سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 42

موضوع: سلسله مباحث استاد قرآئتی: روزی 10 دقیقه همنشینی با قرآن (تفسیر قرآن)

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    فایل صوتی تفسیر آیه سوم سوره فاتحه


    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    سوره الفاتحة, آیه 4

    1\4 «4» مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ (خدایی كه) مالك روز جزاست.


    نكته ها:

    مالكیّت خداوند، حقیقی است و شامل احاطه و سلطنت است، ولی مالكیّت های اعتباری، از سلطه ی مالك خارج می شود و تحت سلطه ی واقعی او نیست. «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ»
    با آنكه خداوند مالك حقیقی همه چیز در همه وقت است، ولی مالكیّت او در روز قیامت و معاد جلوه ی دیگری دارد؛


    *در آن روز تمام واسطه ها واسباب نسبت به كفار قطع می شوند. «تَقَطَّعَتْ بِهِمُ اَلْأَسْبابُ» [1]
    *نسبت ها و خویشاوندی ها نسبت به كفار از بین می رود. «فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ» [2]
    *برای كفار مال و ثروت و فرزندان، سودی ندارند. «لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ» [3]
    *بستگان و نزدیكان نیز فایده ای نمی رسانند. «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ» [4]
    *نه زبان كفار، اجازه عذر تراشی دارد و نه فكر آنها، فرصت تدبیر. تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختیار آن روز است. لفظ «دین» در معانی گوناگون به كار رفته است:

    الف: مجموعه ی قوانین آسمانی. «إِنَّ اَلدِّینَ عِنْدَ اَللّهِ اَلْإِسْلامُ» [5]
    ب: عمل و اطاعت. «لِلّهِ اَلدِّینُ اَلْخالِصُ» [6]
    ج: حساب و جزا. «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ» «یوم الدّین» در قرآن به معنای روز قیامت است كه روز كیفر و پاداش می باشد. «یَسْئَلُونَ أَیّانَ یَوْمُ اَلدِّینِ» [7]

    می پرسند روز قیامت چه وقت است؟ قرآن در مقام معرّفی این روز، می فرماید: «ثُمَّ ما أَدْراكَ ما یَوْمُ اَلدِّینِ. `یَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئاً وَ اَلْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلّهِ» [8]
    (ای پیامبر! ) نمی دانی روز دین چه روزی است؟ روزی كه هیچ كس
    برای كسی كارآیی ندارد وآن روز تنها حكم و فرمان با خداست.



  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ» نوعی انذار و هشدار است، ولی با قرار گرفتن
    در كنار آیه ی «اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ» معلوم می شود كه بشارت و انذار باید در كنار هم باشند.
    نظیر آیه شریفه دیگر كه می فرماید: «نَبِّئْ عِبادِی أَنِّی أَنَا اَلْغَفُورُ اَلرَّحِیمُ. `وَ أَنَّ عَذابِی هُوَ اَلْعَذابُ اَلْأَلِیمُ» [9]
    به بندگانم خبر ده كه من بسیار مهربان و آمرزنده ام، ولی عذاب و مجازات من نیز دردناك است.
    همچنین در آیه دیگر خود را چنین معرّفی می كند: «قابِلِ اَلتَّوْبِ شَدِیدِ اَلْعِقابِ» [10]
    خداوند پذیرنده ی توبه مردمان وعقوبت كننده ی شدید گناهكاران است.
    در اوّلین سوره ی قرآن، مالكیتَ خداوند عنوان شده است، «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ» و در آخرین سوره، مَلِكیت او. «مَلِكِ اَلنّاسِ»

       

    [1] . بقره، 166.
    [2] . مؤمنون، 101.
    [3] . شعراء، 88.
    [4] . ممتحنه، 3.
    [5] . آل عمران، 19.
    [6] . زمر، 3.
    [7] . ذاریات، 12.
    [8] . انفطار، 18- 19.
    [9] . حجر، 49- 50.
    [10] . غافر، 3.


  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    پیام ها:

    1- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آوریم. به خاطر كمال ذات و صفات او كه «الله» است،
    به خاطر احسان و تربیت او كه «رَبِّ اَلْعالَمِینَ» است و به خاطر امید و انتظار رحم و لطف او كه «اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ» است
    و به خاطر قدرت و هیبت او كه «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ» است.

    2- قیامت، پرتوی از ربوبیّت اوست. «رَبِّ اَلْعالَمِینَ. . . مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ»

    3- قیامت، جلوه ای از رحمت خداوند است.
    «اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ `مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ»

    «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ» بیانگریکی دیگر از مهم ترین ارکان ایمانی و مسائل اعتقادی ما مسلمانان است که همان عقیده به روز قیامت و دنیای دیگر(معاد) باشد.

    چرا از قيامت تعبير شده به روز دين « يَوْمِ الدِّينِ » ؟
    دين در اينجا به معناي جزاست ،از آنجا كه اصلي ترين كار
    در آنروز رسيدگي به تك تك اعمال و كيفر و پاداش آنهاست ،آنرا يوم الدين ناميده اند.

    روزي كه تو آمدي به دنيا عريان
    بودند همه خندان و تو بودي گريان
    كاري بكن اي دوست كه وقت مردن
    باشند همه گريان و توباشي خندان





  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    فایل صوتی تفسیر آیه چهارم سوره فاتحه
    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    سوره الفاتحة, آیه 5

    إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ...(خدایا) تنها ترا می پرستیم و تنها از تو یاری می جوئیم.

    انسان باید به حكم عقل، بندگی خداوند را بپذیرد.ما انسان ها عاشق كمال هستیم و نیازمند رشد و تربیت، و خداوند نیز جامع تمام كمالات و ربّ همه ی هستی است. اگر به مهر و محبّت نیازمندیم او رحمان و رحیم است و اگر از آینده دور نگرانیم، او صاحب اختیار و مالك آن روز است.

    پس چرا به سوی دیگران برویم؟ ! عقل حكم می كند كه تنها باید او را پرستید و از او كمك خواست. نه بنده هوی و هوس خود بود و نه بنده زر و زور دیگران.

    در نماز، گویا شخص نمازگزار به نمایندگی از تمام خداپرستان می گوید: خدایا! نه فقط من كه همه ی ما بنده توایم، ونه تنها من كه همه ی ما محتاج و نیازمند لطف توایم.

    خدایا! من كسی جز تو را ندارم «إِیّاكَ» ولی تو غیر مرا فراوان داری و همه هستی عبد و بنده ی تو هستند.

    «إِنْ كُلُّ مَنْ فِی اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ إِلاّ آتِی اَلرَّحْمنِ عَبْداً» [1] در آسمان ها و زمین هیچ چیزی نیست مگر این كه بنده و فرمان بردار خداوند رحمان هستند. جمله «نَعْبُدُ» هم اشاره به این دارد كه نماز به جماعت خوانده شود و هم بیانگر این است كه مسلمانان همگی برادر و در یك خط هستند.

    مراحل پرواز معنوی، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراین اوّل سوره ی حمد ثناست، آیه ی «إِیّاكَ نَعْبُدُ» ارتباط و آیات بعد، دعا می باشد. گفتگو با محبوب واقعی شیرین است، شاید به خاطر همین كلمه «إِیّاكَ» *تكرار شد.


    [1] . مریم، 93.



  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    پیام ها:


    1- ابتدا باید بندگی خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نَعْبُدُ، نَسْتَعِینُ»

    2- بندگی، تنها در برابر خداوند رواست نه دیگران. «إِیّاكَ نَعْبُدُ»

    3- گر چه عبادت از ماست، ولی در عبادت كردن نیز نیازمند كمك او هستیم.
    تفسیر نور(10جلدی) ، ج 1 ، ص : 32 «إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ» [1]

    4- «إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ» یعنی نه جبر است و نه تفویض. چون می گوییم: «نَعْبُدُ» پس دارای اختیار هستیم و نه مجبور. وچون می گوییم: «نَسْتَعِینُ» پس نیاز به او داریم و امور به ما تفویض نشده است.

    5- شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست یابی به توحید و یكتاپرستی است. «رَبِّ اَلْعالَمِینَ، `اَلرَّحْمنِ اَلرَّحِیمِ، `مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ، `إِیّاكَ نَعْبُدُ»

    6- از آداب دعا و پرستش این است كه انسان خودرا مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «إِیّاكَ نَعْبُدُ. . . »

    7- توجّه به معاد، یكی از انگیزه های عبادت است. «مالِكِ یَوْمِ اَلدِّینِ `إِیّاكَ نَعْبُدُ»


  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض فایل صوتی تفسیر آیه پنجم سوره فاتحه

    فایل صوتی تفسیر آیه پنجم سوره فاتحه

    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده


  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدیرارشد انجمن فن آوری و اطلاعات وهمکار انجمن دفاع مقدس
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    8676
    نوشته
    11,971
    نوشته : 11,971      تشکر : 11,357
    10,606 در 6,347 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    سلام

    ممنونم جالب بود


  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1397
    شماره عضویت
    7209
    نوشته
    280
    نوشته : 280      تشکر : 960
    769 در 285 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0

    پیش فرض

    سوره الفاتحة, آیه 6

    1\6 «6» اِهْدِنَا اَلصِّراطَ اَلْمُسْتَقِیمَ (خداوندا! ) ما را به راه راست هدایت فرما.

    نكته ها:

    در قرآن مجید دو نوع هدایت مطرح شده است: الف: هدایت تكوینی، نظیر هدایت زنبور عسل كه چگونه از شهد گلها بمكد و چگونه كندو بسازد. و یا هدایت و راهنمایی پرندگان در مهاجرت های زمستانی و تابستانی. آنجا كه قرآن می فرماید: «رَبُّنَا اَلَّذِی أَعْطی كُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی » [1]بیانگر این نوع از هدایت است.

    ب: هدایت تشریعی كه همان فرستادن انبیای الهی و كتب آسمانی برای هدایت بشر است. كلمه ی «صراط» [2] بیش از چهل مرتبه در قرآن آمده است. انتخاب راه و خط فكری صحیح، نشانه ی شخصیت انسان است.


    راههای غیر الهی متعدّدی در برابر انسان قرار دارد كه او باید یكی را انتخاب كند:
    *راه خواسته ها و توقعات های خود.

    *راه انتظارات وهوس های مردم.

    *راه وسوسه های شیطان.

    *راه طاغوت ها.

    *راه نیاكان و پیشینیان.
    *راه خدا و اولیای خدا.


    انسان مؤمن، راه خداوند واولیای او را انتخاب می كند كه بر دیگر راهها امتیازاتی دارد:
    الف: راه الهی ثابت است، بر خلاف راه های طاغوت ها و هوس های مردم و هوس های شخصی كه هر روز تغییر می كنند.
    ب: یك راه بیشتر نیست، در حالی كه راه های دیگر متعدّد و پراكنده اند.
    ج: در پیمودن آن، انسان به مسیر و مقصد مطمئن است.
    د: در پیمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد.
    راه مستقیم، راه خداست. «إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» [3]
    *راه مستقیم، راه انبیاست. «إِنَّكَ لَمِنَ اَلْمُرْسَلِینَ `عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» [4]
    *راه مستقیم، راه بندگی خداست. «وَ أَنِ اُعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ» [5]
    *راه مستقیم، توكّل وتكیه بر خداست. «مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» [6]
    *راه مستقیم، یكتاپرستی و تنها یاری خواستن از اوست. [7]

    *راه مستقیم، كتاب خداوند است. [8]

    *راه مستقیم، راه فطرت سالم است. [9]


    بار پروردگارا، دلهاي ما را به باطل ميل مده پس از آنکه به حق هدايت فرمودي و به ما از لطف خود
    رحمتي عطا فرما، که تويي بسيار بخشنده (بي‌منّت).

    آل عمران آیه 8


صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •