سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 33

موضوع: پرخوری و صفای دل

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    آثار باطنی و روحی پرخوری

    در روایات برای پرخوری و اسراف در خوردن و آشامیدن آثاری بیان کرده‌اند
    که می‌توان گفت تفسیر واژه عدم محبوبیت اسراف‌گر در خوردن و آشامیدن در نزد خداوند است؛
    زیرا اسرافکار محبوب خداوند نیست؛
    چرا که اسرافکاری در هر کاری از جمله خوردن و آشامیدن موجب می‌شود
    تا انسان از مسیر کمال دور شود و گرفتار دنیا و زینت‌های آن شود.

    از جمله آثار باطنی و روحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱- تباهی پاکدامنی:


    امیرمومنان علی (ع) در این باره می‌فرماید:

    پرخوری بد همدمی برای پاکدامنی است.
    (غرر الحکم، حدیث ۴۳۹۷)


    امضاء
    .




  2. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض






    ۲- طغیان:

    امام باقر (ع) می‌فرماید:
    اذا شبع البطن طغی؛

    شکم چون پر شود طغیان و سرکشی می‌کند.
    (فروع کافی، ج ۶، ص ۲۷۰؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۶، ح ۲۳)


    اصولا از نظر قرآن انسانی که حالتی از استغنا به او دست دهد گردنکش می‌شود،
    حال این استغنا از طریق پرخوری خودنمایی کند یا از راه دیگر.
    (علق، آیات ۶ و ۷)

    ۳-دل مردگی:

    رسول‌الله (ص) در این باره می‌فرماید:
    «لاتمیتوا القلوب بکثرهًْ الطعام و الشراب، فان القلوب تموت کالزرع اذا کثر علیها؛

    دل‌ها را با پرخوری در خوراکی و آشامیدنی نمیرانید؛
    چرا که قلوب همانند کشتزار است که زیاد روی آن را می‌میراند.
    (بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۱، ح۷، مستدرک الوسائل، ح ۱۶، ص ۲۰۹)



    امضاء
    .




  3. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    ۴- تنبلی در اطاعت:

    لقمان حکیم در ضمن وصایای خود به پسر خویش چنین وصیت می‌کند:

    ای فرزند چون معده پر شود قوه فکر می‌خوابد
    و حکمت و دانایی گنگ می‌شود و اعضاء و جوارح از عبادت باز می‌ایستد.
    (فیض کاشانی؛ المحجه البیضاء، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری،
    نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ چهارم، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص ۱۵۱)


    ۵- نصیحت ناپذیری:

    از معصوم (ع) روایت شده که:

    پرخوری اراده‌ها را از شنیدن اندرز ناشنوا ساخته،
    دیگر نصیحت و خیرخواهی در آنها اثر نمی‌کند.
    (بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۸۲، ح ۱۰)



    امضاء
    .




  4. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    ۶- تباهی نفس:

    امیرمومنان علی (ع) می‌فرماید:
    کثرهًْ الاکل و النوم تفسدان النفس، و تجلبان الضرهًْ؛

    پرخوری و پر خوابی نفس را فساد کرده
    و زیان و ضرر را به سوی آن جلب می‌کند.
    (غرر الحکم، حدیث ۷۰۳۴)


    ۷- تباهی تیز هوشی:

    علی (ع) می‌فرماید:

    پرخوری حجاب و پرده تیز هوشی است.
    (همان، حدیث ۶۹۵)


    پس پرخوری سرپوش گذاشتن بر روی تیز‌هوشی است
    که نادانی را به همراه دارد و نیز فرمودند:
    لا تجتمع الفطنه و البطنهًْ؛

    زیرکی و تیز هوشی با پرخوری جمع نمی‌شوند.
    (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص۸۲)




    امضاء
    .




  5. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض



    ۸- آشفتگی در خواب:

    امام علی (ع) در بیان مضرات پرخوری فرموده است که

    هر کسی همدم پرخوری شود خواب‌هایش آشفته می‌شود.
    (همان، حدیث ۲۶۳۸)

    ۹- کوردلی:

    علی (ع) فرموده است:
    اذا ملی البطن من المباح عمی القلب عن الصلاح؛


    هرگاه شکم از خوردنی‌های مباح انباشته شود،
    دل از دین و صلاح، نابینا گردد.
    (همان، حدیث ۱۴۲۸)


    ۱۰- دوری از خدا:

    امام صادق (ع) در این باره می‌فرماید:
    اقرب ما یکون العید من الله اذا خف بطنه و ابغض ما یکون العبد من الله اذا امتلا بطنه؛


    نزدیک‌ترین حالات بنده به خداوند زمانی است که شکمش سبک باشد
    و منفورترین حالات بنده نسبت به خداوند هنگامی است که شکمش پر باشد.
    (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۰۵)



    امضاء
    .




  6. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    ۱۱- مبغوضیت الهی:

    چنان‌که گفته شد اسراف و زیاده‌روی از جمله پرخوری امری است
    که خداوند آن را محبوب ندانسته است؛
    در روایات نیز بر مبغوض بودن آن در نزد خداوند تاکید شده که برخی بیان شد.

    پیامبر (ص) فرمود:
    جاءنی جبرئیل… فقال:.. یقول لک ربک:
    یا محمد ما ابغضت وعاء قط کبغضی بطنا ملانا؛

    جبرئیل نزد من آمد و … عرض کرد: پروردگارت می‌فرماید:
    ای محمد! هرگز ظرفی را به اندازه شکم پر، مبغوض و ناپسند نداشته‌ام.
    (مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۲۱۲)



    امضاء
    .



  7. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    ۱۲- عدم راهیابی به ملکوت:

    هر انسانی موظف است تا در ملکوت نظر کند
    (اعراف، آیه ۱۸۵)

    و اگر توانست به مقام رویت نیز برسد و ورود در عالم ملکوت داشته باشد.
    (انعام، آیه ۷۵)

    راه دست یابی به آن، طهارت روح و جسم است که روزه و نماز و مانند آن کمک می‌کند.
    اما کسی که پرخوری کند از این مسیر دور می‌ماند و هرگز به آن جایگاه نمی‌رسد.

    رسول الله (ص) فرموده است:
    لایدخل ملکوت السماوات و الارض من ملا بطنه؛

    کسی که شکم خود را پر کند به ملکوت آسمان‌ها و زمین راه ‌نمی‌یابد.
    (تنبیه الخواطر، ج ۱، ص ۱۰۰)





    امضاء
    .



  8. Top | #18

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    ۱۳- قساوت قلب:

    پیامبر(ص) می‌فرماید:
    من قل طعمه صح بدنه و صفا قلبه،
    و من کثر طعمه سقم بدنه و قسا قلبه؛

    هر کس خوراکش اندک باشد بدنش سالم و روحش نورانی
    و با صفا خواهد شد و هر کس پرخوری کند، بدنش بیمار
    و دچار قساوت قلب و سنگدلی خواهد شد.
    (تنبیه الخواطر، ص ۳۸)


    امام صادق(ع) نیز می‌فرماید:
    لیس شیء اضر لقلب المؤمن من کثره‌الاکل
    و هی مورثه شیئین: قسوهًْ القلب و هیجان الشهوهًْ؛

    برای روح مؤمن چیزی زیانبارتر از پرخوری نیست،
    زیرا پرخوری باعث سنگدلی و قساوت قلب
    و تحریک شهوت می‌گردد.
    (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۸۰)



    امضاء
    .



  9. Top | #19

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    ۱۴ - تنبلی و کسالت در نماز:

    امیرمؤمنان علی(ع) درباره زیان پرخوری می‌فرماید:

    ایاکم و البطنهًْ فانها مفساهًْ للقلب
    مکسلهًْ عن الصلاهًْ، مفسدهًْ للجسد؛

    از پرخوری بر حذر باشید،
    زیرا پرخوری مایه قساوت و سنگدلی،
    تنبلی نسبت به نماز و آسیب به بدن است

    (غررالحکم، ص ۹۸).




    امضاء
    .



  10. Top | #20

    عنوان کاربر
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    تاریخ عضویت
    امرداد 1393
    شماره عضویت
    7103
    نوشته
    7,444
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    تشکر
    24,591
    مورد تشکر
    14,340 در 6,186
    وبلاگ
    5
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    ۱۵-عدم بهره‌مندی از صلاح‌الهی:

    کسی که پرخوری داشته باشد از صلاح الهی بی‌بهره خواهد ماند
    و خداوند به او عنایتی نمی‌کند؛

    زیرا امام علی(ع) می‌فرماید:
    اذا اراد الله سبحانه صلاح عبده الهمه قلهًْ الکلام
    و قلهًْ الطعام و قلهًْ‌المنام؛

    هنگامی که خداوند سبحان، خیر و صلاح بنده‌اش را بخواهد
    کم گویی،کم خوری و کم‌خوابی را به او الهام فرماید.
    (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۶۱)


    و نیز هر کسی میانه‌روی داشته باشد فکرش سالم و صالح خواهد شد

    چنانکه امام علی(ع) می‌فرماید:
    من اقتصد فی اکله کثرت صحته و صلحت فکرته؛

    هر کس در خوردن، میانه‌روی را پیشه خود سازد
    تندرستی‌اش فزونی یافته و اندیشه‌اش سالم گردد
    (غرر الحکم، ص ۳۳۲)


    در جایی دیگر نیز فرموده است:
    من قل اکله صفا فکره؛

    کسی که خوراکش اندک باشد فکرش صفا و نورانیت یابد
    (غرر الحکم، ص ۳۵۶).




    امضاء
    .



صفحه 2 از 4 نخستنخست 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی