در محضر آیت الله مجتبی تهرانی: سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8
  1. #1
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:




    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:

    أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَالَ لِمُوسَى هَلْ عَمِلْتَ لِي عَمَلًا قَطُّ»
    خداوند به موسی گفت آیا تا به حال کاری برای من انجام داده‌ای؟

    حضرت موسی که پیغمبر مرسل است، گفت:
    «قَالَ صَلَّيْتُ لَكَ»؛ برای تو نماز خوانده‌ام.

    «وَ صُمْتُ وَ تَصَدَّقْتُ وَ ذَکَرتُ لَکَ»؛ روزه گرفتم، صدقه دادم و ذکر گفتم.

    «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ: أَمَّا الصَّلَاةُ فَلَكَ بُرْهَانٌ»؛
    خداوند فرمود نمازی که خواندی دلیل این است که تو دین داری و مسلمانی.

    «وَ الصَّوْمُ جُنَّةٌ»؛ روزه هم سپری است که در جهنم نروی.

    «وَ الصَّدَقَةُ ظِلٌّ»؛ صدقه ‏هایی هم که دادی برای این است که در روز قیامت
    زیر سایه ‏بان آنها قرار بگیری و از حرارت روز قیامت
    که می‏گویند چه‌قدر زیاد است و طولانی، در امان بمانی.

    «وَ الذِّکرُ نُورٌ»؛ ذکر هم که برای این است که نورانیّت پیدا کنی.

    «فَأَيَّ عَمَلٍ عَمِلْتَ لِي»؛ چه‌کار برای من کردی؟

    حضرت موسی در پاسخ درماند.

    «قَالَ مُوسَى دُلَّنِي عَلَى الْعَمَلِ الَّذِي هُوَ لَكَ»؛ عرض کرد خدایا، خودت مرا راهنمایی کن
    تا من آن را انجام دهم.

    «قَالَ يَا مُوسَى هَلْ وَالَيْتَ لِي وَلِيّاً»؛
    خداوند فرمود ای موسی! آیا پیوند دوستی با دوستان من برقرار کرده‌ای؟
    یعنی آیا شده که به خاطر من کسی را دوست بداری؟ رفاقت برای خدا و رابطه برای خدا،
    عملی است که برای خدا است. قطع رابطه برای خدا هم هست که آن هم باید باشد.

    «وَ هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوّاً قَطُّ»؛ آیا با کسی به خاطر من قطع رابطه کرده‌ای؟
    «فَعَلِمَ مُوسَى أَنَّ أَفْضَلَ الْأَعْمَالِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ وَ الْبُغْضُ فِي اللَّه»

    پس موسی دانست که بافضیلت‌ترین عمل، دوستی برای خدا، و جدایی برای خدا است.
    دقت کنید که تعبیر روایت داشت: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ» بالاترین عمل این است.
    خیال نکنید که دوستی یک چیز خیلی ساده‏ است! اصلاً و ابداً این‌طور نیست.
    دوستی برای خدا و دوستی در راه خدا از همه اعمال خیر، برتر است
    و ارزشش نزد خدای متعال، از همه آنها بالاتر است..

    https://plus.google.com/u/0/10801459...ts/UDiuXKW1ENd


    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!


  2.  

  3. #2
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,273
    14,099 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض








    حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه :



    اگر انسان کامل بخواهدبه شکل مکتوب در آید، صورتش می شود قرآن کریم؛

    همان گونه که امیر المومنین علی علیه السلام قرآن ناطق بودند.


    حال اگر این قرآن، قرائتش و تفکر در آیاتش، قلوب ما را متحول نمی کند

    شک نکنید که زیارت انسان کامل، حضرت حجت هم قلوب ما را متحول نخواهد کرد !


    اگر می خواهید حال خود را هنگام ملاقات حضرت حجت بدانید؛ ببینید الان در ملاقات با قرآن چه حال دارید!

    اگر مشتاق قرآنید می توانید امیدوار باشید که مشتاق حضرت حجت حقیقی هم هستید


    و گرنه اگر قرآن نزد شما مهجور است و با آن انسی ندارید و فکر می کنید که مشتاق حضرت حجت هستید،

    آن امام زمان، زاده وهم و خیال خودتان است.....




    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:




    .

  4. تشكرها 5


  5. #3
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آیا بنده ای هست که...

    آیت الله مجتبی تهرانی:
    امام باقر(عليه‌السّلام) فرمود:
    «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ»
    خداوند متعال، خودش، هر شبِ جمعه از فوق عرش، از اوّل شب تا آخر ندا مي‌دهد،

    «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ»؛
    آيا عبد و بندۀ مؤمني كه به من ايمان دارد وجود دارد؟
    تا از من براي دين و دنياي خود درخواست كند كه من جوابش را بدهم؟

    «قَبْلَ‌ طُلُوعِ‌ الْفَجْرِ فَأُجِيبَهُ»،
    اگر تا وقتی که طلوع فجر نشده از من درخواست كند، من هم جوابش را می‌دهم.
    چه براي دنيايش بخواهد و چه براي آخرتش. خداوند هيچ چيزي فروگذار نمي‌كند.

    «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ‌»
    آيا بندۀ مؤمني هست كه تا قبل از طلوع فجر توبه كند و من توبه‌اش را قبول ‌كنم؟

    روايت مفصّل است تا اينجا كه: «فَلَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ»
    يعني از سر شب تا طلوع فجر خدا اين ندا را مي‌دهد...


    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  6. تشكرها 4


  7. #4
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی

    در روایتی از امام صادق(علیه السلام) داریم که ابوبصیر از حضرت نقل می‏ کند که:

    …دو نفر که با هم دوستی دارند، ...شعاع نور آنها همه چیز قیامت را نورانی می‏ کند.
    آن‌قدر که با این نور شناخته می‏شوند. اهل محشر می‏ گویند: اینهایی را که می‏ بینید این طور درخشیده‌اند،
    کسانی بودند که رفاقت‏ هایشان در دنیا بر محور "خدا" بود.

    ...بنابراین دوستی‏ ها و رفاقت‏ ها برای انسان نقش بسیار اساسی و سرنوشت‏ ساز دارد.

    ....لذا انسان باید مراقبت داشته باشد که طبق روایات بی‏خود دل به هر کس و به هر چیز نبندد؛

    اول اختبار کند سپس انتخاب کند و غرضش هم جلب رضای خدا باشد
    و دوستی‌اش لله و فی الله باشد.

    با تلخیص:
    https://plus.google.com/u/0/10801459...ts/ahtyf8rYRVb


    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  8. تشكرها 4


  9. #5
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    انسان‌محوری و مردم سالاری، همان هواپرستی است

    آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی:
    در مکتب‌های بشری، خدامحوری معنا ندارد، بلکه انسان‌محوری، انسان‌سالاری و مردم‌سالاری مطرح است.

    مکاتب بشری که دیدگاه‌های مادی گرایانه و دنیا محوری دارند، انسان را ازنظر وجودی و مقام انسانیت، آن‌چنان تنزل می‌دهند، که به حد یک حیوان می‌رسد.
    آنها می‌گویند: باید در جوامع بشری، انسان سالاری و مردم‌سالاری برقرار باشد، یعنی "مردم" حرف آخر را بزنند و هرچه آنها خواستند، انجام شود.

    آزادی به این معنا، عین اسارت نسبت به هواهای نفسانیه است.
    هیچ فرقی بین این نیست که انسان بنده هواهای نفسانی خود باشد یا (برده) یک عده دیگر، هر دو هواپرستی و لذت‌محوری است که حقیقتش اسارت در برابر این امور است.

    اگر مفهوم انسان محوری باز شود، خواهیم دید که سر از شرک درمی‌آورد. چون کسی که قائل به انسان‌محوری است و خودش، یا جامعه را محور قرار داده و بر طبق نظرات آنان رفتار می‌کند، اگر در موردی با تزاحم خواسته‌ها مواجه شود و ببیند که خواست مردم با امر الهی تفاوت دارد، باید حکم الهی را کنار بگذارد تا بتواند پایبند به نظریه خود باشد.

    ترجیح خواست غیر خدا بر امر الهی، نشان از این دارد که جامعه، هم عرض و شریک خداست که می‌تواند در عرض اوامر الهی، اوامر و دستورات مستقلی داشته باشد، پس حقیقت مردم‌سالاری شرک به خداست.

    رسائل بندگی، ص125 و 126


    http://jmaliahmad1.samenblog.com/

    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  10. تشكرها 3

    *خادمه رقیه خاتون(س)* (24-09-1393), مانیل (20-10-1393), آزاد (25-09-1393)

  11. #6
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    چگونه برتر از فرشتگان شویم؟

    آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره):
    عبدالله بن‌سنان از اصحاب امام صادق (ع) نقل می‌کند؛من از حضرت سؤال کردم که ملائکه افضل و بالاترند يا بني‌آدم؟

    حضرت فرمودند: اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب (ع) فرمودند به راستي که خداوند عزّوجلّ در وجود ملائکه عقل را آميخت، بدون آنکه شهوت برايشان قرار دهد
    و در وجود حيوانات شهوت را در آميخت بدون آنکه عقل برايشان قرار دهد.
    ولي دربني¬‌آدم هر دو آنها را درهم آميخت.
    پس هر انساني که عقل او برشهوتش غلبه کند او بهتراز ملائکه است
    و هر انساني که شهوت او بر عقل او غلبه نمايد او از حيوان پست¬‌تر و شرتر است.

    در اين روايت حضرت علي عليه السلام مقايسه زيبايي فرموده است: فرشته، سراسر وجودش عقل است و حيوان سراسر وجودش شهوت مي باشد.
    انسان، آميخته‌¬اي از عقل و شهوت است،

    امّا انساني که فقط در فکر خوراک، پوشاک، مسکن، ماشين و برآوردن خواهش‌¬هاي نفساني و... خود می-باشد در رديف حيوان بلکه پست¬‌تر و شرتر از حيوان است.

    درمقابل، انساني که دنبال عبادت و اطاعت پروردگار است، يعني از نيروي شهوت مال، مقام و... براي رسيدن به قرب و نزديکي خداوند استفاده کرده و از هيچ کوششي فروگذار نمي‌کند و توان خود را در راه خداوند و خدمت به بندگان او صرف مي‌نمايد و تا بذل جان و خاندان خود جلو مي¬‌رود، چنين انساني نه‌تنها از ملائکه بهتر، بالاتر و والاتر است، بلکه ملائکه خادم او هستند.

    در روايتي در توصيف عقل آمده است:
    العَقلُ ما عُبِدَ بِه الرَّحمنُ و اکتُسِبَ به الجِنانُ (اصول کافی،جلد1، ص 10)
    عقل، چيزي است که به وسيله آن خداوند رحمان عبادت شده و بهشت به دست مي‌آيد.

    پس زيبايي و زيبا سخن گفتن، پول، رياست، پست و مقام و... دليل عاقل بودن نمي باشد.

    پس قضاوت کنيم آيا ما عاقل هستيم يا نه؟

    عَنْ عَبْدِاللهِ ابْنِ سَنانِ قالَ: سَألتُ اباعَبدِاللهِ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ (ع): فَقُلْتُ الْمَلائِکَةُ اَفْضَلُ اَمْ بَنُوآدَمَ فَقالَ (ع) قالَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ عَلِيُّ بْنُ اَبيطالِبٍ (ع) اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ رَکَّبَ فِي الْمَلائِکَةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَةِ وَ رَکَّبَ فِي الْبَهائِمِ شَهْوَةً بِلا عَقْلٍِ وَ رَکَّبَ في بَني آدَمَ کِلْتَيْهِما فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌمِنَ المَلائِکَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّمِنَ البَهائِمِ (بحارالانوار، جلد60، باب 39 روايت 5، ص299) پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

    http://jmaliahmad1.samenblog.com/

    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  12. تشكرها 2

    *خادمه رقیه خاتون(س)* (19-10-1393), مانیل (20-10-1393)

  13. #7
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    کنترل خواسته های نفسانی و توانائیها

    آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی:
    خدا محوری و نگرش توحیدی انبیا و اولیا که به معنای هدف‌گیری خدا و وسیله دانستن زندگی دنیا برای رسیدن به آن هدف است، نسبت به دو چیز محدودیت ایجاد می‌کند،

    _ یکی محدودیت درخواسته‌های نفسانی
    _ و دیگری محدودیت در توانایی‌های فرد.

    یعنی اگر شخصی «خدا محور» باشد، باید ببیند خدا تا چه حدی خواسته‌ها و التذاذات او در دنیا را می‌پذیرد، و صرفاً در همان محدوده عمل کند.
    در اینجا بحث تشریع پیش می‌آید و به همین خاطر، خواسته‌های انسان محدود می‌شود. به تعبیر دیگر انسان باید ببیند به چه کیفیت و به چه مقدار مجاز است که از عالم طبیعت استفاده کند. این محدودیت در خواسته‌ها است.

    از طرفی دیگر، انسان معتقد به خدا که دنیا را وسیله‌ای برای رسیدن به هدف الهی خویش می‌داند، نمی‌تواند از تمام توانایی‌های خود استفاده کند.

    یعنی کاربرد توانایی‌ها هم محدود می‌شود و انسان نمی‌تواند هر کاری که از دستش بر می‌آید، انجام دهد.

    بنابراین آزادی در مکتب‌های الهی با آنچه که در مکاتب بشری گفته می‌شود، فرق دارد، و از دو جهت محدود می‌شود: خواسته‌ها و توانایی‌ها.
    رسائل بندگی، ص 131


    http://jmaliahmad1.samenblog.com/

    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  14. تشكر


  15. #8
    عضو ماندگار
    عمار رهبری آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1393
    نوشته : 548      تشکر : 561
    1,508 در 507 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عمار رهبری آنلاین نیست.

    پیش فرض




    خواری، ذلت، خیانت، مرزشکنی و... که آزادی نیست!

    آزادی را به گونه های مختلف می پندارند:
    1 - آزاد بودن در هرچه که انسان دلش بخواهد
    یعنی آدمی در ارضای همه تمایلات و خواهشهای نفسانی آزاد باشد.

    2- آزاد بودن درهرچه که انسان قدرت انجام آن را دارد.
    یعنی آدمی درهرچه می‌تواند انجام دهد، یله و رها باشد!

    3 - مکتب الهی اسلام، هردوی این آزادی‌ها را رد می‌کند و می‌گوید:
    آزادی معنایش این نیست که نسبت به هر چه توانستی و هرچه خواستی، آزادانه رفتار کنی، زیرا این همان آزادی بطن و فرج حیوانی است.

    «آزادی انسانی» آن است که از دنیا رها شوی و اسیر شهوت و غضب و تمایلات خود نباشی!

    علی(ع) می‌فرماید: عزت و آزادی در رهایی از ذلت و هواهای نفسانی است. اگر عزت و آزادی می‌خواهی، باید دل را از اسارت و ذلت‌ هواهای نفسانی که نه مرز عقلی می‌شناسد، و نه شرعی، رها کنی!

    آن حضرت دربیان دیگری نیز میفرماید: شخص آزاده در تمام احوالش آزاد است؛
    یعنی:
    - گرسنگی می‌کشد اما ذلت را قبول نمی‌کند،
    - می‌میرد، اما ذلت نمی‌پذیرد.

    کسانی که به اسارت شهوت و غضب درآمده اند، آزاد نیستند و دست به هرکاری می‌زنند.
    خواری، ذلت، خیانت، مرزشکنی و... که آزادی نیست.

    برگرفته از رسائل بندگی، آیت الله شیخ مجتبی تهرانی، ص 108


    http://jmaliahmad1.samenblog.com/

    در محضر آیت الله مجتبی تهرانی:
    درخودنگاه ميكنم كه ببينم خطا كجاست،
    بعدازكمي تامل وقدري سكوت پي ميبرم،
    آنجا كه خالي از "خداست" خطاست!

  16. تشكر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •