰۲ و ۱۰۳)،
    تنبیه و مجازات محدود کافران در دنیا به عذاب‌های استیصال (فصلت، آیات ۱۵ و ۱۶) و مانند آن می‌شود.


    بنابراین، اگر انسانی کار بد و عمل زشتی داشته باشد، در همین دنیا بخشی را به عنوان مجازات و کیفر باید تحمل کند.







    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  8. #7
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    اما درباره فلسفه ابتلا و آزمون باید گفت که خداوند در قرآن اموری را به عنوان فلسفه و حکمت ابتلا و آزمون معرفی کرده که برخی از آنها عبارتند از:

    افزایش ایمان (مدثر، آیه ۳۱)،
    پیدایش یقین (همان)،
    تربیت انسان‌ها (بقره، آیه ۴۹؛ اعراف، آیات ۱۲۹ و ۱۴۱؛ ابراهیم، آیه ۶)،
    رشد (بقره، آیات ۴۹ و ۱۲۴)،
    ایجاد صبر و شکیباسازی و توانمند کردن روحیه مردم (فرقان، آیه ۲۰)،
    تصفیه و پالایش قلوب مومنان (آل‌عمران، آیه ۱۵۴)،
    ایجاد اخلاص و زدودن ناخالصی‌ها (آل‌عمران، آیات ۱۴۰ و ۱۴۱)،
    تقوا (حجرات، آیه ۳)،
    مغفرت و آمرزش (همان)،
    پاداش عظیم (همان)،
    توبه و بازگشت به صلاح و صواب (اعراف، آیه ۱۶۸؛ توبه، آیه ۱۲۶)،
    جداسازی مومن واقعی از غیر واقعی (بقره، آیه ۱۴۳؛ آل‌عمران، آیه ۱۴۰)،
    جداسازی پاک از ناپاک (آل‌عمران، آیه ۱۷۹)،
    جداسازی خداترس از غیرش (مائده، آیه ۹۴)،
    مشخص کردن نیکوکاران و محسنان (هود، آیه ۷؛ کهف، آیه ۷)،
    جدا شدن مؤمنان به آخرت از شک کنندگان در آن(سبا، آیات ۱۵ و ۲۱)،
    جداسازی صفوف مؤمنان حقیقی از غیر آنان (آل‌عمران، آیه ۱۵۲)،
    جداسازی پیرو واقعی از غیر آنان (توبه، آیه ۱۶؛ بقره، آیه ۲۴۹)،
    تشخیص رشد و میزان مسئولیت‌پذیری (نساء،آیه ۶)،
    ظهور عمل و روشن شدن روش و منش افراد (اعراف، آیه ۱۲۹؛ صافات، آیات ۱۰۲ تا ۱۰۶)،
    عبرت‌آموزی (توبه، آیه ۱۲۶) و مانند آن.





    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  9. #8
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    استرجاع در هنگام بلا و ابتلا

    شاید پرسیده شود که اگر گرفتار هر یک از دو قسم بلا (مصیبت و عذاب و کیفر) یا ابتلا (امتحان و آزمون) شدیم چه کنیم؟

    در پاسخ باید گفت که خداوند دو عمل را برای این‌گونه موارد بیان کرده است.

    کار نخست این که انسان در پس هر مصیبتی استرجاع داشته باشد؛ به این معنا که «انالله و انا الیه راجعون» را بر زبان آورد تا ایمان و باور خویش را به این که خداوند مالک هستی و رب‌العالمین است تقویت کرده و صبر را برای خود تضمین نماید.

    خداوند در آیه ۱۵۶ سوره بقره می‌فرماید:

    الذین اذا أصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون؛ ‌‌
    (همان)
    کسانی که چون مصیبتی به آنان برسد، می‌گویند:‌ «ما از آن خدا هستیم و به سوی او بازمی‌گردیم.»

    این استرجاع کاربردهای چندی دارد؛ اگر به هنگام مصیبت آیه «انالله و انا الیه راجعون» بر زبان گفته شود، آثاری چون برخورداری از بشارت خداوندی و بهبود وضعیت آینده (بقره، آیات ۱۵۵ و ۱۵۶)، هدایت پذیری (بقره، آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷)، بهره‌مندی از رحمت الهی (همان)، بهره‌مندی از توفیق الهی (همان) و صلوات و درود خداوندی (همان) به دنبال خواهد داشت.





    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  10. #9
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض











    استرجاع نشان می‌دهد که شخص باور دارد که حتی اگر به سبب عملکرد بد خویش این مصیبت بر او وارد شده، ولی چون مالک هستی خداوند است بدون اذن الهی این صورت نگرفته است و هرچه است از مشیت الهی است؛ چرا که حقیقت استرجاع، اعتراف به مالکیت خدا بر انسان است. (بقره، آیه ۱۵۶)

    بدین ترتیب صبر در آدمی خودنمایی می‌کند و قوت و استقامت می‌یابد؛ چرا که در هر بلا و عذابی می‌داند که مالک حقیقی خداست و اگر بخواهد از آن رهایی یابد، باید به خدا بازگردد و توبه و استغفار کند و زمینه را برای رفع عذاب فراهم آورد.

    پس استرجاع به معنای بازگشت و توبه حقیقی به سوی خداوند به عنوان مالک حقیقی است. این‌گونه است که به جای رفتارهای هیجانی، صبر پیشه می‌کند و خود را مقصر دانسته و توبه و استغفار می‌کند و اگر متوجه شد که ابتلایی است با یادآوری فلسفه ابتلا شکیبایی می‌کند و از فواید و آثار ابتلا و آزمون الهی بهره‌مند می‌شود.






    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


  11. #10
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    استغفار، در هنگام بلا و ابتلا


    در آیات قرآنی بیان شده که انسان در هر حال باید اهل استغفار باشد؛ به این معنا که خود را تحت حمایت و غفران الهی برد و در پناه الهی قرار گیرد.

    استغفار در حقیقت درخواست مصونیت از مصیبت با گفتار و رفتار است. انسانی که اهل استغفار است خود را در پناه الهی قرار می‌دهد و این‌گونه از بلا و ابتلا در امان قرار می‌گیرد.

    استغفار براساس آموزه‌های قرآنی کارکردهای سه‌گانه‌ای دارد که شامل دفع و رفع و جلب است. به این معنا که عذاب و مصیبتی را که می‌خواهد بیاید دفع می‌کند و نمی‌گذارد شخص به آن گرفتار شود. پس به عنوان یک مانع عمل می‌کند؛ دیگر آنکه عذاب آمده را برمی‌دارد و رفع می‌کند و به عنوان یک عامل برون رفت از عذاب و مصیبت عمل می‌کند؛ سوم اینکه منفعت و خیری را به سوی شخص جلب می‌کند.

    از کارکردهای مهم استغفار همان دفع یا مصونیت‌یابی انسان است. به این معنا که از بسیاری از مصیبت‌ها در امان خواهد ماند که از آن جمله مصونیت‌‌یابی از عذاب عمومی خواهد بود که بسیاری از مردم گرفتار آن می‌شوند. (انفال، آیه ۳۳؛ کهف، آیه ۵۵)






    ╫๑۩๑╫ فلسفه وماهیت بلا و ابتلا ╫๑۩๑╫




    .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •