پرخوری و صفای دل سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پرخوری و صفای دل
صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 33
  1. #1
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پرخوری و صفای دل









    بررسی آثار ظاهری و باطنی زیاده‌روی
    در خوردن و آشامیدن


    یکی از نابهنجاری رفتاری و رذایل اخلاقی‌ پرخوری است
    که از مصادیق اسراف بشمار می‌رود.

    پرخوری همان‌طوری که بهداشت فردی را تهدید می‌کند
    و موجب انواع بیماری‌های جسمی در انسان می‌شود،
    بیماری‌های روحی و روانی و نابهنجاری‌های رفتاری نیز به دنبال دارد.

    نویسنده در این مطلب با مراجعه به آموزه‌های وحیانی اسلام به برخی از
    آثار زیانبار پرخوری در بعد روحی و جسمی اشاره کرده است.




    پرخوری و صفای دل




    .


  2.  

  3. #2
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تغذیه حلال و پاک و مناسب

    انسان موجودی دارای نیازهای مادی و معنوی است؛
    نادیده گرفتن هر یک از آنها به معنای نادیده گرفتن طبیعت و فطرت است؛

    به عنوان نمونه انسان، نیازمند تغذیه است و شهوت غذایی به عنوان قوه جاذبه،
    عاملی برای بقای بشر است؛ زیرا انسان در صورتی که تغذیه نداشته باشد
    یا از تغذیه‌ای سالم و مناسب برخوردار نباشد می‌‌میرد و بقای خود را از دست می‌دهد.


    از همین رو در آیات قرآن از جمله آیه ۸۱ سوره طه می‌فرماید:
    کلوا من طیبات ما رزقناکم و لاتطغوا فیه فیحل علیکم غضبی و من یحلل علیه غضبی فقد هوی؛

    از خوراکیهای پاکیزه‌ای که روزی شما کردیم بخورید؛
    ولی در آن زیاده‌روی مکنید که خشم من بر شما فرود آید
    و هرکس خشم من بر او فرود آید قطعا در ورطه هلاکت افتاده است.




    پرخوری و صفای دل




    .


  4. #3
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض










    واژه طیب به معنای پاک، در برابر خبیث به معنای ناپاکی، ناظر به وضعیت باطنی چیزی است
    و خداوند بر این نکته تاکید دارد که از غذای مناسب با طبیعت بشری استفاده شود.

    البته طیب در عربی در معنای چون خوشبو، پاک، حلال، سودمند، تندرست، اصیل، گوارا،
    شیرین، لذت‌بخش، روح‌انگیز، رضایت‌بخش، بهترین هر چیز و مانند آنها به کار رفته است،
    ولی در حقیقت ریشه همه این معانی به همان اصل پاکی ذاتی چیز برمی‌گردد
    که به طور طبیعی آثاری دارد که خوشبویی، سودمندی، گوارایی و مانند آنها از جمله این آثار است؛


    پس این کلمه در معنای دیگر به شکل مجاز و از باب ارتباط لازم و ملزوم به کار رفته است؛
    زیرا طیب به معنای هر چیز پاک از آلودگی و خوشایند طبع (مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانی، ذیل واژه «طیب»، ج ۱، ص ۵۲۷)
    و خبیث به معنای هر چیز مادی و غیرمادی که پست و ناپسند است (مفردات الفاظ القرآن، ذیل واژه «خبث»، ج ۱، ص ۲۷۲)
    به طور طبیعی آثاری دارد که برخی از آنها به عنوان معنای آن به کار رفته در حالی که آثار آن چیز است.




    پرخوری و صفای دل




    .


  5. #4
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    یکی از ویژگی‌های طیب بودن غذا آن است که به تناسب خورده شود؛
    لذا خداوند در آیه ۳۱ سوره اعراف می‌فرماید:

    یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد وکلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین؛

    ای فرزندان آدم! جامه آراسته خود را در هر نمازی برگیرید
    و به تن کنید و بخورید و بیاشامید؛ ولی اسراف و زیاده‌روی مکنید
    که او به راستی اسرافکاران را دوست نمی‌دارد.


    در همین ارتباط امام‌صادق(ع) می‌فرماید:
    کثره الاکل مکروه؛

    پرخوری، مکروه (و امری ناپسند) است.
    (فروغ کافی، ج ۶، ص ۲۶۹)

    چرا که این زشت بودن دلالت بر ناپسندی و عدم محبوبیت می‌کند،
    اگر نگوئیم که حکم کراهت شرعی از احکام خمسه را دلالت نکند.


    امام صادق(ع) همین مطلب را در بیانی دیگر این‌گونه می‌فرماید:
    ان الله یبغض کثره الاکل؛

    همانا خداوند پرخوری را دشمن می‌دارد.
    (وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۰۷)



    پرخوری و صفای دل




    .


  6. #5
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض





    امام باقر(ع) نیز می‌فرماید:
    ما من شیء ابغض الی الله من بطن مملو؛

    هیچ چیز نزد خدا، منفورتر از شکم پر نیست.
    (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۸۰)


    پس اسراف و زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن یکی از مصادیق خروج از طبع طیب انسانی است
    و انسان نباید با اسراف، خودرا از مسیر محبت و رضایت الهی دور کند؛
    زیرا دور شدن از مسیر محبت و رضایت،
    به معنای خروج از هدف آفرینش انسان و صراط مستقیمی است
    که برای او در قالب عبودیت تعریف شده است.
    (ذاریات، آیه ۵۶)


    به سخن دیگر، همان‌طوری که پاک و طیب‌خوری موجب می‌شود
    تا انسان بتواند در مسیر کمالی گام بردارد، خباثت خوری از جمله اسراف نیز
    انسان را از مسیر کمالی دور می‌کند. از همین رو نمی‌توان گفت
    که آثار اسراف و پرخوری و ناپاک‌خوری محدود به بدن آدمی است،
    بلکه بر معنویات و روح و روان او نیز تاثیر بد گذاشته و سعادت او را به شقاوت تبدیل می‌کند.


    پرخوری و صفای دل




    .


  7. #6
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    در خوردن و آشامیدن باید تناسب با نیازهای بدن
    به عنوان معیار خوردن و آشامیدن مدنظر قرار گیرد.


    پیامبر(ص) می‌فرماید:
    لیس لابن آدم بد من اکله یقیم بها صلبه، فاذا اکل احدکم طعاما، فلیجعل ثلث بطنه للطعام،
    و ثلث بطنه للشراب و ثلثه للنفس، و لاتسمنوا تسمن الخنازیر للذبح؛

    فرزندان آدم چاره‌ای جز خوردن ندارند تا بدان صلب خویش را استوار کنند؛
    پس اگر خوراکی می‌خورید باید یک سوم برای غذا
    و یک سوم برای آب و یک سوم را برای نفس کشیدن قرار دهید
    و مانند خوکان که برای ذبح چاق می‌کنند چاق نشوید.
    کافی، تصحیح و تحقیق علی اکبر غفاری، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۷ ق، ج ۶، ص ۲۶۹)



    پرخوری و صفای دل




    .


  8. #7
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    به هر حال، اعتدال و میانه‌روی در غذا بهترین شیوه تغذیه است.

    امام کاظم(ع) در این باره می‌فرماید:
    لو ان الناس قصدوا فی (الطعم لاعتدلت) ابدانهم؛

    اگر مردم در غذا خوردن میانه‌روی را رعایت می‌کردند،
    بدن‌هایشان سالم می‌ماند.
    (وسائل الشیعه، ج ۲۴، ص ۲۴۱)


    اصولا ارتباط مستقیم و متقابل جسم و روح مبحثی است
    که در احادیث زیادی به آن اشاره شده
    و علم پزشکی نیز این مطلب را تایید و تاکید کرده است.


    بر اساس احادیث فراوان، میان پر بودن معده از غذا و پرخوری
    و از بین رفتن صفای دل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد
    و لذا از این اخلاق زشت برحذر داشته شده است.



    پرخوری و صفای دل




    .


  9. #8
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    برخی آثار جسمی پرخوری

    در روایات آثار بسیاری برای پرخوری و اسراف و زیاده روی در خوردن
    و نوشیدن بیان شده است که شامل آثار جسمی و روحی و ظاهری و باطنی است.
    از جمله آثار جسمی که به سلامت بدن آسیب می‌رساند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱- انواع بیماری‌ها:

    پرخوری آثار زیان‌باری در جسم و در ظاهر بدن ایجاد می‌کند.
    امام صادق (ع) می‌فرماید:
    هر دردی از پرخوری پدید می‌آید مگر تب که ناگهان می‌رسد.
    (بحارالانوار، موسسه الوفاء، بیروت، ج ۶۶، ص ۳۳۷، ح ۳۳)


    امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود:
    یا بنی الا اعلمک اربع خصال تستغنی بها عن الطب فقال: بلی یا امیرالمومنین.
    قال: لا تجلس علی الطعام الا و انت جائع و لا تقم عن الطعام الا و انت تشتهیه و …؛

    فرزندم! آیا می‌خواهی چهار چیز به تو یاد دهم که به وسیله آنها از مراجعه به پزشک بی نیاز شوی؟
    عرض کرد: بله یا امیرالمومنین!، حضرت فرمود:
    بر سر سفره منشین مگر زمانی که گرسنه باشی و در حالی که هنوز میل به غذا داری
    دست از غذا خوردن بکش، عمل جویدن غذا را به خوبی انجام ده
    و قبل از خواب، خود را از ادرار و مدفوع تخلیه نما…
    (بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۸۷)



    پرخوری و صفای دل




    .

  10. #9
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض









    امام علی (ع) می‌فرماید:
    الشبع یکثر الادواء؛

    پرخوری بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
    (غرر الحکم ترجمه محمد علی انصاری، نشر موسسه انتشاراتی
    امام عصر (ع)، چاپ دوم، ۱۳۸۴ ش، ح ۹۴۵)

    در جایی دیگر می‌فرماید:
    ایاک و ادمان الشبع فانه یهیج الاسقام و یثیر العلل؛

    از عادت به پرخوری بپرهیز؛ زیرا پرخوری بیماری‌ها را بر‌می‌انگیزد.


    نیز فرموده است:
    من قل طعامه قل آلامه؛

    هر کس خوراکش اندک باشد، رنجها، درد‌ها و بیماری‌هایش کم خواهد شد.
    (غرر الحکم، ص ۳۵۶)



    پرخوری و صفای دل




    .

  11. #10
    مدير ارشد انجمن چند رسانه ای
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1393
    صلوات
    5000
    دلنوشته
    24
    طـاقتم طاق شـــــد و از تو نیامــــــد خبری...
    نوشته : 7,419      تشکر : 24,268
    14,095 در 6,129 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    *خادمه رقیه خاتون(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ۲- بدبویی تن:

    یکی از عوامل ایجاد بوی ناخوش در بدن، پرخوری است.

    امیرمومنان علی (ع) می‌فرماید:
    کثرهًْ الاکل تذفر؛

    پرخوری موجب بوی ناخوش و بد در تن می‌شود
    (همان، حدیث ۷۰۳۵)


    ۳- بیماری پیسی:

    امام صادق (ع) فرموده است:
    الاکل علی الشبع یورث البرص؛

    غذا خوردن از روی سیری، موجب بیماری پیسی می‌گردد.
    (فروع کافی، ج ۶، ص ۲۶۹)



    پرخوری و صفای دل




    .

صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •